הקו הנקי – תוכנית מבורכת, או זילות המצוות?

הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,746
 27/06/2011 02:53

ניידת ממותגת אוספת מדי שבוע ארבעה מתמודדים לחידון בהלכות שמירת הלשון. לארבעתם יש גלגל הצלה. המתמודד הטוב ביותר, זוכה באלף שקלים ונסיעה חינם במונית. שאר המתמודדים, זוכים לפרסי ניחומים. שואל השאלות, הוא אריאל ברמן מגיש התוכנית דברמן ברדיו "קול חי"  .הציבור שכבר מזהה את הניידת, מתגודד סביבה מתוך רצון להגיע לתחרות.

מה דעתכם, תוכנית מבורכת לעידוד שמירת הלכות הלשון, או תוכנית שמבזה את הדת כי היא התמודדים בה מתגודדים ורוצים להשתתף בה בשביל הכסף, ומוכרים את כבודם לדת, בנזיד עדשים?

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,914
 27/06/2011 03:11

גם לחידון התנ"ך יש פרס כספי. שם נדרש יותר ידע וגם מקבלים פרס גדול הרבה יותר.

אז חוץ מהיקף הידע הנדרש וגודל הפרס הכספי, מה ההבדל?

הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,746
 27/06/2011 12:23

חידון התנ"ך לא מתעסק כולו בשאלות על מצוות והלכות, ואילו כאן כל השאלות הן על מצוות.

מסכת אבות פרק ד משנה ב, לפי בן עזאי : שכר מצווה מצווה.

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,914
27/06/2011 13:45

איסור לשון הרע הוא מצוות אל תעשה. מצווה של הימנעות מעשייה. הפגנת ידע לגבי זה אינה ביצוע המצווה.

זאת הפגנת ידע – וזאת הפגנת ידע. אין הבדל.

הצטרף 13/10/2010
הודעות 449
 28/06/2011 00:51

לאקי את צודקת

אם זה רק ידע שאין מאחריו מעשים אז זה רק ידע

אבל יהודי בד"כ כשהוא יודע מה היא מצווה מסויימת הוא גם מקיים

וולכן עשו  זה להגביר מודעות וע"י כך מעשים.

להבדיל משאלות כמו מי הכניס גול עם היד מתחיל ב מ נגמר ב ה ונשמע כמו שם של זמרת

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם
אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן
מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד
הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,746
 28/06/2011 02:07

הינדיק,

זה להגביר ידע ע"י תשלום למי שיודע על המצווה. מה ההבדל בין זה, לבין שכר למצווה, ואיך זה מבחינתך מסתדר עם דברי מסכת אבות ד,ב  :

בן עזאי אומר, הוי רץ למצוה קלה, וברח מן העבירה:  שמצוה גוררת מצוה, ועבירה גוררת עבירה; ששכר מצוה מצוה, ושכר עבירה עבירה.

הינדיק, לגבי המענה שלך ללאקי:

דברי רבי חנניה בן דוסא :הוא היה אומר, כל שמעשיו מרובין מחכמתו, חכמתו מתקיימת; וכל שחכמתו מרובה ממעשיו, אין חכמתו מתקיימת. (מסכת אבות ג' י"ב)

אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא: כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם (מסכת מגילה ט"ו א)

הצטרף 13/10/2010
הודעות 449
 30/06/2011 00:43

דבר עברית בנאדם…

אני לא מבין מה אתה אומר

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם
אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן
מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד
הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,746
 30/06/2011 01:31

הינדיק, ראשית, אני שמח שחידשתי לך עם המקור למה שאמרת, לגבי מי שאצלו מצוות זה רק בדיבורים ולא מממש במעשים, או כפי שנכתב בצורה יותר מפורשת ויותר חריפה בתלמוד :

דברי רבי חנניה בן דוסא :הוא היה אומר, כל שמעשיו מרובין מחכמתו, חכמתו מתקיימת; וכל שחכמתו מרובה ממעשיו, אין חכמתו מתקיימת. (מסכת אבות ג' י"ב)

דבר שני, כוונתי, האם קבלת כסף על מצווה, אינו שקול לקבל שכר למצווה, בעוד ששכר מצווה הוא מצווה לפי דברי בן עזאי?  האם זה לא מביא לזילות המצווה בעצם?

האם ראוי שאדם יקבל או יקח פרס על קיום מצווה, במיוחד אם זה מוגדר ככה מראש, כשמובטח פרס כספי? האם זה לא זילות במצווה?

אפשר לבוא ולאמר שזה ראוי, כי זה מצמצם את לשון הרע, כי הרי לא כולם יגיעו למונית או ישתתתפו בתוכנית או יזכו בפרסים,  אבל יש הבדל ערכי בין קיום או למידת המצווה מסיבה זו,לבין למידה מתוך לשמה.

זה בעיני, כמו ההבדל בין מתן בסתר, לחלוקת מצרכים לעניים.

שניהם חשובים, ומהווים סוג של תיקון עולם,על זה אין ספק, אבל במתן בסתר, אין את כל התחושה הזו של "מגיע לי כבוד ויוקרה ויוהרה"  שקיימת אצל מי חלק ממי שהלך לחלק מזון לעניים, ואשר לא נמצאת אצל מי שתורם בסתר.

אבל מה קורה אם עושים או לומדים את המצוות על מנת לקבל פרס, כספי ע"י השתתפות בתחרות, ומקיימים מצוות של לשון הרע? האם זה לא הופך את זה לסתם מעשה, מהמעמד של מצווה חשובה מאוד והבסיס להידברות אמיתית בין אדם לחברו?!

הצטרף 13/10/2010
הודעות 449
 30/06/2011 02:42

קאי כמו שאמרתי בעבר תלמד משנה ממקור מוסמך ולא בעצמך

מה זה ?

בן עזאי אומר, הוי רץ למצוה קלה, וברח מן העבירה: שמצוה גוררת מצוה, ועבירה גוררת עבירה; ששכר מצוה מצוה, ושכר עבירה עבירה.

אתה יודע? כי לי זה מאוד מסתדר

ואם אנחנו לא עושים זאת אז לא צריך לקיים מצוות?

ואיך זה מסתדר לך עם זהיר במצווה קלה כהחמורה שאין אתה יודע מתן שכרן של מצוות…

אתה יכול להגיד מה שווה יותר? לפום צערא אגרא מכיר?

ואיך זה מסתדר לך עם שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה?

את שמונת מעלות הצדקה אתה מכיר?

כל העושה מצוה אחת מטיבין לו ומאריכין את ימיו ונוחל את הארץ וכל שאינו עושה מצוה אחת אין מטיבין לו ואין מאריכין את ימיו ואינו נוחל את הארץ (קידושין)

אז מה מפריע לך שבן אדם מקיים מצווה?

שהרי רבי יעקב ….הוא היה אומר: יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא ויפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא מכל חיי העולם הזה.

אז שווה שניה הזו של תשובה….לא?

חוץ מזה אדם עושה מצווה אחת קונה לו פרקליט אחד, והעובר עבירה אחת קונה לו קטיגור אחד.

הבנאדם רק מרוויח… לעומת זה שלא מקיים מצווה ועוד חוטא

זה מספיק בנתיים

אבל אם קראת מה אומר בן-עזאי באבות אז תקרא עד הסוף אל תהי בז לכל אדם ואל תהי מפליג לכל דבר, שאין לך אדם שאין לו שעה ואין לך דבר שאין לו מקום.

אתה לא יודע מה יש לאדם בלב ומה המצווה שהוא מקיים לשניה בשמירת הלשון יכולה להביא….

חוץ מזה עצם העיסוק בהלכות שמירת הלשון זה מצווה כך שהוא מקיים בלכתך בדרך ….

אתה יודע לומר מה שווה ומה לא? יש משהו עלי אדמות שיודע?

אף אחד !!!

אין פה זילות יש הגברת מודעות ועידוד כן ירבו

אז אני מציע לך הוי דן את כל האדם לכף זכות גם את זה שקיבל על כסף….

הרי זה הוכחה שיש שכר  למצוות לא? כולם רק בוכים שמצוות זה סתם ולא מקבלים על זה  כלום…

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם
אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן
מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד
הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,746
30/06/2011 03:48

הינדיק, ראשית, לדעתי האישית, הרגע שהאדם יודע שמובטח פרס על התנהגות טובה, אז כל עוד כל התנהגותו היא טובה על מנת לקבל פרס, אז אולי הוא מתנהג מצויין, אבל זה לא קיום מצוות .

מתוך דעתי זו, אני מבטל מראה של התנהגות של קיום מצוות שיש בצידה מענק או גמול "מיידי" למי שמקיים אותה.

בתורה יש ציווי, לא לשים מכשול בפני עיווור… בוא ניסע לשכונה הכי לא נקיה והכי מוזנחת או מסוכנת , ונציע 10000 $ לאדם כלשהו על כל מכשול שיש על המדרכה והוא בר הזזה, האם תוך 5 דקות לא נישאר עם חור בארנק, ומדרכה נקיה מפחיות, משקיות, מעלים ומכל דבר שעלול להפריע לעיוור או להפיל אותו בהליכתו?

האם כל אותם אנשים שיתנו יד, הם קיימו מצווה לדעתך?

הינדיק, אני לא בז לכל אדם, אני אומר שכל הלימוד והשינון של המצוות על שמירת לשון הרע, הוא חשוב, זה הבסיס להידברות אמיתית, והבסיס לכל התורה, שהרי כל התורה היא ואהבת לרעך כמוך, וזה לא בדיוק יכול להתממש עם רכילות עליו מאחורי הגב, אבל זה לאו בהכרח קיום מצוות.

קיום מצוות יכול להפוך להרגל,אבל רק ברגע שההתניה פוסקת, שאין את הגמול המיידי, אפשר לדעת האם קיום המצווה הפך לחלק מסדר היום של האדם, או שהאדם אימץ את קיום המצווה לליבו.

הינדיק, אני לא בא לשפוט אף אחד שאפילו לא דיברתי איתו, לא שמעתי אותו ואיני מכיר אותו.

אני כן יכול לבוא ולבחון את זה כתופעה. ובעיני,  כתופעה אי אפשר לקרוא למה שהם עושים, קיום מצווה . לחילופין, איני רואה בלימוד שלהם כלימוד תורה לשמה.

התוכנית בזו זה לא ההתחלה של הויכוח סביב תורה לשמה או שלא לשמה, אחרת לא היה נוצר הספר הבא:

תורה לשמה שאלות ותשובות

"על הלכות ארבעה טורים וענינים שונים וסוד ישרים על פי הסוד למרנא ורבנא המאוו הגדול הגאון האדיר אביר הרועים תנא דבי ריש גלותא היא בבל רבתא נר ישראל רבן של כל בני ישראל עמוד הימיני סיני ועוקר הרים המפורסם בספריו היקרים בנסתר ובנגלה נחמדים מזהב ומפז יקרים בעל המחבר "בן איש חי" וכו' המקובל האלקי כל רז לא אניס ליה וכל סתום לא עממוהו כי מלאך ה' צבאות הוא ה' צבאות הוא, אין חקר לתבונתו, בכל מקום הלכה כמותו אדמו"ר ועט"ר כקש"ת מרן רבי יוסף חיים זלה"ה בכמוהר"ר הגאון אליהו בכמוהר"ר הגאון משה חיים זצ"ל. "

הינדיק, על הגברת המודעות עניתי, שלו היו מחליפים את הרכב, ולא אומרים מי הממנים של התוכנית, הייתי קונה את זה. כל עוד הרכב מזוהה בקלות ע"י הציבור, והספונסר של הרעיון זוכה לפירסום,אי אפשר להתייחס כאילו משהו שם זה מתוך כוונה אמיתית, למעט הרצון של הספונסר לזכות בפירסום. ככל הנראה אנשים היו זוכים בפרסים גם אילו הרכב לא היה מזוהה, והספונסר לא היה ידוע, ואז לא היה לי צל של ספק כי מדובר באנשים שיש להם את הידע הזה גם ככה, וזה כן לשמה.

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,914
 30/06/2011 09:57
הינדיק:

לאקי את צודקת

אם זה רק ידע שאין מאחריו מעשים אז זה רק ידע

אבל יהודי בד"כ כשהוא יודע מה היא מצווה מסויימת הוא גם מקיים

וולכן עשו  זה להגביר מודעות וע"י כך מעשים.

להבדיל משאלות כמו מי הכניס גול עם היד מתחיל ב מ נגמר ב ה ונשמע כמו שם של זמרת

יש מה להבדיל בין הדברים – אבל ההבדל קיים במישור העקרוני, המוסרי – לא המעשי.

מתן פרס על הפגנת ידע ופרסום עובדת היות פרס כזה מקדמים הרעיון שרכישת ידע היא דבר טוב, על אף שברור לכל שלא כל מי שיודע דברים אלה על בוריים גם יקבל פרס על זה.

אבל,בעוד שאלת הדוגמא שלך מקדמת רכישת ידע בתחום הספורט והבידור, פרס על ידע בתחום התורני יקדם רכישת ידע בתחום זה, פרס על ידע מדעי יקדם רכישת ידע מדעי וכו'. פרסים כאלה הם שיטה עתיקה לקידום תחומי ידע שונים. שעשועון מונית הכסף שבו הפרס ניתן על חידון טריוויה – מצד אחד מקדם רכישת ידע כללי – כי יש בו גם שאלות בהסטוריה, מתמטיקה, גיאוגרפיה, מורשת ישראל וגם תורה ומצוות, מדעי הטבע…כל תחום אפשרי: עלולה לצוץ גם שאלה על מושג בשחמט או איזשהו משחק ילדים. מצד שני – הוא מקדם אינטרסים מסחריים-פרסומיים. ידע בספורט קבוצתי אינו מקדם עשייה ספורטיבית של הנשאל או הצופים, אלא רכישת כרטיסים (במקרה של השאלה שלך – למשחקי כדורגל).הכרת שמות זמרים לא תגרום לנשאל או הצופים ליצור או לבצע מוסיקה, אלא לצרוך המוסיקה הנעשית ע"י אחרים – כרטיסים למופעים, דיסקים וכו'.

חידון נושא פרסים הוא תמיד יוזמה עתירת אינטרסים זרים, כמעט בלי יוצא מן הכלל מעורבים בזה אינטרסים של יוקרה/מוניטין/אינטרסים מסחריים. לכן, אם יש משהו פסול ב"קו הנקי", הוא שמישהו עשה התורה קרדום לחפור בו, כלומר משתמש בה לתועלתו. מאחר שכאמור, זו תכונתם של חידונים נושאי פרסים –  נטל ההוכחה שבמקרה זה אין הדבר כך הוא על המארגנים/יזמים.

הצטרף 13/10/2010
הודעות 449
01/07/2011 01:38

אשרינו ומה טוב חלקנו

הגיע המשיח המשיח פה!!!

ממש פה בפורום הוא מכנה עצמו אפטיקאי

תגי לי קאי ממתי אתה יודע מה יש לבן אדם בלב ?

מאיפה אתה יודע אם זה צביעות או לא?

מי אמר שאסור לקיים מצוווה בשביל השכר?

קאי אתה שומר מצוות ?

ניסת פעם לשמור עניים?

ניסית פעם לשמור את הלשון? אני בספק אתה הרי לא יודע את ההלכות…

שמרת פעם שבת עלפי ההלכה? יש לך מושג כמה זה קשה?

חתפת פעם ביזיונות ממכרך על כך שאתה כבר לא כמותם פעם אחר פעם ושתקת?

קאי אין לך מושג מזה לקיים מצוות אבל אתה בא ושופט….

לפי ההגיון שלך את המצווה מעשרת הדברות לא צריך לקיים כי מי שמקיים עושה זאת עלמנת לקבל פרס שהרי כתוב בפרוש…

כבד את-אביך ואת-אימך, כאשר ציווך ה' אלוקיך–למען יאריכון ימיך, ולמען ייטב לך, על האדמה, אשר-ה' אלוקיך נותן לך…

כאת את הוריך בכדי שתקבל פרס חיים ארוכים ובשביל שיהיה לך טוב …

אז מה אתה אומר הינה השם מציע פרס למי שיכבד לפי האנלוגיה שלך $!1000000000000 (בעצם זה דבר שאי אפשר למדוד אבל סתם לדוגמא) ה קופצים יש?

כמה בכלל יודעים מזה כיבוד הורים ? קראת את ההלכות כיבוד הורים?

רגע יש עוד אחת שלח תשלח את האם ואת הבנים תקח לך למען ייטב לך והארכת ימים

מה אתה אמר? גם זה מפרש בתורה אז לא לקיים?

חוץ מזה

אלו דברים א שאין להם שעור.

הפאה ב, והבכורים, והראיון, וגמילות חסדים, ותלמוד תורה.

אלו דברים שאדם אוכל ה פרותיהן בעולם הזה והקרן ו קימת לו לעולם הבא.

כבוד אב ואם ז, וגמילות חסדים, והבאת שלום בין אדם לחברו ותלמוד תורה ח כנגד כלם.(פאה א א)

מה אתה אומר ממש חלוקת פרסים בסיטונאות  ושמת לב מה כתוב בסוף?

תלמוד תורה כנגד כולם!!!

כלומר לפי ההגיון שלך יש פרס אז לא ללמוד תורה לא כך?

ואולי בגלל זה אתה לא לומד תורה ושומר מצוות?

קאי אדם כי האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב

לא לך לשפוט אף אחד אם זה אמת או לא ….

תנאים קדושים אומרים בפירוש שאי אפשר לדעת זאת ואתה מבקש לעצמך לשפוט אם הם מקימים מצוות או לא?

זאת יעשה המשיח שכשהוא יבוא הוא ידע בדיוק מי שומר מצוות ומי לא בלי כל קשר לחצוניות שלו…..

אז תשאיר לו את העבודה ……

אתה הרי לא חושב  שאתה יותר גדול משמואל הנביא נכון?

וזה שאתה כל הזמן אומר שכר מצווה מצווה מה זה אומר? הרי גם כאן יש פרס מצווה נוספת ? לא?

אז מה איך נקיים מצוות זה ממש בעיה על כל מצווה יש פרס ושכר…..?

אז זהוא שלא לכן יהודי מצוות קלה שבחמורה בכל מצב

אולי זה יעזור לך להבין

רבי חנניא בן עקשיא אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות
שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר

השם כל כך אוהב אותנו אותך אותי את כל היהודים, שעל כל פיפס אתה מקבל שכר

אפילו אם אתה לא עושה כלום כי יש מצוות לא תעשה ומי שלא עושה מקבל שכר על זה אתה מבין !!!!!!

איזה כיף להיות יהודי!!!!!!!!!

http://i.start.co.il/groups/talk/forum/p/83869/930025.aspx#930025

http://i.start.co.il/groups/talk/forum/p/83869/907341.aspx#907341

אילו יהודי היה יודע
ישראל סבן
מילים ולחן: עדי רן

אילו יהודי היה יודע כמה שה' רחמן
אילו יהודי היה יודע כמה ה' רחמן

היה שמח, שמח ורוקד
שמח ורוקד מאה עשרים שנה

אילו יהודי היה יודע מה זה מה זה הזקן
אילו יהודי היה יודע מה זה הפאות

היה שמח, שמח ורוקד
שמח ורוקד מאה עשרים שנה

אילו יהודי היה יודע מה זה מה זה הציצית
אילו יהודי היה יודע מה זה התפילין

היה שמח, שמח ורוקד
שמח ורוקד מאה עשרים שנה

אילו יהודי היה יודע מה זאת השמחה
אילו יהודי היה יודע מה זאת חתונה

הי שמח, שמח ורוקד
היה שמח ורוקד מאה עשרים שנה

אילו יהודי היה יודע מה זאת התפילה
אילו יהודי היה יודע מה זאת התורה

היה שמח…

קם בבוקר מקבל פני החמה
מודה לקדוש ברוך הוא שהחזיר לי את הנשמה
רץ למקווה מרביץ טבילה
שם ציצית, תפילין מוכן לטוס בתפילה.

איזה כיף להיות יהודי, איזה כיף להיות יהודי…

ואבא שלי גדול וחזק
מה שאני מבקש הוא נותן לי צ'יק צ'ק
עדיף להיות בן מלך לא בן של עבדים
נבראת בן של מלך מלכי המלכים

איזה כיף להיות יהודי, איזה כיף להיות יהודי…

ולפעמים אני נופל עמוק עמוק
ממש קטנות מוחין אני ממש בשוק
אחרי שאני צועק גווילד אוי ואבוי!
אני פתאום נזכר "ברוך שלא עשני גוי"

ועכשיו אני בחתונה קופץ רוקד מפזז ממש פנאנה
שלוש שעות רוקד אני לא מרגיש
אתה רוצה חריימה או גפילטע פיש?

איזה כיף להיות יהודי, איזה כיף להיות יהודי… (עדי רן)

תן לשם לעשות אתהעבודה שלו הוא ידע מה לעשות והוא טוב בזה……

אלא אם כן אתה רוצה להחליף אותו היו כמה כאלה הם קיבלו טופס העברה ל….

ספונסר לא ספונסר בהתרמות לליבי ולילדים נכים וכו' וכל מניי בטלויזה רדיו , אירוח אומנים וכו זה נחשב מטרה נעלה אבל כשאותה חברה עושה משהוא כזה אז זה צביעות ואין כוונה טובה?

קאי צא מכול השטוית תתחיל לשמוח זרוק את השכל והחקירות שלא מובילות לשום מקום בן אדם מקיים מצווה שמביאה שלום ביננו למה לך לתהות על זקנקנו….

קבל את זה בפשטות ותשמח בזה….

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם
אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן
מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד
הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,746
01/07/2011 02:33

הינדיק, בין היתר בהודעתך כתבת:

שמרת פעם שבת על פי ההלכה? יש לך מושג כמה זה קשה? !

(כן שמרתי שבת או שתיים, לפי ההלכה ואפילו לא כיביתי את אור בשירותים בטעות.  זה מדהים ,לא?!)

חטפת פעם ביזיונות ממכרך על כך שאתה כבר לא כמותם פעם אחר פעם ושתקת?

(כן, כי יש כמה דברים שאני לא מוכן לעשות. אם אני לא יכול לשכנע אותם לנהוג כמוני, למרות שזה יותר אתי, האם יש טעם לריב איתם על זה? ) 

קאי אין לך מושג מזה לקיים מצוות אבל אתה בא ושופט….

( כעת אתה בא ושופט אותי ולא בחסד או לפי מידת הרחמים, לא?!)

לפי ההגיון שלך את המצווה מעשרת הדברות לא צריך לקיים כי מי שמקיים עושה זאת על מנת לקבל פרס שהרי כתוב בפרוש…

כבד את-אביך ואת-אימך, כאשר ציווך ה' אלוקיך–למען יאריכון ימיך, ולמען ייטב לך, על האדמה, אשר-ה' אלוקיך נותן לך…

כאת את הוריך בכדי שתקבל פרס חיים ארוכים ובשביל שיהיה לך טוב …

הינדיק, האם כתוב מהו הפרס? האם זה פרס שימומש בצורה מיידית ? האם זה דולר על כל יום שבו התקשרתי ואמרתי לאמי או אבי לילה טוב? או עוד 5 ימים של חיים בזכות היחס הלבבי להורי?

האם זה שאני מכבד את הורי, ולכן בקשר טוב איתם לא יקל עלי את החיים, כי אוכל לדבר ולהתייעץ איתם בדילמות או התחבטויות בחיי, או להרגיש שאני יכול לדבר איתם ולשתף אותם במה שקורה לי בחיים?  האם זה לא יעזור לי להוריד מעלי דאגות?  האם הפחות דאגות הללו, כי יש מישהו שמוכן להיות שם ולעזור לי בהתחבטויות, לא יעזור להאריך את החיים, ולשפר את איכותם?

הינדיק, האם משהו שהוא מצווה אמור להיות קל לקיום? האם לדעתך מצווה לא אמורה להיות בחירה חופשית של בנאדם, למרות שזה בעצם לקחת על עצמו עוד הגבלה, או משהו שהוא קשה לביצוע? האם לדעתך מתן עידוד על ידי התנייה של פרס על קיום המצווה ,לא מבטל את המהות של המצווה, משום שאותו תמריץ מבטל את הבחירה החופשית של הבנאדם, גם אם היה מקיים את המצווה בכל מקרה גם אילו לא היה את התמריץ?

אני לא בא לבחון את הלב של אף אחד. הטענה שלי, היא שכל עוד יש תמריץ, אי אפשר לדעת האם האדם פועל כי הוא מאמין שזה נכון, או כדי לקבל את הפרס. המבחן האמיתי של קיום המצוות, הוא כשלא יודעים שיש פרס מוגדר ומובטח מראש על קיומה.

הצטרף 13/10/2010
הודעות 449
 08/08/2011 01:19

קאי משהוא השתבש אז הינה חדש

  !(כן שמרתי שבת או שתיים, לפי ההלכה ואפילו לא כיביתי את אור בשירותים בטעות. זה מדהים ,לא?!)

פשששששששששש קאי ידידי כל הכבוד באמת הצלחת להדהים אותי  ולא בציניות באמת אחי כל הכבוד למה הפסקת?

 

 

קאי אני לא מספיק ….  בשביל לענות תשובות קצרות ומדוייקות וגם בגלל שלמדתי שאתה אדם רציני וקורא ולא נרתע מללמוד הארכתי בתשובה

 

קאי בשום מקום לא כתוב  שהמבחן האם לקיים מצווה או לא הוא האם עושים זאת בשביל שכר או לא ?

 ואין דבר כזה שלא יודעים על שכר כי לכל דבר יש שכר ,על כל מצווה שאתה מקיים ועל כל עבירה שאתה לא עובר ,כלומר כל עוד לא עברת על מצוות לא תעשה,

  וזה הגדולה של השם והאהבה שלו אלינו היהודים  .

 

 

כתוב באבות רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר יהוה חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.

 כלומר השם נתן כל כך הרבה מצוות עשה ולא תעשה בשביל שנקבל שכר (לזכות אותנו) כך שכל דבר שאתה עושה והוא מצווה את מקבל שכר .

 

הרבה אנשים לא יודעים ובטעות חושבים שמצווה זה רק תפילין או שבת וכו' טעות!!!

 יהודי גוזר ציפורניים הוא מקיים מצווה כי יש מצווה לגזור ציפורניים.

 יהודי מסתפר הוא מקיים מצווה כי יש מצווה להסתפר.

 יהודי אוכל הוא מקיים מצווה כי יש מצווה לאכול.

 יהודי נועל נעליים הוא מקיים מצווה כי יש מצווה לנעול נעלים (נועלים רגל ימין רגל שמאל שורכים ימין שורכים שמאל ).

 יהודי עם צוחק עם אשתו שמח איתה ומקיים תשמיש המיטה (בטהרה) הוא מקבל שכר כי יהודי מצווה לעשות כך

 כל דקה שיהודי לא רוצח הוא מקיים מצווה כי יש מצווה לא לרצוח כך שיהודי מקיים מצוות גם שהוא יושן

 כל רגע שיהודי לא משקר הוא מקיים מצווה כי יש מצווה לא לשקר מספיק שהוא שותק…

 אתה מבין ידידי אך אפשר בכלל לחשב את כל זה? את השכר של כל זה ?

 יהודי צריך לשקר ,אם הוא לא בטוח הלב שלו נקי והוא עושה את זה בשביל שכר, כי יש שכר על זה שהוא דובר אמת?

 זה ממש לא נכון בלשון המעטה אין דבר כזה יהודי חייב לקיים מצוות תמיד לא משנה מה הוא חושב.

 זה שקר של הבעל דבר הוא מנסה לייאש אותנו מלקיים מצוות בכל מיני טוענות כמו :

 המצווה שאתה מקיים לא מושלמת או זה סתם הצגה וזה לא אמיתי אם כך זה לא שווה ,

 זה לא נכון !!! יהודי חייב לקיים מצוות לא משנה מה הוא חושב קודם שיקיים מצוות אחר כך יעבוד על האיכות.

 הרי ילד (גם אחרי גיל 13) מתחיל לקיים מצוות בלי להבין הוא רק מחקה את הגדולים  וגם אנחנו הגדולים לא מבינים ויודעים את המשמעות של כל דבר אבל אנו מקיימים נעשה ונשמע .

 אם אדם לא מרגיש שהוא מספיק טוב או הלב לא ממש נקי אז שיעבוד על זה ויתקן את זה אבל לא יפסיק.

 

הינה תשמע עצה מהיועץ מס 1 בעולם

 


וְשַׁבְתֶּם וּרְאִיתֶם בֵּין צַדִּיק לְרָשָׁע, בֵּין עוֹבֵד אֱלֹהִים לַאֲשֶׁר לֹא עֲבָדוֹ

 פירוש המלבי"ם -"ושבתם", אז תשובו אל העוה"ז ע"י שתקומו בתחיית המתים, "וראיתם" ההבדל "בין צדיק לרשע" וגם בין הצדיקים עצמם תראו הבדל "בין עובד אלהים לאשר לא עבדו" ר"ל בין מי שעבד מאהבה שתכלית עבודתו היה לעבוד את האלהים, ובין העובד מתקות גמול ויראת עונש שלא עבד כדרך העובד האמתי שצריך לעבוד מבלי השקף על קיבול פרס, שזה ענין השכיר לא העבד, ובעבודה ע"מ לקבל פרס עקר העבודה הוא בשביל עצמו לא בשביל לעבוד את אלהים, וכן אמרו חז"ל בחגיגה היינו צדיק היינו עובד? אלא עובד ולא עבדו תרוייהו צדיקי גמירי הויין אלא אינו דומה השונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחד:

 הבחירה של יהודי היא האם לקיים או לא זו הדרגה הבסיסית שכל יהודי חייב לקיים מצוות.

 

מובא בתניא


(פרק יג)

בינוניים יצר טוב ויצר הרע שופטן, ששניהם משמיעים דעתם. היצר הרע אומר דעתו בחלל השמאלי שבלב, ומשם עולה למוח להרהר בו. וחולק עליו השופט השני שהוא היצר הטוב שנמצא בחלל הימני שבלב.

אבל לא אמרו מושלים. כי כשיש איזו שליטה ליצר הרע, אפילו לפי שעה קלה, ונכשל בדיבור או במעשה או במחשבה. אז נקרע רשע באותה שעה.

ולכן נקרא הבינוני כרשע. כמאמר רז"ל "אפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה היה בעיניך כרשע". אבל לא אמרו רשע ממש. אלא שיחזיק עצמו כבינוני, שהרע שבו עדיין לא נתבטל לגמרי והפך לטוב.

 

(פרק יד)

מידת הבינוני היא מידת כל אדם. שכל אדם יש בכוחו להיות בינוני בכל עת ובכל שעה.

שהבינוני אינו מואס ברע, אלא הוא בבחינת סור מרע ועשה טוב. היינו במעשה דיבור ומחשבה.

שהוא יכול להתגבר על התאווה והמחשבות, ולהסיח דעתו ממנה לגמרי.

וכיצד ביכולתו לעשות זאת? אלא באומרו לליבו: אינני רוצה להיות רשע אפילו שעה אחת, כי אינני רוצה להיות מובדל ונפרד חס ושלום מה' אחד, בשום אופן. רק אני רוצה לדבקה בו נפשי ורוחי ונשמתי, בהתלבשן בשלושה לבושיו יתברך. שהם מעשה דיבור ומחשבה בה' ותורתו ומצוותיו. ורצוני זה נובע מאהבה מוסתרת שבליבי לה', ולמרות שאיני חש אותה, היא נמצאת שם כמו בלב כללות ישראל שנקראו אוהבי שמך. ואפילו קל שבקלים יכול למסור נפשו על קדושת ה'. ולא נופל אנוכי ממנו בודאי.

 

וכמאמר הגמרא שמשביעים לאדם תהי צדיק ואל תהי רשע. שמאחר שמשביעים אותו שיהיה צדיק ודאי שלא יהיה רשע, ולמה הכפילות? אלא שאין כל אדם זוכה להיות צדיק. ולכן משביעים אותו שנית שעל כל פנים לא יהיה רשע, כי אם בינוני.

 

וצריך לקבוע לו עיתים לשית עצות בנפשו להיות מואס ברע. כמו שאמרו חז"ל (שבת קנב ע"א) אשה חמת מלאה צואה. וכן כל מיני מטעמים, נעשים חמת מלאה צואה. וכן כל תענוגי העולם הזה סופן להירקב ולהיות רמה ואשפה. ואילו עניינים רוחניים עומדים לנצח.

וההיפך עליו להתענג ולשמוח בה' על ידי התבוננות בגדולת אין סוף ברוך הוא. וכשירגיל עצמו לשמח נפשו בה', אז על ידי התעוררותא דלתתא נוצרת התעוררותא דלעילא, ואולי יערה עליו ה' רוח משורש צדיק שתתעבר בו, ויוכל לעבוד את ה' יתברך לפי מדרגתו של צדיק. ואז תתקיים בו באמת השבועה של "תהי צדיק".

 

(פרק טו)

ובזה יובן מה שכתוב במלאכי ג פסוק יח: "ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע, בין עובד אלקים לאשר לא עבדו" והגמרא בחגיגה ט ע"ב שואלת שיש כאן כפילות, שהרי צדיק זה עובד אלקים ורשע זה אשר לא עבדו. ומתרצת הגמרא שעובד אלקים ואשר לא עבדו שניהם צדיקים גמורים, ואינו דומה מי ששונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה פעמים ואחד.

אם כן ישנם שלושה מיני צדיקים בפסוק:

צדיק             = צדיק גמור שהפך היצר הרע לטוב. ונקרא עבד ה'. שכבר עבד, וגמר לגמרי המלחמה עם הרע, וגירש אותו מליבו.

עובד אלקים    = זהו הבינוני, שהוא צדיק שעובד בלשון הווה. ועבודתו היא המלחמה עם היצר הרע להתגבר עליו.

אשר לא עבדו = זוהי מדרגה שנייה בבינוני, שאינו צריך לעשות מלחמה עם יצר הרע. שמטבעו מתמיד בלימודו (שהמרה השחורה שולטת בו, אז הוא מתמיד. ואילו מי שמרה לבנה שולטת בו, אינו מתמיד). ומטבעו הוא מצונן ואין לו מלחמה מתאוות נשים. וכן בשאר תענוגי עולם הזה אין הוא צריך לעמול כדי להשתלט עליהם, כי הוא מחוסר רגש הנאה מטבעו.

 

גם מי שהרגיל עצמו ללמוד בהתמדה, ונעשה הרגלו לטבע שני. נחשב כמדרגה השנייה בבינוני שהיא "אשר לא עבדו". שדי לו באהבה מוסתרת לבורא עולם שהיא ירושה מאבותינו. ואינו צריך להתבונן בגדולת ה' כדי לעורר היראה בליבו, כדי שלא לעבור על מצוות ה'.

 

ולכן בזמן הגמרא שהיו רגילים לשנות פרקם מאה פעם, זה נחשב בינוני בבחינת אשר לא עבדו. ואילו עבדו זה הבינוני, שעבד על עצמו ושינה מהרגלו, על ידי התעוררות האהבה לה', על ידי התבוננות בגדלות ה'. וזה מביאה אותו לשלוט על הטבע שמגיע מהחלל השמאלי המלאה דם הנפש הבהמית מקליפת נוגה.

 

(פרק טז)

עבודת הבינוני:

על ידי התבוננות במוחו בגדולת אין סוף ברוך הוא. משיג הבינוני שני דברים:

הוא מוליד יראת ה'. שמצילה אותו מלעבור על מצוות ה'.

הוא מעורר אהבת ה' בחלל הימני שבליבו. וחפץ לדבוק בה' על ידי קיום המצוות, ותמוד תורה שכנגד כולם.

 

יש ואין כוח בשכלו ובינתו להצליח להוליד אהבת ה' בליבו. ואין זה מפני שחסר משהו בהתבוננותו. אלא זה תלוי בשורש נשמתו.

ישנם שני סוגי שורשי נשמות שמגיעות מהמידות שלמעלה:

נשמות ששורשן בבינה שהיא מבחינת עיבור והעלם, שהמידות נמצאות עדיין בשכל.

נשמות ששורשן במידות החסד או הגבורה שכבר נולדו התגלו. ואז המידות נולדות ומתגלות בלב.

 

האהבה והיראה של ההבנה השכלית הם הכנפיים לתורה ולמצוות לפרוח בהם למעלה. כמו שאומר הזוהר (תיקוני זוהר תיקון יו"ד) שאורייתא בלא דחילו ורחימו לא פרחה לעילא. וגם מי ששורש נשמתו מהבינה ותובנה זו במוחו בלבד ואינה מורגשת בלב. גם היא נעשית לחיות ולכנפיים לתורה ולמצוות. מכיוון שתובנה זו הביאה אותו לעסוק בהם.

 

וזה מה שרמזו רבותינו ז"ל באומרם שמחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה. והרי היו צריכים לומר שמעלה עליו הכתוב כאילו עשאה. אלא שהכוונה היא שהמעשה קיים רק אין לו שייכות למחשבה. והקב"ה מצרף את שניהם. שמי שהמידות שלו נולדות ומתגלות בלב. שהיראה והאהבה שמתגלים בליבו, הם מתלבשים במעשה המצוות וגורמים להם לפרוח למעלה. שהלב הוא נותן את החיות לשאר האברים, ולכן יכול להתלבש בהם במידה כזו שמורגש כדבר חומרי. כמו שרואים שכשאדם עושה דבר מתוך אהבה, אז האברים פועלים מתוך חיות שונה ומיוחדת.

אבל מי שהמידות שלו נמצאות בשכל, והיראה והאהבה שלו היא בהתבוננות מוחו.היראה והאהבה מובדלים ונמצאים למעלה מבחינת המעשה ואין להם שייכות אליו. ואי אפשר ליראה ולאהבה להתלבש בבחינת מעשה המצוות לתת להם חיות ולגרום להם לפרוח למעלה. שהמוח הוא לא גשמי כמו הלב, שיוכל להתפשט בשאר האברים. כמו שרואים שכשאין לאדם חשק בליבו לעשות משהו, אז חסרה חיות במעשה הזה. ולזה אמרו שהקב"ה מצרף את המחשבה למעשה. ואז תוכל התבוננות המחשבה לשמש ככנפיים למעשה שיפרח למעלה. ולכן האהבה והיראה שבמוח נקראים מחשבה טובה. שהמחשבה הרי היא במוח.

 

כשהקב"ה מצרף את המחשבה הטובה שבשכל למעשה. אז המעשה עולה לעולם הבריאה. שזה מקום התורה והמצוות הנעשים על ידי התגלות הלב. אבל בלאו הכי התורה והמצוות עולות לעולם היצירה. בגלל האהבה והיראה הטבעיות שמוסתרות בלב כל ישראל.

 

(פרק יז)

ובזה יובן מה שכתוב (דברים ל פסוק יד) "כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו".

והרי לגבי "בלבבך" לכאורה אין זה קרוב לכל יהודי להפוך את רגשות הלב מתאוות העולם הזה לאהבה ויראה.

אלא שקיום המצוות הוא בשלושה לבושים:                     בדיבור – בפיך, במחשבה – בלבבך, במעשה – לעשותו.

ואם מתחילים מלמעלה למטה הרי הסדר צריך להיות:       מחשבה,          דיבור,                  מעשה.

ואם מתחילים מלמטה למעלה הרי הסדר צריך להיות:       מעשה,            דיבור,                  מחשבה.

 

ומדוע בפסוק כתוב שלאחר המחשבה יש מעשה.

אלא שכאן ה"בלבבך" קרוב ל"ועשותו". שהאהבה כאן היא רצון הלב, שהיא מביאה אותו לידי עשיית המצווה בלבד. ולא מתגלה בלבו כרשפי אש. שכשיתבונן במוחו בגדלותו אין סוף ברוך הוא ממילא יוליד האהבה לה', וירצה לדבוק בו בקיום המצוות. אך זה יהיה במוחו בלבד, ולא יתעורר ליבו באהבה ברשפי אש. ודבר זה יכול לעשות כל אחד אשר לו מוח בקודקודו.

 

שכתוב (דברים ז פסוק יא)  "היום לעשותם" שהיום הוא עולם המעשה, שהוא העולם הזה (עירובין דף כב ע"א)

שהעיקר הוא קיום המצוות ולא האהבה שבלב לקב"ה. ולזה מספיק האהבה שבהתבוננות מוחו.

"ולמחר לקבל שכרם" שזה לעתיד לבוא. ואהבת ה' שבלב יש בה משום קבלת שכר חלקי.

 

הרשעים הם ברשות ליבם, ואין למוח שום יכולת השפעה על הלב. והתורה לא דיברה על מתים. שרשעים בחייהם קרויים מתים.

צדיקים, ליבם ברשותם. שהם מתעוררים מבלי שיזדקקו שהמוח ישפיע על הלב.

בינוניים אמנם אין ליבם ברשותם כמו הצדיקים. אבל המוח משפיע אצלם על הלב.

 

תשובה: פירושו תשוב "ה". שתשוב האות "ה" של שם הויה למקומה.

תשובה תתאה – זו האות "ה" האחרונה שאחרי האות "ו"

תשובה עילאה – זו האות "ה" שבהתחלה שאחרי האות "י"

 

שכשאדם נכשל בעבירות, אז הוא מוריד לקליפות את הניצוץ האלוקי שמחיה את הרוח, נפש, ונשמה שלו. וזה "גלות השכינה".

ועל ידי התשובה נשברת הטומאה והסטרא אחרא. והשכינה משתחררת מהגלות, ומתחיל הניצוץ האלוקי להשפיע על הרוח, נפש, ונשמה שלו. ורק אז הוא יכול להתחיל בעבודת ה'.

 

(פרק יח)

"כי קרוב אליך הדבר מאוד" שגם מי שאין לו ידיעה בגדלות הקב"ה, ולא יכול להתבונן. גם הוא יכול לקיים תורה ומצוות "בלבבך", עם הלב באהבת ה' וביראתו. שזה קרוב מאוד לכל יהודי.

 

היות ויש אהבה ויראה מוסתרת בלב כל ישראל, שהיא ירושה מהאבות. כי האבות הם המרכבה. שהיו בטלים לגמרי לקב"ה, כמו המרכבה שבטלה לרוכב בה, ומונהגת כפי רצונו. ולכן זכו להמשיך נפש רוח ונשמה לבניהם עד עולם, מעשר ספירות דקדושה שבארבע עולמות: אצילות, בריאה, יצירה, עשייה. ובכל עולם יש עשרה ספירות. וכל אחד מקבל כפי מדרגתו וכפי מעשיו. ואם האדם הופך עצמו ל"טוב", מעניקים לו מלמעלה מדרגה  עליונה יותר של נשמה.

 

ואפילו לפושעי ישראל נמשך נפש דנפש של מלכות דעשייה. שמלכות היא הספירה הנמוכה ביותר. ועשייה הוא העולם הנמוך ביותר.

וכל מדרגה כלולה מכל המדרגות. ולכן היא נכללת גם בחכמה של עשייה. שהיא הספירה העליונה ביותר אחרי הדעת (שלפי שיטת חב"ד לא מונים את הכתר שהיא המאצילה, ולכן מוסיפים את הדעת).ובחכמה דעשייה, מלובשת חכמה דמלכות דאצילות. ובמלכות דאצילות כלולות כל עשר הספירות. אם כן כלול בה גם חכמה דאצילות.

 

בחכמה דאצילות מאיר אור אין סוף ברוך הוא ממש. כמו שכתוב (משלי ג' פסוק יט)

ה' בחכמה, יסד ארץ – מלכות. (מלכות נקראת ארץ)

וכולם בחכמה, עשית – עשייה (תהילים קד פסוק כד)

 

אם כן אין סוף ברוך הוא מלובש בבחינת החכמה שבנפש האדם. כמו שכתוב החכמה תחיה בעליה (קהלת ז פסוק יב)

 לפעמים ממשיכים פושעי ישראל לילדיהם נשמות גבוהות מאוד שהיו בעמקי הקליפות. שהקליפות לא היו משחררות את הנשמות הגבוהות שנפלו ברשתן, אלא רק לפושעי ישראל. כי אז הם מקוות שהילד יושפע מההורים הפושעים. ואז הקליפות ינקו חיות במידה מרובה יותר. אבל היות והיא נשמה גבוהה יש בה כוח לשבור את הקליפות והלבוש הגס שקיבלה מההורים. וכשהיא משתחררת היא יכולה לעלות ולהגיע למדרגה של צדיק.

 

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם
אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן
מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: