כלי עבודה

מלה בסלע

סלעים מדברים אל פסלים בדרך מיוחדת: הפסל חש את האבן Michelangelo_-_Awakening_slave[1]האילמת ורואה את הפסל הכלוא בה כשהיא עדיין במקומה בטבע או במחצבה. מבחינתו, תהליך היצירה הוא תהליך של שחרור, תהליך המשחרר בו זמנית את מה שאצור-עצור באבן ומה שאצור בו עצמו.
פסלים עכשוויים עשויים לחוש כך כל חומר גלם שהוא. חומר הגלם יכול להיות גם פסולת, הוא יכול להיות אפילו אויר.

זה אחד הדברים המובהקים המייחד פסלים משאר בני האדם.

הדומם מדבר לא רק אל פסלים. הוא מדבר, למשל, גם אל הצלמים והציירים.
53668875TOVuiZ_ph

האמנים מתרגמים עבורנו את המציאות, מראים לנו את מה שיש בה ולא שמנו לב או שלא ראינו בכלל. האם אנו כילדים שהוריהם מבארים להם את המציאות, או כגברים שבפתגם הסיני האומר כי "הגבר הוא ראש המשפחה, האשה היא הצוואר המסובב את הראש"?

הדומם מדבר גם אלי: כך אני יודעת, גם לאחר שנים נטולות מכחול ואפילו לא שרבוט קטן, שבמהותי אני ציירת. אבל היכולת הזאת אינה מתפרשת על כל מה שיש במציאות: כד להנות ממוסיקה אני מעדיפה לא לראות את האמן. אם מראהו או התנהגותו בעת הנגינה/השירה אינו תואם את הקונוונציות בהן אני שבויה (כמו כולם), לא אוכל להמשיך להקשיב לו ואולי אף לא ארצה לשמוע אותו יותר בכלל. זה לא אומר בהכרח שיש מוסיקה טובה שאני מפספסת: מבחינתי, לשם כך נוצרו עיבודים מוסיקליים וביצועים חדשים🙂 – ואז, אני כילדה המגלה לראשונה את מה שכולם מכירים כבר מזמן. אז אני כגבר שמגלה באמצעות זוגתו עולמות שנסתרו ממנו רק מפני שמעולם לא הסתכל לעברם.

ואולי הדברים אף מורכבים מזה? ילדים הרי לא פעם שמים לב לדברים שנעלמו מעיני המבוגרים. האין בשניים שני ראשים ושני צווארים, האין השניים מסתכלים לכיוונים חדשים מעצם הפיכתם מאינדיבידואלים לזוג? האם אמן לא בודק לעתים אם גם חומר גלם שעורר עניין ציבורי מדבר אליו?

מה דעתך? Comment

