12

פרשת יתרו – עשרת הדיברות – לא תחמוד

tipid 
חבר\ה          רשום מ     :2004 /04 /08
1595 הודעות ההודעה נכתבה ב :
2005 /01 /28
ב -21:22

פרשת יתרו – עשרת הדיברות – לא תחמוד

מאת: פלוני

–>

–>כתוב בפרשתינו בעשרת הדיברות: "לא תחמוד בית רעך, לא תחמוד אשת רעך ועבדו ואמתו ושורו וחמורו וכל אשר לרעך" (שמות פרק כ' פסוק י"ד). דיבר זה הינו אולי הקשה והלא מובן ביותר מבין עשרת הדיברות.אפשר לצוות על שמירת שבת, על כיבוד הורים, על הימנעות מרצח, גנבה וניאוף, אך איך אפשר לצוות על אדם שלא יחמוד משהו או מישהו בלבו? איזה תוקף יש לאיסור שכזה ומהי בכלל האפקטיביות שלו?

אין ספק שדיבר זה הינו היחיד מעשרת הדיברות שעניינו ציווי על דברים שבלב, אחרי ששמונת קודמיו הם אופרטיביים – "עשה" או "אל תעשה", ואילו הראשון "אנכי" מצהיר באוזני האדם כי יש בורא ליקום, המנהיגו ומכוונו מאחורי פרגוד הטבע וההיסטוריה.

האבן עזרא תוהה לכאורה על דיבר זה – איך יכול אדם שלא לחמוד בלבו דברים יפים, כל מה שהוא נחמד למראה עיניו? הרי לכאורה החמדה צומחת מעצמה ואין לאדם שליטה עליה ואמצעים להיאבק נגדה.

יתר מזאת, לו היה הדיבר מכוון כנגד הביטוי החיצוני והמעשי של התשוקה, נגד הפעולות שאנו עלולים לעשות בעקבות החמדה – לשים יד על בית הידיד, על אשתו או על מכוניתו, כי אז היה הצו מובן, ברור ופשוט יחסית. אך כאן הדברים כוללים גם את הרגש, המתעורר בלב. כיצד אפשר לצוות עליו "אל תופיע"?

אלא אומר האבן עזרא שציווי זה הינו ציווי חינוכי פסיכולוגי, כך שאם האדם יתרגל שאסור לחמוד דבר שאינו שלו, אזי אף פעם לא יעלה דעתו לחמוד ולהתאוות.

בעל ספר החינוך קובע בפסקנות כי ביכולתו של האדם לשלוט במחשבותיו ובתאוותיו. "ולבו מסור בידו, אל כל אשר יחפוץ יטנו" ורק "הטיפשים הרעים והחטאים בנפשותם" יאמרו "איך תבוא התורה למנוע במה שאי אפשר לו לאדם לעמוד עליו" (על מצוה תט"ז בפרשת ואתחנן).

אומר הרב גרילק שזהו אולי הקשר בין הדיבר הראשון לאחרון בעשרת הדיברות, בין המילה "אנכי" למילים "לא תחמוד". האלוהים אינו מטיל וטו על חמדה או תשוקה. תכונה זו היא טבעית ולא ניתן לכלוא אותה. אולם הדרישה האלוקית פונה אל האדם שיבחר את נושא תשוקתו. בכוחו של האדם להחליט אם לחמוד את כל אשר לרעהו, או לפתוח את הלב לכיוון שונה, לשאוף אל ההתעלות, אל נכסי הרוח של קירבת האלוקים. אי אפשר להשתוקק בעת ובעונה אחת לשני דברים מנוגדים. הלב הוא המחליט אם לבחור בתשוקה אל החומר או בתשוקה אל דברים רוחניים.

הלוואי שנזכה כולנו לקיים כך, את מצוות ה"לא תחמוד".

http://www14.brinkster.com/elibarak/yavne/yavne62a/d17Yitro.htm

אני רוצה לאחל  שבת שלום ומבורך לטובה יהיו מלווים בשלווה בריאות נחת בטחון ובשורות טובות תמר

—————–
תמר לפיד

מנהלת קהילות גיבורי ישראל והיסטוריה יהודית

וקלאסיקה ישראלית

חדשות מחשבים

די לאלימות

עונש מוות

ישרים, ג’נטלמנים ועומדים במילה שלהם …

גם ילדים רוצחים בלי סיבה

סביבה ירוקה בתחבורה…

הנצחת איש it…

רשומה זאת הינה ציטוט מלא של פוסט בשרשור של תמר לפיד שבת שלום! – איחולים מאז 2003 (!) ועד (כמעט) היום

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s