נקודת מבט

היהודי ברל כצנלסון

ברל כצנלסון, 5 באפריל 1934

… היש עם בעמים אשר מבניו הגיעו לידי סילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל יסוריו הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אוייב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס ממלא את לבם רגש הערצה והתמכרות? … אכן יודעת ההיסטוריה העברית כל מני רנגטים ודגנרטים. צורות של שמד. כל עוד אפשרי הדבר שיבוא ילד יהודי לארץ ישראל, ילד שטופח על-ידי יסורי הדורות ומשא הנפש של דורות, וכאן ידבקו בו חיידקים של שנאה לעצמו, של 'עבדות בתוך המהפכה', ויטרפו עליו את דעתו עד כדי כך שיראה את הגאולה הסוציאלית בנאצים הפלשתינים שהצליחו לרכז כאן בארץ את האנטישמיות הזואולוגית של אירופה עם תאוות הפיגיון שבמזרח – אל ידע מצפוננו שקט.

ברל כצנלסון: נאום 1 במאי 1936; פורסם בדבר 4 במאי 1936

(ההדגשות שלי)

11 מחשבות על “היהודי ברל כצנלסון”

  1. ובימינו –

    מרכז פרס לשלום יזם, יחד עם מרכז הסחר הפלסטיני, לשכת המסחר והתעשייה, משרד החוץ הנורווגי וארגון סיוע גרמני, ובמימון האיחוד האירופי, תערוכה בת 3 ימים של תוצרת פלסטינית מיהודה ושומרון, אשר התקיימה בנצרת עילית.
    מתוך התערוכה, לצד רהיטים, במבה וקוסמטיקה – (תמונה המצוטטת מן הכתבה כציטוט יחיד) –

    אהבתי

  2. ככה זה כשאין זהות עצמית…..

    הרי הדיבור יהודי חדש לא גלותי ה"צבר" בא מהמקום הזה….

    כמו שאמרתי פעם (דברים שנאמרו בכנס באוניברסיטה העברית) היהודים שיצאו להשכלה ופרשו מהדת הזדהו עם דברי האנטישמיות של הגויים והחלו לומר אותם דברים על היהודים ששמרו מצוות…

    ועדיין נאמרים עצלנים עלוקות רוצים רק כסף וכו

    אהבתי

    1. שים לב לאומר הדברים – ברל כצנלסון, אבי האתוס הציוני (אחרי א.ד. גורדון). הוא קורא לאותם חסרי זהות דגנרטים, בעיתון השמאלני דבר, בנאום של 1 במאי. כלומר, מי שאומ על שומרי מצוות כל הדברים שכתבת ועוד – מוגדר ע"י ברל כצנלסון, שחור על גבי עתון, דגנרט! – כבר מאז 1936

      אהבתי

        1. הקישור שלך הוא למאמר דעה מ"דבר", גליון יום חמישי 26 ביולי 1934.

          הדעות של בן גוריון על החרדים ידועות, אבל בצילו של ענק הדור כברל כצנלסון גם הוא לא רצה לצאת דגנרט והקפיד על גנוני כבוד כלפי מורשת ישראל. למשל כאן, בטקס חניכת ביה"ס לרפואה באוניברסיטה העברית, הוא הולך אחרי הרב הראשי דאז, הרב עוזיאל –

          אהבתי

  3. הינדיק כרגיל בא בהכללות.
    הבעיה היא לא שהיהודים יצאו להשכלה, אלא שהם התחילו להתבייש בעצמם.
    יהדות היא לא רק דת, אלא לאום. לכן, יש לא מעט יהודים חילונים שהזהות שלהם מעוצבת ואיתנה. מנגד, יש לא מעט יהודים שטעות לקבל את היהדות רק כדת, ושוכחים מהלאום.

    אהבתי

  4. טעות היא להפריד. היהודים הם לאום על פי דתם.
    לכן, שניכם צודקים: הבעיה היא גם שיהודים התרחקו מדתם וניסו להידמות לבני עמים אחרים, וגם שהתביישו בכך שאין זה אפשרי. אי אפשר, כי עובדתית העם היהודי הוא יחודי ואין בעולם עוד עם כזה.

    אהבתי

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s