נשות יהוד משלמות פי שלוש על המקווה

לנשות יהוד יש טענות על מחיר הכניסה למקווה ביהוד מונסון .

  1. "כשאישה או גבר נכנסים לקולנוע מחיר הכרטיס זהה, וכך גם בכל מקום ציבורי אחר, אז למה כשאישה טובלת במקווה היא משלמת פי שלושה מגבר? האם לא תמוה המצב שאישה חייבת במצווה ולכן חייבת לשלם בכל חודש 15 שקל ואילו גבר טובל להנאה בכלל ומשלם מחיר הנמוך ,שליש?"
  2. "אנשים משלמים מיסים, ארנונה, המקווה לא אמור להיות שירות לציבור?", תוהה מתרחצת אחרת. "זה צריך להיות ללא תשלום כלל, רק תרומות. ואם כבר לוקחים כסף אז מפלים בין גברים לנשים? איפה הצדק החברתי?"

http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4505085,00.html

האם לדעתכם המקווה צריך להיות עם תעריף כניסה, או שהתושבים ממנים את המועצה לשירותי הדת של העיר, ומשלמים כסף לעיר ולכן השירות הזה מגיע בחינם?
במידה והמימון לא מגיע מהעירייה, האם ראוי לגבות דמי כניסה או להשאיר את זה כתרומה של כל אחת ואחד בהתאם ליכולתה?

המשרד לשירותי דת קבע תעריף אחיד של 20 ש"ח לטבילה במקוואות של המועצה הדתית , כשיש הנחיות לתת הנחות למי שטובל על בסיס יום יומי.

 

<span dir=rtl>28תגובות ל‘נשות יהוד משלמות פי שלוש על המקווה’</span>

Add yours

  1. לאותה יעל מגלי כהן נמאס ללכת למקווה, או שאינה הולכת לשם כדי לטבול? תלונתה מלפני פחות מחודש על המקווה ביהוד משיבה על תלונותיה עכשיו – ב-4 במרץ התלוננה שאין מים חמים במקלחות במקווה – http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4494985,00.html . כלומר, במשך חודש מי שרצתה להתפנק ולהתרחץ במקווה לפני הטבילה, ולא בביתה, נאלצה לרחוץ במים קרים פעם אחת (כי נשים טובלות במקווה פעם בחודש)…ויש גם מי שחשב שזה שווה כתבה בעיתון.. אבל לכל חיסרון יש גם יתרון: ברור על מה משלמות הנשים: על הרחצהומה שנלווה לה: שימוש במגבות, חימום חדר המקלחת ואולי גם חדר הטבילה.
    …ובכלל טבילת נשים אינה זהה לטבילת גברים. אם גם בים תהיה איתה בלנית שתשגיח שמצוות הטבילה בוצעה על כל דקדוקיה, בנוסף לגדוד נשים שישגיח שאף אחד לא מציץ בעת שהיא טובלת בעירום מלא, זאת אכן טבילה כהלכה… לא בחוף מוכר, בגלל שבארץ כל המצילים גברים… וכמובן לא בחוף ציבורי – שכן התערטלות בפומבי במקום ציבורי היא עבירה על החוק במדינת ישראל…. ולא בלילה בחושך גמור, כי אז אי אפשר לראות שהטבילה אכן יכולה להחשב לטבילת מצווה.
    באמת למה צריך לשלם כל שבוע על נרות שבת? ולמהצריך לשלם מאות שקלים על פאה ככיסוי ראש, או עשרות שקלים על כובע או מטפחת? הרי גם אלה מצוות… גם קידושין זאת מצווה, אשר כדי לקיימה צריך חופה, טבעת אחת (לאשה בלבד, אפשר גם חפץ אחר של החתן), 2 כוסות (אחת ליין ואחת שוברים), רב, הורי כלה , הורי חתן ושני עדים לחתימת הכתובה. עריכת קידושין היא מצווה ועל זה לא משלמים, על עריכת הכתובה שילמו גם בתקופת המקרא אבל אם מוותרים על אם מוותרים על כתובה מאויירת ומהודרת – החתונה בטח עלתה לגב' יעל שאינה מוכנה לשלם על קיום מצוות לא יותר מביקור בספא …אולי גם את זה אינה מכירה, שהרי מקוואות רבים מספקים גם שירותי ספא במחיר מוזל (בנפרד משירותי הדת ובלי קשר אליהם), בד"כ רק לנשים ולא לגברים – חלק עיקרי מהם ללא ספק לא ניתן לספק בלי מים חמים.

    אהבתי

    1. האם גברים שטובלים במקווה לא משתמשים במים חמים או במגבת?
      העובדה היא שגברים שנכנסים למקווה זוכים להנחה של שני שליש לעומת נשים שטובלות בו לעומת התעריף שנקבע ע"י המשרד לשירותי דת, והנשים משלמות את המחיר המלא.
      ההגיון הבריא אומר, שמאחר שזו אינה מצווה לגברים, עדיף שהם ישלמו מחיר מלא ואילו הנשים שמקיימות את המצווה יזכו להנחה, ולא ההפך.

      אהבתי

      1. לאקי תשובה יפה מאוד אבל מי שלא טבל לא יבין אותה.

        אני חושב ש מקווה צריך להיות חינם כמו כל שירות ציבורי אחר.

        קאי טבלת פעם במקווה ציבורי?

        בכדי להבין מה לאקי כתבה ואו בשביל לסיים את הדיון בהסכמה פה אחד אני מציע לך ללכת לטבול במקווה ציבורי ביום שישי אחרי הצהריים.

        ואם גם אז לא תבין אני אתן הסבר מהצד הגברי ואז תבין את ההבדליםבין הגברים ללנשים ובין מקווה לסרט…..

        אהבתי

        1. מקריאת כמה שורות אפשר לראות

          שהגברת מגלי פרובוקטיבית להשוות מים חמים לספר תורה???

          בלי מים חמים אפשר לטבול בלי ספר תורה אי אפשר להתפלל

          אני בטוח שהיא לא ממש שומרת מצוות ושייכות לתנועה רפורמת כלשהי.

          אישה שרוצה לקיים את המצווה באמת לא מתנהגת כך ולא מדברת כך

          אהבתי

          1. הינדיק, יתכן וטיעוניה של הגברת מקוממים אותך, וכך גם ההשוואה שעשתה, אבל יתכן שהיא אכן טובלת במקווה פעם בחודש לא כדי לבדוק מה איכות המקווה, אלא מאמונה דתית או רצון להיטהר.

            יתכן וההשוואה לקולנוע שעצבנה אותך, נועדה להבהיר שמבחינתה המקווה זה חלק מאורח החיים המודרני או מוסד לרווחת כלל הציבור, ולא רק לטובת החרדים או דתיים.
            אילו במשך חודש בקלנוע החימום או קירור לא היה עובד, זה היה נראה לך סביר? מבחינתה זה לא סביר שבמשך חודש המים החמים של המקלחת במקווה בחורף לא תקינים. זו חובה להתנקות לפני ההיטהרות, ומקלחת החורף במים חמים זה לא תענוג. אתה יכול לאמר שהיא מפונקת, אבל מבחינתה מים חמים במקווה זה חיוני כמו ספר תורה כדי לקיים מצווה, במיוחד לאור העובדה שהנקיון לפני ההיטהרות חייב להיות מאוד יסודי.

            מבחינת מחיר כניסה מול עלות, אם רוצים להקטין את העלות של טבילה במקווה צריך לדרוש שהמיים במקווה יהיו במחיר עלות או בסיבסוד, ולקבוע תקינה אחידה למועדי החלפות המיים בהם.
            האם אדם או מגזר בעל צורך מיוחד, ראוי שישלם יותר על שירות שמקבל? כמו שעיוורים לא משלמים יותר על נסיעה בתחבורה ציבורית למרות שכלב הנחייה תופס מקום באוטובוס או ברכבת, האם ראוי שמגזר הנשים ישלם פי שלוש מהגברים במקווה בגלל המחזור? אני לא טוען שהמחזור זה נכות, או שכל הנשים נכות, אלא שזה יוצר הבדל בשירות שהן מקבלות, ושלא בכל מקום ציבורי הבדל הזה העזרה או השגחה מצד עובדי המקום הופך לתוספת תשלום על השירות.
            לא כל אישה חייבת השגחה צמודה כל הזמן, ולכן הדרישה לתשלום גבוהה יותר מכל אישה לעומת כל גבר, הוא מקומם. בלנית שהגיע מועדה למשל, חייבת בבלנית כדי שטבילתה תהיה ראויה? לא בהכרח. היא צריכה שמישהי תוודא שאכן כולה טבלה במים. מדוע שלא להקל ולמזער את העלות של שכר הבלניות או חהגדיל את מספרן, על ידי בלניות שזהו שירותן הלאומי ? הרי שירות צבאי לבנות לא מקובל בכל הזרמים, זו יכולה להיות חלופה שתעזור לכל הנשים.

            אהבתי

          2. יתכן וההשוואה לקולנוע שעצבנה אותך, נועדה להבהיר שמבחינתה המקווה זה חלק מאורח החיים המודרני או מוסד לרווחת כלל הציבור, ולא רק לטובת החרדים או דתיים.

            אז שתלך לחמאם. מקווה משמש בד"כ גם כבית מרחץ ציבורי. אם הגברת באה להתרחץ ולא לטבול, הרי שהיא מנצלת בציניות את הסבסוד של המדינה. תעריפי הרחצה, כשהיא בלי שום קשר לטבילה, הם שונים – בכל מקווה משהו אחר.
            אם כך, תראה לי מקום אחד בעולם, או בהיסטוריה, שבו רחצה בבית מרחץ ציבורי היא/היתה בחינם (כחלק משירותי מועדון חברים בתשלום לא נחשב, שהרי התשלום למועדון כולל תשלום גם על השרותים בתוכו)

            אהבתי

          3. "מקריאת כמה שורות אפשר לראות…"
            על סמך מה אתה מגיע למסקנה כזאת שערורייתית?
            "לא שומרת מצוות", "שייכת לתנועה רפורמית"?

            "אישה שרוצה לקיים את המצווה באמת לא מתנהגת כך ולא מדברת כך"- מדברת איך? מתלוננת על זה שקר לה? או שהיא משווה את מצוות הטבילה לחשיבות של הוצאת ספר תורה?

            מיזוגניה היא לא דבר חיובי…

            אהבתי

        2. הינדיק, לא השוותי בין מקווה לסרט. הבאתי ציטוטים ישירים של הטענות שהועלו נגד אותו מקווה ספציפית. דעתי מופיעה בתגובתי הקודמת.

          אם ההבדל בין נשים לגברים כזה קריטי אפילו שהנידה כבר נפסקה , אז גם בוא נעשה תשלום דיפרנציאלי לפי משקל הטובל או טובלת במקווה.
          אדם עב בשר, מן הסתם צריך לשלם יותר על הטבילה, מאחר שיצרוך יותר מים על מנת להיתנקות לפני ההיטהרות במקווה, ויצטרך יותר מגבות כדי להתייבש, לא?!

          אהבתי

          1. קאי,
            חובת הנקיון היסודי לפני היטהרות ע"י טבילה במקווה היא על המיטהר, לא על המקווה. לצורך קיום מצווה, המקווה חייב לספק מקום שעל פי ההלכה ניתן לקיים בו מצוות טבילה. מקובל שלצורך קיום המצווה יהיה במקום בלן לגברים ובלנית לנשים. זהו. לא מקלחות, לא מים חמים, לא עיסויים, לא פדיקור ומניקור, לא טיפולים קוסמטיים, לא סאונה, לא סבון, לא שמפו, לא מגבת ואפילו לא מראה בודדת אחת. אבל מקוואות בד"כ מספקים כל או חלק משירותים אלה, ואין שום סיבה שיהיו חינם. התעריף המוזל של מקוואות ביחס לספא, המספק אותם השירותים, הוא דבר שיש לברך עליו ולא להתלונן עליו.
            התשלום של 20 ש"ח הוא תשלום מוזל עבור רחצה בבית מרחץ ציבורי (שירות לציבור של המקווה) ועל שרותי הבלנות ולא על הטבילה עצמה. כל שרות נוסף הוא בתשלום פעוט נוסף: ביחס לכל ספא או מכון עיסוי שהם המחירים מגוחכים. בנוסף, מקוואות רבים מאפשרים רחצה חינם להומלסים וקבצנים… האם גב' מגלי כהן נכספת להימנות עליהם כדי לזכות את המקווה של יהוד בקיום עוד מצווה?

            אהבתי

          2. קאי קצת פרטים על מקווה שיעזרו לך להבין את ההבדל גברים טובלים ביחד באותה בריכה וזה יכול להגיע גם ל 50 ויותר גברים באותם מים כאשר כמות הטובלים בוזמנית בהתאם לגודל הבריכה ולחץ הזמן .

            תראה לי נשים שיטבלו יחד כמו הגברים

            זה קישור לתקנות המקווה של משרד הבריאות רק תשים לב להבדלים בין מגברים לנשים

            יש ללחוץ כדי לגשת אל tavru01.pdf

            אהבתי

        3. נו ברור, הכי נוח להשתיק מישהו ולומר לו "אתה לא טובל במקווה לכן אתה לא מבין על מה אתה מדבר".
          ואתה- אתה טבלת במקווה של אישה שאתה מדבר?

          אהבתי

          1. כדי להבין מהי טבילה במקווה צריך ללמוד עליה מן הכתובים (ויש הרבה – גם בקיצור וגם בהרחבה, גם על משמעות טהרת המשפחה וגם על משמעות ההיטהרות ע"י טבילה). כל גבר יכול לקרוא על תהליך טבילת נשים, כדי לחוש מהי טבילה ולקלוט על מה הכתוב מדבר בעצם – צריך להתנסות. אין צורך להתנסות בטבילת נשים דווקא, שכן המים בהם טובלים גברים ונשים הם אותם המים בדיוק, מאותו מקור בדיוק ובאותה טמפרטורה.
            מעבר לזה, לכל גבר נשוי יש מושג לגבי טבילת נשים – מאשתו.

            אהבתי

      2. טעות: גם על הגברים חלה מצוות טבילה! אלא שבעוד נשים נשואות חייבות לטבול פעם בחודש, גברים חייבים לטבול רק פעם בשנה – לפני יום כיפור + במקרים מאד מסויימים ונדירים, שבהם בד"כ גם נשים חייבות לטבול (בנוסף לטבילות המצווה החודשיות/שנתיות).

        אהבתי

  2. אה – ועוד משהו: הנשים אינן משלמות מכספן, אלא מכספם של בעליהן. זה חלק מחובות הנישואין של הבעל על פי היהדות. לכן זה הוגן שהבעלים ישלמו פחות כשהם באים לטבול בעצמם (אבל לא משלמים פחות על שרותי המקווה האחרים).
    בנוסף, טבילת נשים נעשית בערב/לילה (לאחר שקיעת החמה ועד חצות בקירוב) ואילו טבילת גברים בבוקר. לא מגיע תשלום נוסף על שעות עבודה לא מקובלות?

    אהבתי

    1. לא… קוראים לזה עבודה במשמרות, ולא מגיע על זה תשלום נוסף, אם זמן העבודה הוא עד שבע שעות ולא מעבר .(בניגוד ליום עבודה רגיל שמוגדר 8 שעות, משמרת לילה הוגדרה לשבע שעות , זה הפיצוי בחוק למשמרת לילה.)על חריגה בשעתיים ראשונות מעבר לשעות העבודה שהוגדרו, השכר יהיה 125%, ועל כל שעה נוספת 150% .
      עבודת לילה, זו עבודה שלפחות שעתיים ממנה היו בין 22:00 עד 06:00 למחרת.

      אהבתי

      1. קאי בבקשה אתה מעלה דברים לא קשורים.

        תלך פעם אחת למקווה תטבול ואז תבין כמה אתה רחוק מהמציאות.

        אתה מדמיין לעצמך דברים מה קורה במקווה ומתעקש שזה נכון

        אהבתי

      2. משמרות זו צורת רבים של משמרת, כלומר – אם יש משמרת לילה, יש גם משמרת יום או משמרת אחרת כלשהי. אבל במקרה זה אין: זאת לא עבודה במשמרות ובדרך כלל גם לא עבודת לילה. שעות העבודה משתנות על פי עונות השנה ולכן הן חריגות, ועל שעות עבודה חריגות אמורים לשלם יותר.
        במקוואות בהן מקווה הגברים נפתח ב-4 בבוקר, על פי ההגדרה שהבאת עבודת הבלנים היא עבודת לילה בשכר רגיל לגמרי. אם איני טועה, שעות מקווה הגברים לא תלויות בעונות השנה והן קבועות במשך כל השנה.

        אהבתי

        1. לאקי תיקון קטן טבילה אצל הגברים היא לא מצווה שחייבים בה אלא מידת חסידות…. זה טוב לטבול כאחד שטובל כל יום זה משפיע רוחנית….

          ולכן הדיון על המקווה הוא עקר.

          הוצאות מקווה הנשים גדולות הרבה יותר מהגברים הגברים לא צריכים בלן ותפקידו תחזוק המקווה ולא קשור לעניין הטבילה, הטבילה של נשים שונה לחלוטין ולא אותו עניין. אשה שחייבת בלנית צמודה אחרת הטבילה עלולה להפסל.
          כמות המים במקוואות שונה ותדירות ההחלפה שונה. ועיקר בהוצאות הם על המים והחימום.

          אין מגבות לגברים זה לא ספא או קנטרי.
          גבר בא טובל והולך מהר אין זמן לכלום שטיפה במים חמים לפני חייב הוראות משרד הבריאות… אחרי כתוב בספרים יותר טוב שלא כדי שהמים המטהרים יישארו על הגוף.
          יש עוד הבדלים אבל זה העיקר ולכן אין להשוות בניהם

          אהבתי

          1. "אין מגבות לגברים זה לא ספא או קנטרי.
            גבר בא טובל והולך מהר אין זמן לכלום"- לא, לנשים בטחחחח יש זמן כי הן באות למקווה לצחקק ולהחליף מתכונים. להזכירך, בשולחן ערוך נאמר שאישה צריכה ללכת לטבילה במקווה בלילה או בשעות הבוקר המוקדמות (כדי שלא ידעו שהיא היתה בנידה, ענייני צניעות וכו').
            לידיעתך- כשאישה מגיעה למקווה ,זאת לא החוויה הכי נעימה אלא דבר שמשתדלים לסיים מהר וללכת הלאה כי הגברים מצפים ממנה לבשל ולגדל את הילדים.

            ממליצה לך לשאול אישה אמיתית איך זה ללכת למקווה.

            אהבתי

  3. נכון, טבילת נשים במקווה זה סיפור ארוך, לפעמים גם ארוך מאד – במקווה פופולרי בשעות עומס שבהן כולן צריכות לחכות לבלנית שתתפנה

    אהבתי

  4. הינדיק אתה נעלב על ההשוואה לקולנוע, ואני מאוד נפגעתי מהסטריוטיפים וההכפשות של נשים שאתה מוציא ממקלדתך. מה נעשה?
    אם אישה מתלוננת על מים קרים במקווה,, היא בכיינית או *רחמנא לצלן* רפורמית?!
    אתה מכפיש פה ציבור שלם!
    כל הכבוד לאותה האישה האמיצה, שלא מקבלת את החוקים שמכתיבים גברים בורים ומנותקים מהמציאות.

    במקום להמליץ לאדם חילוני ללכת שוב ושוב למקווה (מה שהוא אמור לעשות מבחירה, לא מכפייה מצידך), אולי תנסה להציב את עצמך במקומם של אחרים לפני שאתה יוצא בהכרזות נבזיות ולא אנושיות כאלו.
    ואם אתה רוצה לטבול במים קרים- אשריך.

    אהבתי

    1. המלצה זאת כפיה????

      הטבילה אינה במים מחוממים. גם בבריכה המים לא מחוממים, אלא בטמפרטורה קבועה – וכך גם במקוואות (דבר שניתן לברר מראש לפני ביקור ראשון). התלונה על חוסר מים חמים היא על המקלחות.

      לא הינדיק נעלב מההשוואה לקולנוע, אני נעלבתי.
      לדעתי אם לאשה מפריע שאין מים חמים במקווה, שתתקלח בבית לפני שהיא באה. למעשה, גם כשיש מים חמים במקווה, יש נשים שמעדיפות להתקלח בבית ולא במקווה. וכן, מי שמתלוננת שעל משהו שאורך במקרה הזריז ביותר כחצי שעה, המחייב שרות אישי של עובד ומגיע בד"כ עם חומרים (סבון, שמפו) ולוגיסטיקה נלווית (אספקה שוטפת של מגבות נקיות, מים חמים, הסקה בחורף) היא צריכה לשלם יותר מאשר על משהו שאורך בין 10 דקות לרבע שעה, בלי שרות אישי, בלי חומרים והרבה פחות לוגיסטיקה נלווית – גם לפי דעתי היא סתם בכיינית. אין שום הגיון בתלונה על המחיר. אם אדם נתקל בבעיה בביצוע חובה אישית בדרך הרגילה, הוא מוצא (ממש לא קשה במקרה הזה) דרך אחרת לבצע אותה – וכל תלונה על חוסר נוחות היא בכיינות בהגדרה, ומה שמעיד על חוסר רצון לבצע חובה זו ו/או חוסר אחריות אישית.

      זה לא שהיא רפורמית בהכרח – פשוט אין לה מושג למה עליה לטבול מלכתחילה (סיבת המצווה ומשמעותה) וממה שכתבה עולה שגם לא ממש איכפת לה. למרבה הצער, התנהגות ועמדה כזאת קיימת לא רק אצל רפורמיות ולא בהכרח אצלן במיוחד – ובהחלט לא רק לגבי מצוות טבילה.

      אהבתי

      1. לאקי יקירתי, אני לא רואה סיבה להתפלספות הזאת מעבר לצורך כלשהו בדיון.
        וזה נחמד ויפה, אבל לא כשלרוב המעורבים בנידון אין שמץ מושג על מה אתם מדברים.
        מתי היית פעם אחרונה במקווה? ואיפה מצאת מקווה לא מחומם? או מקווה שבו מגישים שמפו וקונדישינר לכל טובלת?

        אז במקום להתפלסף מעלה מעלה, בואי נדבר בתכל'ס:
        אין שום סיבה בעולם שמצוות הטבילה תתקיים במים קרים. במקוואות כיום יש מים מחוממים. אישה או גבר לא צריכים להגיע למקווה ולחטוף דלקת ריאות.
        ואין שום סיבה שבעולם שעל אותו השירות ישלמו גברים ונשים סכום לא זהה. שום סיבה. גם לא העסקת בלנית שמקבלת את משכורתה מהמועצה הדתית.
        כל השאר זאת סתם התפלספות… מיותרת ומעודדת שנאת אחים.

        אהבתי

        1. ינשופית היקרה,
          אין בכוונתי להגיב כלל. השאלה מתי טבלתי או לא טבלתי במקווה היא שאלה פולשנית בעניין פרטי ביותר. חוצפה להניח שזה אחרת, שזה עניין לדון בו בפומביות המקום הזה או בכל מקום פומבי אחר.
          מאחר שאנו מכירות אישית, אני בטוחה שלא היתה לך כוונה לפגוע בי או להעליב אותי. אי לכך, לפני שאמשיך להתדיין עימך כאן בנושא, אני מציעה שתלמדי על טהרת המשפחה היהודית, בעיקר החלק המדבר על *מתי* אשה חייבת בטבילה ו*למה*

          אהבתי

          1. דיני טבילה

            http://hen-vekavod.com/halacha-gate/tvila-law-info/

            הצנעת הטבילה

            ו. האשה צריכה לעשות כל מאמץ להצניע ולהסתיר את דבר טבילתה מכל בני אדם. ומכל מקום לצורך גדול, כגון שמפחדת לחזור בלילה לבדה מהמקוה, ורוצה שחברתה תלווה אותה, אין לחשוש מכך שחברתה יודעת. (טה״ג קפח. ת״ה מא)

            ההולכת למקוה ונשאלת מחברתה להיכן היא הולכת, יכולה לשנות בדיבורה, כדי שלא ידעו על טבילתה. ועדיף שתשיב תשובה מתחמקת שאינה ממש שקר, כגון שתאמר, אני רוצה ללכת לקניות בסופר, או יש לי תור למרפאת שיניים, [ויש לה תור בזמן אחר]. (ע״ה נה)

            אהבתי

  5. לאקי, האם לנשים יש בחירה האם לטבול ללא בלנית? לא. לכן זה חלק מובנה בשירות.
    והסוגיה כאן היא בכלל לא הלכתית, שהרי אם נצמד לעולם האוטופי התורני, השירות היה אמור להיות מוענק לכולם בחינם.
    הסוגיה כאן היא הפלייה בוטה של נשים. על אותה המצווה, שני המינים צריכים לשלם אותו הסכום, במיוחד לאור העובדה שהגברים מחוייבים בזה רק אחת לשנה.

    מעבר לזה, כתבת משהו על "כסף של בעלה". כיום לאף אישה אין "בעלים", ישנו איש לאישה. ולשניהם משק בית משותף וחשבון בנק משותף. ואם נצפה בחברה החרדית, הרי ששם הכסף בכלל בא מהאישה (הגבר אחראי לשכר הרוחני). קצת רלוונטיות לימינו בבקשה…

    אהבתי

    1. ינשופית,

      1. אשה חייבת לטבול בנוכחות אשה נוספת שתוודא שהטבילה כשרה, כלומר – נעשתה באופן שיכול להחשב טבילת מצווה. בתקופת המקרא לא היה דבר כזה בלנית – נשים טבלו בבריכות טבילה שנחצבו ליד מקורות מים, במי מעיינות, נחלים וכדומה. האורבניזציה היא שיצרה את הצורך בבלניות, עבודתן לא קלה וראויה לשכר. מאחר שלא ההלכה יצרה את מקצוע הבלנית, אלא אורח החיים המודרני, אין שום סיבה שהשירות שהן נותנות יהיה בחינם.

      2. גברים טובלים כל השנה, הטבילות שלהם אינן טבילות מצווה, וגם כאשר הם מיטהרים לפני יום כיפור, זה עדיין עניין אישי באחריות אישית בלבד. טבילת אישה הרבה יותר מדוקדקת – גם בהכנות וגם בטבילה עצמה – גם אם מצטמצמים אך ורק לפשט שבתורה, שמפרטת על שני סוגי הטבילות לגמרי בנפרד. בקיצור, לא רק שזאת לא אותה המצווה, אלא שהאחת מצווה והשניה בכלל לא מצווה.

      3. ביהדות לאף אחד, וגם לנשים, אין בעלים. HUSBAND בעברית זה בעל (לרוב מילת יחס בד"כ מעידת על הימצאות תכונה, כמו למשל "בעל לב טוב", מציינת היות שניים לאחד באופן שמשנה פנימית), לא בעלים (צורת רבים המגדירה קניין של יחיד על דבר מה המצויין בד"כ בסמיכות למילה, למשל "הבעלים של המסעדה" מתייחס לאדם יחיד שהמסעדה היא רכושו).

      4. על פי ההלכה היהודית גבר חייב לפרנס את אישתו ואת ילדיהם. יש נשים דתיות הנוהגות על פי המופת של אישתו של רבי עקיבא ומשחררות בעליהן מחובה זו על מנת שילמדו תורה, זאת בחירתן. העובדה שאשה בוחרת לשחרר את בעלה מאחת מחובותיו כלפיה, אינה משחררת אותה מקיום חובותיה כלפיו או כלפי כל אדם וגם לא כלפי בורא עולם.
      זה משהו שאשה אינה חייבת לעשות, אבל מותר לה לבחור לעשות כך. אם בחרה כך, הרי ששכר עבודתה נכנס כולו /חלקו (כפי שתבחר) לחשבון המשותף.

      אהבתי

מה דעתך? Comment

למעלה ↑