הרב עובדיה: פרובוקציה בחיים ובמוות

הרב עובדיה יוסף, אחד מהרבנים החשובים והמשפיעים בישראל בעשרות השנים האחרונות, מאושפז כבר שבוע שלם ללא הכרה. הרב בן ה-93, עורר המון פרובוקציות בחייו (בין היתר, עם פסיקות שנויות במחלוקת ובתמיכתו במפלגת ש"ס שדבק בה אות קלון), והוא ממשיך לעורר פרובוקציות גם כשעושה הרושם שהוא מתקרב למותו.

מאז שפוסרמה הידיעה על אישפוזו, עושה הרושם שאין בארץ אדם או קהילה שאין לה מה לצייץ, לכתוב בפייסבוק, להגיד, לכתוב, לשיר או להגיב בנושא.

החרדים- מתפללים לשלומו, אוספים תרומות בשבילו, שוברים אייפונים בשבילו (בשביל להקנות לו נקודות זכות בגן עדן), תורמים דקות חיים בשבילו (אל תשאלו אותי איך זה קורה בפועל, זה לא רעיון שלי) ועוד…

החילונים- מאחלים לו רפואה שלמה, אומרים שמגיע לו, אומרים שהוא קרב לבבות, מציעים לטבע לעשות את שלו ובעיקר רבים אחד עם השני לגבי התגובה ההולמת…

לדוגמא:

-ססטוסים מצייצים בפייסבוק מחקו שני סטטוסים בנושא, בגלל שהכותבים שלהם קיבלו איומים על חייהם.

-בפייסבוק יש אינספור פארודיות, קריקטורות ומשפטים מתוחכמים בנושא.

-כל הקהילות שאי פעם נפגעו מביטוייו של הרב, מרגישות שהצדק נעשה.

-חברי כנסת שונים מיהרו לפרסם תמונות שבהן הם נפגשו עם הרב, ולתת ראיונות בטלוויזיה בהם הם משחילים "כשאני נפגשתי עם הרב…"

 

בקיצור, דיברנו על מה קורה, אבל נשאלת השאלה… למה? האם זה מוצדק?

כשבוע לפני שהרב אושפז, ניהלתי שיחה בנושא עם לאקי האנץ' מבלי לדעת שהנושא יהפוך לכה רלוונטי.

אני ציינתי שאני כועסת מאוד על הרב, כיוון שלדעתי הוא לא עשה את המטרה העיקרית שלו: הוא פסק פסקי דין שמנותקים מהמציאות והגדיל את הקרע בעם.

.אז אני חושבת שאפשר להתייחס לסוגיה בשני מימדים: 

ראשית, הרב הוא אדם ככל האדם. אסור לאחל לאדם אחר מוות. לא אנחנו הענקנו את החיים, זה לא החיים שלנו ואסור לנו לקחת חיים או לייחל להליכתו של אדם כזה או אחר בטרם עת.

שנית, הרב הוא אישיות ציבורית. ככזה, ברור שכולם יחטטו לו בזקן ויחפשו פשפשים. בתור רב, הוא נושא אחריות כבדה מאוד. אנשים הולכים אחרים, אנשים נוהגים עפ"י דבריו ועצותיו, בעיניי אין לו את הזכות להשתמש בכוח הזה לרעה.

שלישית, ברור שלרב נעשה עוול. לרב היה רעיון טוב, תמים לכאורה, להחזיר עטרה ליושנה- להחזיר את לימודי הקודש לחרדים המזרחים. אז מה עשו החרדים המזרחים? רק בלימודי קודש, ועסקו בריבים פנימיים עם החרדים הליטאיים. הרב הביע תמיכה במפלגת ש"ס, כשזו קמה בתור המפלגה החרדית הספרדית הראשונה. מה עשו הח"כים של ש"ס? גנבו ובגדו באמון של העם. מעל כל זה התנוסס השם של הרב עובדיה יוסף.

אז מה בשורה התחתונה?

בשורה התחתונה, האדם הזה עורר פרובוקציות ופילג את העם כשהיה בשיא כוחו. כעת, כשהוא חולה, דמותו ממשיכה לעשות זאת. אנשים מתווכחים והולכים מכות, כשרבים על השאלה מה אמור להיות היחס הצודק למחלה של הרב.

וזה חבל…. כי בעיניי, רב קודם כל צריך לאחד. הוא לא הצליח לעשות את זה, כי ביטל קהילות שלמות בתוך העם, כי דאג ללבות ייצרים ולהבדיל בין החילונים לחרדים ובין האשכנזים לספרדים ועוד ועוד… אבל אולי, רק אולי, כשהוא קרוב למוות- העם יתאחד יותר, ולו בשאיפה לאחל לרב עד 120… 

11 תגובות בנושא “הרב עובדיה: פרובוקציה בחיים ובמוות

הוסיפו את שלכם

  1. "..נכתבו על אודותיו לא פחות מ-11 ספרים וביוגרפיות, חלקן של הוצאות הספרים המובילות, אך ניתן לומר כי מורשתו העיקרית היא משנתו ההלכתית הדוגלת ב"כוחא דהיתרא" ובפתרונות הלכתיים מורכבים למציאות החיים המודרנית, בנושאים כמו "היתר מכירה", גיורי צה"ל, החזרת שטחים ועוד, לצד פעילותו להקמת הזרוע הפוליטית של ש"ס, שאחראית על אימפריית מוסדות החינוך והתרבות התורנית ברחבי הארץ, ובמרכזם רשת "אל המעיין".

    מעבר לזאת, הרב עובדיה יוסף החזיר את הכבוד ליהדות הספרדית ובעיקר לגורמים החרדים- ספרדיים, שנאבקו על הכרה ביכולתם התורנית ועל שוויון מול הציבור החרדי-אשכנזי.

    זה הטקסט שנכתב עליו כבר בשנת תשט"ו על ידי חברי ועדת פרס הרב קוק, שבו זכה על ספרו "יביע אומר" חלק א': "רגילים לחשוב שהתורה הלכה ונידלדלה מהעדה הספרדית, ירד קרנה, פנה זיווה הדרה וכבודה, ולא היא, נר האלוהים טרם יכבה בין אחינו הספרדים, וכפעם בפעם אנו פוגשים אותם ביצירות ספרותיות תורניות. מהמעולה והחשוב שביצירות אלה הוא הספר שלפנינו ‘יביע אומר'. צעיר לימים הוא המחבר, וכבר נתפרסם לגדול בתורה, וכבר הספיק לשמש לראב"ד בקהיר שבמצרים, ואחר כך חבר בית הדין בפתח תקווה… מיוחד במינו הוא מחברנו, בבקיאותו המפליאה, לכל פרט ולכל קו מהעניין הוא מביא המון מקורות מהראשונים והאחרונים, וכל ספרי השו"ת בין של הספרדים ובין של האשכנזים גלויים ופתוחים לפניו"."

    מכאן – http://www.thepost.co.il/news/new.aspx?pn6Vq=E&0r9VQ=EFJIJ

    ומי שכל מה שהוא יודע ומכיר מן הרב עובדיה יוסף הוא מילים ציוריות שהוצאו מהקשרן כמעט בלי יוצא מן הכלל ע"י מתנגדיו שחברו לעיתונאים רודפי כותרות, מפסיד. מפ]סיד היכרות עם אחד מגדולי התורה בכל העולם בדור הזה, מפסיד היכרות עם גדול התורה הכי מקל והכי בעד אחדות העם – שבשונה מן המלעיזים עליו בלי בושה, גם עשה הרבה מאד למען מטרה זו – ישירות וגם בעקיפין.

    הזכרת שמו כאן היא הזדמנות טובה לשלוח לו (שוב) אנרגיות טובות ולאחל לו החלמה מלאה ורפואה שלמה במהרה.

    אהבתי

    1. בנוגע למשפט "החזיר את הכבוד ליהדות הספרדית"- הוא אכן החזיר את הגאווה, אבל בשנים האחרונות הגאווה הזאת לא הביאה הרבה כבוד לחרדים הספרדים, אלא בעיקר העמיקה את הקרע שבינם לבין קהילות אחרות. אינני חושבת שזאת הטעות שלו, אלא שלהם (ובפרט של מפלגת ש"ס, אבל חשוב להבין את זה- שהאדם ניסה לעשות דברים חשובים וטובים, אבל אנשים לקחו אותו לכיוונים אחרונים ולא נכונים. מזכיר את קרל מארקס קצת…גם בזקן.

      אהבתי

  2. מזכיר לי איזה ויכוח תלמודי קטן (תלמוד בבלי , מסכת ברכות, דף י, עמוד א )… שבסופו העמידה ברוריה את בעלה , רבי מאיר על טעותו, ואמרה יתמו חטאים, לא יתמו חוטאים…
    ולמי שמעדיף לעיין במקורות:
    " הנהו בריוני דהוו בשבבותיה דר"מ והוו קא מצערו ליה טובא הוה קא בעי ר' מאיר רחמי עלויהו כי היכי דלימותו אמרה לי' ברוריא דביתהו מאי דעתך משום דכתיב (תהילים קד) יתמו חטאים מי כתיב חוטאים חטאים כתיב ועוד שפיל לסיפיה דקרא ורשעים עוד אינם כיון דיתמו חטאים ורשעים עוד אינם אלא בעי רחמי עלויהו דלהדרו בתשובה ורשעים עוד אינם בעא רחמי עלויהו והדרו בתשובה "

    לדעתי ראוי לאחר לרב שיחיה עד 120 בבריאות, וישכיל לאחד את כל הקרעים שקרע בעם.

    אהבתי

  3. סופסוף הצלחתי לאתר מחדש את אשר חיפשתי: באחת הכתבות המדווחות על מצבו של הרב עובדיה יוסף שאלה טוקבקיסטית "מבלי להתלהם: מדוע נחשב גדול בדורנו? – אשמח לתשובה עניינית באמת על מנת להבין.." (תגובה מס. 210) והיא אכן קיבלה, הסבר מעולה. ראו תחת הכותרת "גדולה של פוסק נמדדת ביכולתו…להקל! ועל כן זכה לגדולה" – כאן – http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4432827,00.html

    אהבתי

  4. הלכות כבוד רבו ות"ח
    סימן רמב, רמד – מהלכות כבוד רבו ותלמידי חכמים

    תלמיד חכם שמחל על כבודו, כבודו מחול. בין שהוא גדול הדור, בין שהוא סתם חכם, תורה דיליה היא, ויכול למחול. אבל על בזיונו אינו רשאי למחול.

    תני לי ראיה אחת לפילוג העם!

    תלי ראיה אחת לפרובוקציה!

    איך אפשר בכלל לומר מילים כאלה ?

    מי שלא יודע את ההלכה יכול לומר כאלה דברים

    כאשר הרב אומר משהו על משהו זה לא סתם כי בא לו

    זה כי לאחר שהרב בדק את הדברים הוא הגיע למסקנה שאותו אדם פוגע ביהידות

    ואם זה לא מוצא חן בעני משהו שיתמודד עם זה ברמת העובדות וברמת הויכוח ההלכתי

    הרב לא דבר נגד אנשים סתם כמו רבים אחרים שמדברים מתוך הגיגי ליבם .

    הרב לא יצר קרע !!

    מי שניזון רק מהתיקשורת כמו יונית לוי אברמוביץ ודומיהם יכול להגיע בקלות לכאלה מסקנות אבל מי שיבדוק לעומק יבין כמה הם שטויות.

    כל מי שיצא נגדו בחריפות(ולא מדובר במחלוקת הלכתית) הם רק או חילוניים ולרוב אשכנזים

    שהרב לא ספר אותם ולא השתכנז בשבילם

    לא ! הרב הוא לא ככל האדם רק משפט כזה יכול להצביע על חוסר ההבנה .

    אבל שוב אני לא מאשים הרי זה מה שאומרים בתקשורת….

    ההוכחה הכי פשוטה להפרחת דברים אלו הם כמות ומגוון האנשים שהגיעו להלוויה

    מעולם לא היה בישראל כזו כמות שלא אנשים ביחד וכזה מגוון

    בחלי בתראה מוקדמת בלי הופעות קיץ במרכז תל אביב אנשים לא באו בשביל כסף

    הם באו בלי צעקות איפה הכסף תנו לי כסף

    הם באו לתת לתת כבוד

    בחשבון פשוט היו שם כרוב ל מליון איש רק גברים אם נכפיל רק ב3 בשביל לומר שהם מיצגים

    אבא אמא וילד בממוצע נגיע ל 3 מליון איש שזה כ חצי מהעם הזה

    אז איפה הפילוג ?

    זה מפגת האחדות הכי גדול שידעה המדינה !!

    מי איחד ככה אשכנזים ספרדים חילונים מסורתיים דתיים וחרדים עשירים וענים מי מרצ ? לפיד? רבין? אולי בגין

    דפני ליף? חחחח מי ?

    אף אחד שאף אחד לא יספר לי על פילוג

    הוא הרם את הראש וזקף את הקומה למליוני אנשים

    אנשים ככר לא מתביישים לומר אני דתי ומזרחי

    לא עוד רוצה לימודים לילדך תרשום אותם מחינוך החילוני אחרת הם ברחוב

    יש מי במדינה שזה מפריע להם הם אותם אלה שצועקים גנבו לנו את המדינה ….

    מצטער מפריע לי שמדברים ככה בקלישאות חסרות בסיס ומבזות

    למען הסר ספק אני לא מדבר על הפוליטיקה

    אהבתי

    1. ראיות לפרובוקציות:
      1. חייל לא יאכל אוכל שבישל טבח רוסי, שכן "רוסים עושים גיורים מזוייפים"
      2. "הוא כמו תחת של … (השלם את החסר)"
      3. שלל איחולי מוות לאנשים כאלה ואחרים
      4. "מצביעי אביגדור ליברמן הם עובדי השטן "
      5."מצביעי נפתלי בנט הם לא דתיים, הם אפילו לא יהודים"
      6. "אישה לא יכולה להיות בפוליטיקה"
      7. "השחורים לא נקיים"
      8. "במלחמת יום הכיפורים- נהרגו אנשים בגלל החצאיות הקצרות של הנשים".
      9. "צונאמי ואסונות טבע אחרים באו בגלל ההומואים"
      ואני יכולה להמשיך עוד… יש לי ספר ציטוטים בבית, שפרק שלם מוקדש לציטוטים שלו. אבל אתה כנראה לא קורא ספרים, אם הם לא ספרים הלכתיים.

      ראיות לקרע בעם:
      מרוקאים שונאים רוסים, רוסים שונאים מרוקאים.
      אשכנזים שונאים מרוקאים, מרוקאים שונאים אשכנזים.
      מספיק לראות את התגובות הנזעמות של אנשים ברשתות החברתיות, שהביעו התנגדות עזה לעובדה שהמוות והלוויה מסוקרים במידה כה ניכרת. אתה יכול להמשיך לומר לי שאינני יודעת הלכה (בפעם המיליון, כמו שאתה תמיד עושה כשאתה לא מסכים איתי), או ללכת לדבר עם כל מאות האנשים ששונאים את הרב ואת הקהל שלו, שנאת מוות. התבטאויות קשות.

      גם הרב עצמו היה מודע לכך שלא תמיד דיבר נכון. בראיון שנתן אתמול אחד מידידיו הקרובים, ששכחתי את שמו לצערי, הוא סיפר כי הרב עובדיה יוסף בכמה הזדמנויות שונות היה מספר לו שים בתוך העם בעקבות הדברים שלו. הוא לא אהב את זה שאנשים רבים ומתקוטטים בגלל הדברים שלו.
      בכתבה בחדשות ערוץ 2, בטרם מותו של הרב, ראיינו מישהו בנוגע לרב. פתאום עבר ברחוב אדם אחר, שלא אהב את מה שהאדם הראשון אמר על הרב, והוא פשוט התחיל לקלל אותו. הדובר לא נשאר חייב, עזב את עמדת הראיון, רדף אחריו והם התחילו ללכת מכות.
      זה מה שהדברים והפסיקות של הרב עובדיה יוסף היו עושים- אין אף אדם נייטרלי בעקבות הדברים שלו, כולם או אהבו אותם או שנאו אותם.
      הרב היה אדם חכם מאוד, והוא היה מודע לכך שהדברים שלו יוצרים רעש והמולה. לכן בפסיקותיו הוא השתדל לרכך את מילותיו. ולמה הכוונה? בנוגע לפסיקה של הגיורים המזוייפים של עולי בריה"מ לכאורה, מצד אחד הוא פסק את זה ומצד שני- הוא אישר את הגיורים הללו ונתן להם תוקף. מצד אחד הוא כינה את יוצאי אפריקה "שחורים מלוכלכלים" (או משהו בסגנון), מצד שני הוא קבע שהעולים מהאתיופיה הם יהודים כשרים.
      ואני בכלל לא נכנסת לפוליטיקה… שם היתה סתירה מאוד רבה בין דעותיו האמיתיות (שנטו לשמאל) לבין מה שהוא קבע שש"ס צריכה לעשות (ללכת ימינה).

      אהבתי

להגיב על optikay לבטל

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: