מה עומד מאחורי אי התגיסות בני ישיבות לצבא?

20 תגובות בנושא “מה עומד מאחורי אי התגיסות בני ישיבות לצבא?

  1. ההוכחות שלו מבוססת על משהו לא רלוונטי.
    המדינה לא מחולקת לשבטים כיום. אין לנו שבט אחד שאחראי לזה ושבט אחד שאחראי לזה.
    הוא גם לא יכול להשוות את לומדי התורה ללווים.
    מה גם, שאם הוא משווה אותם ל"חיל חינוך", הרי שהם יכולים להתגייס לחיל חינוך.

    אהבתי

    1. הוא בדיוק הסביר את הדברים שבט לוי זה לאו דווקא משבט לוי אלא מי שנוטל חלק בתפקיד של שבט לוי ולכן כן אפשר להשוות.

      אהבתי

      1. את זה הבנתי, את ההשוואה שלו בין שבט לוי לבין "לומדי התורה" כיום.
        אבל אני מסבירה לך שההשוואה בלתי אפשרית, בגלל שבתקופה שבה היה שבט לוי היו שבטים אחרים- וכל שבט עסק במשהו אחר. כיום אין שבטים אחרים, וכולם שבט אחד גדול.

        אהבתי

        1. press0wl את טועה

          קיום אנחנו שלושה שבטים יהודה בנימין ולוי ….

          כלומר המחלוקת שלך היא אם אפשר שלומדי התורה יחשבו כבני לוי או לא .

          ואם תקבלי הסבר שהם יכולים להיחשב כניי לוי תקבלי את מה שהרב אומר?

          אהבתי

  2. הינדיק… להלן תשובה חלקית נוספת, איני יודע האם זה יה אחד הטיעונים שהוזכרו בסרט…
    "זאת התורה: אדם כי ימות באהל" – אין התורה נקנית אלא במי שממית את עצמו באהלה של תורה. ולכן בלתי אפשרי מבחינת לימוד התורה להתנתק מהתורה למשך שלוש שנים בשנות הלימודים העיקריות. זה יפגע פגיעה כזו בלימוד התורה שאי אפשר יהיה לתקנה. כך טענו ראשי הישיבות."

    הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, אמר שהוא אינו מרוצה מצורת הדיון . לדעתו ראשי הישיבות צריכים להיות מעוניינים בחיזוק הצבא לא פחות משרי הממשלה, ושרי הממשלה צריכים להיות מעוניינים בחיזוק התורה בישראל לא פחות מראשי הישיבות. …כולנו ביחד, האחראים על הבטחון והאחראים על לימוד התורה, צריכים לדון ביחד איך להתמודד עם שתי המשימות הללו.
    http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=593

    אהבתי

    1. והנה עוד נקודה למחשבה.
      כשהיהודים נלקחו למחנות ההשמדה, לקחו אותם גם באמצע תפילה.
      בשואה- כמו שיכול להיות בכל מלחמה- קרה חילול השם והתרחקות מהדת.
      אז למה לא לעשות כמו פרעה שידע שיהיו לו 7 שנים של בצורת מראש… ואז הוא אגר אוכל ואסף אוכל לאותן השנים. אז אם אנחנו יודעים שמלחמה בפתח, למה לא לרצוח את כל האוייבים ואז נוכל לשבת בשקט וללמוד תורה? כשלא דופקים לנו בדלת ומפריעים…. בשקט ובשלום.

      אהבתי

      1. את יודעת שעל דברים כאלה הכניסו רבנים לכלא על שכתבו את הספר תורת המלך .

        יש בהלכה היהודים מקום לדבר כזה אבל סתם רוצחים אנשים ולכן יש הלכה על מנת למנוע רצח עם

        אני מודה שלא קראתי אבל כמו לכל דבר ביהדות גם לזה יש חוקים

        ודרך אגב אנחנו אחרי תשעה באב ואז בתוך בית המקדש רצחו ושרפו כהנים ולויים המשרתים בקודש .

        ולעניין פרעה אולי שכחת פרעה לא היה כזה חכם הוא אפילו לא הבין מה הוא רואה

        זה יוסף שאמר לו מה לעשות וגם יוסף אמר שזה לא מחכמתו ואיקיו שלו אלא מהשם , השם אמר לו מה לעשות כלומר פרעה הקשיב לצדיק /לרב .

        כלומר גם מכאן המסקנה שכדאי להקשיב לרבנים ולצדיקים

        אהבתי

        1. רגע, האם לא התורה היא שקבעה "הקם להורגך השכם להורגו"?
          אז עכשיו אתה אומר שאסור לנו להרוג אותם? מה, עדיף שהם יהרגו לוי תוך שהוא מתגונן בספרי קודש (כמו שקרה בפיגוע ב"מרכז הרב")?

          לא שכחתי שפרעה הקשיב ליוסף. פרעה אולי לא היה חכם, אבל הוא ניחן בתכונת מנהיגות טובה, כלומר בתור מנהיג טוב פרעה (המקורי, לא זה שאח"כ רדף את היהודים) ידע להקשיב ליועצים ולעם, ולבחור את דרך הפעולה הנכונה ביותר. אולי המסר הגדול יותר שמתחדד כאן, הוא שמנהיג צריך להקשיב לעם וליועצים חכמים שפועלים לטובת העם, לא "יועצי תקשורת" (שמזהמים את הכותרת אפילו) ושמטרתם היחידה היא להשאיר את המנהיג בשלטון.

          אהבתי

          1. אני לא יודע מה את רוצה לומר .

            אני לא אמרתי נגד הקם להורגך רק אמרתי שיש לה הגדרה וזה מעוגן בהלכה זה לא חדש .

            ועוד יצא בספר לא מזמן
            רק שבפרקליטות חושבים שזה לא מוסרי

            תקראי שוב מה שכתבתי

            אהבתי

    2. חשבתי שהגבתי משום מה זה לא מופיע מוזר…

      קאי הרב אמר לחזק את הצבא אני לא רואה שהוא אמר להפסיק ללמוד ….

      ואם גם תביא את הדברים מסוף הקישור שהבאת

      "אמר רבי אבא בר כהנא: אלמלא דוד לא עשה יואב מלחמה". אלמלא דוד שהיה עוסק בתורה, לא עשה יואב מלחמה. זכותו של דוד עומדת לו ליואב במלחמותיו. "ואלמלא יואב שעשה מלחמה לא עסק דוד בתורה". הווי אומר: אחד תלוי בשני, הצבא והתורה. מפני שיואב על הצבא יכול היה דוד לעסוק בתורה, ומפני שדוד עסק בתורה, יכול היה יואב לעשות מלחמה"

      בתפיסה היהודים עצם לימוד התורה מחזק את הצבא ואת את זה אתה יכול לקרוא לאורך כל התנך ממשה השופטים והמלכים רק שתדע הצבא של פעם היו צדיקים שאותם חיזקו צדיקים שיש בו למדו תורה כי בזכות התורה שאלה למדו אלא ניצחו במלחמה.

      אתה בטח מכיר שידיו של משה היו למעלה הצליחו עם ישראל וכשהתעייף נכשלו , ומה היא הרמת הידיים היא תפילה.

      כלומר עצם הלימוד וכמה שיותר מחזק את הצבא יותר כך שהשם מבטיח אם נקיים את מצוותיו ונלמד תורה חייל אחד שלנו ינצח אלף של האוייב ושניים עשרת אלפים כלומר הכח שנו גדר בריבוע עם כל חייל " כט לו חכמו, ישכילו זאת; {ר}
      יבינו, לאחריתם. {ס} ל איכה ירדוף אחד, אלף, {ר}
      ושניים, יניסו רבבה"
      (דברים לב)
      חשבון קצר מראה שאם נגיד גדוד הוא 1000 איש הוא יכול לנצח מיליוני חיילים של האויב .

      עכשיו לפי ההבטחה המפורשת הזו בתורה כל שצריך בסה"כ גדוד

      אז איפה לדעתך צריך להשקיע בישיבות או בצבא ?

      אהבתי

      1. הינדיק… הבאתי את הקטע הספציפי של דבריו כדי להראות שראוי שהדיון הזה, שהוא בוער בעצמות, יתנהל בצורה ראויה לו בלי התלהמות או השמצות.

        נפגשתי עם בחור דתי, עם מעיל שחור והכל, פאות ארוכות, יהודי כשר לפי מראהו , באוטובוס בדרך לכפר חב"ד. אני הייתי בדרך למילואים, עם מדי ב' מלאים ותיק גדול.
        ישבתי בספסל האחורי באמצע כדי שהתיק שהיה איתי לא יפריע לאנשים לעבור באוטובוס, ולא יעוף קדימה בעצירות. הבחור שאל אם יוכל לשבת, אז זזתי ואפשרתי לו לשבת…שאלתי אותו אם במטוטא אפשר לדבר איתו על פוליטיקה, הבחור הצטנע ואמר שהוא לא עוקב אחרי החדשות, או הפוליטיקה. אמרתי לו שאין לזה חשיבות, אלא לדעתו האישית . שאלתי אותו האם האחדות של העם היהודי או הישראלי במגזר היהודי חשובה לו, והוא אמר בטח. שאלתי אותו : אם זה ככה, מה הוא חושב על התנהגות שיוצרת חיץ ושנאת חינם בין היהודים? הוא אמר שזה עוון מאוד גדול, שחייבים לתקן. שאלתי אותו מה דעתו על גיוס לצה"ל? כאן, הוא אמר שמע, זה לא שדתיים לא יכולים להיות בצבא, אבל יש דרגות שונות של שמירת כשרות, או של שמירה על נגיעה. יש כאלו שחושבים שלהיות חלק מהחברה היהודית חשוב יותר משמירת נגיעה . גם אם ינסו בכל תוקף, מספיק שהפקידה או חיילת אחרת בטעות תיגע , והרי שלא שמרו נגיעה.

        הוא הזכיר עוד בעייה בנוגע לשירות של בנות, או לאישה שתשמש כמפקדת, אז שאלתי אותו מה עם דבורה הנביאה? קיבלה החלטות, ופיקדה על לוחמים. הוא אמר כן, אבל היה לצידה את ברק ואי אפשר להשוות את מי ששררה עליו רוח הנבואה לאדם רגיל.

        הוא אמר שהוא פועל לפי מה שהרב אומר. הרב מכיר את כל הפרשנויות, כל הטעמים בעד או נגד.מי הוא עם הידע המזערי שלי שיפקפק ברב?
        אם הרב יחליט שאפשר לשמור על כל הכללים ולעשות שירות צבאי , ויגיד לכו לצבא, זה מה שיקרה.

        הינדיק, השאלה של הדיון היא לא האם עדיף לממן את הצבא או את הישיבות, אלא האם אפשר למצוא את שביל הזהב שיאפשר גם ללומדי תורה לתרום ולשרת שירות צבאי או אזרחי.
        דע לך, שבשום מדינה אחרת, לא משקיעים כסף במחקרים או בלימוד תיאולוגי כמו במדינת ישראל, וזה מנוגד לקפיטליזם שאומר תשקיע במשהו שאחר כך אפשר תוכל להחזיר את ההשקעה שלך, או שיתרום לשיפור הייצור ולהגדלת התל"ג .

        אהבתי

        1. קאי יש שביל זהב

          אבל רוצים לכפות את הכל

          השביל הזהב הוא יגייסו חרדים והם ישמרו על ההלכה בצבא

          אבל החרדים הללו יהיו אלו שלא לומדים ותאמין לי הם יותר מהלומדים באמת.

          רק העניין הוא לא הגיוס זה מלחמת תרבות

          שם לב לדה ה13

          אהבתי

      2. כפי שודאי ידוע לך, בתורה לעתים דברים כתובים בשפה מקודדת.
        "גדוד אחד" מקבל משמעות אחרת לחלוטין בימינו אלו.

        ואין שום סתירה בין הדברים. בבקשה, תלמד תורה ותעשה צבא.
        ישיבות הסדר- עושים שירות (קרבי) ולומדים בישיבה- לסירוגין,
        גדודים חרדיים- משלבים לימוד תורה ותרגילים,
        סתם אנשים דתיים שמשתלבים בצורות אחרות בצבא-
        מתפללים, שומרים על המצוות וההלכות, והולכים לשיעורי תורה בבית הכנסת (בערבים או בשבתות).
        באמת, אני עשיתי את זה לפני כמה שנים… זה אחלה. גם לא השתמטתי וגם לא ויתרתי על אורח חיים דתי. ממליצה מאוד.

        אהבתי

        1. press0wl גדוד זה שלי לא מתורה לכן לא מקודד ואני יודע מה זה גדוד

          אני עשיתי צבא יותר ממך וגם יותר קרבי ממך וגם מילואים אז בבקשה קצת צניעות .

          ואם את היית בעלת אמונה כמו שאת אומרת אז את יודעת שהכל אמת ואלא דברי השם דאוריתא.

          דבר שני כל יהודי צריך ללכת לשיעורי תורה ותפילות .

          אבל לא מדובר על זה מדובר על ללמוד כל היום .

          מצופה מאדם דתי שיבין זאת .

          נ.ב מסתבר שבסוף ויתרת על אורח חיים דתי אז מה נפקא מינה?

          אהבתי

          1. הינדיק, אתה שוב מתנשא וחוטא בלשון הרע- למרות שאתה זה שהטיף לאחרים לא לעשות כן, ואפילו חידדת ואמרת שלדעתך אין הבדל בין לשון הרע במזיד לבין לשון הרע בשוגג.
            הייתי אומרת שלא רק קצת צניעות תועיל לך, אלא גם "סייג לחוכמה שתיקה".
            הדברים שלי היו מכוונים תאורטית, לא אליך… כשכתבתי "אז תעשה", "אז תלך".
            ויחד עם זאת, אתה לא מכיר אותי ולא יודע עליי שום דבר בשביל לטעון שעשית יותר צבא ממני ושהיית יותר קרבי ממני. משום מה, אני בטוחה שאם באמת נעמיד את הדברים על דיוקם ונעשה השוואה קונקרטית לגבי סוג ואורך השירות שלי, וכן את שירות המילואים- אתה תגלה שלא רק עשית פחות צבא ממני, אלא שבכלל אתה נוקט בסטריוטיפים וחוסר ידע.
            בעצם… אני לא יודעת מה אתה יותר- חוצפן או בור. אני אתן לך את הקרדיט, ואחשוב שזה רק חוצפה ולא בורות.

            ללמוד תורה כל היום לא נותן לך פרנסה, ללמוד תורה כל היום לא נותן לך הגנה.
            בתור מי שמדבריו נוצר הרושם שהוא מינימום אלוף משנה, מצופה להבין זאת.

            אתה ממשיך ומסיק מסקנות שגויות, שוב- בחוצפתך הרבה, ולכן אני ממש לא אתן לך את הדין על מה ויתרתי ועל מה לא, מה אורח החיים שלי, ומה "רמת" הדתיות שלי.

            כל יהודי צריך ללכת לשיעורי תורה ולתפילות, אבל כל ישראלי צריך לעשות צבא.
            עכשיו תיישב זאת איך שתרצה… ורצוי להבא, בפחות יהירות.

            אהבתי

          2. כשאת פונה אלי ואומרת תעשה צבא ואחר כך אני לא השתמטתי ואת ממליצה גם לי זו התנשאות בעצמה את מניחה שאני לא עשיתי צבא .

            הדברים שלי הם תגובה לסגנון דבריך

            לעניין לשון הרע אין אני מציע שתעברי על ההלכה ואז תגידי אם זה לשון הרע כי זה לא יפה לומר משהו שלא מבינים בו.

            לגבי הויתורים שלך ומה מקיימת או לו אני בסה"כ קורא מה שכתבת ולכן העדות הכי טובה זה מה שאדם כותב על עצמו.

            ולגבי האמונה שלך…

            המשפט הזה מעיד ולא יכול לתאר יותר טוב " ללמוד תורה כל היום לא נותן לך פרנסה, ללמוד תורה כל היום לא נותן לך הגנה."

            זה מה שמובא בפרקי אבות (פרק ג): 'כל הפורק ממנו
            עול תורה נותנין עליו על מלכות ועל דרך ארץ' – דהיינו
            שמי שאינו לומד את התורה בבחינת הפנים המאירות
            שלה, זה נקרא שהוא פורק עול תורה, ועל ידי זה שולטות
            בו המדות הרעות, והשעבוד בגשמיות, שזהו בחינת על
            מלכות וגם דרך ארציות. כי על- ידי שפרק ממנו על
            תורה, שהיא בחינת שבעים פנים מאירים, על- ידי-
            זה מתגברים עליו בחינת שבעים פנים חשוכים, שהם
            השעבוד והמדות רעות של העכו"ם, שזהו בחינת על
            מלכות ועל דרך ארץ כנ"ל.
            אבל – 'כל המקבל עליו על תורה מעבירין ממנו על מלכות
            ועל דרך ארץ', הינו מישלומד בעיון,שמעיין ומבין חכמות
            התורה, שזהו בחינת אנפין נהירין, בחינת (קהלת ח):
            "חכמת אדם תאיר פניו", על-ידי-זה מעבירין ממנו על
            מלכות ועל דרך ארץ, כי נתבטל ממנו השעבוד והתאוות
            והמדות רעות שלהם, שהם בחינת אנפין חשוכין, על-ידי
            שקבל עליו על תורה, שהיא בחינת אנפין נהירין כנ"ל.

            לפי המשפט הזה גם ידיעותייך בתורה לא משהו למה? תקראי את פרשת השבוע.

            http://www.mechon-mamre.org/i/t/u/up0503.htm

            שם מספיק לפי הפשט להבין מי זן ומפרנס ומרפא ומי שומר עלינו מהגויים.

            אל תירא מן המסות הגדולות , מזה שיש המון גויים סביבך , אני השם אגן עליך.

            כוחי ועוצם ידי עשה את החייל הזה זה לא משפט של אדם מאמין… מצטער.

            אם תגידי אז מי ילחם " השם ילחם לכם ואתם תחרישון" בדיוק כמו שרואים היום השם נלחם בשבילנו , השם הביא אוייבנו שיילחמו בניהם בלי כדור אחד מצידנו.

            ולכן אדם מאמין יודע שבשביל השם לא צריך צבא של מאות אלפים או מליונים בשביל לנצח כמו בחנוכה

            זה לא התנשאות אבל אם זה מפריע לך אז כדאי שתבחני בניך לבין עצמך איפה את נמצאת ומה רמת הביטחון שלך בשם , כי אם זה מפריע לך זה מראה בדיוק שיש לך נשמה חלק אלוקא ממעלה

            לכן קשה לך לקבל את המשמעות של דברייך.

            אהבתי

  3. ועוד דבר הינדיק,
    "דרך ארץ קדמה לתורה".
    אם אתה משנן את התורה, אבל לא מרגיש אותה
    ואם אתה חי את החיים, אבל לא עם בני אדם
    אתה לא אדם שלם.
    עליך ללמוד לנהל דו שיח, לטובתך.
    ועוד, לטובתך, אני אאחל לך שתפסיק לנסות לשנות את כולם לפי דרכך… לפעמים אפשר אפילו ללמוד משהו גם מאחרים. צריך רק לפקוח את העיניים.

    אהבתי

  4. press0wl אני מסכים איתך

    דרך ארץ קדמה לתורה אבל עוד כתוב

    אם אין תורה, אין דרך ארץ. אם אין דרך ארץ, אין תורה.

    כלומר צריך את התורה כדי לדעת היא דרך ארץ…

    אדם שדורש דרך ארץ כדאי שינהג בדרך ארץ

    אדם שכותב

    "חוצפן או בור. אני אתן לך את הקרדיט, ואחשוב שזה רק חוצפה ולא בורות"

    מכנה אותי חצוף ובור וחצוף מאוד (לא הבנתי אם זה מדרגות חצוף בור וחצוף מאוד ,המדרגה הבאה זה בור מאוד?)

    ממש דרך ארץ

    וכל שאמרתי זה ששירתתי יותר ממך ויותר קרבי ממך ? נו זה קללה או כינוי גנאי ?

    לעניין הדתיות שלך והאמונה שלך אני לא מכיר אותך

    אבל את זו שהביא את העניין הזה כנקודה לדיון
    את אומרת שאת היית דתיה ומעלה נקודות נגד דברים שבסיסים באמונה יהודית.
    ועוד בתגובות שלך את אומרת שאינך שומרת לפחות חלק מהמצוות.

    כך שאם הדברים שלך לענין דתיותך הם חלק מהדין אז מותר לי להביע עליהם עמדה

    אם את לא רוצה שיתייחסו לדברים שנוגעים לך אישית אל תעלי אותם כנקודה בדיון .

    אני מקווה שתלמדי מהי דרך ארץ ואם אני טעיתי בפירוש הדברים שלך את יכולה פשוט להעמיד אותי על טעותי אומרים סליחה צו דיין געזונט סאלם עלכום וראחמת אללאה וברכתו .

    במקום זה בחר במילים בוטות נו… כל אחד והדרך שלו

    נ.ב. אני לא מנסה לשנות אף אחד זה מקום שבו כל אחד מביע את דעתו וזו דעתי .

    ואני לא חייב לשנות את דעתי ולקבל דעה של משהו אחר אפשר פשוט להסכים שלא מסכימים. זה גם אפשרות בדיון…

    אהבתי

    1. העליתי את הסוגיה של הקרבה שלי לדת בדיוק במידה שבה רציתי להתייחס לזה, בשביל לתת את זה כדוגמא לכך שאורח חיים דתי לא מתנגש עם צבא- גם אצל מישהי מאוד דתיה. להיפך, קיבלתי המון מחמאות על החצאית הארוכה.
      אתה התחלת עם כל הפסים האישיים- נניח שמתוך אי הבנה של הדברים שלי. אז חזרתי והבהרתי שלא היתה לי כוונה אישית אליך, אלא באופן כללי זאת טענה שנאמרת לכולם. אבל אתה בחרת להתעלם מההבהרה הזאת שלי לפחות פעמיים, ולהמשיך לתקוף אותי באופן אישי.

      וכן, השתמשתי במילה "חוצפן" אבל היא הרבה פחות מעליבה מאשר לומר למישהו מאמין שהוא איבד את דרכו, שהוא לא אדם מאמין, למישהי שלמדה שנים לימודי יהדות- שהיא לא מבינה בתורה וכו'.
      אני מקווה שאתה מרוצה עכשיו, כי מאחורי כל המילים הגבוהות, אתה עשית לי מאוד לא נעים וכל הבלאגן העיב על היחסים שלי עם אדם קרוב לי מאוד במשך 10 השנים האחרונות.
      אני מצרה על כך שלא קטעתי את שרשרת הטעויות הזאת עוד קודם.

      ורוצה להתנצל בפני מנהלת הקהילה, שעקב שרשרת טעויות חשבתי שמסרסים אותי. הנה, התבטאתי. שלום ותודה.

      אהבתי

התגובות סגורות.

ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: