הכרמל הוא עדיין נושא בוער

בהר הכרמל התרחשו הרבה דברים בעבר:fire_meaney[1]
אליהו ניצח את נביאי הבעל של איזבל.
בכרמל יש את מערת אליהו.
בכרמל יש את החי בר, שעוסק בשימור ובהחזרת חיות פצועות לחיים עצמאים, ואף נסיונות שיחרור של חיות שגודלו בשבי בחזרה כחיות בר בשמורות שונות.
הכרמל, כמו כן נשרף קשות לפני שנתיים, והדי השריפה הזו עדיין בוערים בעצמות אצל מי שעוקב אחרי הנושא הזה, ואי לקיחת האחריות של הנושאים במחדלים שהתרחשו שם.

בעקבות תלונות מצד משפחות של קורבנות השריפה,  בדיון של הועדה  לביקורת המדינה של הכנסת, המשטרה נדרשת לנמק מדוע קודמו קצינים בכירים, שצויין בדו"ח מבקר המדינה כי כשלו וטעו טעויות חמורות של שיקול דעת ופיקוד.
צביה ריבן, שלזכר בנה  אלעד הוקמה טייסת מטוסי הכיבוי אומרת:  הייתה התרשלות מצד בעלי תפקידים בזמן האסון והוא חייב לשמש אבן דרך בתרבות הציבורית של קבלת אחריות.

עוד הוסיף יו"ר הוועדה, שאם אכן יחשוב שהטענות של המשפחות השקולות נכונות ומח"ש התעלם מראיות , לא יהיה מנוס מקידום ועדת חקירה ממלכתית לאסון הכרמל.

בואו לרגע נניח שיצליחו כעת לקדם ועדת חקירה ממלכתית על הנושא, למרות שרבים בליכוד ביתינו יתנגדו לה. יש כמה שאלות ששוות התייחסות, או חשיבה :

  1. האם יוכלו כעת לקבל עוד עדויות או עוד ראיות, שמח"ש סירבה לקבל קודם?
  2. האם יוכלו כעת באיחור כה רב להוכיח את מהימנותן של אותן ראיות חדשות?
  3. האם אותם אנשים שלפי דו"ח המבקר כשלו, יושעו מקידום עד לסיום פעילות ועדת החקירה הממלכתית?
  4. מי מבטיח את אמינות החוקרים הפעם, שאכן יהיו מוכנים לקבל כל ראייה, גם אם היא מצביעה על כשל חמור של המשטרה?
  5. האם לא נדרש פה גוף חוקר שאינו כפוף למשרד הפנים?
  6. האם לא עדיף שחוקר שריפות או מנתח כשלונות טקטניים או אסטרטגיים  או מנתח מידע , ממדינה אחרת, שיוכל להציע שיפורי נהלים נוספים מעבר לכשל הנקודתי הזה בהשוואה למדינות נוספות ?

אסון לאומי ממימד אישי | שריפה בכרמל 2 | כרמל שלי – כל המידע ומקורותיו  | המחדל: השאלות שבוערות בפנים |ניסים בשריפות הכרמל ללא מילים |

7 מחשבות על “הכרמל הוא עדיין נושא בוער”

    1. שאלתך הזו היא בדיוק השורה שכתבתי מעל לשאר השאלות:
      "בואו לרגע נניח שיצליחו כעת לקדם ועדת חקירה ממלכתית על הנושא, למרות שרבים בליכוד ביתינו יתנגדו לה." . אני גם לא רואה את זה משיג כעת תמיכה וקורם עור וגידים.

      אהבתי

  1. עד כמה שזכור לי, ההרוגים בדליקה היו שוטרים, כבאים ואנשי שרות בתי הסוהר שהגיעו לסייע לצוות בית סוהר דמון, להעביר מבית הסוהר את האסירים למקום אחר.
    כולם היו בתפקיד וכולם נהרגו תוך מילוי תפקידיהם. אם הנהג של האוטובוס שהביא את הסוהרים לסיוע ונשרף, היה אזרח, הרי שאולי הוא האזרח היחיד שנשרף, אם כי במקרה כזה הייתי מכיר בו כאיש כוחות בטחון בתפקיד.
    (בלי שמשפחתו תבקש ובלי לקרוא לזה "לפנים משורת הדין").
    אין לי מושג מה היה הסיכון האמיתי לבית סוהר דמון ויושביו מהשריפה. המקום בלב יערות הכרמל, אבל אש לא מתפשטת מעצים לבטון המרוחק 100 מטרים מהעצים הקרובים ביותר אליו. בכל מצב, עצם העובדה שרק אנשי כוחות בטחון והצלה נהרגו, מראה שעשו מה שאפשר למנוע פגיעה בתושבים ואת זה מן הראוי לשבח.
    הרעשים והתלונות הם בעיקר של משפחות אנשי כוחות הבטחון וההצלה, והשב"ס ביניהם (שב"ס = שרות בתי הסוהר).
    מח"ש (המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים) לא עוסקים בחקירות על טעויות בשיקול דעת של שוטרים.
    מח"ש היא הגורם החוקר עבירות פליליות של שוטרים. עבירות פליליות יש להן כמה וכמה אלמנטים שיש להראות כדי שיתקיים בסיס כלשהו להוכחת עבירה פלילית. צריך להיות מעשה פלילי (כזה שאסור על פי החוק או מחדל בניגוד לחיוב כלשהו בחוק) וצריכה להיות כוונה פלילית (יש רמות וסוגים שונים שלא אלאה אתכם בהם כעת) והמעשה והכוונה צריכים להיות סימולטניים.
    מה שנטען בעניינים אלה ע"י אנשים שונים, הוא כמו לטעון שאלוף פיקוד ששולח מפקד בכיר עם חייליו למשימה מסוכנת, יישא באחריות פלילית למותם של החיילים, אם היו אבידות במהלך המבצע.

    ועדת חקירה ממלכתית יכולה להגיע למסקנות מחקירת כל הנסיבות והארועים, שאולי האלוף לא ראוי להיות בצה"ל (אם שיקול דעתו היה כל כך רע שבאמת יש להתפלא איך הגיע לדרגתו) ואולי הממשלה צריכה לתקצב דברים שלא היו לכוח כדי שלהבא יהיו וימנעו אבידות, אבל מח"ש ??? זה כמו להורות על חקירה של מצ"ח (משטרה צבאית – חקירות) לגבי נפילת חיילים במבצע, כאשר לא מדובר בחייל מסויים שראו את יריבו החייל יורה בו מאחורנית כדי לזכות במשרתו.

    משטרה ושב"ס וכבאות והצלה ומד"א זה לא ג'וב בשביל המשכורת התנאים והסטטוס. זה סיכון מקצועי שעל הורים המסדרים או שולחים את ילדיהם ל"ג'ובים" כאלה, לדעת שהוא קיים. זה כואב מאד כשזה קורה. יכול להכאיב עד כדי טירוף ו"התפרעות מערכתית" של ההורים/קרובים/משפחה, אבל אסור לדעתי לקחת את זה כגורם בעילות לפתיחה בחקירות כאלה או אחרות.
    לא צריך להמתין שזה יקרה, אבל לפוליטיקקים יש סדרי עדיפות אחרים ובהם חיי מי שאינם מקורבים, פחות חשובים מרווחת מקורבים, לכן אין מערך איתור והתראה שרואה כל אש קטנטנה ומפעיל משאבי כיבוי שימנעו התפשטות…
    הרפואה המוצלחת ביותר שאני מכיר היא רפואה מונעת !
    הסיבה שכואב הראש, היא קודם כל כי נולדתם, לא המיגרה. לא נולדתם, לא יכאב לכם הראש !
    זו הקצנה של טענתי, אבל תראו לי מי שיכול לסתור את זה ???

    הקמת בית סוהר שבקביעתה לא נלקח בחשבון הגנה מאש ודליקות והסתמכות על "אם תהיה דליקה נפנה את האנשים", זו יכולה להיות הרת אסון. אי הכנה מראש של מה שיכול לכבות דליקות כאלה אם וכאשר כבר כן תתפשט האש בשל כשל בהתראה/התרעה, היא בבסיס כל האסון הזה. לא השוטרים הכי בכירים ולא הכבאים,
    אבל להרגעת זעקת המשפחות – עושים חקירות פה וחקירות שם וצועקים ומנפנפים בחרבות מעל ראשי בכיר כזה או אחר, כשבעצם, כמו כל הדברים הרעים כאן, זה נובע מאופן התיעדוף של משאבינו בידי נבחרינו…

    זו דעתי.

    שי

    אהבתי

    1. התלונות והצעקות הם של אנשי כוחות הביטחון, משום שאת כל השאר פינו. תושבי בית אורן, פונו והם לא ראו את המחדלים שהיו לכוחות ההצלה. הם ראו רק את הלפני והאחרי. אותו דבר תושבי שאר הישובים שנפגעו, עין הוד כמדומני גם היה בסיכון, והיתה אף מכינה קדם צבאית או מדרשה קדם צבאית בניר עציון שניזוקה מהאש.

      חוסר האירגון החל בעובדה שהגיעו כוחות כיבוי רבים שהם מתנדבים בצוותים לא אורגניים, מה שמקשה על העבודה היעילה של כל צוות וצוות גם אם כולם עובדים לפי אותם נהלים יבשים או רטובים .

      הבעיה היא לא טעויות של אנשים כבאים , שוטרים או אנשי שב"ס בדרגים הנמוכים שבשטח, אלא הדברים הבאים לפי דוח מבקר המדינה: (מסתמך על מה שפורסם כאן http://www.pc.co.il/?p=91152 )

      1. "מרכזי השליטה של המשטרה, שירותי הכבאות ושב"ס לא קיבלו ולא שאבו באופן סדור מידע מהשטח, לא גיבשו תמונת מצב על האש המתפשטת, לא עשו שימוש בתמונות ששידר המסוק המשטרתי ולא העבירו למפקדים בשטח מידע עדכני ונתונים".
        כל מפקד בשטח, שלא קיבל עידכון בזמן אמת, לא יכול להגיע להחלטות הטובות ביותר בזמן הכי קצר. מרכזי הבקרה והשליטה לא תפקדו, והקשו על עבודת כוחות הביטחון ויתכן שאף סיכנו את חייהם. האם הקצאת משאבים היתה מונעת טעות אנוש זו !?
      2. "…נוצר עומס על רשת הקשר ובהזדמנויות רבות נבצר מבעלי תפקידים בכירים לדבר בקשר". רשת "מציל", מציין המבקר, הופעלה באיחור, בשעה שש וחצי בערב. "יוצא שבשעות הקריטיות הראשונות לשריפה, לא הייתה רשת קשר משותפת להעברת ולקבלת מידע מ- ו-אל גופי החירום וההצלה".
        אי הפעלת רשת "מציל" , שהיתה זמינה טכנולוגית תלוייה בהשקעת משאבים נוספים, או בתשתיות?! לא זו טעות אנוש קריטית.
      3. ישנו הנושא של בעייתיות בתקשורת ובבקרה עצמה של כוחות הכבאות: אין מערכת שליטה ובקרה שתראה לפיקוד היכן הכוחות בזמן אמת, (תחשבו על שליחת מיקום אוטומטית מהGPS של רכב הכיבוי אפילו) והתקשורת היתה במעט מדי תדרים לדרכים מיושנות שמגבילות את כמות המידע העובר בכל רגע נתון.
        זה התחום היחידי שבו השקעת משאבים לרכישת טכנולוגיה ושיפור תשתיות יכול לעזור. המפקדים או האנשים בחדר הבקרה יכלו לשאול את הכוחות בשטח היכן הם, ולנעוץ במפה. זה מה שעשו לפני שהיה את השו"ב האלקטרוני. זה עניין של החלטה לדרוש ולקבל את המידע הזה מכל הכוחות והצוותים.

      אנשים שלא הבינו מה החשיבות של להעביר את תמונת האמת לכוחות בשטח, או לא ניסו לדרוש מהם לדעת מה מיקומם ולא נעזרו בכל האמצעים על מנת להעריך או להבין מה הסיכון האמיתי שקיים על כוחותיהם, לדעתך ראוי שיקודמו ויהיו אחראים על יותר אנשים , או על מצבים יותר רגישים ?!

      אהבתי

      1. ודאי שהמדובר במשאבים. הנה רשימה (לאחר מעשה) של מה שלדעתי היה צריך להיות זמין:
        1. זמינות מטוס כמו שלצבאות יש AWACS שיכול לתת תמונה מלאה כל הזמן לכל גורם. זה לא חייב להיות מאוייש, זה יכול להיות מזל"ט או מל"ט, כמו לוויין, אבל בתוך האטמוספרה של כדה"א.
        2. מטוסי כיבוי (לא מטוסי ריסוס שמוסבים לריסוס במים, אלא מטוסים שמפזרים הרבה חומרים שאינם מאפשרים חימצון למה שכוסה בהם) שיכולים לתפקד גם בחשיכה ובסדרי גודל כמו שהובאו מחו"ל ושדה תעופה שמתאים להם, לא בנתב"ג ולא בדרום, אלא באיזור (חיפה/מפרץ חיפה) ושיהיה כזה בכל איזור, כמו שמחלקים לאזורים את הארץ לעניין התקפות טילים והתרעה עליהן.
        3. כל רכב הצלה/כיבוי/משטרה/עירייה (כולל של בכירים כמו מפקד תחנה, ראש עירייה וכדומה – כלפי מטה בהיררכיה) עם משדר עצמאי שנקלט ב- AWACS ומראה למרכז מבצעים את פריסת הכוחות מכל הסוגים עם הבחנה בסוג ה"נקודה על המפה" (מפקד/חייל/כיבוי/משטרה/ע"ר/…)
        וכל "חייל" עם צמיד שמראה אותו כמו את הרכב.
        4. מערך תגובה כמו שחיל האויר וחיל הים מגיבים לחשד לחדירה. הזנקת כוחות לפי הנדרש והפעלתם בשטח.

        זה משאבים. אתם יכולים לחשוב על התשובות שיקבל מי שידרוש את זה ? .
        60 שנה המדינה קיימת וכבר היו דליקות בהרי ירושליים ובכרמל, ועדיין צריכים היו להיהרג 40+ בשריפה, כדי זהתחיל להזיז משהו וגם זה באופן חלקי.
        יש למישהו מושג כמה עולה BMW משוריין אחד וכמה עולה תקציב ארוח בכל משרדון של כל בכיר וכמה עולה מערך הלחימה באש בבנייני המשרדים הללו (כמו, נניח…. הכנסת )?
        מנוחת לוחמי הפוליטיקה חשובה מחיי הפרולטריון ?

        אבל השאלה היתה בעניינים פליליים. העניין הפלילי בכל זה הוא רק מקצי המשאבים והאופן בו חילקו את המשאבים. זה הדבר היחיד שיכול להיות פלילי בכל המעשייה הזו. כל השאר – זה תפקוד ושיקול דעת ואומץ ותושייה. אהובה תומר (מפקדת תחנת משטרת חיפה אז) נשרפה למוות בנסיון להגיע לאוטובוס של הסוהרים במדרונות הכרמל, כשהבינה שהאוטובוס המלא סוהרים מטפס מעתלית לדמון, כדי להחזירו. היו אתה עוד שניים. איש מהם לא שרד. לא ליאור בוקר ולא איציק מלינה…
        אולי גם אותם צריך היה להוריד בדרגה לאחר מותם במקום להעלות ??? תמונה כוללת לא מספיקה. צריך גם משמעת ותבונה ויכולת קבלת החלטות בלחץ ולעתים מול סכנת מוות (למחליט, לא למי שהוא שולח לבצע את החלטותיו השגויות, או מתמזמז עם ההחלטות במידה שמסכנת רבים אחרים, או לא מעביר סמכויות למי שידוע וברור לו שיכול לעשות טוב יותר וזאת מטעמי יוקרה, כבוד ושמירת מעמד).

        באשר לכן קידום או לא קידום, תפקוד בלחץ וקבלת החלטות, כשלים בתקשורת (שאפשר היה למנוע ע"י תכנון טוב יותר או תכנון בכלל), זה לא עניין למח"ש. זה עניין או לוועדת חקירה או למבקר המדינה, או למפכ"ל המשטרה/קצין כבאות ראשי/מנהל מד"א וכו'… לאחר תחקירים פנימיים שלהם באשר לכשלים והישגים במהלך המבצע. זו הזדמנות פז עבורם להעלות את רמת הגופים שבפיקודם ע"י קידום מי שמוכיח עצמו בתנאי אמת והרחקה של מי שלא מוכיח עצמו ממקומות בהם ברור שיש טובים ממנו. נראה מישהו מזיז מפקד מחוז (מועמד טבעי למפכ"לות) לגמלאות מוקדמות או לתפקיד מטה ללא אופק קידומי… יצעקו ש"אין גב" … גם ראש המערכת צריך להיות אמיץ דיו כדי ליישם סמכויות כאלה (שלא לדבר על כך שבכירים הם גם מקושרים ופגיעה בהם, תיבלם ע"י פוליטיקקים שקידמו אותם).

        ולבסוף, מי שלא קרא את "העיקרון הפיטרי", וחושב על הדברים הללו – מומלץ בחום שיקרא.
        זה בעקרון – בשורה תחתונה – גופים/ארגונים גדולים סובלים מהנהלה כושלת כי כל עוד מישהו מצליח בתפקידו, הוא מקודם. כשהוא לא מצליח (הגיע לשלב אחד מעל ליכולותיו/כישוריו) הוא נתקע בתפקיד האחרון אליו קודם, כי הוא לא מקודם יותר, כי אינו מצליח.
        במקום להדיחו משם חזרה למקומו/רמתו הקודם(ת) ממתינים לפרישתו או מותו, כדי שניתן יהיה להחליפו.
        אם זה לא אומר הכל, זה לפחות לדעתי, אומר הרבה🙂 .

        אהבתי

        1. ברשותך אתחיל קודם כל באיחוד מושגים לטובת מי שלא מתמצא בהם…
          מה שאני הגדרתי כשו"ב ( שליטה ובקרה) , או GPS שמשדר מיקום כל הזמן והכל נקלט לתוך אותה מערכת, או מפה, אתה קורא לו AWCAS .
          הרעיון הוא שהמיקום של כוחותינו יוזן לשם כל הזמן, והמיקום של כולם יוצג באותה מפה בו זמנית בחדר בקרה או חדר הערכת מצב ויעזור למפקדים לקבל החלטות לגבי פרישת הכוחות, והסכנות שלהם.

          החומרים הכימיים של כיבוי השריפות שמיועדים לפיזור ממטוסים, היו לפי התקן במחסני המפעל. התקן של העודפים שלהם לא היה גדול מספיק לשריפה שכזו, ונדמה לי שבתחנות הכיבוי במחסנים היה מחסור בחומר הזה, אבל לא העבירו את המידע הזה למפעל שייצר עוד מבעוד מועד, וזמן הייצור היה קטן לעומת קצב התפשטות האש. מעבר לזה, כל עוד לא היו מטוסים שיכולים לפזר את החומר בצורה אפקטיבית שפועלים כל הזמן, לא היתה דרישה לייצר את חומרי הכיבוי הללו, ולכן לא ידעו מראש במפעל שתהיה מצוקה או מחסור שלהם,מאחר שלא קיבלו הזמנות .

          לגבי המטוסים, יש שדה תעופה קטן שפועל בחיפה ושממנו יכולים לפעול מטוסים של טייסת הכיבוי. (לפחות אלו שמקבילים לעד 50 נוסעים, או אלו שמשרתים לטיסות פנים לאילת. )
          יש גם את בית הספר הטכני, שאולי יוכלו להיעזר בתלמידיו כדי לתחזק את המטוסים הללו.

          לדעתי כן יש עניין של אחריות פלילית אצל מי שכשל, או טעה בצורה כל כך פונדמנטלית. לא אצל כוחות הביטחון שהיו בשטח וניסו להתמודד עם הסכנה, אלא אצל אותם גורמים שכשלו בתפקידם וסיכנו את חייהם של האחרים. יש אנשים שיתכן וכשלו מאחר שלא רצו להפר את שרשרת הפיקוד, אבל יש את אלו שפשוט כשלו בתפקידם.
          מי שכשל בתפקידו בצורה כל כך בסיסית, וגרם לסיכון חייהם של אחרים, לא אכפת לי במה הוא עובד, מה הוותק שלו, מקומו מחוץ למערכת הזו.

          בהגדרות של החוק, לא חייבים להוכיח כוונה או מניע על מנת להאשים מישהו בהריגה: מספיק להוכיח שאותו אחד ידע שפעולותיו עלולות לסכן אחרים,ולמרות זאת פעל באותה צורה .

          יצא לי בכמה מסגרות, להיתקל בבעיות טכניות או לוגיסטיות, החל מהצבא, ובעבודות שונות כאזרח.
          ראיתי דבר אחד פשוט: מי שרוצה להתגבר על הבעיה או הקושי במחסור בטכנולוגיה, מצליח לעשות את זה. מי שרוצה לטמון את ראשו בקיר, או מאבד את הראש מרוב לחץ, לא משנה כמה עזרים טכנולוגיים יהיו לו, עדיין לא יתפקד.

          אהבתי

  2. אופטי, בוא נלך קצת יותר "גבוה"… במפרץ חיפה, בטווח פחות מ- 1 ק"מ בקו אוירי ממטה המשטרה ומתחנת מכבי אש הראשית, נמצא מיכל אמוניה בנפח 16,000 טון שמחזיק בין 4000-12000 טון אמוניה במצב נוזלי בקירור (בערך 30 מעלות צלסיוס מתחת לאפס). זה מיכל שאם פורץ ממנו משהו (מכל סיבה – לא צריך מחבלים ו-או טיל. רעידת אדמה, תקלה בקירור, התיישנות הדופן המתכתית שלו וכו') תלוי (כמו בהתפשטות אש) בכיוון ועצמת הרוח, בהנחה שכשזה קורה יש בו רק 4000 טון, צפויים בין 10,000 ל- 80,000 הרוגים (ואח"כ לך תחשב פגיעות אחרות). הוא שייך לחברת "חיפה כימיקלים". מנסים במשך שנים רבות לסלקו מהמקום וכולם מחליטים שצריך וכו'… אבל הוא עומד ומלא אמוניה. אין רשיון עסק, אין היתר בנייה, והוא עומד ומתפקד. כל ילד מבין שתקלה בו תביא למות אנשים ולפחות ל- 5 גורמים שונים יש סמכות לאכוף סגירתו והפסקת פעילותו. כולם מקשקשים ו"הכלבים נובחים והשיירה עוברת". כשהוא יתפרץ ויגרום את האבדות בנפש שכל תאונות הדרכים והמלחמות לא הצליחו לגרום… נראה לך שחברת "חיפה כימיקלים" תוכל להחזיר חיים לכל ההרוגים ובריאות לכל הנפגעים שאיתרע מזלם ולא נהרגו ??? או שהממשלה שמשרדיה מתבקשים פעמים רבות ולאורך שנים רבות לפעול לסילוק הדבר הזה למקום בו התפרצותו לא תגרום אבידות, ובתי משפטא ומשטרה וכו'… מישהו ילך לכלא על זה ??? אולי כן, אבל ההרוגים כבר לא ידעו…
    וזה לא "כוח עליון" כמו שדליקה הנה. אפשר לעשות הכל, אבל בתרבות של ועדות חקירה וכתבי אישום, לא מונעים אסון. אסון מונעים ע"י איתור הפוטנציאל וסילוקו !!!
    כמו שכבר ציינתי – אילו לא נולדתי, לא היה כואב לי הראש.
    הרפואה הטובה ביותר היא רפואה מונעת.
    לגבי מקומם של בכושלם במידה חריפה בתפקיד בכיר, לא כל כישרון טוב לכל תפקיד. לא הייתי "שורף" כישרון רב המצוי באדם שקודם לתפקיד לו אינו ראוי, אם הוא יכול להיות מעולה (!) בתפקיד אחר. אין לנו מיליוני מועמדים לפיקוד בכיר (לא שאין מי שרוצים, רק אין מי שמתאימים), אז לא כדאי לדעתי לערוף ראשים. יש לאן להזיזם באופן שיועילו רבות, גם אם בתפקיד פחות בכיר. רובם, מנסיוני, לא יסכימו ויתפטרו או יפרשו, אבל המערכת לא צריכה להיות יותר טיפשה. היא כבר מספיק טיפשה בלי זה.🙂

    אהבתי

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s