מיהו יהודי טוב בעיניכם?

optikay    

22/09/2011 19:08

היות שלאחר זמן רב, לא הצלחנו להגיע להסכמה מיהו חילוני, בואו ננסה לבדוק קודם מיהו יהודי, ועוד יותר חשוב, מיהו יהודי טוב?

אשמח גם לקרוא דוגמאות בעיניכם ליהודים טובים לא כי אני צריך הוכחה שיש אנשים כאלה, אלא פשוט כי זה מחמם את הלב.

הכלה באה ביום חתונתה בתלבושת לבית החולים לחלק ממתקים ולאחל לילדים המאושפזים בו בריאות,רפואה שלמה ואריכות ימים. הכלה אושפזה בבית החולים במחלקת ילדים במשך 4 שנים עד שניצחה מחלה נדירה, והחליטה לבוא ולהחזיר טובה לבית החולים בלשמח את הילדים דווקא ביום חתונתה.

 

 

yasminal    

03/10/2011 12:10

בעיני יהודי טוב הוא זה שהולך לפי הכללים הבאים:

ואהבת לרעך כמוך

דרך ארץ קדמה לתורה

ואדרת פני זקן

בפני עיוור לא תיתן מכשול (כאשר עיוור במקרה זה מייצג את כל בעלי הצרכים המיוחדים).

כלל אחרון חביב שאיני זוכרת את הציטוט המדוייק – אבל הוא בא לידי ביטוי בסיפורי אליהו הנביא ואח"כ אלישע – הדאגה לאלמנות ויתומים ובכללי יותר הדאגה לעניים וכן הדאגה לגרים והתייחסות אליהם כאל בני אדם שווים לנו, על אף שדתם שונה.

לזה הייתי מוסיפה – לצמצם באופן דרסטי את הקשיים המערימים על אלה שרוצים להתגייר ולהצטרף אל קהל ישראל וכן לצמצם את רמת ההשפלה שצריך לעבור מישהו שהוחלט כי עליו להוכיח את יהדותו (בד"כ הם עולים חדשים).

 

 

נדרש  

27/10/2011 23:43

והדרת פני זקן

יסמין כתבת יפה מאוד

אוסיף הערות קטנות ברשותך

 

לפני עיוור לא תתן מכשול, זה לא רק עיוור ממשי, אלא במידה ולא ידוע לו משהו.

ומנסה למכור לו חתול בשק זה גם לפני עיוור

 

 

הינדיק   

09/11/2011 22:51

הי קאי זה אכן מחמם את הלב לקרוא ולשמוע על מעשים טובים.

לעניין החילוני יש הגדרה רק שהיא לא תופסת לחברה שלנו כיום .

וכמו שאמרתי , כיום אין דבר כזה חילוני ולכן לא ניתן להגדיר יהודי כיום כחילוני .

לעניין  הגדרת יהודי טוב ….

אני מציע קודם להגדיר מה זה יהודי (ולא מיהו יהודי)

דבר שני מה זה טוב .

אחרי שמגדירים את שניי אלה אז אפשר לדון מיהו יהודי טוב.

 

אתן דוגמא לעניין הגדרת הטוב האם אדם שמציל חיי אדם אחר זה טוב או רע .

 

 

optikay  

10/11/2011 00:58

הינדיק… לא מסכים איתך לגבי

הינדיק:

וכמו שאמרתי , כיום אין דבר כזה חילוני ולכן לא ניתן להגדיר יהודי כיום כחילוני .

לעניין  הגדרת יהודי טוב ….

וזה לא המקום לנהלו, יש את מאי חילוני.

היה דיון מיהו יהודי. השאלה בדיון הזה , היא מיהו בעיניך יהודי טוב?

מה על יהודי לעשות בעיניך, על מנת שיחשב ליהודי טוב, או אולי לאדם טוב? ברור, לא אתה ולא אני ולא לאקי או יסמין בוחני מוסר לב כליות, או יכולים לזהות את כל ל"ו הצדיקים בעונה אחת, אבל אולי כן אפשר לזהות את הניצוץ הזה… מה בעיניך אם אדם עושה, יש לו את הניצוץ הזה של ל"ו הצדיקים הינדיק?

 

 

הינדיק   

10/11/2011 15:13

 

קאי שאלתי מה זה יהודי ?

לא מיהו יהודי אלה שתי שאלות שונות.

לכן קודם צריך להגדיר מה זה יהודי

 

 

optikay   

12/11/2011 03:38

הינדיק,אתה שוב מחפש מחלוקת, במקום לנסות להגיע להסכמה,אנא לשם שינוי התמקד בעיקר. מה בעיניך אם אדם עושה, יש לו את הניצוץ הזה של ל"ו הצדיקים ?

 

 

הינדיק   

13/11/2011 16:59

קאי מחלוקת?

אן פה מחלוקת יש פה דבר פשוט , אמרת יהודי טוב , ואני אמרתי מה זה יהודי, אן מחלוקת כי לא חלקתי על אף אחד ולא הפרדתי בין אף אחד ,

אם אתה מתכוון שאני מקשה את הדיון וגורם קצת לחשוב, ויכול להביא את הדיון למקום קצת שונה ממה שחשבת, וזה לא מתיישב עם כיוון מחשבתך , אז זה לא מחלוקת זה פשוט משבש לך את הכיוון שאליו אתה רוצה להגיע . וזה בסדר רק תגיד, שאני קאי לא רוצה להגיע לענייני יהדות .

תראה אם הכותרת היא יהודי טוב אז מדברים על יהדות , והשאלה שלי במקום ואפילו נחוצה כי כמו שתדבר על נגיד טכנאי טוב אז לטכנאי יש הגדרת תפקיד ולפיו בודקים ומשווים.

או סטודנט טוב אז לפי הגדרת סטודנט בודקים אם הוא טוב או לא .

או אם אזרח הוא טוב אז לאזרח יש הגדרה ולפיו בודקים,  כמו שומר חוק ,ממלא את חובותיו 

כך גם יהודי מהי ההגדרה של יהודי כלומר מה זה יהודי, ולא מי נכנס תחת הגדה של יהודי.

ואז לפי התנהגות היהודי יודעים אם הוא טוב או לא.

אם זו לא הכוונה והכוונה היא מיהו אדם טוב אז באמת הדברים שלי לא במקום אבל כל עוד מדברים על יהודי הם כן במקום בפשוט לא לרוחך.

המאמר הזה אולי יבהיר את הדברים

 

להיות יהודי טוב ולא רק אדם טוב

 http://www.hidabroot.org/ARDetail.asp?BlogID=8840

להיות יהודי זה הרבה יותר מלהיות אדם. החובות האנושיות הרגילות הן חלק קטן בלבד מנורמות ההתנהגות הנדרשות מיהודי. ליהודי לא מספיק להתנהג כאדם טוב, עליו להיות גם יהודי טוב.

 

פעמים רבות אנו פוגשים יהודים שחשים באמת ובתמים כי הם יהודים טובים. מי לא שמע ניסוחים כגון אלה: תראה, אני לא דתי ולא שומר בדיוק את המצוות, אבל יש לי אמונה בלב ואני חושב שאני יהודי טוב. אני אזרח ישר, ממלא את חובותי למדינה, לא פוגע באיש ומשתדל לעזור לזולת. העיקר זה להיות בן-אדם, לא?… האמת היא, שהמשפט הנל היה יכול להיות נכון לגמרי, לולא מלה אחת שהשתרבבה לתוכו: המלה 'יהודי'. אם בן-שיחנו היה אנגלי או רוסי או הודי או ערבי, והיה מתאר את היותו אדם טוב וישר עם אמונה בלב – מבחינתו הוא היה בסדר גמור. זה מה שתובעים מבן-אדם בכלל – להאמין בקבה ולהתנהג ביושר ובצדק עם סביבתו. אבל מאיתנו, כיהודים, דורשים הרבה יותר מזה.

 

בחירה מחייבת במעמד הר-סיני בחר הקבה בעם-ישראל מכל העמים והעלה אותו לדרגת 'עם סגולה'. בתורה מוגדרת מהותה של הבחירה בשתי מלים: ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש. כשם שבכל עם וקבוצה יש אנשים שנבחרו להיות מורמים מעם, הם בני מעמד הכוהנים, הקרובים יותר מאחרים אל עבודת הקודש, כך עם- ישראל כולו, לעומת אומות-העולם, נתמנה להיות ממלכת כוהנים – עם שלם שכולו קירבה יתירה אל הקדושה. הבחירה הזאת של הקבה בעם-ישראל העניקה לו זכויות רבות, אך גם חובות. זו 'עיסקת- חבילה' שאי-אפשר להפריד בין חלקיה. אי-אפשר ליהנות מהזכות של להיות יהודי, בלי למלא אחר החובות שהיהדות מטילה על האדם. או במלים אחרות: אי- אפשר להיות 'יהודי טוב' ולעשות רק מה שצריך לעשות 'אדם טוב'… השלמות שנדרשת מאומות-העולם מתומצתת בכללי ההתנהגות שמוכרים כ'שבע מצוות בני-נוח'. אפשר להגדיר מצוות אלה ככללי-יסוד לחברה אנושית מתוקנת: להאמין בבורא-העולם, לא לרצוח, לא לנאוף, לא להתאכזר לבעלי-החיים ולקיים מערכות צדק ומשפט שיבטיחו חיי-חברה תקינים וצודקים. גוי שמקיים את כל אלה – הוא אדם טוב. אין כלפיו דרישות נוספות. אבל מיהודי דורשים יותר.

 

 קדושה בחולין להיות יהודי זה הרבה יותר מלהיות אדם. החובות האנושיות הרגילות הן חלק קטן בלבד מנורמות ההתנהגות הנדרשות מיהודי. ליהודי לא מספיק להתנהג כ'אדם טוב', עליו להיות גם 'יהודי טוב', ופירוש הדבר – לקיים את הדברים הנדרשים ממנו בתור יהודי. יושר, צדק ומוסריות הם דברים מובנים מאליהם עבור יהודי. לא בזה בלבד בא ייחודו לידי ביטוי – אם-כי הניסיון ההיסטורי הוכיח, שהעם היהודי שמר על כללי מוסר ועל צלם אנוש לאין-ערוך יותר מעמים אחרים. אבל היושר והמוסר הם רק חלק קטן מתבנית חייו של יהודי. יהודי צריך להיות חלק מממלכת כוהנים. ייחודו האמיתי הוא בקדושה של חייו, בכך שגם חיי היום-יום שלו רוויים קדושה והתעלות רוחנית. לא די בכך שיהודי לא יגע ברכוש הזולת, גם את רכושו שלו עליו לנצל כיהודי – להיזהר מאיסור ריבית, לתת צדקה, לברך על המזון, לאכול כשר. אלה הדברים המקדשים את החיים השיגרתיים והממלאים את משימתו של היהודי כחלק מממלכת כוהנים. לאחר שהקבה בחר בנו מכל העמים, שוב אין ביכולתנו להימלט מתפקידינו כיהודים. אין יהודי יכול לחזור ולהיות סתם אדם טוב. הוא יהודי, יש בו נשמה יהודית, יש לו כוחות של יהודי ושליחות של יהודי. השלמות שלו, יחד עם האושר והשמחה בחייו, יבואו רק כשימלא אחר הדברים הנדרשים מיהודי. כי טוב להיות יהודי טוב!

 

 

optikay    

13/11/2011 22:37

הינדיק, להלן השירשור מיהו יהודי ולכן ההגדרה של מיהו יהודי, היא מיותרת.

ענית לי מיהו יהודי טוב, אבל לא ענית לי מה לדעתך הוא אותו מעשה שיגרום לאדם להיכלל לפי דעתך בל"ו צדיקים, ולו לרגע.

 

 

הינדיק   

08/12/2011 15:37

הי קאי

סליחה שאני חוזר על הדברים אבל השרשור ההוא מדבר על מיהו יהודי נכון ולא לזה אני מתכוון.

אני  מתכוון ל מהו יהודי .

מיהו ומהו אלה שתי שאלות שונות לחלוטין.

צפה בזה ותבין למה השאלה מהו (ולא מיהו) יהודי חשובה על מנת לענות על השאלה

מיהו יהודי טוב בעיניכם?.

 

 

 

ולשאלתך מה לדעתך הוא אותו מעשה שיגרום לאדם להיכלל לפי דעתך בל"ו צדיקים, ולו לרגע.?

התשובה היא פשוט…… להיות בשמחה
Advertisements

4 מחשבות על “מיהו יהודי טוב בעיניכם?”

  1. הינדיק… רשמת פה שדבר חשוב זה להיות בשמחה, אבל לדעתי העובדה שישוב שלם ניר גלים, קיבל עצמו לשבת שבעה על ניצולת השואה רות נצר בת 83 שנפטרה בלי שיכלה ללהביא ילדים לעולם, אבל התייחסה לכל ילדי היישוב כאילו הם ילדיה, זה חשוב יותר מאשר להיות בשמחה כל הזמן.
    http://www.nrg.co.il/online/54/ART2/375/147.html?hp=54&cat=873

    אהבתי

  2. קאי,
    השורש של חמלה ונתינה הוא להיות בשמחה והרצון לחלוק שמחה זו עם אחרים. נכון, יש גם מי שאינו חולק – חז"ל מגדירים אותו רשע. יש גם מי שאינו בשמחה ובכל זאת חולק בטוב שכן יש לו: הוא באמת אדם טוב – אבל העובדה שאינו בשמחה הופכת נתינתו מוגבלת בהרבה לעומת מה שהיתה יכולה להיות אילו היה בשמחה

    אהבתי

  3. קאי לא הבנתי למה אתה מביא את הדברים אחד כנגד השני כאילו יש איזה ניגוד

    יכול להיות כשאתה אומר שמחה אנחנו לא מדברים על אותו דבר?

    יש הרבה שמבלבלים שימחה עם הוללות

    שמחה לא מחייבת סיפור בדיחות כל היום

    יציאה לפאבים סרטים הצגות מסיבות הם לא שימחה הם לרוב הוללות תאמין לי הייתי בלא אחת ולא שתיים

    סיפור קטן

    בכפר אחד בא אדם לרופא ואמר לו שהוא עצוב ולא יודע מהלעשות

    הרופא אמר שיש בקצה הכפר ליצן שכל מי שעצוב הולך אליו והוא משמח אותו

    ואותו אדם משיב אבל דר' אני הליצן ..

    להבין קצת על השמחה צפה בזה

    אהבתי

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s