יו"ר גוגל, אריק שמידט נגד בתי הספר

optikay
29/08/2011 17:54

ביקורת של שמידט על בתי הספר בבריטניה :

מערכת החינוך מיושנת והיא מונעת את השתלבותם של צעירים בכלכלה הדיגיטלית החדשה.על הממשלה "להצית את דמיונם" של צעירים בתחומי המדע, המתמטיקה, וההנדסה.

שמידט קרא למערכת החינוך לחזור לשילוב בין מדע ואמנות. הדוגמה ששמידט הציג היתה לואיס קרול, המתמטיקאי שכתב את "אליס בארץ הפלאות".

מה דעתכם? האם לדעתכם זה מתאים גם אלינו?

Dalia
29/08/2011 22:57

הבעיה של מערכת בתי הספר בבריטניה היא לא אותה בעיה כמו אצלנו.

השאלה הזו הזכירה לי טור גאוני שכתב פעם יאיר לפיד על מצב החינוך בארץ. הוא הצביע כבעיה העיקרית בחינוך הישראלי על… נקרא לזה "התפזרות"- כלומר, כך מנסים שמפספסים את המטרה.

התלמידים לומדים בשביל לעבור את הבגרויות ולא באמת בשביל ללמוד, המורים עוברים כ"כ הרבה רפורמות ושינויים שהם מאבדים מיעילותם כמחנכים ומעצבי אופי ובקיצור- הכל מתפקשש לנו, למרות שאנחנו כככל כך משתדלים.

משתדלים למצוא שיטות למורים להצטיין- ע"י זה שבודקים אותם לפי מספרים נטו, ומשתדלים להעלות את ההישגים של התלמידים ע"י זה שמנפחים להם בגרויות (ואז מגיעות בגרויות מגוחכות כמו ביולוגיה טבעית, ביולוגית חיות הים וכו' וכו').

אישית, בתור מישהי ש"השתחררה" יחסית לא מזמן ממערכת החינוך הזו לא יכולתי להסכים יותר עם הטור הזה- וזו גם דעתי האישית על מערכת החינוך הישראלית שלנו.

ואמנם אני האחרונה שצריכה להצטער על כך (כי יצאתי עם תעודת בגרות מנופחת רק עם מקצועות שאני חזקה בהן) אבל אם אני כמה שנים אחרי לא מסוגלת לזכור כלום מהתיכון, מה עם שארית החיים?

optikay
29/08/2011 23:22

חלק מהביקורת לגבי הרפורמות של משרד החינוך, הן שהן נועדו לשפר את הציונים ואת הבגרויות ואת המיצ"ב וחבריו, ולא לספק חינוך בכלל.

היום שמעתי במסגרת ראיונות לקראת פתיחת שנת הלימודים, ראיון עם אשת שיווק שאפיינה את הנוער של היום, שקראה לו הדור הדיגיטלי, כי זה דור שיכול לבדוק ולדעת יותר מהמורה בעזרת גוגל על כל נושא, ורוצה הכל כאן ועכשיו.

היא טענה שבית הספר צריך להפנות את הגישה שלו יותר להקניית גישה להתמודדות עם עומס המידע הדיגיטלי, ולאפיין מקורות מידע ולזהות מה אמין,ופחות להעביר חומר פורמלי, כי זה לא מה שיכין את התלמידים לחיים.

LuckyHunch
30/08/2011 00:13

מה הקטע של אשת השווק הזאת: חסר לה מידענים בחברה? איזה שטויות במיץ!

בארץ כבר מזמן מחנכים בשלוב כל מה שדיגיטלי: עד כתה ה' הבן שלי כבר הכיר כל תוכנות האופיס+האינטרנט כחלק ממערכת הלימודים של משרד החינוך. בתיכון וכבר לפני זה מורים העבירו לכתה שעורים וגם מה יהיה החומר למבחן… ועוד.. דרך האינטרנט.שעורים ראשונים במידענות נתנו כבר בכתה ה, והמשיכו בזה עד סוף חטית ביניים. אז כל השכבה שלו שוחה ברשת במיומנות – לא משנה מה מחפשים ומה רוצים – ובכל זאת החנוך בארץ שקוע בבעיות ולא מתפקד כמו שצריך.

זאת לא הבעיה בארץ. הבעיה היא שאין חינוך, יש רק הוראה, ובכל מה שלא דיגיטאלי  – היא ממש לא משהו בד"כ

LuckyHunch
30/08/2011 00:32
optikay:

ביקורת של שמידט על בתי הספר בבריטניה :

מערכת החינוך מיושנת והיא מונעת את השתלבותם של צעירים בכלכלה הדיגיטלית החדשה.על הממשלה "להצית את דמיונם" של צעירים בתחומי המדע, המתמטיקה, וההנדסה.

שמידט קרא למערכת החינוך לחזור לשילוב בין מדע ואמנות. הדוגמה ששמידט הציג היתה לואיס קרול, המתמטיקאי שכתב את "אליס בארץ הפלאות".

מה דעתכם? האם לדעתכם זה מתאים גם אלינו?

השלוב של מדע ואמנות בתוכנית הלימודים נחוץ כבר מזמן, תילי תילים נכתבו על כך, גם בארץ. בינתיים, אמנות אפשר ללמוד בעיקר בתי ספר אזוריים יעודיים – וזה לא כולל ספרות. בכלל, הבנת הנקרא  שואפת לאפס גם בתום התיכון אצל למעלה מ-40% מהתלמידים (התרשמות אישית שלי, שנתמכת במספרי משרד החינוך)

כתיבה ספרותית בעברית? פחח… רוב הגולשים ברשת בארץ הם מתחת לגיל 22 ולא מסוגלים לכתוב משפט אחד  בלי (לפחות) שגיאת כתיב אחת, שתי שגיאות תחביר ושלוש מלים שאינם תקניות  בעברית ( גם לפי מילון סלנג כלשהו)

Dalia
30/08/2011 20:53

מסכימה עם מה שנאמר בשתי התגובות האחרונות ^

לא חסר שילוב של מדע וטכנולוגיה… אני זוכרת כבר בכיתות הנמוכות ביסודי שהיינו לומדים עם מצגות צבעוניות ומובנות.

הבעיה היא לא "איך"- אלא "מה"!!! מה שמלמדים את הילדים פשוט לא חשוב מספיק.

LuckyHunch
31/08/2011 23:18

דליה,

אשת השווק צודקת רק בדבר אחד: כיום ביה"ס איבד מערכו כמוסד שמעביר מידע שמעבר למידע הכי בסיסי – כי תכני ההוראה לעולם יפגרו אחרי מה שקורה. תפקידו העיקרי של ביה"ס, מבחינת הוראה, הוא ללמד איך ללמוד….

וזה לא תפקידו העיקרי: תפקידו העיקרי הוא לחנך, לא להעביר מידע. את זה בתיה"ס בארץ עושים רק לעיתים נדירות, וזאת הבעיה.  …. היו אפילו איזה 5 ממורותיו של בני במשך השנים שאמרו לי במפורש שאין זה תפקידן לחנך ואין להן שמץ רצון או כוונה לחנך. לשיטתן כל תפקידן הוא ללמד, להעביר מידע – ולטענתן רוב המורים כיום כמוהן. זאת הסיבה לכך שמערכת ה"חינוך" בארץ על הפנים: אין חינוך והמידע, כאמור, ברובו לא רלוונטי לשום דבר כבר מזמן

Y

31/08/2011 23:22

חשוב מאוד ה"מה" אבל לא פחות חשוב ה"איך"

optikay
31/08/2011 23:33
 
 

ומה המסר הנכון והדרך הנכונה לדעתך Y?

Y

01/09/2011 00:15

משהו בסגנון שאתה כתבת בתחילת השירשור

"להצית את דמיונם" של צעירים בתחומי המדע, המתמטיקה, וההנדסה.

שמידט קרא למערכת החינוך לחזור לשילוב בין מדע ואמנות"

אין את זה היום

יש רק את הלימוד ולא את האיך להצית את הדימיון

אנשים לומדים היום גם בשביל להצליח ולא לשום דבר שמצית להם את הדמיון

וזה חסר כיום להבדיל מבעבר כנראה שיותר אהבו לגלות ולדעת

ולא שחסר כיום דברים לגלות

אולי זה קשור לזה שהיום אנחנו מכונה כלכלית למען המדינה או החברה

אם אני משווה בין הדרך שאני למדתי – ישיבה בכיתה עם לוח וגיר או כיום ביממינו הוסיפו מצגות יפות וחשבים

לבין דברים שקראתי בתקופות בעבר או ראיתי בסרטים על מה שלמדו ואיך – אז ניתן לחזור קצת אחורה ולקחת את הדברים החיוביים

LuckyHunch
02/09/2011 00:10

Y

לפני כמה זמן סיפרו בטוק שואו על בית ספר נסיוני בנתניה שכל שיטת ההוראה בו מבוססת על הצתת הדמיון לגבי תחומי ידע. ההצלחות גדולות – לפי הכתבה המצולמת שצורפה.

הבעיה היא שזה רק בי"ס אחד, ומעטים בתי הספר שיש בהם משהו דומה, אפילו כפרויקט חד פעמי. מורים שמלמדים כך מעטים גם הם, אבל כך היה תמיד.

אחת הסיבות לחוסר הפופולריות של הגישה הפדגוגית הזאת, שתמיד הוכיחה עצמה, היא ללא ספק חוסר ההתיחסות האישית לתלמיד בחברה ש"אנחנו מכונה כלכלית למען המדינה או החברה".

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: