כלב בן יפונה

כלבים במקורות

27/08/2011 04:40         by LuckyHunch

כלב בציור על ידי עמנואל דה וויטה של בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם

לראשונה מוזכר הכלב בתנ"ך בספר שמות פרק י"א פסוק ז'. "לא יחרץ כלב לשונו". כלומר, כאשר עזבו בני ישראל את מצרים, אף כלב לא נבח להסגירם. הכלב מוזכר לראשונה בהקשר של עבודה לעזרת האדם, בספר איוב פרק ל' פסוק א' "כלבי צאני". סביר להניח שהכלבים מתקופת התנ"ך, היו טיפוסים זהים לכלב הכנעני שאנו מכירים כיום.

בעבר, המילה כלב הייתה משמשת לשמות פרטיים של אנשים כפי שנהוג במילים זאב ודוב, אף הם שמות של חיות. אחד מתריסר השליחים שצוו על ידי משה רבנו לרגל את הארץ היה כַּלֵב בן יפונה. כלבא שבוע, שם ארמי, היה חותנו של רבי עקיבא. בעברית שם זה אינו מקובל עוד, אך השם התנכי שרד בתרבויות אחרות, ואפשר למצאו למשל, בארצות הברית.
במסורת היהודית קיימת אמונה עממית על פיה יהודים חוששים מכלבים. ייתכן שהסיבה לכך היא שהנדודים לאורך ההיסטוריה לא איפשרו להם להחזיק חיות מחמד בקביעות, ואולי מכיוון שכלבים שימשו לא פעם להתעללות בהם, כגון בתקופת השואה. ישנו גם איסור של חז"ל "לגדל כלב רע בתוך ביתו", מחשש שיפחיד, ינשוך (ולעתים אף יפצע או יהרוג) את הבאים, וגם את קביעת הרמב"ם: "ארור מגדל כלבים וחזירים, מפני שהזיקן מרובה ומצוי". עם זאת הרמב"ם עצמו מתיר לגדל כלב אם הוא קשור תמיד לשלשלת ובישובי ספר בלבד מותר להתיר את השלשלת בלילה ולקושרה במהלך היום[2].
כמה מחכמי ההלכה בימי הביניים סייגו את האיסור, וקבעו ש"כלב שאינו רע מותר לגדל", וש"כלבים קטנים בני תרבות (מאולפים), אינם בכלל האיסור". מקורות אחרים מעידים שגידול חיות מחמד, בעיקר כלבים, היה שכיח גם בתקופות קדומות. רבי יעקב עמדין קבע במאה ה-18 כרמב"ם שמותר להחזיק רק כלב אחד, בתנאי שהוא קשור בשלשלת ולצורכי שמירה בלבד.
בהלכה היהודית משתמשים בביטוי "מאכל כלב"‏‏[3], כאמת-מידה להגדרת דבר-מה כמאכל. למשל חמץ עשוי להיות דבר הראוי לפחות למאכל כלב, אולם דבר שאינו ראוי אפילו למאכל כלב אינו יכול להיקרא "חמץ"‏‏[4].

מקור: http://he.wikipedia.org/wiki/כלב הבית
שונה לאחרונה ב־23:26, 24 באוגוסט 2011.

ועוד במקורות:

"פני הדור כפני הכלב." ~ מסכת סוטה
"האוכל בשוק הרי זה דומה לכלב." ~ מסכת קידושין
"כלב מכיר את קונו" ~ מסכת הוריות
"כלבים נובחים – אליהו בא לעיר." ~ מסכת בבא קמא
מתוך התנ"ך
"ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו" ~ שמות י"א ז'
"לא-תביא אתנן זונה ומחיר כלב בית יהוה אלהיך לכל-נדר כי תועבת יהוה אלהיך גם-שניהם." ~ דברים כ"ג י"ט
"שוחט השור מכה איש, זובח השה עורף כלב." ~ ישעיה
"מחזיק באוזני כלב עובר מתעבר על ריב לא לו." ~ משלי
"ככלב שב על קיאו – כסיל שונה באיוולתו" ~ משלי כ"ו פסוק י"א
"אחרי מי אתה רודף. אחרי כלב מת." ~ שמואל
"כי סבבוני כלבים עדת מרעים הקיפוני כארי ידיי ורגליי" ~ תהילים
"הצילה מחרב נפשי מיד כלב – יחידתי" ~ תהילים
"כולם כלבים אילמים לא יוכלו לנבוח" ~ ישעיה
"והכלבים עזי נפש לא ידעו שובעה" ~ ישעיה
"הכלב אנוכי כי אתה בא אלי במקלות?" ~ שמואל

מובא מכאן

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Пузыри_собака.ogv?uselang=he

 

פרנציסקו גויה, ילדים עם כלב (פרט מציור קיר, 1787-1786, 112X145 ס"מ)

 


27/08/2011 11:32            by optikay

לאקי, שכחת איזכור אחד נוסף, החד גדיא…

מודעות פרסומת

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s