הקראים

Karaite Tzitzit
Karaite Tzitzit (Photo credit: Rachel-Esther)
הצטרף 23/07/2008
הודעות 695
 12/06/2011 16:37

תקציר
ראשיתם של היהודים הקראים במאה ה-8 בבבל, על רקע ההתנגדות להנהגה הממוסדת של יהודי בבל וכביטוי למגמה של רציונליזם דתי: הקראים הכירו רק בתקפותו של המקרא ובהבנתו על פי שכלם – ולא במסורת התורה שבעל פה. מכאן שמם וגם כינוייהם – בני מקרא, בעלי מקרא. הקראים נקראו גם "עננים" על שמו ענן בן דויד מבבל, שנחשב למנהיגם הראשון ולמייסד הקראות. הקראים קראו "לסילוק כל סמכות אנושית קודמת, מסורתית או מוסדית, בשם ההכרעה

להמשך

http://lexicon.cet.ac.il/wf/wfTerm.aspx?id=478

מוזמנים ל-
 יכול להיות שהכתבה שאני מפרסם קיבלתי באימייל
או שקראתי את זה ונהנתי אז העברתי להנאתכם
* דבר אישי יצויין בכוכבית בתחילת הכתבה
בתודה
הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,914
 12/06/2011 23:33

🙂

נדרש,

תודה על העלאת הדברים ובנפרד.

האם מן התקציר שכאן  אפשר להבין שאנחנו מסכימים כי הקראים הם יהודים?

הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,746
 12/06/2011 23:40

השאלה, כמה מתנגדים מבחינה הלכתית, ועל סמך מה הם שוללים את הפסוקים:

  • כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא. לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ.( דברים ל, יא-יד)
  •  "אֵת כָּל הַדָּבָר, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם – אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ, לַעֲשׂוֹת: לֹא תֹסֵף עָלָיו, וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ." (דברים י"ג א')
  • לגבי נידה של אישה: "שִׁבְעַת יָמִים תִּהְיֶה בְנִדָּתָהּ" (ויקרא ט"ו י"ט),

ועד כמה שוללים את הקראים רק בגלל שלדעתם ענן פרש ויצר את הזרם הקראי, כי אחיו זכה בכבוד וביוהרה.

 

הצטרף 23/07/2008
הודעות 695
 13/06/2011 02:11
LuckyHunch:

🙂

נדרש,

תודה על העלאת הדברים ובנפרד.

האם מן התקציר שכאן  אפשר להבין שאנחנו מסכימים כי הקראים הם יהודים?

ממש ממש ההיפך אפשר  לומר

תקראי בעיון שם את הנאמר טוב מאוד

מוזמנים ל-
 יכול להיות שהכתבה שאני מפרסם קיבלתי באימייל
או שקראתי את זה ונהנתי אז העברתי להנאתכם
* דבר אישי יצויין בכוכבית בתחילת הכתבה
בתודה
הצטרף 23/07/2008
הודעות 695
13/06/2011 03:27

כת יהודית שנוסדה בבבל במאה ה- 8 לספירה. הקראים נקראו "בני מקרא" או "בעלי מקרא" – כינויים שהדגישו את הקשר שלהם למקרא: הקראים הסתמכו רק על הכתוב במקרא – בתורה, וקיימו רק את המצוות הכתובות בתורה שבכתב – ולא את הדינים והמצוות של התורה שבעל-פה. לדוגמה: בתורה נאמר: "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" (שמות פרק ל"ה 3) – הקראים, שקיימו את מה שכתוב בתורה כפשוטו, לא השתמשו באש בשבת – לא לבישול ולא למאור – גם לא באש שהדליקו מיום שישי. וכך ישבו הקראים ביום שבת בחשכה, ואכלו מאכלים קרים בלבד. ראוי לציין שלפי התורה שבעל-פה – אסור להדליק אש או אור בשבת, אבל מותר להדליק ביום שישי ולהשאיר לשבת.

מנהיגם הראשון של הקראים היה ענן בן דוד, בן לאחת המשפחות המיוחסות בבבל באותה תקופה. מנהיגי הקראים נקראו "נשיאים", והם ראו את עצמם צאצאי דויד המלך. ענן בן-דויד חי במחצית השנייה של המאה ה- 8. הוא היה בן למשפחה מכובדת מראשי הגולה, והוא יצא כנגד ההנהגה היהודית ובעיקר נגד מאמציה להפיץ את התורה שבעל-פה (התלמוד) בכל קהילות ישראל.

להמשך

http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=3466

מה קרה שפרשו פתאום?

מוזמנים ל-
 יכול להיות שהכתבה שאני מפרסם קיבלתי באימייל
או שקראתי את זה ונהנתי אז העברתי להנאתכם
* דבר אישי יצויין בכוכבית בתחילת הכתבה
בתודה
הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,914
 14/06/2011 01:09

אם תבדוק קצת יותר לעומק הפולמוס עם ענן בן דוד וקצת לפני זה, תראה שתפיסתו של ענן לא היתה בבחינת דעת יחיד באותה עת, אלא שבעוד גדולי תורה האחרים שחשבו כמוהו/בדומה לו קיבלו עליהם דעת הרוב תוך הסתייגויות, ענן לא – גם מתוך השקפה שהסתייגויות אלה לא יחזיקו מעמד זמן רב וסופה של דעת הרוב להפוך מוסכמת על הכל  ללא כל הסתייגויות שהן, מה שבעיניו  היה לחלוטין לא ראוי ולא רצוי. לכן פרשו.

אם איני טועה, תחזיתו של ענן התאמתה – ולכן הפרישה הזאת נותרה בעינה.

אבל הפולמוס הוא פולמוס לגמרי תיאולוגי – ולא קשור לשום דבר לאומי. כולנו אותו העם ומה שבין אדם למקום הוא בין אדם למקום ולא אף אחד אחר. יהודי המקיים מצוות ותמים עם אלוהים הוא יהודי טוב גם אם מנהגיו שונים משלי.

הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,746
 14/06/2011 01:32

נדרש, הפרישה הגיע על רקע שבעיני הקראים, כל הפרשנויות שהפכו למנהגים והלכות למרות שהם סותרים חלק מהאיסורים שמופיעים מפורשות בתורה , כי הם מקילים בהם, או החמרות שונות שלא נכתבו בתורה, הפכו לחלק יותר ויותר משמעותי בחיים של חלק מהיהודים, ובעיני הקראים, אותו חלק של פרשנויות, נראה כמשהו שהוא לא לפי היהדות, או התורה . בעיניה הקראים, לא יתכן שמנהג, או פרשנות יסתרו את מה שכתוב מפורשות בתורה. רוב היהודים כן קיבלו את המנהג "חדש מפני ישן תוציאו" שהציטוט היותר מלא שלו:  "ואכלתם ישן נושן, וישן מפני חדש תוציאו" (פרק כ"ו פסוק י').

הצטרף 13/10/2010
הודעות 449
 15/06/2011 23:38

קפצתי לכמה דק ואין לי יותר מידי זמן לצערי

בכדי להבין את נושא הקראים אני ממליץ ללמוד קודם על הרס"ג (הרב סעדיה גאון).

מי שאותו כינה רבי אברהם אבן עזרא: "ראש המדברים בכל מקום".

והרמבם שחי כ- 200 שנה אחריו ואשר הושפע מרס"ג עמוקות, אמר עליו: "אם לא רבי סעדיה, נשתכחה חס ושלום תורת ישראל. לפי שהיו בני דורו בעלי סברות רבות נשחתות, וכמעט שתאבד תורת השם לולא הוא עליו השלום. לפי שהוא גילה מן התורה מה שהיה נעלם וחיזק מה שנידלדל".

אפשר למצא מידע יותר נרחב על הרס"ג ומהקרה עם הקראים באותה תקופה

פה רבי סעדיה גאון
 4642-4702 ; 882-942

תולדותיו של רבי סעדיה גאון, שנלחם נגד הקראים, היה גאון בחישובי לוח-השנה, והשפעתו נמשכת עד היום הזה.

ולמי שלא מבין איפה טועים הקראים שלא לומר איפה הוא טועה בקשר ליהדות שאליה מתנגדים הקראים אני ממליץ לקרא את הספר שכתה הרס"ג "אמונות ודעות" כבר לפניי יותר מ אלף שנה .

פה המקור http://www.hebrewbooks.org/9418

כבר אז הוא ענה לאותם טענות שאנו שומעים היום הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל.

לעניין יהדותם של הקראים גם נדרש וגם לאקי שניכם צודקים  יש כמה דברים הקראים מאירופה וממזח ארופה יש ספק מאוד בקשר ליהדותם יממח שמו  אפילו לא נגע בהם על אף שרצח כאלה שהתנצרו כבר 3 דורות אחורה וכן היו מהקראים שמסרו יהודים לנאצים

ויש את אלה ממצרים והמזרח התיכון הם יהודים רק יש בעיית חיתון מכיוון שהגירושים שלהם לא כמו ההלכה ויש סכנת ממזרים.

כי לדעת הרמב"ם, כל שחונך הנער בדרכי הגויים ולא נתחנך על פי דרכי התורה, אף על פי ששמע כבר שם ישראל וידע מתורתם, אין להחשיבו כמזיד על ביטול מצוות התורה שלו, כי על כל פנים לא בשרירות לבו הוא הולך אחר תאוות לבו, כי אם מפני שנתחנך בצורה משובשת. וכן דעת עוד כמה מן הראשונים. וכן דעת מרן הבית יוסף (יו"ד ס"ס קנט) שכתב לעניין בני הקראים (שהם כופרים בתורה שבעל פה) שאסור להלוות להם כסף בריבית, אף על פי שמותר להלוות בריבית לישראל רשע (בתנאים מסויימים), מכל מקום בני הקראים אינם נחשבים לרשעים, וכלשון רבינו הרמב"ם (בפי' המשניות), שאלו אשר נולדו בדעות אלו, וחונכו על פיהן, הרי הם כאנוסים, ודינם כדין תינוק שנשבה לבין הגויים, שכל עוונותיו שגגה.(לא בכוונה). http://halachayomit.co.il/DisplayRead.asp?readID=483&txtSearch=הקראים

הקראים שחזרו בתשובה, אינם צריכים לעבור גיור, ואם הדבר ברור שאותו הקראי חזר בתשובה שלימה, מותר להתפלל אתו.

http://halachayomit.co.il/QuestionDetails.aspx?ID=38&txtSearch=הקראים

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם
אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן
מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: