Flickr_-_Government_Press_Office_(GPO)_-_Foundation_ceremony_of_the_Hebrew_University_Medical_School[1]

לכבוד יום העצמאות: רבותינו בזמן הזה

08/05/2011 10:34

למדינת ישראל ימלאו בעוד שלושה ימים 63 שנה.

לרבנות הראשית לישראל מלאו בחורף זה 90 שנה.

לכבוד שנת העשור, כולם מוזמנים להכיר המוסד השלטוני האחראי, הקובע כללי החיים היהודיים בארץ ישראל מאז ימיו הראשונים של המנדט הבריטי.

קודם כל – תמצית תולדות:

באתר הרבנות הראשית

בויקיפדיה (כולל רשימת כל הרבנים הראשיים מאז היווסדה ועד היום, עם קישורים.)

רשימת כל הרבנים הראשיים מאז ועד היום – ומי הם היו –

כל הרבנים הראשיים לישראל הם אנשים משכמם ומעלה, בעלי יחוד אישי יוצא דופן ופורץ דרך. לכמה מהם השפעה מרחיקת לכת על כל תחומי החברה וההגות התורנית והפוליטית, הנמשכת גם כיום, למשל הרב הראשי הספרדי הראשון בתולדות הרבנות הראשית – הרב יעקב מאיר.

אבל, יש עניין נוסף שאינו זוכה להתייחסות בדרך כלל – היות חלק מבני משפחותיהם של הרבנים הראשיים אף הם מנהיגים רוחניים ו/או חברתיים ו/או פוליטיים או אנשי שם/ידוענים בתחומי דת, תרבות ומדע. הרשימה הבאה מפרטת: –

הרב אברהם יצחק הכהן קוק (הראי"ה)
Abraham Isaac Kook 1924.jpg
הראי"ה קוק
תאריך לידה ט"ז באלול ה'תרכ"ה (7 בספטמבר1865)
תאריך פטירה ג' באלול ה'תרצ"ה (1 בספטמבר1935)
השתייכות ציונות דתית, רבני ארץ ישראל (יפווירושלים), רבני לטביה, רבני ליטא,אחרונים
נושאים שבהםעסק אמונהחסידותגאולהתורהעם ישראלארץ ישראלאגדהתשובה,הלכהתפילהקבלה
רבותיו הרב אליעזר דון יחיא, הרב יעקב רבינוביץ, חותנו הרב אדר"ת, הרבראובן הלוי לווין מדווינסק, הרב נח חיים אברהם שפירא, הרב גרשון תנחום ממינסק; הרב הנצי"ב מוולוז'ין; הרב שלמה אלישיב
תלמידיו בנו, הרב צבי יהודה קוק, הרב יעקב משה חרל"פ, הרב דוד כהן ("הרב הנזיר"), הרב יצחק אריאלי, הרב אריה לוין, הרב משה צבי נריה, חתנו הרבשלום נתן רענן והרב שאול ישראלי
חיבוריו ראו כתבי הראי"ה

הרב אברהם יצחק הכהן קוק (ט"ז באלול ה'תרכ"ה – ג' באלול ה'תרצ"ה7 בספטמבר 1865 – 1 בספטמבר1935. מכונה גם הראי"ה[1]) היה הרב הראשי האשכנזי הראשון בארץ ישראלפוסקמקובל והוגה דעות. נחשב לאחד מאבות הציונות הדתית.

הרב קוק שימש ברבנות בלטביה, עלה לארץ ישראל בכ"ח אייר תרס"ד (1904), בתקופת העלייה השנייה, ופיתח משנה פילוסופיתקבלית אוהדת ביחס לציונות וליישוב החדש. הוא נתמנה לרבן של יפו והמושבות ולאחר מלחמת העולם הראשונה לרבה האשכנזי של ירושלים. הקים את הרבנות הראשית לארץ ישראל בה כיהן כרב הראשי האשכנזי הראשון, וכן ייסד את ישיבת מרכז הרב. פסיקותיו בספרי התשובות שלו מהווות יסוד לפסיקה בענייני משפט המלוכה והמצוות התלויות בארץ. הגותו, שעלתה על הכתב בספרים שחיבר ושנערכו מכתביו בעיקר בתחומי האגדה, הפילוסופיה והמוסר, היא מרכיב משמעותי בהשקפת העולם של זרמים שונים בציונות הדתיתובאורתודוקסיה המודרנית.

יצחק אייזיק הלוי הרצוג
Rabbi Yitzhak Halevi Herzog1959.jpg
תאריך לידה כ"ח בכסלו ה'תרמ"ט1888
חיבוריו שו"ת היכל יצחקכתבים ופסקיםתורת האוהל, ותחוקה לישראל על פי התורה

הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג (כ"ח בכסלו ה'תרמ"ט 3 בדצמבר 1888 – י"ט בתמוז תשי"ט25 ביולי1959), תלמיד חכם ומנהיג ציבור, היה הרב הראשי האשכנזי של ארץ ישראל משנת 1936, ואחר כך שלמדינת ישראל עד יום מותו. חתן פרס ישראל לספרות תורנית בשנת 1958.

…….

משפחתו

ב-1917 נישא לשרה (לבית הילמן)[7]. לזוג נולדו חיים הרצוג, לימים נשיאה השישי של מדינת ישראל והמדינאי ד"ר יעקב הרצוג, שכיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה.

נכדו הוא השר וחבר הכנסת יצחק הרצוג, הקרוי על שמו.

……

.

.

.

בן-ציון מאיר חי עוזיאל

הרב הראשי הספרדי חי בן ציון עוזיאל צועד לפני ראש הממשלה דוד בן גוריון, בדרך לטקס ההקמה של בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים
Attribution-Share Alike 3.0 Unported license
בן-ציון מאיר חי עוזיאל, 1945
הרב בן-ציון מאיר חי עוזיאל (י"ג בסיוון ה'תר"ם 1880 – כ"ד באלול ה'תשי"ג 1953) היה הרב הראשי הספרדי (הראשון לציון) הראשון של מדינת ישראל ואחד הרבנים הספרדים הבולטים במחצית הראשונה של המאה העשרים.
………………….
נכדו הוא העיתונאי מאיר עוזיאל.
.
.
.

איסר יהודה אונטרמן

הרב איסר יהודה אונטרמן, אמצע שנות הארבעים

הרב איסר יהודה אונטרמן (נולד בי"ד בניסן ה'תרמ"ו – 19 באפריל 1886, בבריסק‏‏ [1] ונפטר בכ"ד בשבט ה'תשל"ו –26 בינואר 1976 בירושלים) היה ממנהיגי תנועת המזרחי ורבה הראשי האשכנזי השני של מדינת ישראל. זכה בפרס הרב קוק לספרות תורנית לשנת תשי"ד.

……………….

אחד מבניו, ברוך, שימש מנהל אוניברסיטת בר-אילן. אחת מנכדותיו, ריבה מן, מספרת על סובלנותו, כי על אף שלא שמרה תורה ומצוות, סביה "אהב אותה אהבה ללא תנאים".‏[3]

..

.

.

.

יצחק נסים
Yitzhak Nissim1958.jpg
תאריך לידה כ"ה בכסלו ה'תרנ"ו1895
רבותיו הרב צדקה חוצין
תלמידיו הרב עזרא בצרי, הרב מרדכי אליהו, הרביעקב משה הלל
חיבוריו שו"ת יין טוב

הרב יצחק נסים (נולד בכ"ה בכסלו ה'תרנ"ו12 בדצמבר 1895 נפטר בט' באב ה'תשמ"א9 באוגוסט 1981) היה הראשון לציון – הרב הראשי הספרדי לישראל – בין השנים תשט"ו – תשל"ג1955 – 1972.

משפחתו

הרב נסים היה אחיו של הרב יוסף דוד רחמים, והרב אברהם חיים רחמיםמקובל מגדולי חכמי בבל בדור הקודם וכן אחיו של הרב יחזקאל עזרא רחמים (בעל הספר עצי היע"ר). אחיו שלמה ציון חוסל על ידי המשטרה העיראקית, בשל טעות בזיהוי.

הרב נסים הוא אביהם של פרופ' מאיר בניהו, חתן פרס א.מ.ת בחקר המקרא ותולדות עם ישראל, ושל חבר הכנסת והשר מטעם הליכודמשה נסים.

.

.

.

שלמה גורן
Shlomo Goren.jpg
תאריך לידה 3 בפברואר 1918 (כ"א בשבטה'תרע"ח)
תאריך פטירה 29 באוקטובר 1994 (כ"ד במרחשווןה'תשנ"ה)
השתייכות ציונות דתית
נושאים שבהםעסק אמונהגאולהעם ישראלאגדה,תלמוד ירושלמיהלכה, מדינה ביהדות, קבלהפילוסופיה יהודית
רבותיו הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הרבאיסר זלמן מלצר, הרב דוד כהן ("הרב הנזיר")
שלמה גורן
השתייכות ההגנה ההגנה
צה"ל צבא הגנה לישראל
דרגה אלוף  אלוף
תפקידים צבאיים לוחם בהגנההרב הצבאי הראשי
מלחמות וקרבות המרד הערבי הגדול
מלחמת העצמאות  מלחמת העצמאות
מבצע קדש  מבצע קדש
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
תפקידים אזרחיים הרב הראשי של תל אביבהרב הראשי לישראל, ראש ישיבת האידרא

הרב שלמה גורן (במקור: גורונצ'יק3 בפברואר 1918כ"א בשבט ה'תרע"ח – 29 באוקטובר 1994כ"ד בחשוון ה'תשנ"ה) היה הרב הצבאי הראשי מקום המדינה ועד תשל"א (1971). שימש למשך תקופה קצרה הרב הראשי של תל אביב יפו ולאחר מכן הרב הראשי לישראל בשנים 1972 – 1983. תלמיד חכם ומחבר ספרים פורה. חתן פרס ישראל לספרות תורנית (1961), ופרס הרב קוק (תש"א ותשמ"ה).

……

משפחתו

לרב שלמה וצפיה גורן שלושה ילדים: תחיה שפירא – שופטת בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הנשואה לכלכלן ד"ר אהוד שפירא, יושב-ראש חברת הביטוח הפניקס ולשעבר ממלא-מקום מנכ"ל בנק לאומי; דרורית תמרי – פסיכולוגית, הנשואה לקרדיולוג ד"ר ישראל תמרי, העוסק גם בתרגום שירה סינית; ואברהם (רמי) גורן – עורך דין.

..

.

.

.

עובדיה יוסף
Ovadya Yosef.jpg
תאריך לידה י"א בתשרי ה'תרפ"א1920
השתייכות חרדים ספרדים
רבותיו הרב עזרא עטייה, הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל
תלמידיו בניו הרבנים יעקב יוסףיצחק יוסףאברהם יוסףדוד יוסף
חיבוריו יביע אומריחוה דעתחזון עובדיהילקוט יוסף (א'), הליכות עולם ועוד

הרב עובדיה יוסף (נולד ב-י"א בתשרי ה'תרפ"א (23 בספטמבר 1920), בגדאד) הוא תלמיד חכםפוסקומחבר חרדי ספרדי, כיהן כרב הראשי הספרדיהראשון לציון בשנים 1973 – 1983 מנהיגה הרוחני שלמפלגת ש"ס מיום הקמתה וחתן פרס ישראל לספרות תורנית לשנת תש"ל (1970)‏[1], ופרס הרב קוק לשנתתשי"ד.

הרב יוסף שואף ליצור קודקס תורני אחיד לכל העדות בישראל, הכפוף לפסיקה ההלכתית של רבי יוסף קארובעל השולחן ערוך. הפרויקט ההלכתי שלו הוא חידוש, שכן משמעותו היא ויתור על מנהגי העדות השונות בארצות מוצאן. זהו גם פרויקט חברתי, שבמסגרתו הוא מבקש לקומם את מעמדם של בני יהדות ארצות האסלאם, הספרדים, אל מול מה שהוא טוען כהגמוניה האשכנזית-תורנית.

……..

משפחתו

אשתו עד לפטירתה הייתה מרגלית יוסף, בתו של רבי אברהם פטאל. לאחר פטירתה הוקמו בתי ספר וסמינר 'בית מרגלית' על שמה, ברשת מעיין החינוך התורני , וסניף גמ"ח "מרגלית אם בישראל".

[עריכה]ילדיו

  • בתו עדינה בר-שלום – מקימת המכללה החרדית האקדמית הראשונה. בנה הוא בנצי ברשלום, רב ההסתדרות.
  • בנו הרב יעקב יוסף – ראש ישיבת "חזון יעקב". נשוי לנצחיה, בתו של הדיין הרב עמרם אזולאי מבני ברק.
  • בנו הרב אברהם יוסף – הרב הראשי של חולון.
  • בתו יפה כהן – שימשה מנהלת הלשכה של אריה דרעי בהיותו שר הפנים.
  • בנו הרב יצחק יוסף – מחבר ספרי "ילקוט יוסף" ועוד, ראש ישיבת חזון עובדיה. בנו הבכור עובדיה יוסף הוא חתנו של הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר.
  • בנו הרב דוד יוסף – ראש כולל "יחוה דעת", מחבר ספרי הלכה ברורה ורבה של שכונת הר נוף בירושלים.
  • בנו הרב משה יוסף – ראש מכון "מאור ישראל" וראש בד"צ "בית יוסף". נשוי ליהודית, בת הרב אברהם סודרי.
* השמטתי שמות הילדים אשר אין פרטים  על כשורי המנהיגות שלהם/הישגים אישיים – LH
.
.
.
אברהם אלקנה כהנא שפירא
הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא
תאריך לידה י"ד באייר ה'תרע"א
תאריך פטירה ט"ו בתשרי ה'תשס"ח
השתייכות ציונות דתית
נושאים שבהםעסק ארץ ישראלעם ישראל
רבותיו הרב משה מרדכי אפשטיין, הרביחזקאל סרנא, הרב איסר זלמן מלצר, הרב צבי פסח פרנק, הרב חיים מן
תלמידיו הרב יהושע מגנס, הרב יעקב שפירא(בנו)
הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא (כונה בפי תלמידיו "רֵבּ אברוּם"; י"ד באייר ה'תרע"א – ט"ו בתשריה'תשס"ח12 במאי 1911 – 27 בספטמבר 2007) היה רב ודיין. שימש כרב הראשי לישראל (בשנים ה'תשמ"געד ה'תשנ"ג) וכראש ישיבת מרכז הרב מאז פטירת הרצי"ה קוק בתשמ"ב, ועד פטירתו שלו. נחשב לדמות מרכזית בין רבני הציונות הדתית.

משפחתו

אביו של הרב שפירא היה הרב שלמה זלמן כהנא שפירא (נפטר בי"א בטבת התרצ"ה), תלמיד חכם ירושלמי, שהיה בנו של הרב צבי אשר וחיה מיכלא כהנא שפירא, שהייתה בת בנו של הרב יעקב יהודה לעווי – אחד משלושת האחים לעווי שעלו ארצה יחדיו בשנת ה'תר"ד, (1843) ושימשו כרבנים וכפרנסים של היישוב הישןבירושלים. סבתו חיה מיכלא הייתה נכדת רבי משה מגיד ריבלין, ממשפחת ריבלין, שעלה לארץ בעליית תלמידי הגאון מווילנה. הרב שפירא היה גם דור 27 לרש"י. עם דודיו נמנו הרב נחום כהנא שפירא, מייסד ישיבת יבנה בברוקלין וחבר הוועד הפועל של אגודת בני תורה, יעקב מאיר כהנא שפירא, מראשי ישיבת יבנה בברוקלין ומכון מהרש"ל נוה-שלום בירושלים, והרבנית חנה מרים שפיצר, מייסדת תלמוד תורה בירושלים.[1]

משפחתו של הרב שפירא היא משפחת דיינים. מלבד הרב שפירא עצמו, ששימש כחבר בית הדין הגדול ואחר כך כנשיאו, שימש גם אחיו הרב שמואל שפירא כדיין בית הדין הגדול, וכן אחיינו הרב אליעזר שפירא ובן אחיינו.

הרב שפירא נישא לפנינה, אחותו של הרב שלום נתן רענן, שהיה חתנו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק.

מבין ארבעת בניו, 3 הם גם תלמידיו:

  • הרב בן ציון שפירא – ראש מכון הרצי"ה.
  • הרב שמואל שפירא – מנהל ישיבת מרכז הרב.
  • הרב יעקב שפירא – ראש ישיבת מרכז הרב.

תלמיד נוסף מבין תלמידיו הרבים, שהוא גם בן משפחה –

הרב שלמה שפירא – דיין, נכד אחיו של הרב שפירא, ומי שערך מחדש את הספר "זכר יצחק".

.

.

.

הרב מרדכי אליהו
Eliyahu2.jpg
הרב אליהו בשיחה בישיבת חורב בירושלים
תאריך לידה כ"א באדר א' ה'תרפ"ט ( 3 במרץ1929)
תאריך פטירה כ"ה בסיוון ה'תש"ע (7 ביוני 2010)
מקום פעילות ישראל
השתייכות חרדים לאומיים
נושאים שבהםעסק הלכה ופסיקת הלכהציונות דתית,גאולהתורהגמראקבלה
תפקידים נוספים הראשון לציוןרב ראשידיין
רבותיו הרבנים עזרא עטייהמרדכי שרעבי,ישראל אבוחצירא,
חיבוריו סידור שפתי תפתח לאשכנזיםולספרדיםדברי מרדכי שמותשו"ת הרב הראשישו"ת מאמר מרדכי א',שו"ת מאמר מרדכי ב' קיצור שולחן ערוךמאמר מרדכי למועדים ולימיםועוד

הרב מרדכי צמח אליהו (כ"א באדר א' ה'תרפ"ט – כ"ה בסיוון ה'תש"ע3 במרץ 1929 – 7 ביוני 2010) היהפוסקתלמיד חכםמקובל ומנהיג דתי. כיהן בתפקיד הראשון לציון והרב הראשי לישראל בשניםה'תשמ"גה'תשנ"ג (19831993).

נולד בעיר העתיקה בירושלים, לרב סלמן אליהו ולמזל לבית צדקה, בת למשפחת רבנים מבגדאד. אביו עלהמבגדאד, לפי צוואת רבו הבן איש חי, והיה רב ומקובל. התייתם מאביו בגיל 11. אמו הייתה אחותו של הרביהודה צדקה, ונכדת אחותו של הרב יוסף חיים (ה"בן איש חי")‏[1].

משפחתו

* השמטתי שמות הילדים אשר אין פרטים  על כשורי המנהיגות שלהם/הישגים אישיים – LH

.

.

.

הרב ישראל מאיר לאו
Rabbilau.jpg
הרב לאו נושא נאום באו"ם
תאריך לידה כ"ב בסיוון ה'תרצ"ז
1 ביוני 1937
השתייכות יהדות אורתודוקסית

 

הרב ישראל מאיר לאו (נולד בכ"ב בסיוון ה'תרצ"ז1 ביוני 1937) שימש כרב הראשי לישראל בשנים19932003, וכרבה של תל אביב-יפו מ-1988 עד 1993 וכן משנת 2005. יו"ר מועצת יד ושם. חתן פרס ישראל למפעל חיים לשנת ה'תשס"ה.

* לרב לאו היו/יש תפקידים רבים נוספים, בארץ וגם בגופים  בינלאומיים. בנוסף, הוא זכה לפרסים יוקרתיים רבים, בארץ ובחו"ל. כמו כן, כתב ספרים רבים. הרשימות לא קצרות – עיינו בערך (קישור מוצמד לשמו) – LH

משפחתו

הרב לאו נשוי לחיה ייטא (לבית פרנקל)* ואב לשמונה ילדים. בניו: הרב משה חיים לאו, רב בנתניה וחבר מועצת העיתונות, הרב דוד לאו, רב העירמודיעין-מכבים-רעות והרב צבי יהודה לאו, מרבני ישיבת "נתיבות יצחק" בתל אביב.

חתניו: הרב אליעזר סורוצקין, מנכ"ל ארגון לב לאחים, הרב בנימין קאהן, ראש ישיבת "חיי משה" בירושלים, הרב יחזקאל שיינפלד, רב בית כנסת ברמת אביב, הרב אריאל שוייצר, דיין בבית הדין לממונות בירושלים והרב משה קירשטיין, ראש ישיבת "נתיבות יצחק".

*בתו של הרב יצחק ידידיה פרנקל

 

הרב לאו הוא נצר לשושלת רבנים ומנהיגים – ראו גם בערך משפחת שור

.

.

.

אליהו בקשי דורון
BAKSHI-DORON007.jpgהרב בקשי דורון בעת ביקור בישיבת הכותל
תאריך לידה 1941
השתייכות חרדים ספרדים
חיבוריו בניין אב

הרב אליהו בקשי דורון (נולד בשנת תש"א 1941), הוא רב, ראש מוסדות "בנין אב" ברמת שלמה בירושלים, כיהן בתפקיד ראשון לציון בשנים 1993 – 2003.

נישא לבתו של רבי שלום לופס רבה של עכו
.
.
.
שלמה עמאר
הרב שלמה עמארהרב שלמה עמאר בברכת כהנים בכותל המערבי
תאריך לידה 1948
השתייכות חרדים ספרדים
חיבוריו שו"ת שמע שלמה, שו"ת כרם שלמה, שו"תבארה של מרים, ספר על פרשיות השבוע.
הרב שלמה משה עמאר (נולד בשנת 1948 בקזבלנקה) הוא הרב הראשי הספרדי לישראל ונשיא בית הדין הרבני הגדול.
……
את אשתו הכיר הרב עמאר דרך רבו, הרב יעקב רוזנטל, ראש ישיבת הגר"א ואב בית הדין הרבני בחיפה.
אחד מאחיו הוא הזמר אלברט עמר.
08/05/2011 15:44

לאקי ישר כח גדול

וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת מוֹרֶיךָ: (ישעיהו ל,כ)

עוד קצת מידע קצר על הרב עובדיה יוסף

לו המדינה / הממשלה היתה מקשיבה לו בזמן תפקידו כרב ראשי אולי לא היינו מקבלים את החמס כיום כפי שהוא

הרב לפני כ30 ניסה למנוע את הקמתו (עוד כעמותה )ואילו מדינה אישרה על אף התנגדותו

בסרטון המצורף ניתן לראות זאת מהדקה 4:30 אבל אני ממליץ לראות מההתחלה כל הסרטון 10כדק

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם

אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן

מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

08/05/2011 23:22

הינדיק,

הפתעת אותי:

בשרשור אחר שהעלית הציונים מתוארים, בין השאר, כמי שנתן הרעיון  לכמה מגזירות הנאצים על יהודים. רוב הרבנים  הראשיים הם ציוניים.

09/05/2011 10:08

הי לאקי

שני דברים

1. אני ממש ל א יוצא נגד הרבנים כנ"ל  מי אני שיכול להעביר איזה שהיא ביקורת על הרבנים שהזכרת אני אולי אזה גרגיר בנעליהם .

2. אני יכול אולי להבין למה את מופתעת אבל כמו שאמרת לא פעם, כולם מדברים עברית אבל אל כולם מדברים באותה שפה .

לכן אני אפנה אלייך את אותה שאלה ששאלתי את ואן גוך בזמנו (אבל לא קיבלתי תשובה עניינית)

"הי ואן גוך

אני מבין את מה שאומר וטוען, אבל לפניי שאתיחס לדבריך,  הייתי רוצה ליישר קן ולראות שאנחנו מדברים באותה שפה, כי אומנם אנחנו דה יורה מדברים(כותבים) עברית אבל דפקטו זה לפעמים שתיי שפות שונות.

השאלה שלי היא כשאתה אומר ציונות למה הכוונה?

מה זה ציוני בעינך?  "

http://i.start.co.il/groups/talk/forum/p/88918/907902.aspx#907902

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם

אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן

מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

 

09/05/2011 13:24

את ואן גוך היה מה לשאול. אותי לא.

אסביר למה:

א. ואן גוך הגדיר סרטון שהעלית כמה שמסלף עובדות על הציונות. אני לא.

אני מאלה שמעולם לא קיבלו הסבר על השאלה איפה היו אנשי הרבנות הראשית לישראל כאשר גזזו פיאותיהם של ילדים תימנים בעין שמר? מדוע רק חסידים ספורים יצאו בהתנדבות, על דעת עצמם פחות או יותר, להגנת אותם עולים? הרי המדינה היתה בחיתוליה אז, אבל הרבנות הראשית כבר מזמן לא… הרי גם  מנהיגי הישוב הותיק, בין מאות השנים בארץ, ברובם חסידים, היו אמורים לצאת למלחמת חורמה ממש על דבר כזה, פומבית במתכוון…

אני מדגישה: לא קיבלתי הסבר. תירוצים שמעתי בלי סוף.

ב. הגרפיקה של הסרטון היא אנטי ציונית. תוכן הדברים מצביע על בעיות ושגיאות שהיו ואינו בא ללמד מהי ציונות. זאת ביקורת, אשר על אף היותה נוקבת, מטרתה היא תיקון אותן שגיאות.

את ההגדרה של ואן גוך ושל ידיעות אחרונות "הסטוריון פוסט-מודרניסטי" איני מקבלת. פוסט מודרניזם הוא מושג שנטבע על ידי טוינבי, הסטוריון אנטי יהודי ושונא ישראל (העם והמדינה) שהושמץ ע"י הסטוריונים ידועי שם מכל כיוון אפשרי, בעיקר מבחינת כישוריו, מיומנותו ואמינותו כהסטוריון. אלה טענות חמורות, שנומקו, ובשלן ירדה קרנו ואין מתייחסים אליו כמעט כיום – אבל רעיונותיו והמושגים שטבע חיים מאד וניתן למצאם בכל מקום. זה פסול בעיני: אם איש מקצוע ראוי לבוז בשל חוסר מקצועיותו ו/או רשלנותו המקצועית – זה היחס שיש לתת לעבודתו המקצועית, לא לאדם עצמו. במקרה זה – עבודתו המקצועית זה התיאוריות ההסטוריות שלו ומטבעות הלשון שטבע, הנובעים מהן.

בנוסף, הציונות היא תנועה חברתית עם אידאולוגיה שנוצרה על ידי אנשים – ולא תורה מסיני. מותר לבקר אותה: היא לא משהו קדוש. הציונות גם אינה משהו אחיד, הומוגני. אדם יכול להיות מאד ציוני ולחלוק על מרבית הגותו של בן גוריון, או לחלוק על מרבית הגותו של הרצל, ויש רבים כאלה – גם מבין אבות הציונות. זה לא פוסט ציונות, זה גוון אחר בתוך הציונות – שגם לו מסורת ארוכה ומפוארת. הבקורת המובעת בסרט אינה של הרב אמנון יצחק, אלא היא ביקורת פנים ציונית שהיתה קיימת בתנועה מאז היווסדה, ובחלקה היתה קיימת כבר תוך כדי היווצרותה. המחלוקת והביקורת העצמית הן מתכונותיה הבולטות של הציונות בכל הזמנים, וגם אחד המאפיינים של קבוצות אנשים שהחופש הוא אחד מערכיהם העליונים והמקודשים. זאת דינמיקה אופיינית לא רק לתנועה הציונית, ניתן למצוא את זה גם אצל האבות המייסדים של ארה"ב, למשל.

ג. הרב אמנון יצחק הוא אנטי ציוני במוצהר. בהפקת הסרטון הזה, לטעמי השיג ההיפך ממה שהתכוון אליו. האנשים שרואיינו בעקבות צפייתם בסרטון לא הפכו אנטי ציוניים כמוהו,  ההלם גרם להם להבחין בין ערכים מקודשים לבין רעיונות, בין  רעיונות פטריוטיים לבין רעיונות גזעניים שאין בינם לבין פטריוטיות דבר וחצי דבר.

אתה יודע בטח מה אומרים על מי שמנסה לעשות לעצמו נפשות ע"י השמצת אחרים, ובמיוחד מפעל חייהם של אחרים: דמגוג. הנסיון של הרב אמנון יצחק להשמיץ הציונות הוא דמגוגי. דברי האישים שרואיינו לצורך כך אינם דמגוגיים, אלא מוסיפים לחוסנה של התנועה הציונית, דווקא מפני שהם ציונים במוצהר.

בן גוריון וז'בוטינסקי היו קודם כל אנשי מעשה, הדרך היחידה לא לטעות ובעיקר לא לעשות שגיאות – היא לא לעשות. לכן ביקורת עליהם אינה מורידה כהוא זה מגדולתם או מגדולת עשייתם הכבירה: אף אחד אחר לא הצליח להשיג אז את מה שהם השיגו, ולעשות כה רבות למען העם היהודי כולו  כמו שהם עשו.

הם עשו גם שגיאות, חלקן גדולות – שגיאות שעלינו, שזכינו להנות מפירות הצלחתם, לתקן – על מנת שנוכל להמשיך בלב שלם בדרך שסללו עבורנו בחדשנותם. הם לא סללו כל הדרך, רק תחילתה – ואנו ממשיכים לסלול כדי ללכת בה.

הינדיק, לא השבת כל זאת לואן גוך בתור מי שהעלה הסרטון. שתיקה גם היא הבעת עמדה. על כן התפלאתי.

השאלות שנשאלו על ידו, הגלויות ושבין השורות – עדיין לא נענו, באותה מדה שהוא לא סיפק אפילו פרט אחד שלדעתו הסרטון מציג  בצורה סלפנית ומעוותת.

20/06/2011 16:24

לאקי בזמן האחרון אין ההרב זמן אבל בכל זאת

לאקי כל מה ששאלתי הוא מה היא ציונות בענייך

לעניין הרב אמנון יצחק הוא לא עושה נפשות לעצמו הוא בס"הכ נותן מידע ועכשיו שכל אחד יעשה עם זה מה שהוא רוצה …

אם כך לפי דברייך צריך לפסול את כל הפוליטיקאים בארץ כל המדענים רופאים אונים שהרי בכנסים שהם מביעים את דעתם הם עושים נפשות לעצמם גם מקבלים על זה כסף וגם מנסים לשכנע אחרים שהם צודקים..

הוא לא כופה על אף אחד אלא להיפך עלמנת לשמוע אותו צריך לשלם כניסה …

לאקי אני לא מבין בעניינים של מדעי הרוח במילים כמו דמגוג רטוריקן וכו בשבילי אלה מילים ריקות מילים שהמציאו אנשים שלא יכולים להתמודד עם דברים שנאמרים …

מבחינתי או שזה נכון או שלא מה זה משנה דברים אחרים …

עם כל הויכוחים וחילוקי הדעות ביהדות לאורך כל ההסטורי לא מצאתי מילים כמו דמגוג ורטוריקן …

כשאבין מה זה בענייך ציוני אז אוכל להבין אולי גם מזה אנטי ציוני ועד אז לא אגיב על עניין האנטי ציונות

לעניין אף אחד אחר לא הצליח לעשות מה שעשו בן גוריון וז'בוטינסקי בטח שאף אחד לא יכל לעשות הם לא נתנו לאף אחד לעשות לפחות בן גוריון ….

ומי שניסה חד דינו למות בהוצאה להורג בלא משפט אפילו לא משפט שדה

למי שלא מבין על מה אני מדבר ע"ע יעקב ישראל דה האן  ואלטלנה שלא לדבר על הסזון

לגביי תשובות לואן גוך השתיקה שלי היא לא הבעת עמדה אלא

כשם שמצווה על אדם לומר דבר הנשמע, כך מצווה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע..

כשאדם מקבל על כל משפט שלו קללות וביזיונות כדאי לו שישיתוק ויאמץ את דברי חזל

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s