לזכר יאנוש קורצ'אק

30/04/2011 23:51

יאנוש קורצ'ק הי"ד חי בין השנים  1878-1942. הוא נולד למשפחה מתבוללת בוורשה שבפולין, תחת השם הנרי גולדשמיט.

הוא למד בוורשה רפואה, ובמסגרת עבודתו בבית חולים שמע על מצוקת הילדים העניים בה.

ב-1911 הוא התמנה למנהל בית היתומים היהודי בעיר ומאז ועד שנשלח למחנה המוות בטרבלינקה בשנת 1942 הוא פעל כמחנך, גם חיבר ספרי ילדים.

בית היתומים שיאנוש קורצ'ק ניהל, היה חריג בהרבה בחינות:

ההתמקדות בחינוך ובלימוד היתה מתן אהבה לילד, כבוד הילד וזכויותיו.

היה בו סוג של שלטון עצמי של החניכים.

התלמידים יכלו להתלונן על תלמידים אחרים,ועל המורים גם כן.

היתה ועדת בוררות, שדנה באירועים פעם בשבוע, שכללה תלמידים שנבחרו ע"י שאר התלמידים, ומחנך אחד.

הרבה מוטיבים ועקרונות של בית הספר הדמוקרטי, או בתי ספר ניסויים, לקחו השראה ורעיונות או פועלים ברוח בית היתומים של יאנוש קורצ'אק.

ב-1936 הוא ביקר בקיבוץ עין חרוד, ונפגש עם חניכיו לשעבר שעלו ארצה.

ב-1940 בית היתומים הועתק לשטח גטו ורשה.

ב-1942, הנאצים הציעו לקורצ'אק להינצל, אבל הוא בחר לעלות עם תלמידיו על הרכבת לטרבלינקה.

דברי עד ראיה לגירוש הילדים מהגטו: "זה לא היה מצעד לקרונות המוות. זאת הייתה מחאה מאורגנת, אילמת, נגד הרצח!"

מורשתו כסופר:

ספרי עיון בתחום החינוך : כיצד לאהוב ילדים" (1920)  ו"זכותו של הילד לכבוד" (1929)

ספרי קריאה שכתב :

"ילדי הרחוב" (תרס"א – 1901),

ספרי ילדים:

"מושקים, יושקים, שרוליקים" (תר"ע – 1910),  בתרגום העברי מ1965 נקרא בקיטנה.

"המלך מתיא הראשון"

"המלך מתיא באי השומם",

"יותם הקוסם"

עוד כתב  יאנוש קורצ'אק : "אם הילד מפקיד בידך את סודו – שמור על זה, מפני שאמונו בך הוא הפרס החשוב ביותר "

נתקלתי היום בשיר הזה לזכרו, לדעתי הוא הולם אותו.

02/05/2011 15:02

יאנוש קורצ'ק אמר:

"אלהים לא ניתן לכם, כי עליכם לגלותו בנפשכם מתוך מאמץ שבבדידות. מולדת לא ניתן לכם כי עליכם לגלותה בעמל לבבכם ומחשבתכם. אהבת הבריות לא ניתן לכם, מכיוון שאין אהבה ללא סליחה, והסליחה היא עמל ויגיעה, משא שכל אדם חייב להרימו בעצם ידו. אחת ניתן לכם, את הגעגועים לחיים טובים יותר, שאינם אך יהיו אי פעם, חיי אמת וצדק. אולי יביאוכם געגועים אלה אל האלקים המולדת והאהבה."

וכך כותב פרופ' אדיר כהן על קורצ'אק, בין השאר:

"ומה כי קיימת נקודת פגישה בין תפיסתו החינוכית של קורצ'אק לפילוסופיה החינוכית הדיאולוגית של בובר. יחסו של קורצ'אק אל הילד הוא יחס "אני-אתה" כניסוחו של בובר. הוא רואה בילד אדם שווה ערך הניצב בשלמותו מול המחנך ואין הוא פחות ממנו, איננו מבקש את השלמתו על ידו ואיננו נתון בידו כחומר ביד היוצר.

הדרך החינוכית הדיאלוגית היא אכן דרכו של קורצ'אק, הבוחל בדרכי ההשפעה והחינוך שאינן דיאלוגיות, כגון:  כפייה, אינדוקטרינאציה, הפעלת כוח, ענישה, אילוף וכדומה.  לא זו בלבד שדרכים אלה נוגדות את הדיאלוג, אלא מעצם מהותן הן מונעות אותו.

קורצ'אק מכיר כי היחס הדיאלוגי הוא היוצר אמון בחניך, ששוב אינו רואה את המחנך כבא אליו מן החוץ, מבקש לעצבו בצלם תכליותיו שלו או את התכליות החברתיות, הפוליטיות והאחרות שהוא מייצג, אלא כמי שנוטל חלק בחייו, שמעוניין בו, שמתייחס אליו בשלמותו ובייחודו ומקבל אותו כמות שהוא ומבקש לסייע לו לממש את הפוטנציאלים הגלומים בו ולהפגישו עם העולם ועם הדעת.

כנגד החינוך הדיאלוגי ניצב החינוך שלנו, שעיקרו יחסי "אני-הלז". היינו, יחסי התועלת והעיצוב, הכפייה והפעולה מבחוץ, ההישגים והבחינות, ההעדפות מגבוה והמיונים, נקודות החתך ופסולי החיתוך, הדגשות על המדעים ודיכוין של האמנויות, קטיגוריזציות קוגניטיביות והתעלמות מאינטליגנציה רגשית, טיפוח אינטליגנציה אחת והתכחשות לאינטליגנציות מרובות, תוכניות המשרד והנחתת "שנת ה…" ועוד ועוד.

נכון כי קורצ'אק דרש לנהוג בכבוד בהווייתו של הילד כבוד לשעה החולפת.  הוא הדגיש שכלי ההערכה ודרכי ראיית העולם של המבוגר שונים מאלו של הילד.  הוא ביקש לכבד את אי-ידיעתו של הילד ואת עמלו למען הדעת; לכבד את כישלונותיו ואת דמעותיו; לכבד את רכושו הקטן והדל שצבר, צעצועיו, כלי העבודה שלו, חלוקי האבנים והפרפרים הממלאים את עולמו. הוא ביקש להקנות ביטחון וחדווה לילד בתקופת ילדותו, זו התקופה המשפיעה ביותר שבחיי האדם. כיצד יוכל לחיות בבגרותו חיי אחריות, אם לא יונח לו לחיות חיים מלאים בשעה החולפת? "באפס כישרון אנו מחלקים את השנים לבשלות הרבה או מעט, אולם אין יום לא בשל, אין כל הירארכים של גיל, אין כל דרגות גבוהות ונמוכות בכאב ובשמחה, בתקווה ובאכזבה…"

לא לשכוח!

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “לזכר יאנוש קורצ'אק”

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s