Barcelona_Haggadah[1]

סוגי אנשים בראש השנה

 

11/04/2011 00:31

גם בראש השנה שחל בחודש השביעי, וגם בפסח , מוזכרים 4 טיפוסים של בני אדם.

בעוד בחודש השביעי, הסוגים הם לפי הדס, ערבה, לולב, ואתרוג.

האתרוג, יש לו טעם וריח. האתרוג , מקביל אלו שגם לומדים תורה,וגם עושים מצוות.

ההדס, יש לו ריח,אבל אין לו טעם. מקביל למי שלומד תורה ולא עושה מצוות

לולב, יש לו  טעם,אבל אין לו ריח, מקביל למי שמקיים מצוות,אבל לא לומד תורה.

ערבה, אין לו טעם או ריח.  מקביל לבני ישראל שלא לומדים תורה,ולא עושים מצוות.

לעומת זאת, בפסח, החלוקה היא אחרת:

חכם- שבקיא במנהגים ובמצוות.

תם- יודע לשאול אבל לא בצורה טובה, שתוביל לחוכמה אצלו.לא מסוגל לזכור את הפרטים הקטנים.

שאינו יודע לשאול? לא מסוגל להביא את עצמו לבקש את הידע. הוא מתבייש לשאול.

רשע- יודע את המצוות והמנהגים,אבל בכוונה תחילה מגרש אותם מעליו.

.

מדוע לדעתכם, בשני ראשי השנה הללו, יש סוגי אנשים שונים?

האם לדעתכם, ההבדל ביחס לרשע, נועד כדי לשחרר בפסח גם את הרשע מהקיבעון המחשבתי \ חברתי שלו, שכל השאר הם פריירים שלא מנסים לקצר ולחתוך פינות, בעוד בראש השנה יודעים: במילא יש יום כיפור עוד מעט , מי אנחנו שנשפוט אותו?

13/04/2011 15:43

ובכן קאי,

ההבדל מתחיל ב… תיקון טעות.  בחודש השביעי, תשרי, מוזכרים 4 מינים בסוכות ולא בראש השנה. יש בחודש הזה 4 חגים: ראש השנה, יום כיפור, סוכות ושמחת תורה, הוא שמיני עצרת.

החודש מתחיל בחג הכי אישי שיש, כל אחד לעצמו – ראש השנה. כולם מתכנסים יחד כדי שאולי קול התפילה המשותף, תפילה של כל אחד על עצמו הנעשית בצוותא, יביא לכך שהתפילה תענה. נוקטים גם אמצעים נוספים לצורך כך: תקיעה בשופרות. כל מנהגי החג הם בעלי אופי כזה.

ביום כיפור, 10 ימים לאחר מכן, כל זה קיים,  אבל כבר מתפללים לא רק מתוך כל העם אלא גם למען  העם – מתוך הגישה של כל ישראל ערבים זה לזה. לאחר שכולם השתדלו כל כך שהזולת יסלח להם  ומתוך תחושת פיוס כללית, האחדות גדולה יותר. כולם מאוחדים בתפילה משותפת באמת לאותו האל, אל אחד.

ואז, לאחר ארבעה ימים מגיע סוכות, המזכיר התקופה שבה העם הפך לעם, בה האל לימד מאות אלפי עבדים שברחו איך מתנהלת חברה מתוקנת. הסוכות בהן גרו הראו לעין כל שאכן בה בדיוק מדובר – חברה מאורגנת עם מנהגים משלה, תרבות משותפת ובה תתי תרבויות ומסורות משותפות לכלל וגם לכל קבוצה מאורגנת בנפרד: מחנה הסוכות היה מאורגן בהוראת האל על פי שבטים ובצורה מסויימת ומדוקדקת עד לפרטי פרטים. כשיצאו שוב לדרך, פורק המחנה וכשחנו שוב נבנה מחדש בדיוק באותו האופן: כך במשך 40 שנה. זה הדבר הראשון שמזכיר לכל יהודי מי הפכו לחלק מעם ואיך זה נעשה, עוד לפני שהחג מתחיל אפילו – שהרי מתחילים לבנות הסוכה במוצאי יום כיפור. 4 המינים מייצגים כיצד כל יהודי מתחבר לגורם המאחד את העם כולו בכל הדורות: התורה. כך במהלך החודש עובר כל יהודי מתוך עצמו אל הזולת אל כלל העם ומשם אל הגורם הרוחני המשותף, המאגד את כל השונים המרכיבים את העם היהודי, שאין יהודי שלא מתייחס אליו בצורה  כלשהי.

פסח מתחיל במקום שבו סוכות מסתיים: ביד חזקה ובזרוע נטויה הוצאתיך מארץ מצריים. הדברים האלה נאמרו בתורה אל העם כגוף אחד. אבל טמון בהם גם סוף התהליך של פסח- שעל כל יהודי לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצריים. בהמשך, מנהגי הימים הבאים אחרי חג ראשון הופכים בהדרגה יותר ויותר אישיים. ראשית קציר הדגנים – קשור לעבודת המקדש אבל הוא עניין מקומי בכל מקום.. ואז מתחילה ספירת העומר …ואחר כך תחילת ההכנות להתכנסות כל העם בבית המקדש עם סיומה, שיגיע אחרי שבעה שבועות. לאחר שבסוכות כולם התפללו למען כולם,  ושמחו והודו על כמה וכמה סוגים של יחד – מתאספים בפסח שוב יחד, אבל הפעם מה שחשוב אינו איה מין יהודי אתה, אלא איה תכונות יש לך. הסיבה לך היא שהפסח הוא חג של תודה על משהו שהתקבל מזמן. קל יותר לתת מאשר לקבל, כל אחד מתייחס אחרת לקבלה – ו4 התכונות מתייחסות לדרך שבה מקבלים. מאחר שקיבלת, ואפילו הדבר ניתן מבלי לצפות לתמורה – הכרת הטוב מחייבת לגמול לנותן – וה מתחיל בחול המועד פח בראשית קציר ומגיע לשיאו בחג הביכורים. אי אפשר לגמול מבלי לציין על מה – והרי זה קודם כל על מתן תורה, התורה שלימדה ומלמדת בכל דור ודור כיצד להיות אדם חופשי וכיצד להמשיך לשמור על החרות הזאת. בשבועות נסגר מעגל ומתחיל מחדש – שהרי מתן תורה הוא הארוע המכונן, שבו התחיל הכל.

מחשבה אחת על “סוגי אנשים בראש השנה”

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s