איך מיצוות יכולות לשנות גזרות משמים עלי

נס במיאמי

(אורח)
01/03/2011 16:46

שלום לך אורח,

גמני מאמינה שיש ניסים. עם זאת, כיהודיה, איני יכולה לקבל התפיסה שאדם יכול לעשות משהו כדי שיקרה לו נס. התפיסה שמשהו שאדם עושה נותן לו שליטה על מעשי האל היא תפיסה של עכ"ום שאני לא יכולה לקבל. זאת האמונה שבבסיס מעשיהם של עכו"ם העוסקים בכישוף.

אין מקיימים מצוות כדי שיקרו ניסים, קיום מצוות אינו גורם לנסים לקרות – אלא גורם שלאדם יהיה יותר טוב עם עצמו ועם זולתו, גורם לאדם להיות בהרמוניה עם העולם. כאשר יש הרמוניה, טוב לאדם יותר – והמציאות לא נאבקת בו יותר או הוא איתה: הכל זורם יחד לטובה.

01/03/2011 16:52

אין לדעתי דבר כזה גזירה משמיים, לכן לדעתי קיום מצוות לא יכול לבטל "גזירה משמיים" דבר שלא קיים.

תורת המוסר היא כעת אישית. אדם או דור נענשים על מעשיהם, ולא על מעשי אבותיהם.

לכן אין "גזירה משמיים",או כל דבר אחר שלא לוקח בחשבון את מעשי האדם או מעשי הדור שלו, אלא מוכתב סתם ככה מלמעלה.

01/03/2011 16:59

קאי,

כשמנסים להסביר אסונות טבע גדולים, מלחמות עולם וארועים הססטוריים אלימים – נתקעים כשבאים לענות לשאלה למה אדם זה נפגע וחברו לא, כשבאים מתוך הגישה שלך. הגישה התנכית של "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה"  כן מסבירה את זה, ואז יכול לקרות שקיום מצוות יכול לגרום לכך שרוע הגזירה האישית יפסח על אדם מסויים או יבוטל בכלל. אבל זה לא יקרה אם המצווה אינה נעשית לשם קיום מצווה, אם מעשה טוב נעשה שלא כדי לעשות טוב – אלא מסיבה אינטרסנטית כלשהי: אין שום דרך שאדם יוכל לקבוע לאלוהים מה יעשה, הוא רק יכול לקוות שמה שהוא עושה אולי ישפיע קצת

01/03/2011 17:04

אם יבדקו מספיק בעבר של כל בנאדם,או בהיסטוריה המשפחתית, יוכלו למצוא איזושהי סיבה שתסביר מדוע האסון הזה קרה דווקא למשפחה הזו. אפילו נוח,באדם היחיד שניצל מהמבול (למעט משפחתו) לו היינו מעמידים אותו מול אברהם הוא לא היה נחשב לצדיק .

הסיבה ללכת אחורה למוסר של האבות, היא כי ככל שטווח הזמן שלאיו מתייחסים גדול יותר,ככה יש סיכוי למצוא איזה עוול איזה משהו לא מוזרי שיש בו חצי הצדקה לאסון שקרה לאדם הצדיק שהאסון לא היה אמור להתרחש אצלו.

01/03/2011 17:13

אפשר לנסות – ולפעמים אפשר למצוא ולפעמים לא, אנחנו לא  יודעים מספיק כדי לעשות חשבונות שמיים – לא מבחינת כמות הנתונים, היקפם, ההשפעות הגומלין ביניהן לאורך זמן. האל נצחי לא רק בזמן, כבני תמותה אין שום סכוי שמישהו מאיתנו יוכל להגיע לקליטת הסך הכל שהאל הנצחי יודע בכל רגע נתון.

לכן, בעשיית טוב אנחנו מתקנים משהו לא טוב, ויכולים לקוות שזה מספיק כדי שגם לנו יהיה טוב. אבל על פי היהדות, הטוב שאדם עושה לא בטוח שיגרום לו טוב, אבל יגרום לכך שלצאצאיו יהיה טוב יותר.

25 ניסים

(אורח)
01/03/2011 19:07
LuckyHunch:

שלום לך אורח,

גמני מאמינה שיש ניסים. עם זאת, כיהודיה, איני יכולה לקבל התפיסה שאדם יכול לעשות משהו כדי שיקרה לו נס. התפיסה שמשהו שאדם עושה נותן לו שליטה על מעשי האל היא תפיסה של עכ"ום שאני לא יכולה לקבל. זאת האמונה שבבסיס מעשיהם של עכו"ם העוסקים בכישוף.

מזה השטויות האלה?

כל היהדות בנויה על ניסים

מה הקשר לתפיסה של עכ"ום וכישוף ?

להזכירך:

נס פח השמן בחנוכה

נס פורים

נס קריאת ים סוף

נס יציאת המים מהסלע בסיני

רבי מאיר בעל הנס

וכו'…

הנה עוד 25 ניסים מצולמים מקבלת מצוות:

http://www.shofar.net/site/ARDetile.asp?id=12861

הכל כישוף ???

01/03/2011 19:43

הכוונה היא מאוד פשוטה…

  1. אין לסמוך על הנס.  כפי שנאמר : אם אין אני לי, מי לי. (אבות א' י"ד)
  2. אם עושים מצוות,זה לא מתוך צפייה לזכות במשהו :
    1. חז"ל כבר קבעו: שכר מצווה מצווה. (אבות ד- ב. )
    2.  "אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על מנת  לקבל פרס, אלא הוו כעבדים המשמשין את הרב שלא על מנת לקבל פרס".(אבות א, ג)
  3. לפי בבלי קידושין לט ע"ב :  "אין שכר למצוות בעולם הזה"

לכן, מה שלאקי כתבה, זה בדיוק לפי היהדות.

האמונה שבכוח של הפרט להשפיע ולקבוע הלכה למעשה מה יקרה בעתיד, זה אמונה שהייתה לעובדי כוכבים ומזלות. הם ציפו שאם יעשו X יקבלו Y. זה הבסיס לזיהוי של כל נביא אמת מול נביאי שקר. נביא אמת, תמיד השאיר פתח לחרטה,ולא קבע גורלכם אבוד. יונה סירב ללכת ולנבא על אנשי נינווה כי ידע שיחזרו בתשובה,ולא יענשו.

אנחנו כעת בחודש אדר… האם מרדכי או הדס, חיכו לנס מהשמיים,או שהם עשו כל מה שבכוחם כדי למנוע את האסון על עם ישראל? אני לא אומר שבכל פעם שמנסים גם מצליחים לשנות משהו, אבל קו המחשבה שלא צריך לנסות לשנות ולהילחם במשבו בעצמנו,אלא לקיים ריטואל כדי לוודא שבקשתנו תתקבל אצל כוח עליון, זה בפירוש עבודת אלילים.

02/03/2011 11:42

25 ניסים,

אמנם יש הרבה ניסים המתוארים במקורותינו, וגם כיום מתרחשים ניסים – אבל היהדות היא הרבה יותר משורת ניסים, ובוודאי ובוודאי שהתורה, שחלק מן הניסים המדווחים בה ציינת, אינה מסתכמת בשורת ניסים. כפי שיודעים יהודים וגויים רבים גם מזה אלפי שנים, התורה היא תורת חיים שניתנה לעם ישראל על ידי בורא עולם, תורת חיים המלמדת קודם כל כיצד לחיות בהרמוניה בתוך העולם שברא. היא מלמדת הרבה יותר מזה, אבל זה הרובד הראשון והכי בסיסי שלה.

מעבר לזה, קאי כמובן צודק בתשובתו אליך, לזה כיוונתי. לא ארחיב מעבר למה שכתב מפאת דרכי שלום.

03/03/2011 16:44
optikay:

האמונה שבכוח של הפרט להשפיע ולקבוע הלכה למעשה מה יקרה בעתיד, זה אמונה שהייתה לעובדי כוכבים ומזלות. הם ציפו שאם יעשו X יקבלו Y. זה הבסיס לזיהוי של כל נביא אמת מול נביאי שקר. נביא אמת, תמיד השאיר פתח לחרטה,ולא קבע גורלכם אבוד. יונה סירב ללכת ולנבא על אנשי נינווה כי ידע שיחזרו בתשובה,ולא יענשו.

אנחנו כעת בחודש אדר… האם מרדכי או הדס, חיכו לנס מהשמיים,או שהם עשו כל מה שבכוחם כדי למנוע את האסון על עם ישראל? אני לא אומר שבכל פעם שמנסים גם מצליחים לשנות משהו, אבל קו המחשבה שלא צריך לנסות לשנות ולהילחם במשבו בעצמנו,אלא לקיים ריטואל כדי לוודא שבקשתנו תתקבל אצל כוח עליון, זה בפירוש עבודת אלילים.

קאי ידידי הדיון הזה הוא נס בפני עצמו , אך אפשר שלא לראות בו את ההשגחה העליונה?

 קאי לא יכולת להביא דוגמא יותר טובה ממגילת אסתר בדיון הזה , וזה למה? כי הדוגמה הזו ממחישה בדיוק להיפך ממש שאתה אומר אבל ממש 180 מעלות .

בעוד שבועיים אנו נקרא את פרשת זכור פרשת שחובה על כל יהודי לשמוע…

תוכל ללמוד עליה פה

 הקריאה והמקרה-הבחנה אמונית בין ישראל ועמלק http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=3348

ואת ההלכה של שבת זכור פה

הלכה יומית (פעם ביום שווה נצח)

כל מהותו של פורים הוא הנס שקרה אך דבר שנחתם בטבעת המלך , שזו גזרה שאין מבטלים יהיה מה שיהיה, ולא רק שהתבטלה אלא התהפכה . חלק מעניין פורים ונהפוך הוא …

מגילת אסתר מביאה התמודדות מתמשכת בין שני "גיבורים" ראשיים: המן האגגי ומרדכי היהודי. מאבק האיתנים לא הוכרע עד לאחר הסתלקותו של אחד מהם מהזירה. המתבונן בעומקם של דברים נוכח לדעת שמאבק זה התנהל לא רק בין אישים, אלא בעיקר בין שיטות. מרדכי והמן מייצגים שתי השקפות עולם מנוגדות, הנאבקות זו בזו בכל דרך אפשרית.

היהודים מול עמלק

 מיהו המן? מרדכי גילה את הדברים: "ויגד לו מרדכי את כל אשר קרהו" (אסתר ד', ז'), ומסבירים חז"ל: "אמר להתך: לך אמור לה (לאסתר), בן בנו של קרהו בא עליכם, שנאמר: 'אשר קרך בדרך" (דברים כ"ה, י"ח). הגדרה זו מלמדת ששיטתו של המן גורסת שאין קשר כלשהו בין מאורעות המתרחשים בעולם. כל מאורע אינו אלא "מקרה". כלומר, כאשר מתרחש אירוע כלשהו, אין הוא נובע מרצון ההשגחה העליונה, אלא הוא תוצאה של "גורל עיוור". ואם אמנם כך הם פני הדברים, אין כל מפריע בעדו מלהתנכל ליהודים! "אידיאולוגיה" זו היא ירושתו מאבי אביו – עמלק.

את ההמשך תמצא ב תורת מרדכי מול המן ושיטתו

http://www.arachim.org/ArticleDetail.asp?ArticleID=223

ואם תרצה עוד חומר תקיש בגוגול " בן בנו של קרהו"

לגביי הניסים

האם מתרחשים ניסים בימינו

שדה התעופה היה שומם ונידח, מסוג שדי התעופה הפנימיים מהם יוצאות טיסות פנימיות בלבד.

    עת לחשוב / הרב דוד קליינר      11/09/07

 

http://www.hidabroot.org/ARDetail.asp?BlogID=8242

קצת מוזר הוא הנס של חג הפורים, מתוך עיון בעלילת המגילה עולה תמונה של איזה מן צירוף מקרים משעשע שגרם להצלה הסופית של העם היהודי מפני "הפיתרון הסופי" נוסח פרס של המאה הרביעית שלפני הספירה, לא איזה מטאור שנפל ממרום היישר אל תוך ארמונו של אחוורוש, לא מכת ברק שפגעה פגיעה ישירה בהמן האגגי בעת שתר אחר עץ המתאים למידותיו של מרדכי, לא נס של "ממש" רק רצף של מקרים שבתזמון הוביל את המן היישר אל מרומי העץ ואת מרדכי אל תוך כורסתו המפוארת שבלשכת "משרד האוצר" הפרסי.

מגילת אסתר בנויה מרצף של כמה עשרות אירועים שכל אחד כלעצמו אינו נראה משמעותי כלל. רק צירוף כלל החלקים לקדירה אחת רקח את התבשיל המשכר ששמו פורים . מאורע זה היווה סוג חדש של נס שירד על גבי במת העולם, עד עתה הייתה השגחה גלויה מאת ה' תוך שימוש בנסים גלויים לעיני כל, וכן שימוש באלמנט הנבואה, תופעה מופלאה כלשעצמה שאין לה אח ורע בשום מקום אחר בעולם.

אך עם חורבן הבית החל עידן חדש של "הסתר פנים" בו תהליכי ההשגחה נעשים מתחת לפני השטח ותחת מסווה של חוקי טבע מקובעים. מקרה זה היה רק הסנונית הראשונה שרמזה על אופן ההתערבות האלוקית שתהיה מעתה בעולם, ולא לחינם נקראה מגילה זו "מגילת אסתר" כשמה כן היא- "גילוי ההסתר" שבחיי היום יום, שכן גם כיום מתחוללים נסים רבים, רק שהם נעשים תחת מסווה של סטטיסטיקה יבשה המאפשרת למקרים מוזרים להתרחש ברחבי העולם, מין נתונים אפורים המכילים בקרבם "סטיית תקן" המותרת להתרחש מידי פעם וליצור אירועים לא שגרתיים, כל זאת על מנת לאפשר את הבחירה החופשית של האדם גם בראותו דברים הנשגבים מבינתו הרגילה.

והנה למשל סיפור בן ימינו שללא ספק מעלה את השאלה האם הוא אומנם רק צירוף מקרים או שמא יד של מישהו התערבה פה, מישהו המשגיח על הכל ממרומים: המטוס היה בדרכו לאנטוורפן בקרבו ישבו כמאה אנשים ביניהם היה הרבי מפיטסבורג זצ"ל, עם עוד שמונה מתלמידיו הם היו בדרכם לחתונת בנו של אחד מחסידי האדמו"ר, מלבדם לא היו עוד יהודים שומרי מצוות על גבי המטוס.

באמצע הטיסה מודיע הטייס בפתאומיות שחסר דלק במטוס ועליהם לנחות ולתדלק בשדה תעופה קטן מחוץ לעיר. שדה התעופה היה שומם ונידח, מסוג שדי התעופה הפנימיים מהם יוצאות טיסות פנימיות בלבד. כל הנוסעים ירדו מן המטוס, הרבי ותלמידיו ירדו אף הם והחלו לתור אחר מקום שקט בו יוכלו להתפלל בנחת וללא הפרעה את תפילת המנחה.

הרב התקרב לעבר אחד מעובדי שדה התעופה ושאל אותו האם הוא יוכל לפתוח להם איזה חדר צדדי בו יוכלו הוא ופמלייתו להתפלל ללא הפרעה. לפתע הבחין הרבי בכך שהאיש עימו דיבר, החוויר לחלוטין והיה נראה כמו אחד שפגע בו ברק או משהו דומה.

לאחר רגע של התאוששות פונה האיש לרבי ואומר לו: "אני מוכן למלא את בקשתך אבל בתנאי אחד!- בתנאי שתיתן לי להגיד קדיש לזכר אבי!" אתה יהודי? שאל אותו הרבי. האיש הנהן בראשו, והוסיף:"אני לא מכיר יהודים שגרים בחלק זה של בלגיה, האם מותר לשאול מה מעשיכם כאן"? האמת היא שאני רציתי בדיוק לשאול אותך את השאלה הזו", אמר הרבי, "אתה בדיוק עשירי המשלים לנו למניין"!

"אני לא חושב שתאמין לסיפור שלי", התחיל האיש לספר, "אבל אני מבטיח לך כבוד הרב שזו אמת לאמיתה." "נפרדתי ממשפחתי לפני שנים רבות וברחתי לעיר הקטנה הזו, על אף שאני מגיע ממשפחה אורתודוקסית ביותר, אינני מקיים מצוות כבר כמה עשרות שנים, כל הזמן הזה אף לא אמרתי קדיש לזכר אבי שנפטר בינתיים".

"אתמול בלילה הופיע אבי בחלום ואמר לי: "יענקל, מחר יחול יום השנה למותי, ואני רוצה שתגיד קדיש לזכרי!" "אבל אבא", מחיתי בפניו, "בשביל לומר קדיש צריך מניין, ואני היהודי היחידי בכל העיירה, אין שום סיכוי שאצליח למצוא מניין ברדיוס הקרוב"! "אל תדאג יענקל", ענה לי אבי, "אני מבטיח שאביא לך מניין!" "לאחר שהתעוררתי מהחלום" מוסיף האיש ומספר, "רעדתי זמן רב והייתי המום, אולם לאחר כמה דקות של התאוששות, אמרתי לעצמי שזה רק חלום, ואין לו כל משמעות מעבר לכך, זה הרי ממש מגוחך, נו באמת, מנין יגיע לעיירת חקלאות נידחת שכזו מניין אנשים יהודים?"…….

את הסיפור הזה סיפר הרבי מפיטסבורג זצ"ל לאחייניתו הגב' איטה הלברשטאם- מנדלבאום, וזו פירסמה אותו ועוד עשרות סיפורים כדוגמתו בספר "נסים קטנים" (תורגם לעברית ויצא לאור בישראל ע"י 'מודן' ), הספר הכה גלים בארצות הברית, נמכרו ממנו למעלה ממיליון עותקים ב- 12 שפות, והוא עמד זמן רב ברשימת רבי המכר של ארה"ב. צירוף מקרים מדהים או שמא יד מכוונת? סיפור זה וכמוהו סיפורים נוספים ניתנים להסבר סטטיסטי- אומנם רחוק מאוד מתחום הסטטיסטיקה הסבירה- אך בכל אופן יש מקום להאמין שצירוף מקרים מוזר ומתמיה יזמן את הכל לפונדק אחד.

אומנם צריך להיות בעלי אמונה איתנה על מנת להאמין בכך, אך בדורנו יש אנשים בעלי אמונה שכזו. ומה דעתכם על הסיפור הבא, סיפור שהתפרסם בעיתונות הישראלית לפני מספר שנים: משה נסע באוטוסטראדה הראשית, כבר למעלה משעה שהוא נוסע ומשהו מוזר מאוד נראה בעיניו, בארה"ב כידוע ניתן לנסוע שעות רבות בין מקום אחד למשנהו, ואף זו הייתה אמורה להיות נסיעה די ארוכה, אך בשונה מתמיד הפעם התנועה הייתה דלילה מאוד, כל כך דלילה עד שחשד מה עלה בליבו שמא יש משהו שהוא לא יודע.

עקב מנהגו זה מכבר לנצל את זמנו לשמיעת קלטות עם דברי תורה בזמן הנסיעה, לא האזין משה לרדיו מאז נכנס לרכב, החשש הלך והתגבר כשהבחין שכבר מספר דקות הוא כמעט יחידי בכביש שבד"כ הומה מכלי רכב. הוא פתח את הרדיו ואכן חששו התאמת, סופת שלגים עזה מתקרבת במהירות רבה לאיזור, סופה בה אמורים להיחסם כל הדרכים למשך מספר ימים. הוא האיץ את מהירות הרכב, יש לו עוד שעתיים לפחות עד שיגיע למקום חפצו, והוא התלבט האם להמשיך הלאה בתקווה שיצליח במשימתו, או שמא עדיף לצאת ביציאה הקרובה מן הכביש המהיר ולחפש בית מלון קטן בו יעביר את היומיים הבאים.

הרוחות החלו להתחזק ואכן לאחר מספר דקות החלו לרדת פתיתי שלג ראשונים, הוא ידע, עליו למצוא מיידית מקום בו יוכל ללון, אחרת הוא יימצא את עצמו תקוע עם רכבו עמוק בתוך השלג, על רכבו של משה החלה להיערם שכבה דקה של שלג והנסיעה נעשתה קשה מרגע לרגע. ביציאה הראשונה שנקרתה לפניו הוא פנה והחל לחפש מקום מיושב כל שהוא, הראיה נעשתה גם היא קשה, השלג ניתח בעוז והקשה על הראות הוא אימץ את עיניו במטרה לראות משהו מבעד לכפור והלובן שהשתולל בחוץ, וכיסה את זגוגיות המכונית.

לפתע הבחין במבנה גדול ובודד הניצב בצד הדרך, הוא הפנה את רכבו לעבר השביל המוליך למבנה. הרכב התקדם כמה מטרים ואז נעצר, לא היה בכוחו להמשיך ולהתקדם על גבי השלג הכבד, בלית ברירה הוא יצא אל הכפור והחל ללכת מול הרוח העזה שהטיחה על פניו פתיתי שלג קפואים, הוא הרגיש שחום גופו מתחיל לצנוח ועוד זמן מה עלול לקפוא. לאחר כמה דקות הליכה ארוכות הגיע סוף סוף אל הבניין, "בית אבות" היה רשום על גבי שלט צנוע, הוא הקיש על הדלת בחזקה, וקיווה שמישהו יענה לקריאתו. "מי שם?" שאל זה שמעבר לדלת.

"תעשו לי טובה, נתקעתי בשלג פיתחו לי בבקשה את הדלת". הדלת נפתחה, איש קר מזג עמד מולו, "צר לי אך אין לנו מקום בשבילך", הוא ענה, "אם אתה רוצה אתה יכול להישאר כאן בלובי ולישון על הספה" חדר הכניסה היה קר מאוד, המחשבה שיהיה עליו להעביר בקור הזה את היומיים הבאים העבירה בו צמרמורת, תרתי משמע.

לאחר כשעה בקור המצמרר, הוא ניגש למשרד והקיש קלות על הדלת, הדלת נפתחה והאיש חמור הסבר עמד בפתח. "אולי יש לכם איזה חדר פנוי"? שאל, "אני מוכן לשלם לכם כסף רב עבור כך, אנא תתחשב במצבי". "תראה", השיב האיש, "אתמול נפטר אצלנו אחד מהדיירים, הוא היה ערירי, והאמת היא שחדרו עדיין לא פונה מחפציו, אם אתה רוצה אתה יכול לישון על מיטתו", הפטיר בקרירות.

משה נכנס לחדר בחשש, המחשבה שהוא נכנס לישון במיטה של אדם שמת אמש לא הוסיפה להרגשתו הטובה, על השידה הקטנה היו מונחים עדיין ספריו של האיש, במבט חטוף שהניח עליהם הוא הבחין לתדהמתו שאחד מן הספרים הינו ספר משניות, "הדייר המסתורי היה יהודי" הרהר בליבו, "מי יודע היכן הם יטמנו אותו, אני חייב לברר זאת מייד".

משה שב אל המשרד והקיש שוב על הדלת, האיש חמור הסבר פתח בזעף את הדלת והיה נראה עליו סימנים של איבוד סבלנות. "מה רצונך עכשיו"? שאל "האם הדייר שמת אמש כבר נקבר"? שאל משה ללא הקדמה. "עדיין לא", השיב האיש, "עם השתפרות מזג האוויר נעביר את גופתו לרשות הכנסייה הקרובה, שם מטפלים ע"פי החוק- בקבורת כל העריריים שאין להם קרובים.

משה התחלחל, "יהודי עומד להיקבר בקבורה נוצרית חס וחלילה", חשב בקרבו, "אסור לי לתת לזה לקרות, מי יודע אם לא התגלגלתי לכאן למען מטרה זו" "אני אדאג לקבורתו", הפתיע משה את האיש העומד מולו, "האיש היה יהודי והוא צריך להיקבר בקבורה יהודית!" סיים בנחרצות.

 "מבחינתי לא אכפת לי מה תעשה איתו, עליך להתמודד עם רשויות החוק באזור זה, שכן ע"פי החוק, כפי שאמרתי, מצב כזה עובר אוטומטית לרשות הכנסייה הקרובה". ואכן לאחר יומיים עם ההפוגה הראשונה בסערה, פנה משה לטפל בקבורתו של האלמוני, לא היה לו מושג מה הצעד הבא אותו הוא אמור לעשות אך הוא התפלל בליבו שלמען הצלחת העניין, ה' יעזור לו במעשיו.

הוא בירר אצל ידידו היכן בית העלמין היהודי הקרוב ביותר, לאחר מכן יצר קשר עם הנהלת בית העלמין ושאל האם יש להם אפשרות לקבור אדם ערירי שאין מי שיקנה עבורו חלקה, ברור קצר העלה שבבית הקברות זה ישנה חלקה קטנה המיועדת בדיוק עבור מקרים כאלו.

אחרי כך הוא פנה לכנסייה המקומית ולאחר שהוכיח את כנות כוונתו, ניאותו לאשר את שחרור הגופה. משה העמיס את הארון במושב האחורי של מכוניתו ונסע לעבר בית העלמין שהיה מרוחק כמה שעות נסיעה, כל הדרך לא הפסיק לחשוב על המטען הלא שגרתי הנמצא במושב שמאחוריו.

בהגיעו לפתח בית הקברות, ניגש משה למשרד הראשי ופנה למנהל המקום על מנת שיארגן את הקבורה בצורה הטובה ביותר. המנהל ביקש ממנו את המסמכים של הנפטר ואת תעודת הזהות שלו, לאחר שמשה הגיש לו אותם, הביט הלה בתמונה ובשם הנפטר ופיו נפער לרווחה, לשונו נעתקה ממנו והיה ניכר שהוא אחוז תדהמה.

לאחר רגע של התאוששות התעשת מנהל בית העלמין והתחיל לספר: "לפני מספר שנים הגיע למשרדי בית העלמין אדם שלא הכרתי קודם לכן, מראהו היה נאה ומכובד ולאחר שעשה עימי הכרות של מספר דקות הוא שלף לפתע סכום כסף רב ואמר לי: "תראה אדוני יש בידי סכום כסף נאה ואני מעוניין לעשות עימו דבר מה לא כל כך שגרתי, אני רוצה שבכסף זה תייחדו חלקה שתיהיה מיועדת עבור אנשים ערירים וגלמודים שנפטרו ללא מכר וגואל, אתם תדאגו בסכום כסף זה לכל צרכי הלוויה שלהם וכן למקום קבורה".

"ואכן בכסף הזה הכשרנו עשרה מקומות קבורה ועד היום כבר נעשה שימוש במקום אחד בחלקה זו" "האיש ההוא שתרם את החלקה הזו", הוסיף המנהל ואמר ," הוא זה המונח פה לפנינו, מיד כשראיתי את תמונתו מעל גבי התעודה זיהיתי את פניו וכשראיתי את שמו ידעתי באופן מיידי שזה אכן הוא!" "מסובב הסיבות ידע שאדם זה עלול להיקבר בקבורה נוצרית חס ושלום, ולכן הוא שלח אותך בדרכים לא דרכים על מנת שתתגלגל למקום הנידח בו הוא היה מונח, ותביא אותו למקום אותו הוא בעצמו הכין למטרה שכזו"!! בסיפור מדהים זה אנו מוצאים איזה סוג של כוח קוסמי המושך בחוטים ודואג לצירוף מקרים כמעט בלתי אפשרי ובתזמון מדויק, כשהמטרה היא לדאוג לכך שהצדק והיושר ייעשה עם הראוי לו.

התערבות שכזו אינה מחייבת שום שינוי בחוקי הטבע, היא מסדרת את הדברים כך שהכל ייראה במסגרת החוקים הסטטיסטיים, כל שלב במאורע הנ"ל יכול היה לקרות במקרה, רק השילוב המופלא בין חלקי הפאזל המורכב הביא לתוצאה כה מופלאה והלתי נתפסת בהיגיון אנושי רגיל. אלוקים- כך ע"פי התפיסה הדתית- הריץ את העולם עם בריאתו וקבע בו סוג מסוים של דטרמיניזם [מוכרחות] הדואג לכך שתמיד אותה פעולה תניב את אותה התוצאה, חוקי הטבע מעונגים היטב במרחבי היקום ואין כל סיבה הנראית לעין שתגרום לכך שהם ישנו את פעולתם התמידית. ואכן כך מצינו בפסוקי המקרא: "חוק נתן ולא יעבור"!! מאז רגע הבריאה החלו לשלוט כוחות הטבע בעולם ועל פיהם הכל ינוע.

הרצון לראות אות או מופת שיוכיחו את קיומו של משגיח עולמי, הוא רצון בסיסי של כל אדם התר אחר משמעות לעולם, אך נסים גלויים שכאילו לא מתרחשים בכל יום. כך כותב אחד מגדולי בעלי המחשבה ביהדות של ימי הבניים ר' משה בן נחמן (הרמב"ן), "כי הקב"ה לא יעשה אות ומופת בכל דור לעיני כל רשע וכופר" (רמב"ן סוף פרשת בא).

ישנו פתח קטן ואינו נראה, בו יוצר העולם חודר אל תוך העולם הדטרמיניסטי שברא, ודרכו הוא משליט סדר בעולם, חוקי הסטטיסטיקה הם רק אחד מן האפשרויות העומדות בידו לדאוג שהסדר הזה לא יופר, המציאות העולמית בה אחוז הנולדים בין שני המינים הוא כמעט זהה 50.7% זכרים ו-49.3% נקבות (עקב כך שיותר זכרים נפגעים במלחמות ובתאונות מתקיים לבסוף שוויון מוחלט ביניהם) מציאות זו היא פלאית ובלתי נתפסת שכן בכל משפחה ישנו אחוז שונה של זכרים ונקבות, ולמרות הכול, בסך העולמי הכולל התוצאה היא זהה לאורך כל הדורות.

 דוגמאות נוספות לסדר העולמי המופלא הזה, ניתן למצוא למכביר בין יתר נתוני "הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה". לא כל אחד זכאי שיתרחש עבורו נס גלוי, אפילו לא נס נסתר. הרב אליהו דסלר זצ"ל מביא לנו את הנוסחה המדויקת לחולל נסים, וכך הוא כותב: "יש סדק קטן בחומת הטבע שאינו נראה לעין, ודרכו הנס נכנס. הסדק הזה הוא הנוכחות למסירות נפש"! (מכתב מאליהו חלק ד' 267).

אדם המוכן להקריב מעצמו ומכוחות נפשו על מנת לעשות את מה שהבורא מצפה ממנו שיעשה, ובנוסף לכך הוא שופך את רחשי ליבו בתפילה לבורא שיצליח במעשיו, אדם כזה יכול אף הוא לצפות לכף שמאורעות העולם יתנהלו בתורה כזו שהוא יוכל להבחין מסביבו בהנהגתו המופלאה של הבורא בצורה מוחשית וברורה לעין. יתרה מזו, מוסיף הרב דסלר ואומר (שם חלק א' עמ' 179), שאין אפשרות אמיתית לתכנן תיכנון מושלם, לא בעסקים, לא בתכנון חיי המשפחה, ולא בשום דבר אחר.

תמיד ישנם פרטים שישארו מחוץ לשליטתו ועליו להשאיר אותם להשגחה העליונה, אלף ואחד דברים יכולים להשתבש בדרך, והמון מילים מיותרות יכולות להאמר עד שיגיע האדם למבוקשו הסופי, כל אלו נתונים ביד ההשגחה העליונה בכדי שהאדם יידע ויבין כיצד הדברים נעשים ללא שליטתו אלא על ידי הרצון העליון.

נס ובחירה חופשית

תפקידו של הנס להמחיש את מציאותו של הבורא, ועל ידי כך להציב בסיס מוחשי לאמונה.

11/09/07 http://www.hidabroot.org/ARDetail.asp?BlogID=7704

בורא העולם ברא את האדם למען מטרה ברורה. המטרה היא שבזכות האמונה שהאדם מאמין באלוקים, הוא יזכה לחיים הנצחיים, שהם חיי העולם הבא. מכיוון שלא מקובל לשלם שכר על דבר שבא ללא מאמץ, לכן כל אדם חייב לעבור מבחן בתחום האמונה ולהוכיח את עצמו.

 למען מטרה זו העניק הבורא לאדם את יכולת הבחירה החופשית. האדם אינו "מוכרח" להאמין, הוא גם אינו "מוכרח" לקיים את מצוות הבורא. כל אדם מאמין ומקיים מצוות משום שהוא עצמו רוצה בכך, משום שהוא בוחר בדרך זו מרצונו החופשי, תוך וויתור על מילוי משאלותיו האישיות והתגברות על דחפים המושכים אותו לחיות חיים ללא עול וללא אמונה. לוּ ניתנה האפשרות להיגיון הבריא לשלוט על האדם שלטון ללא מצרים, לא היה כלל מקום למאבק זה. האמונה באלוקים הייתה מנצחת את הדחפים המתנגדים לה ללא קרב וללא כל מאמץ.

לנוכח האמת שבאמונה, לנוכח ההיגיון שבדרך חיים זו ולנוכח השכר הרב הצפון לעובדי ה', הייתה הנהנתנות מובסת כליל באורח מיידי. רק תכונת ה"הדחקה" היא המאפשרת את ההתלבטות בין הליכה אחר היצרים ובין עמידה על עקרונות האמונה. תפקידו של הנס להמחיש את מציאותו של הבורא, ועל ידי כך להציב בסיס מוחשי לאמונה. עם זאת, אסור שתהיה "כפיה" להאמין, שכן ברגע שיווצר הכרח להאמין והאדם לא יוכל לכפור בקיום הבורא, יופר האיזון של הבחירה החופשית.

לכן, בשעת התרחשות הנס יימצא תמיד "פתח הצלה" כלשהו, שבאמצעותו ניתן יהיה "להסביר" את התופעה הנסית על ידי הסבר טבעי. ההסבר עלול להיות דחוק ומגוחך ככל שיהיה, אולם הוא ייקרא הסבר למי שרוצה לטעות. מי שמעוניין בחיזוק האמונה שבלבו, יפעיל את שכלו הישר, ויראה בתופעה הנסית את יד ההשגחה העליונה.

לעומתו, מי שירצה להתעקש ולהתכחש לקיומה של תופעה על טבעית, ימצא לעצמו מפלט בהסבר הטבעי ויתעלם מן ההיגיון המבחין בתופעה העל טבעית. אותו אדם ימשיך בדרכו כאילו לא אירע דבר. הנס הבולט ביותר שאירע בתקופת יציאת מצרים ישמש כדוגמה לדברי ההסבר שניתנו לעיל. בקריעת ים סוף, כשנכנסו בני ישראל לתוך הים, נעמדו המים כחומה מכאן ומכאן, ונוצר ביניהם מעבר רחב בעל שנים עשר נתיבים באמצע הים. במעבר זה צעדו שנים עשר שבטי ישראל.

כיצד אירע הדבר? נס גלוי! משה נטה את ידו על הים, והים נקרע ונבקע לגזרים. והנה, המקרא מציין פרט מעניין: רוח עזה נשבה במשך כל אותו לילה. לשם מה הייתה נחוצה רוח זו? האם יעלה מישהו על דעתו שבכוחה של רוח חזקה להעמיד את מי הים כחומה בצורה? האם נשמע אי פעם כי סופת "טייפון" יצרה "כביש" יציב באמצע הים? הרוח שנשבה באותו לילה לא תרמה מאומה לקריעת ים סוף, אולם היא אפשרה לכופרים המושבעים להמשיך בדרכם ולשלול את קיום הבורא.

תופעה זו חוזרת על עצמה אין ספור פעמים והשלכותיה באות לידי ביטוי עז דווקא בימינו. המדע של ימינו מגלה יותר ויותר את היקפו של הנס הגדול ששמו "טבע". עם התקדמות המחקר המדעי מתגלים מנגנונים מתוחכמים ביותר האחראיים על יצירתו ועל תפקודו של האדם ושל היקום כולו. מנגנונים אלו מוכיחים בעליל שהבריאה היא פרי תכנונו של בורא חכם, בורא שחכמתו אינה ניתנת להשגת אנוש.

למרות כל זאת, המדע עדיין לא למד להכיר באופן חד משמעי בקיום הבורא. תורת האבולוציה של דארווין היא אחד מ"פתחי ההצלה" של המגננה בתחום זה – היא מאפשרת למדענים להתעלם מגילויי המדע. מדובר באנשים שכישוריהם האינטלקטואליים אינם מוטלים בספק.

למרות זאת, אם אנו נוכחים לראות שהם חרגו בשטח זה מכללי ההיגיון הבריא, ותולים את יהבם בהשערה כלשהי, עלינו לדעת שכל זה מתרחש תודות לבחירה החופשית שהעניק הבורא לכל אדם. בחירה זו היא המאפשרת להם להתלות בהסברים שחלקם תמוהים ואינם עומדים במבחן המדעי, ובלבד שלא יכירו באמת האמונה.

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם

אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן

מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

03/03/2011 17:10

הינדיק, אני חייב שלא להסכים איתך, מהסיבה הפשוטה, שלא הבנת את כוונתי.

אנסה להסביר שוב, בתקווה שהפעם לא יהיה קצר בתקשורת.

האם במגילת אסתר, כתוב שנעשה נס ליהודים?

האם אסתר ומרדכי הסתפקו רק בטקס האבלות שקרעו בגדיהם ושמו אפר על ראשם, מתוך ידיעה ואמונה שזה יבטל את הגזירה?  הרי זה הציל את אנשי נינווה.למה שזה לא יציל הפעם את עם ישראל?

אסתר ומרדכי לא חיכו לנס. הם פעלו ועשו כל מה שביכולתם, מתוך תקווה שאכן יצליחו לבטל את רוע הגזירה. אסתר, הדס, ויתרה על כבודה בנסיון  להיכנס למיטה עם המלך, כדי להיות בעמדת השפעה ולבטל את הגזירה או לשנותה.

הינדיק, אחזור על הדבר שהכי חשוב לי שתבין:

מסכת אבות א י"ג    "הוא היה אומר, אם אין אני לי, מי לי; וכשאני לעצמי, מה אני; ואם לא עכשיו, אימתיי".
זה בדיוק מה שהדס ומרדכי עשו:

ניסו לפעול בעצמם ,למעט מטרותיהם.

זכרו שהם לא לבד, וניסו להגן לא רק על עצמם,אלא על כל עם ישראל. אני מוכן לקבל גם את זה שהתפללו ונהגו מנהגי אבלות, כי זכרו, האמינו שיש מישהו מעליהם.

הם ניסו לפעול ולמצוא תוכנית מיידית אחרי ששמעו על הגזירה, ולא חיכו שמישהו אחר ינסה משהו,או אמרו יש זמן…

יש הבדל מאוג גדול בין זה,לבין קו המחשבה שהאורח בהודעה הפותחת העלה, שבו דיי בריטואל שאינו קשור ישירות לבעיה, על מנת לפתור אותה. האמונה בריטואל לבד, מנוגדת לכל היהדות. ( מה שכתבתי שכר מצווה מצווה, ושהגמול על מצוות ומעשים טובים ינתן בעולם הבא,ולא בעולם הזה, לדברי חז"ל שוב, המקורות והציטוטים המפורשים נמצאים מעלה), והמונה בריטואל בלבד, עלולה להוביל לאמונה בכוח של קמיעות, כוכבים ומזלות .

03/03/2011 17:15

נקודה שניה למחשבה:

הדיעות והמאמרים שהבאת, לא סתרו את דברי חז"ל,

ששכר מצווה ינתן בעולם הזה כבר ולא בעולם הבא, וזה החלק העיקרי מהדיון:

האם בגלל התנהגות טובה, אנשים זוכים לניסים כבר בעולם הזה,או שלא?

03/03/2011 19:56

  קאי בקצרה

תפילה תשובה וצדקה מעבירים את רוע הגזירה

ובהרחבה בלי נדר יותר האוחר

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם

אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן

מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

03/03/2011 20:08

אם די בשלושתם כדי לשנות,אז למה לקרוא לזה נס?

ומה ההבדל בין לבטל את רוע הגזירה, לפרס בעולם הזה, והרי בתלמוד הבבלי קידושין לט ע"ב :  "אין שכר למצוות בעולם הזה"

הינדיק

(אורח)
04/03/2011 14:27
optikay:

הינדיק, אני חייב שלא להסכים איתך, מהסיבה הפשוטה, שלא הבנת את כוונתי.

אנסה להסביר שוב, בתקווה שהפעם לא יהיה קצר בתקשורת.

האם במגילת אסתר, כתוב שנעשה נס ליהודים?

האם אסתר ומרדכי הסתפקו רק בטקס האבלות שקרעו בגדיהם ושמו אפר על ראשם, מתוך ידיעה ואמונה שזה יבטל את הגזירה?  הרי זה הציל את אנשי נינווה.למה שזה לא יציל הפעם את עם ישראל?

אסתר ומרדכי לא חיכו לנס. הם פעלו ועשו כל מה שביכולתם, מתוך תקווה שאכן יצליחו לבטל את רוע הגזירה. אסתר, הדס, ויתרה על כבודה בנסיון  להיכנס למיטה עם המלך, כדי להיות בעמדת השפעה ולבטל את הגזירה או לשנותה.

הינדיק, אחזור על הדבר שהכי חשוב לי שתבין:

מסכת אבות א י"ג    "הוא היה אומר, אם אין אני לי, מי לי; וכשאני לעצמי, מה אני; ואם לא עכשיו, אימתיי".
זה בדיוק מה שהדס ומרדכי עשו:

ניסו לפעול בעצמם ,למעט מטרותיהם.

זכרו שהם לא לבד, וניסו להגן לא רק על עצמם,אלא על כל עם ישראל. אני מוכן לקבל גם את זה שהתפללו ונהגו מנהגי אבלות, כי זכרו, האמינו שיש מישהו מעליהם.

הם ניסו לפעול ולמצוא תוכנית מיידית אחרי ששמעו על הגזירה, ולא חיכו שמישהו אחר ינסה משהו,או אמרו יש זמן…

יש הבדל מאוג גדול בין זה,לבין קו המחשבה שהאורח בהודעה הפותחת העלה, שבו דיי בריטואל שאינו קשור ישירות לבעיה, על מנת לפתור אותה. האמונה בריטואל לבד, מנוגדת לכל היהדות. ( מה שכתבתי שכר מצווה מצווה, ושהגמול על מצוות ומעשים טובים ינתן בעולם הבא,ולא בעולם הזה, לדברי חז"ל שוב, המקורות והציטוטים המפורשים נמצאים מעלה), והמונה בריטואל בלבד, עלולה להוביל לאמונה בכוח של קמיעות, כוכבים ומזלות .

קאי

אני מציע שתקרא שוב את המגילה

כמה שאלות לעזור לך

על פניי נמשך כל המתרחש במגילה?

כתוב שהשם מקדים תרופה למכה… מה הכוונה?

ועוד דבר תקרא את מה שהבאתי למעלה קצת יותר לעומק..

אוסיף עןד דבר בכדי בכדי שלא אצטרך להביא מאמרים שלמים חפש מה המשמעות של

כוחי ועצם ידי עשה לי את החיל הזה (רמז דברים פרק ח)

הינדיק

(אורח)
04/03/2011 14:32

דבר נוסף

אני לא סותר ולא עכול לסתור את דברי חזל כי מדברי חזל הבאתי ודבר שני וחשוב מואד..

מי אני שאסתור את חזל אני כלום לעומתם אם הם אנשים אנחנו חמורים.

אני מציע לך לעזוב את ישיבת גוגל

ואת הרב מרן גוגול שליטא

ותשמע שעורים של רב אמיתי וככה יסתדרו לך הדברים כי אז לא תצטרך להתחרות ברשי בתוספות או ברמבם על פירושי הגמרא

04/03/2011 15:39

הינדיק, דרבי שליטא גוגל, שיבדל לחיים ארוכים ,לא נתן את פסיקתו בשאלה ההלכתית הנעלה הזו.

05/03/2011 22:46
LuckyHunch:

שלום לך אורח,

גמני מאמינה שיש ניסים. עם זאת, כיהודיה, איני יכולה לקבל התפיסה שאדם יכול לעשות משהו כדי שיקרה לו נס. התפיסה שמשהו שאדם עושה נותן לו שליטה על מעשי האל היא תפיסה של עכ"ום שאני לא יכולה לקבל. זאת האמונה שבבסיס מעשיהם של עכו"ם העוסקים בכישוף.

אין מקיימים מצוות כדי שיקרו ניסים, קיום מצוות אינו גורם לנסים לקרות – אלא גורם שלאדם יהיה יותר טוב עם עצמו ועם זולתו, גורם לאדם להיות בהרמוניה עם העולם. כאשר יש הרמוניה, טוב לאדם יותר – והמציאות לא נאבקת בו יותר או הוא איתה: הכל זורם יחד לטובה.

לאקי זה ממש לא עכום כי זה תלוי מה עושים .

לאקי שמי לב מה כתוב בחתימה שלי למטה אמר רבי נחמן אם אתה מאמין שאפשר לקלקל תאמין שאפשר לתקן

המונח שאת משמתמשת "שליטה"הוא לא נכון ולכן זה נראה עכום . העכום "שולט" כביכול באליליו

אבל  תשתמשי במילה לתקן ,  לכן אדם יכול לשנות דברים וזה הכח של היהודי

העיקרון הבסיסי ביהידות הוא התשובה והתשובה כן משנה את מעשי האל יותר נכון לומר שגורמת לכך שהאל ישנה את מעשיו את הגזרה…

כמו חוני המעגל לדוגמא .. חוני היה עכום חס ושלום ?

משה בנו מרים ידיו ישראל מנצחים , מוריד מפסידים…

ישראל פושעים נענשים עושים תשובה ניצלים

ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה.

לא סתם נאמר צדיק גוזר הקדוש ברוך הוא מקיים.

אבל בשביל להבין את הנושא צריך להבין מזה גזרה למה היא באה עלינו , למה יש יסורים לאדם ומה משמעותם…

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם

אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן

מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

05/03/2011 23:21

תפילה תשובה וצדקה מעבירין רוע הגזירה

תפילה  בוודאי, כאשר היא נענית – ותמיד יש סכוי כזה

תשובה – זה התיקון עליו אתה מדבר, הינדיק – תשובה ה לשוב מדרך רעה ולחזור אל דרך טובה. זה מחזיר את האדם לחיים בהרמוניה עם עולמו של הבורא, ובוודאי שלא יסבול כפי שהיה סובל אילולא עשה כן.

צדקה – היא מעשה טוב. נאמר שתפקידו של אדם בעולם הוא תיקון העולם, שהעולם נברא לא מושלם, עם פגמים, על מנת שהאדם יתקנם. אם העולם היה מושלם, אף אחד לא היה זקוק לצדקה מלכתחילה. אדם שלא רק חי בהרמוניה עם העולם (קיום מצוות) אלא אף מתקן פגמים שבו – אכן ראוי לנס כאשר הוא זקוק לו. האם זה תמיד קורה? – אני לא בטוחה. הלוואי שכן, על אף שנדמה לי שלא.

אבל מניעת עונש (גזירה) אינה נס, אלא חלק מיחסי הגומלין בין אדם לקונו.

נס הוא ארוע חריג ביותר, משהו שמתרחש למרות שלא היה אמור לקרות.  גם אתה חושב שכל מה שיש ביהדות מתמצה בארועים החריגים האלה?

06/03/2011 10:04
LuckyHunch:

תפילה תשובה וצדקה מעבירין רוע הגזירה

תפילה  בוודאי, כאשר היא נענית – ותמיד יש סכוי כזה

תשובה – זה התיקון עליו אתה מדבר, הינדיק – תשובה ה לשוב מדרך רעה ולחזור אל דרך טובה. זה מחזיר את האדם לחיים בהרמוניה עם עולמו של הבורא, ובוודאי שלא יסבול כפי שהיה סובל אילולא עשה כן.

צדקה – היא מעשה טוב. נאמר שתפקידו של אדם בעולם הוא תיקון העולם, שהעולם נברא לא מושלם, עם פגמים, על מנת שהאדם יתקנם. אם העולם היה מושלם, אף אחד לא היה זקוק לצדקה מלכתחילה. אדם שלא רק חי בהרמוניה עם העולם (קיום מצוות) אלא אף מתקן פגמים שבו – אכן ראוי לנס כאשר הוא זקוק לו. האם זה תמיד קורה? – אני לא בטוחה. הלוואי שכן, על אף שנדמה לי שלא.

אבל מניעת עונש (גזירה) אינה נס, אלא חלק מיחסי הגומלין בין אדם לקונו.

נס הוא ארוע חריג ביותר, משהו שמתרחש למרות שלא היה אמור לקרות.  גם אתה חושב שכל מה שיש ביהדות מתמצה בארועים החריגים האלה?

לאקי הכוונה היא

תפילה תשובה וצדקה מעבירין רוע הגזירה לא בתנאי אלא כתוב במחזור של ראש השנה יום כיפור וכך אנו מתפללים כל שנה

על מנת להעביר את רוע הגזרה צריך את שלושת אלא כולם ביחד וכל אחד לחוד…

נס הוא ארוע חריג ביותר, משהו שמתרחש למרות שלא היה אמור לקרות. נכון

גם אתה חושב שכל מה שיש ביהדות מתמצה בארועים החריגים האלה? אם תוכלי לבאר את השאלה קצת יותר אשמח מתמצה?

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם

אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן

מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

06/03/2011 23:14
optikay:

הינדיק, אני חייב שלא להסכים איתך, מהסיבה הפשוטה, שלא הבנת את כוונתי.

אנסה להסביר שוב, בתקווה שהפעם לא יהיה קצר בתקשורת.

האם במגילת אסתר, כתוב שנעשה נס ליהודים?

האם אסתר ומרדכי הסתפקו רק בטקס האבלות שקרעו בגדיהם ושמו אפר על ראשם, מתוך ידיעה ואמונה שזה יבטל את הגזירה?  הרי זה הציל את אנשי נינווה.למה שזה לא יציל הפעם את עם ישראל?

יש הבדל מאוג גדול בין זה,לבין קו המחשבה שהאורח בהודעה הפותחת העלה, שבו דיי בריטואל שאינו קשור ישירות לבעיה, על מנת לפתור אותה. האמונה בריטואל לבד, מנוגדת לכל היהדות. ( מה שכתבתי שכר מצווה מצווה, ושהגמול על מצוות ומעשים טובים ינתן בעולם הבא,ולא בעולם הזה, לדברי חז"ל שוב, המקורות והציטוטים המפורשים נמצאים מעלה), והמונה בריטואל בלבד, עלולה להוביל לאמונה בכוח של קמיעות, כוכבים ומזלות .

קאי

לעניין ה"ריטואל" אנחנו עד היום צמים בגלל ה"ריטואל" הזה

 הלכה סימן תרפו – דין תענית אסתר
ג. בימי מרדכי ואסתר נקהלו היהודים בי"ג אדר לעמוד על נפשם מפני אויביהם ושונאיהם, והיו צריכים וזקוקים לרחמים לבל יוכלו אויביהם לשלוט בהם, ועמדו בתפילה ובתחנונים וישבו בתענית באותו יום, כשם שמשה רבנו ביום שנלחם עם עמלק עמד בתענית ובתפילה, וגבר ישראל. והשם יתברך אלקי אבותינו שמע תחינתם וקיבל תשובתם ותעניתם ברצון, וביום אשר שברו אויבי היהודים לשלוט בהם, ונהפוך הוא, אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם, והרגו היהודים בשונאיהם שבעים וחמישה אלף איש, מלבד מה שהרגו בשונאיהם בשושן הבירה, ולא נפקד מאתנו איש, כי לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה' צבאות. ולכן נהגו בכל תפוצות ישראל להתענות ביום זה בכל שנה ושנה. וצום זה נקרא "תענית אסתר".
אם תרצה לדע עוד על תענית אסתר תמצא פה בהלכות תענית אסתר
דרך אגב אתה מדבר הרבה על מה לא לעשות ובמה לא טוב להאמין ומה לא יהודי
אולי תגיד מה כן במה כן להאמין

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם

אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן

מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

07/03/2011 15:45
הינדיק:
גם אתה חושב שכל מה שיש ביהדות מתמצה בארועים החריגים האלה? אם תוכלי לבאר את השאלה קצת יותר אשמח מתמצה?

שאלתי בעצם אם אתה מסכים עם האורח "25 ניסים"

09/03/2011 01:04

הי לאקי

עלמנת לענות לשאלתך אתן הקדמה מכיוון שאני מניח שמחוסר זמן שלא צפית ברב זמיר למעלה ולא קראת את מה שהבאתי

ניסים הביא כל מני מצבים של ייסורים ובדרך נס הם נעלמו עכשיו צריך להבין מזה הייסורים הללו ואת אמרת

אבל מניעת עונש (גזירה) אינה נס, אלא חלק מיחסי הגומלין בין אדם לקונו.

נס הוא ארוע חריג ביותר, משהו שמתרחש למרות שלא היה אמור לקרות.

השם ברא את העולם עלמנת להטיב ל נבראיו וזאת אך ע"י שיעשו עבודה מסויימת ויקבלו עליה שכר  ולא יקבלו נהמה דכיסופה (ראי ערך בגוגול).

מהי אותה עבודה? המצוות שהשם נתן ליהודי 613 ולגוי 7.

 מה השכר ? כל מה שטוב ונעים פה בריאות פרנסה משפחה וכו' בעולם וגן עדן לעולם הבא.

קאי יש גם שכר בעולם הזה

אם לא עובדים ועושים מה שהשם ביקש מאיתנו אנו בעצם עושים עוונות או חטאים ואז לא מקבלים שכר , זה לא שמקבלים עונש כי אין דבר כזה עונש , השם טוב ומטיב ולא מעניש , כמו להבדיל, השמש תמיד מאירה רק כשמגיפים את החלונות והתריסים והוילונות לא נכנס אור , וכאשר לא עושים רצון השם אנחנו מגיפים את החלונות והדלתות והוילונות ככל שלא עושים כך אנו מקבלים פחות שפע/אור /טוב…

ולכן כתוב ב תלמוד בבלי שבת נה ע"א וע"ב: אמר רב אמי אין מיתה בלא חטא ואין יסורין בלא עון. אין מיתה בלא חטא.

עשינו עוונות יש ייסורים  כי אן  טוב , יש חושך כי אין אור  ולא כי עשינו חושך אלא כיבינו את האור.

משמע שכאשר יש לנו ייסורים , וייסורים זה כל דבר שלא נעים לנו מחלה, הכעיסו אותנו , פגעו פנו , העליבו אותנו , לא שומעים לנו גנבו מאיתנו וכו'

על כן אם יש לנו ייסורים הם לא באים סתם אלא כי עשינו עוון כל שהוא שיכול להיות אפילו בגלגול קודם.

לכן כל כל אחד לפי עוונותיו מכבל את ייסוריו…

אומר רבי נחמן ליקוטי מוהרן א פרק אhttp://www.happy.org.il/?sph=breslev&spbobt=1332

כי איש הישראלי צריך תמיד להסתכל בהשכל, של כל דבר, ולקשר עצמו אל החכמה והשכל שיש בכל דבר, כדי שיאיר לו השכל, שיש בכל דבר, להתקרב להשם יתברך על-ידי אותו הדבר. כי השכל הוא אור גדול ומאיר לו בכל דרכיו, כמו שכתוב (קהלת ח): "חכמת אדם תאיר פניו":

משמע השם מדבר אתך בכל דבר שקורא לך אפילו אם נשברת לך כוס בבית או קבלת מחלה כל שהיא אז תתבונן במה שקורה לך בכדי להבין מה מרמזים לך בכדי להתקרב לשם…

אבל מי שאינו מקשר עצמו אל השכל והחכמה והחיות, שיש בכל דבר, זה בחינת עשו שבזה את הבכורה, כמו שכתוב (בראשית כ"ה): "ויבז עשו את הבכורה"; דהינו השכל כנ"ל, בחינת (משלי י"ח): "לא יחפץ כסיל בתבונה כי אם בהתגלות לבו".

הסבר(ששמעתי מהרב שלום ארוש) עשיו ויעקב שני אחים שגדלו באותו בית אצל אותו צדיק למדו באותו חדר תורה לבשו שניהם צציות קיימו שניהם מצוות.

אם כן למה זה עשיו וזה יעקב כי כשלעשיו נשברה כוס בבית הוא צעק מזל טוב וחשב אה זה קרה כי הכוס הייתה בקצה של השולחן והשולחן בשיפוע…

וכשזה קרה ליעקב , הוא אמר מה השם מרמז לי בזה

אמר רבי נחמן בספר המידות :

מי שנאבד לו איזהו דבר, בידוע שנפל מאמונתו

לפעמים הקדוש ברוך הוא שולח צער לאדם ומכה אותו ואין מפיל אותו לחולשה, אין זה כי אם בשביל אמונה

: http://www.happy.org.il/?sph=breslev&spbobt=1336

כי ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם, ופשעים יכשלו בם". הינו על-ידי דרכי ה', הינו התורה, על-ידי-זה הצדיקים, שדבקים במלכות דקדשה, הם נתחזקים ומקבלים כח על-ידי-זה. "ופשעים יכשלו בם" בחינת מלכות הרשעה, בחינת היצר הרע, שנופל ונכנע על-ידי התורה, כנ"ל.

ועל ידי זה נתקבלים כל התפלות והבקשות, כי עקר מה שאין נתקבלין הבקשות הוא מחמת שאין להדברים חן, ואין נכנסין בלב של זה שמבקשין ממנו, כאלו אין בלבו מקום שיכנסו הדברים בלבו, מחמת שאין להמבקש חן, שיכנסו הדברים בלבו של זה, שמבקשין ממנו. אבל על-ידי התורה, שעל-ידי-זה נתחברין ונתקשרין הנ והח כנ"ל, ונעשה חן, ועל כן נקראת התורה (משלי ה): "יעלת חן", ואזי זוכה שדבריו הם דברי חן, ואזי נתקבלין דבריו ובקשותיו, כמו מי שמדבר דברי חן, שנכנסין הדברים בלב המתבקש, דהינו זה שמבקשין ממנו. http://www.happy.org.il/?sph=breslev&spbobt=1332

משמע שקורה לך משהו לא טוב תתבונן בזה השם מרמז לך משהו ואם אתה רוצה שזה יעבור אתה צריך להתפלל לשם ולקיים מצוות במילים אחרות תשובה כי אז יש לבקשה שלך כח להשפיע למעלה כי אז היא מתקבלת כי זוכים שדברנו ייצחו חן שם למעלה..

משמע שעל ידי תפילות ותשובה משנים מציאות קיימת .

הגויים אומרים רָם עַל כָּל גּויִם ה'. עַל הַשָּׁמַיִם כְּבודו:  כלומר השם כל כך גדול שהוא שם בשמים מטפל בדברים הגדולים

ואילו אנו היהודים אומרים מִי כה' אֱלהֵינוּ. הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת: הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאות. בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ. כלומר השם הוא יותר גדול מזה הוא כל כך גדול שהוא יכול להשפיל מבטו ולהסתכל על כל אחד ואחד מהיצורים בעולם.

 

כלומר השגחה פרטית השם מחיה כל דבר בכל רגע שום דבר לא קורה סתם .

השם מחיה אותנו בכל רגע בכל נשימה ונשימה מוצא מזרע קטן עץ ענק , מוצים מתא מקרוסקופי בן אדם, מכרת גוף האדם המופלאה השמש הכוכבים …

אמרת "נס הוא ארוע חריג ביותר, משהו שמתרחש למרות שלא היה אמור לקרות"

הכל כל כך מופלא שהכל זה נסי פשוט אנו התרגלנו לכל דבר לכן זה לא נראה נס שכד"א מסתובב , שבן אדם קם בבוקר , אוכל שותה , לא רואים בזה ניסים …

 

היהידות באה ואומר עצור תתבוננן הכל זה נס אחד גדול .

"הנס הוא דבר חריג נכון אבל אם תשימי לב כל הדברים הם דברים שעלפי טבע לא יכולים לקרות"

"אבל מניעת עונש (גזירה) אינה נס, אלא חלק מיחסי הגומלין בין אדם לקונו."

נכון זה חילק מיחסי הגומלין, לא כל כך פשוט שהשם סולח הוא לא סולח ככה סתם . מי אמר שיסלח . הדברים שהביא ניסים הם לא דברים של דרך "הטבע"

 . כמו מקרים של מחלות סופניות שהרופאים הרימו ידיים …

ואז הבנאדם עשה תשובה והמחלה נרפאה ולכן זה נס אמנם אלה דברים שבטבע אדם שנרפא ממחלה אבל זה נגד כל הסיכויים . דבר לא הגיוני.

עכשיו אחרי כל כל זה לשאלתך גם אתה חושב שכל מה שיש ביהדות מתמצה בארועים החריגים האלה?

נס לא חייב להיות חריג כמו שאדם יתחיל לרחף

ולכן התשובה היא כן תפתחי את ספר התנך כולו בדבר על הדברים הללו

עם ישראל חוטא מקבל מה שמקבל עושה תשובה וניצל …

זה עיקרון יהודי כל אדם חוטא ברמה זו או אחרת אז על מנת שיבין שהוא עשה משהו לא טוב הוא מקבל רמז מלמעלה אם הבין ותיקן יופי אם לא הוא יקבל רמז יותר עבה.

היהדות אומרת כן מה שקורה לך חייב לקרות תתפלל לשם תעשה תשובה השם יענה לתפילתך

אנו כולנו באנו מנס רחל באה לעקב אומרת לו אני עקרה תתפלל עלי שיהוא לי ילדים כמו שהתפלל אביך על אמך  כלומר אבותינו התפללו לניסים.

חנה אמו של שמואל שממנה למדנו איך להתפלל..

דויד המלך כל ספר תהילים מדבר על זה .

תהילים קמה

(יח)קָרוֹב השם לְכָל-קרְאָיו לְכל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת:
(יט) רְצוֹן-יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה וְאֶת-שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע וְיוֹשִׁיעֵם:
(כ) שׁוֹמֵר השם אֶת-כָּל-אהֲבָיו וְאֵת כָּל-הָרְשָׁעִים יַשְׁמִיד:

ברכת כהנים

בזמן בית המקדש כשאדם היה חוטא היה נענש מיד ואז היה בא לבית המקדש ומקריב קורבנות על מנת שהשם יסלח לו מאז שבית המקדש חרב במקום קורבנות יש תפילות והמצוות

כל תפילת תחנון היא שהשם יסלח על העוונות ואז לא לא יבואו לנו צרות

צרות  עיני תמיד אל השם כי הוא יוציא מרשת רגלי , פנה אלי וחנני כי יחיד ועני אני , צרות לבבי הרחיבו ממצוקותי הוציאני ,ראה עניי ועמלי ושא לכל חטאותי , ראה אויבי כי רבו ושנאת חמס שנאוני , שמרה נפשי והצילני אל אבוש כי חסיתי בך , תם וישר יצרוני כי קויתיך , פדה אלהים את ישראל מכל צרותיו .מלמד שנתעטף הקב"ה כשליח צבור והראה לו למשה סדר תפילה. אמר לו: כל זמן שישראל חוטאין עשו לפני כסדר הזה ואני מוחל להם.
אמר רב יהודה ברית כרותה לי"ג מדות שאין חוזרות ריקם (ראש השנה י"ז:), שאם יזכירום ישראל בתפלת תעניתם אינן חוזרות ריקם (רש"י).

כל עניינן שלוש עשרה מידות אמר רבי יוחנן: אילמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו,

קריאת שמע יקיימו מצוות ירד גשם יהיה אוכל , לא יקיימו אן גשם.

ועוד ועוד

אז כן לאקי הידות מתמצה הארועים אלו אבל הם לא חריגים הניסים הם לא חריגים אנחנו בדור של הסתר פנים ולכם הניסים מולבשים כביכול בטבע..

והבחירה שלנו היא האם להאמין לנס או לומר הכל מקרי ואין פה נס

כמו שאמר רבי נחמן אבל מי שאינו מקשר עצמו אל השכל והחכמה והחיות, שיש בכל דבר, זה בחינת עשו שבזה את הבכורה, כמו שכתוב (בראשית כ"ה): "ויבז עשו את הבכורה"; דהינו השכל כנ"ל, בחינת (משלי י"ח): "לא יחפץ כסיל בתבונה כי אם בהתגלות לבו".

כלומר הכסיל (הרשע במשלי נקרא כסיל ולא כאדם המכונה טיפש בימנו) לא רוצה להסתכל בנס רק בחוכמות שלו עצמו ומנסה למצוא הסברים "הגיוניים" רק לא להאמין בשם ושהשם הוא שעושה הכול .

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם

אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן

מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

09/03/2011 11:06

אין צורך שאקרא כל זה, מכירה היטב. זה מה שגרם למשבר אמוני בלתי ניתן לתיקון בכלל אצל יהודים שעברו את השואה ורואים אותו אצל הניצולים, אימי ז"ל ביניהם.

הכל ניסי ואלוהים הוא טוב ומיטיב, גומל לכל אחד אישית על פי מעשיו, חושך הוא מפני שכיבית האור מפני טוב של האל – בזה האמינו עד שפרצה השואה. ואז ראו כיצד מתעללים בנשים הרות עד מותן על עובריהן, איך תינוקות ופעוטות נרצחים – והכל לא בהכרח מפני שהם יהודים – אלא פשוט מפני שאפשר, מותר וזה על פי החוק החדש שקבעו בני אדם באין מפריע ובאין מונע ובאין עוצר. קורבנות אלה לא כיבו האור, אלוהים כיבה להם את האור, כיבה לכל מי שהיה באירופה אז את האור – המענים , קורבנותיהם, והצופים בכל זה מקרוב ומרחוק, יודעים ולא יכולים לעשות כלום בעניין.

הינדיק, הקביעות האלה שלך ושל מי שאתה מצטט אינן שטויות, הין גרועות בהרבה: הן ממש מסוכנות

09/03/2011 12:38

לאקי מסוכנים? למה מסוכנים?

לאקי הקביעות הללו אינם שלי למרות שהייתי רוצה יכול להגיע ולקבוע קביעות מעין אלו

לא אני אמרתי "כל דעביד רחמנא לטב עביד" רבי עקיבא אמר

ישנם שלושה מקורות מרכזיים בהם אנו מוצאים יחס לעניין זה:
א. בגמרא במסכת תענית דף כא. מובא סיפור על נחום איש גם זו. מסבירה הגמרא שם שקראו לו כך משום שעל כל דבר שקרה לו, היה אומר "גם זו לטובה".
ב. במסכת ברכות פרק ט משנה ה מובא כך: "חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה שנאמר (דברים ו:ה) "ואהבת את ה' א-להיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך"… בכל מאדך- בכל מידה ומידה שהוא מודד לך הוה מודה לו במאד מאד". בגמרא שם דף ס: מוסבר שהברכה שמברכים על הרעה היא "ברוך דיין האמת".
ג. בהמשך הגמרא שם מובא בשם ר' עקיבא: " לעולם יהא אדם רגיל לומר, כל דעביד רחמנא לטב עביד" כל מה שעושה הקב"ה, לטובה הוא עושה . כדוגמה להתנהגות כזו מביאה שם הגמ' סיפור מפורסם על ר' עקיבא שפעם היה הולך בדרך והגיע לעיר. אף אחד לא רצה לארחו שם, אמר "כל דעביד רחמנא לטב עביד". הלך ולן בשדה מחוץ לעיר. היה לו שם נר וחמור ותרנגול. באה רוח וכיבתה את הנר, בא חתול ואכל את התרנגול, בא אריה וטרף את החמור, ואמר "כל דעביד רחמנא לטב עביד". בלילה באו חיילי הצבא ושבו את העיר. אמר ר' עקיבא אכן כל מה שעושה הקב"ה, לטובה.
מסביר רש"י שם שאם היה הנר דולק או החמור נוער או התרנגול קורא היו מגלים אותו, ולכן באמת הכל התהפך לטובה.

http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=27519

כל מה שהבאתי זה מספר תהילם מהסידור שבו מתפללים היהודים בכל יום ומכתביו של רבי נחמן .

שכמו שאת יודעת חי 150 שנה לפניי השואה כאשר הוא ושאר גדולי הדור הסתובבו ברחבי ארופה והזהירו שם ימשיכו היהודים בדרך של ההשכלה והרפורמים שאז התחילו ניצניה יבוא אסון על עם ישראל תהיה שואה לעם ישראל …

מאז ועד השואה גדולי הדור הזהירו אך לא רצו לשמוע אותם אמרו שהם פרמיטיבים , הם קיצונים, הם לא מבינים כלום, החפץ חיים אמר אחרי מלחמת העולם הראשונה זה עוד כלום בקרוב תבוא עוד אחת יותר קשה…

אני לא מחדש כלום אלה דברים ידועים …

אני לא רוצה ולא יכול להסביר את השואה אבל יש גדולים ממני שיכולים לשפוך קצת יותר אור על הנושא

ואם את באמת מוכנה להתמודד עם הנושא עוד… אז יש שעור של הרב יוסף בין פורת שהוא עצמו בן לניצולים

בשיעור שנושאו איפה היה אלוקים בשואה  ממולץ בחום לכל אחד

http://www.hidabroot.org/mediadetail.asp?mediaid=9254

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם

אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן

מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

09/03/2011 13:44

הקטע מיוטיוב במלואו

השואה והאמונה חייבים לראות

http://www.hidabroot.org/MediaDetail.asp?MediaID=11814

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם

אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן

מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

09/03/2011 16:41

לאקי לרענון האוירה

יכול להיות שהתכוונת לזה…. (להגביר ווליום ולקפוץ)

http://www.rssabag.com/rss_trance_music.html

[הערת העברה מ-25/02/2013: הקישור הזה מוביל לאתר שכבר לא קיים 😦 ]

גם הינדיק  יכול להיות בן אדם

אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן

מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד, ומי שלא מפחד מאחד, מפחד מכל אחד

מודעות פרסומת

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s