25042009067

חג סוכות לשינוי דפוסי מחשבה

 

הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,746
30/09/2009 22:48

בחג סוכות, כולנו עוזבים את כלל המותרות שהתרגלנו להם בבית, ועוברים לגור בסוכה, מן מבנה ארעי, שפרוץ לרוחות,ואפילו גג אטום אין לו.

גודל הסוכה המינמלי הוא 7 על 7 טפחים, וגובהה המינימלי הוא עשרה טפחים. על הסכך להיות מהצומח, מנותק מהארץ, ומדבר שאינו מקבל טומאה.

חג סוכות גם מסמן את הסיום של אסיף התבואה החקלאית, ודווקא הוא ,אינו חג עם מאפיינים חקלאיים. מדוע ולמה?

הכל נועד לפי דעתי , כדי לשנות את הלך הרוח של האדם :

בחג הזה מזכירים לאדם כי אמנם הוא עבד קשה על מנת להגיע להישגים, אבל צריך להודות לגורמים נוספים, השגחה עליונה, (או חברים שעזרו בדרך עבור אנשים עם אמונות אחרות ) .

מדוע נמצאים בסוכה ולא בבית, חוגגים את הניצחון של קצירת הפירות והתבואה בבית?

כדי להזכיר, שלא משנה כמה דברי מותרות יש לך בבית, מה שמשנה זה כמה אתה משקיע ואיך אתה מתמודד עם מה שקורה בחוץ. ודברי המותרות שיש בבית שבשאר השנה רודפים אחריהם כאילו הם העיקר בחיים, זה בסך הכל דבר שהוא תפל .

נקודה נוספת היא שגם לעני וגם לעשיר, יש אותו סיכוי להצליח בשנה הבאה, אם יתמידו בהשקעתם.

מהי הפרשנות שלכם לחג סוכות?

מהם הלקחים שאתם לוקחים ממנו?

 

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,914
01/10/2009 01:06

מב בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים, כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת. מג לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹתבמקום באוהלים, (הסבר נוסף הוא שמדובר בענני הכבוד) ←במקום באוהלים, (הסבר נוסף הוא שמדובר בענני הכבוד)  הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.

[ויקרא כג, מב-מג]

בעיני אלה היו תמיד משפטי המפתח, סיבת הסיבות למצווה לשבת בסוכה: להזכיר לכל יהודי את שורשיו, להזכיר לעם היהודי  מי הפכו לעם ואיך. סוכה אינה ירידה במדרגה, אלא ארמונו הראשון והארעי של אדם חופשי בדרכו אל נחלת אבותיו, הארץ המובטחת. לא חושות של עבדים, לא אוהלי נוודים: סוכות, מבנים דמויי בית של קבע – על כל  תרבות העיצוב, המסורות והמוסכמות  הכרוכות בזה ונובעות מזה.

מחנה בני ישראל בעת נדודיהם במדבר 40 שנה היה מחנה של סוכות, לא מחנה אוהלים. מחנה מסודר שבטים שבטים ובו רק אוהל אחד, אוהל מועד. מחנה מסודר של חברה מסודרת, לא ערב רב  של עבדים הנסים על נפשם מפני קלגסי המעצמה הגדולה בעולם של אז. להזכירנו שבאותם 40 שנה האל בכבודו ובעצמו, באמצעות משה נביאו, לימד אותנו ההבדל בין חופש להפקרות, ההבדל בין יוהרה לבין כבוד עצמי, על חשיבותם של ערכי מוסר ותרבות לפרט ולחברה, איך מקיימים שוויון חברתי ואיך משמרים אותו… ועוד.

בתורה זהו חג של שמחה (לגביו כתוב  "והיית אך שמח") ושל הודיה לאל על שהפך אותנו מעם משועבד, עם של עבדים בגלות, לעם חופשי שיש לו ארץ. זה עיקר חג הסוכות בשבילי.

 

הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,746
01/10/2009 21:59

לאקי, מה שכתבת, וסימנתי באדום , זה שינוי מחשבתי נוסף וחשוב שקשור לחג הסוכות.

LuckyHunch:

מב בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים, כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת. מג לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹתבמקום באוהלים, (הסבר נוסף הוא שמדובר בענני הכבוד) ←במקום באוהלים, (הסבר נוסף הוא שמדובר בענני הכבוד)  הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.

[ויקרא כג, מב-מג]

בעיני אלה היו תמיד משפטי המפתח, סיבת הסיבות למצווה לשבת בסוכה: להזכיר לכל יהודי את שורשיו, להזכיר לעם היהודי  מי הפכו לעם ואיך. סוכה אינה ירידה במדרגה, אלא ארמונו הראשון והארעי של אדם חופשי בדרכו אל נחלת אבותיו, הארץ המובטחת. לא חושות של עבדים, לא אוהלי נוודים: סוכות, מבנים דמויי בית של קבע – על כל  תרבות העיצוב, המסורות והמוסכמות  הכרוכות בזה ונובעות מזה.

מחנה בני ישראל בעת נדודיהם במדבר 40 שנה היה מחנה של סוכות, לא מחנה אוהלים. מחנה מסודר שבטים שבטים ובו רק אוהל אחד, אוהל מועד. מחנה מסודר של חברה מסודרת, לא ערב רב  של עבדים הנסים על נפשם מפני קלגסי המעצמה הגדולה בעולם של אז. להזכירנו שבאותם 40 שנה האל בכבודו ובעצמו, באמצעות משה נביאו, לימד אותנו ההבדל בין חופש להפקרות, ההבדל בין יוהרה לבין כבוד עצמי, על חשיבותם של ערכי מוסר ותרבות לפרט ולחברה, איך מקיימים שוויון חברתי ואיך משמרים אותו… ועוד.

בתורה זהו חג של שמחה (לגביו כתוב  "והיית אך שמח") ושל הודיה לאל על שהפך אותנו מעם משועבד, עם של עבדים בגלות, לעם חופשי שיש לו ארץ. זה עיקר חג הסוכות בשבילי.

 

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,914
01/10/2009 22:20

קאי,

בפסח אומרים שבכל דור ודור יראה אדם עצמו כאילו הוא יצא ממצריים.  השנוי המחשבתי הזה עדיין לא הושלם, במשך ההיסטוריה שלנו היו גם ארועים שגרמו לנסיגה במקום התקדמות לעבר השלמת השנוי הזה. בכל פעם שיצאנו לגלות, זה היה הדבר הראשון שנפגע כתוצאה ממנה – וכל פגיעה נוספת החמירה המצב. המלאכה רבה מאד עדיין מכל נקודת השקפה שנוקטים, מכל זוית ראיה.

2 מחשבות על “חג סוכות לשינוי דפוסי מחשבה”

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s