ונתנה תוקף קדושת היום – הסיפור המקובל

הצטרף24/07/2008
הודעות 416
07/09/2009 05:50

בספר אור זרוע (הלכות ראש השנה, רע"ו) מסופר אודות גדול הדור, ר' אמנון ממגנצא, שדרש ממנו ההגמון להמיר את דתו, ולאחר הפצרות רבות דחה את שליחיו בהודיעו להם שהוא מבקש להרהר בדבר שלושה ימים. אבל לאחר שיצאו ממנו השליחים נקפו לבו על שהוציא מפיו מלים אלו, והוא צם וחלה ונדכא. ביום השלישי, כששבו אליו שליחי ההגמון, סירב ללכת עמם. ציווה ההגמון להביאו בעל כורחו. כשהובא אליו ר' אמנון, שאל אותו ההגמון מדוע לא הגיע בעצמו במועד שנקבע. השיב לו ר' אמנון: "אני את משפטי אחרוץ, כי הלשון אשר דבר ותכזב לך -דינה לחתכה". וההגמון ענה לו: "לא, כי הלשון לא אחתוך, כי היטב דיברה, אלא הרגלים אשר לא באו למועד אשר דברת אלי – אקצץ, ואת יתר הגוף אייסר". ההגמון ציוה לקצץ את פרקי אצבעות ידיו ורגליו. ובכל פרק נשאל אמנון אם הוא חוזר בו ומוכן להצטרף לאמונה הנוצרית, ור' אמנון – מתוך אמונתו החזקה באלהי ישראל – מיאן. כשהגיע ראש השנה ביקש מקרוביו להביאו לבית הכנסת עם פרקי אצבעותיו המשומרים, ולהשכיבו אצל שליח הציבור. ובהגיע שליח הציבור לתפילת קדושה ביקש ממנו אמנון להמתין מעט כדי שיקדש את השם הגדול, ופתח באמירת הפיוט הזה.
הפיוט פותח בתמונה מעוררת אימה של המתרחש בראש השנה בשמים. תמונה זו מבוססת על תיאורי יום הדין באחרית הימים במקרא. בהמשך הפיוט מתוארת חלופיותו ושפלותו של האדם, מול עוצמתו ונצחיותו של האל, המרוכזת לקראת סוף הפיוט בשמו של האל שאותו מקדישים המלאכים ועמם – בתפילת הקדושה – גם בני האדם.

את ההמשך לזה ולפיוט

http://www.piyut.org.il/textual/172.html

 

לא רציתי לציין קישור מיוחד לזה, כי יש המון על זה

יש עוד חומר כאן – בגוגל

 

מוזמנים ל-
פתגמים עשרת ימי תשובה             מתעדכן אחת ליום לפחות
פתגמים לחודש אלול ותשרי              מתעדכן אחת ליום לפחות
פתגם השבועי                             מתעדכן אחת לשבוע לפחות
 יכול להיות שהכתבה שאני מפרסם קיבלתי באימייל
או שקראתי את זה ונהנתי אז העברתי להנאתכם
* דבר אישי יצויין בכוכבית בתחילת הכתבה
בתודה

הצטרף24/07/2008
הודעות 416
07/09/2009 06:37

את הפיוט ונתנה תוקף נוהגים לומר לפי מנהג אשכנז בחזרת שליח הציבור בתפילות המוסף של ראש השנה ויום הכיפורים לפני קדושה.
לפי נוסח עדות המזרח נוהגים לאמרו לפני הקדיש שלפני תפילת המוסף.
ברוב הקהילות המנהג לאומרו כשארון הקדש פתוח.
אמירתו מעוררת חרדה והתרגשות אצל המתפללים.
נעיין בפיוט וננסה להבין מה בפיוט גורם התרגשות ופחד.

 

להמשך

http://www.daat.ac.il/daat/toshba/tishrey/kipur1.htm

מוזמנים ל-
פתגמים עשרת ימי תשובה             מתעדכן אחת ליום לפחות
פתגמים לחודש אלול ותשרי              מתעדכן אחת ליום לפחות
פתגם השבועי                             מתעדכן אחת לשבוע לפחות
 יכול להיות שהכתבה שאני מפרסם קיבלתי באימייל
או שקראתי את זה ונהנתי אז העברתי להנאתכם
* דבר אישי יצויין בכוכבית בתחילת הכתבה
בתודה

הצטרף21/07/2008
הודעות 2,035
08/09/2009 00:03

…ויש עדות שם לא מכירים הפיוט הזה.

הכרתי אשה אחת יראת שמיים כזאת, זצ"ל. ציטטתי מה שזכרתי מן הפיוט (שורות ספורות) והיא התרגשה מאד, כשאמרתי שיש גם ספור על מחברו, רצתה מאד לשמוע. סיפרתי. באותו יום כפור, למיטב זכרוני, היא הדליקה נר נוסף לעלוי נשמת ר' אמנון ממגנצא וכללה בקשה שבזכות זה יילמד זכות עליה ועל משפחתה

הצטרף21/07/2008
הודעות 1,919
09/09/2009 22:13

ונתנה תוקף- מהצד החילוני.

היה דבר אחד שהיה חסר לי בשירשור הזה…

הפיוט עצמו, בביצוע של אברהם פריד.

הערת עריכה מ-18/12/2016:
הסרטון שהועלה כאן במקור נמחק מאז מיוטיוב. אני מקווה שהביצוע הזה של פריד הוא באותו הלחן (אין לי שום דרך לוודא – מלבד תגובותיכם)

הצטרף24/07/2008
הודעות 416
10/09/2009 05:06

הפיוט הוא פיוט מרגש מאוד

העיבוד אני אהבתי את זה גם

נכון זה נוסח התפילה שלי,

מוזמנים ל-
פתגמים עשרת ימי תשובה             מתעדכן אחת ליום לפחות
פתגמים לחודש אלול ותשרי              מתעדכן אחת ליום לפחות
פתגם השבועי                             מתעדכן אחת לשבוע לפחות
מודעות פרסומת

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s