מדוע היהודים מתפארים באסונות?

 

08/08/2009 15:09

מדוע היהודים תמיד מתפארים באסונות?ומדוע יש את הנטיה להשוות אסון לאסון קודם?

הקשיבו למילים של השיר הבא בבקשה:

כששמעתי את השיר ברית דמים, שמספר על שני חיילים בעלי אותו שם, שגרו בשכנות…

יובל הראל משכונת תלפיות נפל במלחמת לבנון. במקום להודיע להוריו מרים ויחזקאל, הודיעו בטעות להוריו של יובל הראל משכונת תלפיות, חיה ויוסי הראל. אח"כ הטעות התבררה, והודיעו לחיה ויוסי שבנם בריא ושלם. עוד באותו היום נכנסו לביתם של חיה ויוסי נציגי צבא, והודיעו להם שגם בנם נפל במלחמה.

מילות השיר:

על דעת המקום, ועל דעת הקהל
רכבנו סופה וגם סער,
בוטחים,
"אל תשלח ידך אל הנער".
בלילה ההוא, אמא, הראל לקינות יובל,
עוד זה מדבר וזה בא, אמא,
יובל על במותיך חלל.
ובישיבה של מעלה, ובישיבה של מטה
עוד זה מדבר וזה בא
הלילה ההוא, יקחהו האופל,
הלילה ההוא בא.
בלילה ההוא, אבא, היתה צעקה גדולה.
עוד זה מדבר וזה בא
הראל גם יובל, יובל גם הראל,
ועיר תלפיות שכולה.
למודים ושבעים, יודעים את השעה,
שעטו הראלים, יובלים,
חילים
לבנון ושריון וקול שובר ארזים.
ובישיבה של מעלה, ובישיבה של מטה
עוד זה מדבר וזה בא
הלילה ההוא, יקחהו האופל,
הלילה ההוא בא.
ובישיבה של מעלה, ובישיבה של מטה
עוד זה מדבר וזה בא
הלילה ההוא, יקחהו האופל,
הלילה ההוא בא.
תלפיות לך ארצי, הראלים בשערך.
ברית דמים, ברית עולם בבשרך,
את אימת הימים ינחמו ילודיך
ואת בדמייך חיי.

מדוע פתחתי בשיר הזה?

בלי ספק מדובר באסון קשה וכפול למשפחות הללו, אבל בשיר הזה ישנם שני איזכורים לאסון ולכמעט אסון:

אל תשלח ידך אל הנער, הרמז לעקידת יצחק.

עוד זה מדבר וזה בא, הרמז לספר איוב.

אז מה המקור לעובדה שהיהודים כמעט תמיד משווים בין אסון לאסון קודם?

 

12/08/2009 19:50

קאי,

לפעמים ממש קשה להתמודד עם מה שאתה מעלה כאן… ברית דמים יש לכל זכר יהודי עם אלוהים, ברית דמים יש לנו עם הארץ הזאת… כל אשה בעולם משלמת בדמה וכוח החיות שבה כדי להביא חיים חדשים לעולם בשל החטא הקדמון של האשה הראשונה בעולם…….

והעם היהודי למוד סבל יותר מכל עם אחר בעולם לא בגלל שאנחנו כאלה מסכנים, אלא בגלל שעמים אחרים נכחדו בשל חלק קטן מן התלאות שאנחנו הצלחנו להתגבר עליהן – אבל נצח ישראל לא ישקר: שרדנו ונמשיך לשרוד. אבל המחיר… המחיר כבד מאד – ואי אפשר שלא להתייחס אליו. גם אי אפשר להפיק לקחים בלי להשוות, כי זה דרך החשיבה האנושית.

אבל להתפאר באסונות? את זה למיטב ידיעתי והכרתי יהודים לא עושים

14/08/2009 07:15

אני מתכוונת לזה – [מקווה שאצליח להעלות לכאן הפעם – במקרה שלא, הכוונה ל- מי אתה עם ישראל/ הרב יחזקאל פרנקל] –

Yeshiva.org.il- מי אתה עם ישראל?.

BOGUS

(אורח)
16/08/2009 10:52

IN THE BIGINING AL DAAT HAMAKOM IS A REMIND TO TFILAT 18, AND YUVAL AL BAMOTECHA HALAL IS A REMINDER TO KINAT DAVID,AND THERE ARE MORE.

 

16/08/2009 20:56

שלום BOGUS

בהחלט. עוד לפני שאנו פונים זה לזה, כבר בתפילה אל בורא עולם, אסונותינו מזכירים לנו מי אנחנו – אלה שנדרש מהם יותר ולכן נענשים יותר. אנחנו הילד שעל הכוונת של המורה כל הזמן, זה שגם כאשר הצטיינותו מעוררת קנאת כולם, נענש יותר מכולם, גם על דברים של מה בכך – כי הציפיות ממנו תמיד גבוהות יותר. ..ולא מפני שרצינו לזכות במעמד כזה, אלא מפני שכך החליט המורה-הבורא: הוא הציע לנו להיות דוגמא ומופת לכולם, הסכמנו – ומאז זה מה שאנחנו – לטוב ולרע.בתורה זה נקרא "עם נבחר".

*מאחר שתגובתך עניינית, על אף שהשרשור בעברית ואתה כותב אנגלית – אני מניחה שגם את השורות האלה אין לך בעיה לקרוא ולהבין.

אתה מוזמן להצטרף לקהילה: רובנו כאן מבינים היטב אנגלית – כך שזה לא ייצור בעיית הידברות cool1

bogus

(אורח)
20/08/2009 01:47

the whole consept of elighted people is problematic.

korach thout to be elighted is he can do whatever he want, and he was swallawd by the earth with his fammily and belivers.

 

20/08/2009 12:35

זה לא פרובלמטי בכלל. קודם כל יש בעיית הבנת הנקרא: נבחר=CHOSEN מובחר=BEST, ELIT

לא נאמר שישראל הם העם המובחר בשום מקום, ההיפך דווקא נאמר לא מעט. כו נאמר שישראל הוא העם הנבחר. נבחר ע"י מי – אלוהים. נבחר לשם מה? – להפצת תורתו של אלוהים ע"י מתן המופת של חיים על פיה. בבחינת  – יראו העמים האחרים כמה טוב עשתה התורה לעם פחות כישראל וזה יגרום להם לרצות לאמץ אותה לעצמם גם כן. זאת אמנם רק אחת הדרכים שענין העם הנבחר מוצג בתורה, אבל הכתוב חוזר על כך יותר מפעם פעמיים – כך שזה חלק חשוב בהגדרת המושג הזה ללא ספק:  עם מובחר  אנחנו בטח שלא  – על פי זה

קורח נענש על כך שהטיל ספק בכך  שאלוהים הוא זה שבחר במשה להנהיג . מאחר שמשה היה זה שבכל פעם מוסר לעם מה דבר אלוהים, מה אלוהים רוצה מהעם או מצווה על העם לעשות – וקורח טען בעצם שזה לא דבר אלוהים ולא בטיח – אלא מה שמשה רוצה ומה שבאינטרס של המקורבים למשה – כמו אחיו אהרון למשל (אבל לא רק), שום דבר פחות מאשר עונש מאלוהים לעיני כווולם לא היה יכול להוכיח  שקריו או עד כמה הם חמורים – וזה מה שאכן קרה

24/08/2009 22:32

זה בעיני לא בעיית הבנת הנקרא, אלא הקצה של הקרחון של בעיה של הגדרת המשמעות של העם הנבחר ע"י אלוהים.

משה בא והעמיד כללים, וחוקים.

קורח, לעומתו בא ואמר: אם כל העם קדושים,מדוע אנחנו בכלל צריכים את משה שיעביר לנו מה המשמעות של העם הנבחר?! אם אלוהים בחר בנו, למה אנחנו צריכים חוקים וכללים? אנחנו כבר קדושים.

 

27/08/2009 23:40

עוד הרמזים שיש בשיר הזה:

"הַלַּיְלָה הַהוּא, יִקָּחֵהוּ-אֹפֶל" לקוח מספר איוב, הכוונה לליל שאיוב נולד בו.

בְּדָמַיִךְ חֲיִי" לקוח מ יחזקאל פרק ט"ז פסוק 6

"לבנון ושריון וקול שובר ארזים" הרמז לתהילים כ"ט פסוקים 5 ו 6.

הייתה צעקה גדולה- רמז לצעקה של המצרים לאחר מכת בכורות (ספר שמות פרק י"ב פסוק 30)

ותיקון" על דעת המקום לקוח מתפילת כל נדרי,ולא מתפילת העמידה(שנקראת גם תפילת 18)  כפי שסבר BOGUS.

 

28/08/2009 16:43

לקורח היו בעיות הבנת הנאמר. זה לכשעצמו לא בעיה – אם היה שואל, מברר, מוודא – אפילו בכעס. אבל הוא בחר לפעול אחרת.

אמר משה בשם האל: קדושים אתם לי, ומיד אח"כ  – והתקדשתם….כלומר בעניין קדושה יש פה יחסי הדדיות, אבל את ההמשך קורח כבר לא שמע…אלוהים בחר בנו לו לעם כדי שנקיים חוקיו, ובכך נהגרום לכל העולם לרצות לקיימם גם כן, כלומר נפיץ תורתו בדרך של מופת מעשי.גם כאן קורח הפסיק לשמוע את נאמר אחרי 4 המילים הראשונות "אתם תהיו לי לעם".

קורח ועדתו – מיד לאחר שאמרו נעשה ונשמע, לא עשו ולא שמעו

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “מדוע היהודים מתפארים באסונות?”

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s