ליל תיקון שבועות

הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,742
25/05/2009 20:45

השנה לא רק אנשים דתיים ילכו וילמדו כל הלילה עבור תיקון שבועות,אלא גם נשים וגם חילונים.

אמנם,כל אחד ילמד במסגרת הנוחה לא ולא במעורב, אבל עד כה נשים לא יכלו ללמוד ולהשתף בתיקון ליל שבועות.

חילוניים בטח ילמדו בתי מדרש ליברליים,וכמובן יהיו בבתי מדרש של אנשי חב"ד שפתוחים לחילונים על מנת להכיר להם  את תיקון שבועות.

מה דעתכם על ההשתתפות של חילונים ונשים בתיקון ליל שבועות?

(הרי הנשים, ואף רוב החילונים לא קוראים את התורה ולכן פחות שמחים על נתינתה, לעומת אלו השוקדים בה יומם ולילה, ואינם בעלי רמת ידע ובקיאות שתאפשר להם ללמוד קבלה, והרי התיקון הזה הוא חלק מהקבלה. )

לפי המדרש ארבעה נכנסו לפרדס, הקבלה היא גם דבר מסוכן,ולכן איני מבין מה האינטרס של המלמדים את התיקון,ללמד אותו אנשים שאינם ראויים או מוכנים להתעסק בקבלה, וזה כולל חלק גדול מהאנשים שכן מאמינים ושומרים על אורח חיים דתי.(חייבים להיות בני 42, מיושבים בדעותיהם, ומכירים את התנ"ך בע"פ, זה אחוז קטן מאוד מכלל הדתיים) .

נשים גם לא מחויבות בכלל לקרוא את התורה, ולכן עד עכשיו לא התירו להן להשתתף בלימוד ובתיקון של שבועות.

הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,742
26/05/2009 18:24

תיקון טעות: תיקון ליל שבועות, אמנם התחיל אצל חבר'ה שעסקו בקבלה, אבל כיום המנהג התרחב, והקבלה  היא מניע קטן יותר בהשתתפות בתיקון,לעומת השימחה על קבלת התורה.מניע נוסף לתיקון:החטא של בנ"י במעמד הר סיני, לפי מדרש שיר השירים רבה  שבו ישנו בנ"י עד מאוחר, ואלוקים נאלץ להעיר אותם ברעמים וברקים, ולכן כעת נשארים ערים כל הלילה.

(עם זאת הפרשנות בזוהר על פרשת אמור, כמו גם קריאה מספר היצירה הושארו בסדר הקריאה של התיקון, אך לא נכנסים למשמעויות הטמונות בהם.)

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,910
26/05/2009 22:35

אם כל בני ישראל נרדמו  ועל כן צאצאיהם חייבים בתיקון – הרי זה כולל את כולם, כל מי שבגיל מצוות ומעלה, כולל נשים – שהרי גם הן נרדמו אז.

הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,742
27/05/2009 19:09

זה בדיוק מה שכותב אור זוהר:

" ליל מתן תורה, מסמל במסורת העברית רגע שבו האלוהות והעולם התאחדו. כל מי שהיו נוכחים שם, למן משה אהרון ומרים ועד לאחרוני העבדים והשפחות, היו עדים לרגע הזה ולקחו בו חלק"

"המסורת הקבלית שעוסקת בסודות הגלגול והתיקון יודעת לספר לנו שהנשמות של כולנו היו נוכחות שם בסיני, וליל שבועות הוא מרחב בזמן שמאפשר לנו להיזכר באותו הרגע ולהתחבר אליו מחדש. לכן, ליל מתן תורה מסמל על פי המסורת הקבלית הזו את תיקון חטא אדם וחווה בגן עדן – לא פחות! "

למאמר המלא


הצטרף 22/07/2008
הודעות 5,941
27/05/2009 19:30
אופטיקאי מדופלם:

השנה לא רק אנשים דתיים ילכו וילמדו כל הלילה עבור תיקון שבועות,אלא גם נשים וגם חילונים.

אמנם,כל אחד ילמד במסגרת הנוחה לא ולא במעורב, אבל עד כה נשים לא יכלו ללמוד ולהשתף בתיקון ליל שבועות.

חילוניים בטח ילמדו בתי מדרש ליברליים,וכמובן יהיו בבתי מדרש של אנשי חב"ד שפתוחים לחילונים על מנת להכיר להם  את תיקון שבועות.

מה דעתכם על ההשתתפות של חילונים ונשים בתיקון ליל שבועות?

(הרי הנשים, ואף רוב החילונים לא קוראים את התורה ולכן פחות שמחים על נתינתה, לעומת אלו השוקדים בה יומם ולילה, ואינם בעלי רמת ידע ובקיאות שתאפשר להם ללמוד קבלה, והרי התיקון הזה הוא חלק מהקבלה. )

לפי המדרש ארבעה נכנסו לפרדס, הקבלה היא גם דבר מסוכן,ולכן איני מבין מה האינטרס של המלמדים את התיקון,ללמד אותו אנשים שאינם ראויים או מוכנים להתעסק בקבלה, וזה כולל חלק גדול מהאנשים שכן מאמינים ושומרים על אורח חיים דתי.(חייבים להיות בני 42, מיושבים בדעותיהם, ומכירים את התנ"ך בע"פ, זה אחוז קטן מאוד מכלל הדתיים) .

נשים גם לא מחויבות בכלל לקרוא את התורה, ולכן עד עכשיו לא התירו להן להשתתף בלימוד ובתיקון של שבועות.

דעתי שכול זה הוא חשיבת סרק.

מה עוזר תיקון ליל שבועות

כאשר מתעלמים מיתומים ואלמנות

והרי בישעיהו פרק א כתוב "למה לי רוב זבחיכם יאמר ה', אם יהיו חטאכם כשנים כשלג ילבינו, אם יאדימו כתולע כצמר יהיו".

אז שיילכו וילמדו כול הליילה – ביג דיל.  על זה יום כיפור יכול לכפר כי זה בין אדם למקום. אבל עד שחברך לא יסלח לך גם אלף ימי כיפורים לא יעזרו.

הצטרף 22/07/2008
הודעות 5,941
27/05/2009 19:34
אופטיקאי מדופלם:

זה בדיוק מה שכותב אור זוהר:

" ליל מתן תורה, מסמל במסורת העברית רגע שבו האלוהות והעולם התאחדו. כל מי שהיו נוכחים שם, למן משה אהרון ומרים ועד לאחרוני העבדים והשפחות, היו עדים לרגע הזה ולקחו בו חלק"

"המסורת הקבלית שעוסקת בסודות הגלגול והתיקון יודעת לספר לנו שהנשמות של כולנו היו נוכחות שם בסיני, וליל שבועות הוא מרחב בזמן שמאפשר לנו להיזכר באותו הרגע ולהתחבר אליו מחדש. לכן, ליל מתן תורה מסמל על פי המסורת הקבלית הזו את תיקון חטא אדם וחווה בגן עדן – לא פחות! "

למאמר המלא


האלוקות והעולם מתאחדים כאשר האדם מבין ומפנים שגם השני הוא יציר כפיו של הבורא, ולכן שעצוב לחברו גם לבורא עצוב ומכאן שצריך לשמח את חברו ולעשות הכול שלא ירגיש צער.  אז שאתה מתחבר לאדם אחר ודוגל בגמילות חסדים ואהבת לרעיך כמוך אתה בעצם לא רק מחבר את האלוקות עם העולם אלא אדרבא אתה משמח את השכינה.

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,910
28/05/2009 02:06

ברוך השב, ניר!

על פי התפיסה הדתית מטבעו של האדם לחשוב קודם כל על עצמו, ואין שום דבר בעל עוצמה מספקת שימנע ממנו להתחשב רק בטובתו תוך התעלמות מטובת הזולת ומטובת הסובב אותו בכלל מלבד יראת בורא עולם. יראה זו באה עם ההכרה בכך שאין זכות לאדם לנהוג בעולם ובמה שבתוכו כבשלו, אלא זה פקדון שנתן בורא עולם ובעליו למשמרת. ככל שאדם יתקרב אל האלוהים, כן יהיה שומר נאמן יותר על הפקדון הזה, יעשה יותר לתיקון מה שהתקלקל בו.

התקרבות זו אינה באה כדי להכות על חטא, אלא כדי למנוע חטא ובתקווה לספוג הכוח והחמלה הדרושים לתיקון  קלקולי החטאים שכבר נעשו

הצטרף 22/07/2008
הודעות 5,941
28/05/2009 19:28
LuckyHunch:

ברוך השב, ניר!

על פי התפיסה הדתית מטבעו של האדם לחשוב קודם כל על עצמו, ואין שום דבר בעל עוצמה מספקת שימנע ממנו להתחשב רק בטובתו תוך התעלמות מטובת הזולת ומטובת הסובב אותו בכלל מלבד יראת בורא עולם. יראה זו באה עם ההכרה בכך שאין זכות לאדם לנהוג בעולם ובמה שבתוכו כבשלו, אלא זה פקדון שנתן בורא עולם ובעליו למשמרת. ככל שאדם יתקרב אל האלוהים, כן יהיה שומר נאמן יותר על הפקדון הזה, יעשה יותר לתיקון מה שהתקלקל בו.

התקרבות זו אינה באה כדי להכות על חטא, אלא כדי למנוע חטא ובתקווה לספוג הכוח והחמלה הדרושים לתיקון  קלקולי החטאים שכבר נעשו

וכמו שאתה אומר ואני מצטט "על פי התפיסה הדתית".  אך ממתי להתקרב אל הבורא זה עניין של דת. מה אם אני לא מתהלך עם ציצית בחוץ וזקן ושטריימל או לא יודע מה אז אני לא מחובר לבורא?  זאת בדיוק הטעות ידידי הייקר. והרי התורה עצמה אומרת שיום כיפור מכפר על חטאים בין אדם למקום לא בין אדם לחברו, אלו לא יתוקנו עד שאותו אחד מוחל לך. משמע שבין אדם לחברו זה יותר חשוב.

ובוא נציין את סדברי חז"ל עצמם שמעידים "דרך ארץ קדמה לתורה".  אז יבוא פלוני ויאמר הוא מאוד מחובר לקב"ה. הוא מניח גם תפילין של רבינו תם וכול יום מקווה, ציצית וכפותה. זקן ופיאות ולא יודע מה כול ההידורים. מה זה שווה אם הוא מכה את אישתו נניח.

אז יופי טופי. אלו הולכים ושוקדים תיקון ליל שבועות, ערים כול הליילה ושיעור כזה ודבר תורה אחר. למוחרת, הוא שוב מתחמן אדם כזה או אחר או ממשיך לבגוד באשתו או לא יודע מה או ממשיך כדרכם של הפוליטיקאים שלנו. אבל מה העיקר הוא הייה בתיקון ליל שבועות

Anonymous

(אורח)
29/05/2009 02:02

כל הכבוד ניר.

הוציאו לעצמכם את הזבל מהראש. לא ההידור ובטח לא ההתהדרות בציציות יהפוך אותכם ל"יותר יהודים". אין יותר או פחות יהודים. יש יהודים ולא יהודים.

אלוקים במקום אלוהים, אדושם במקום אדוני ולאחרונה שמעתי (ולא האמנתי) קלי במקום אלי. איך בדיוק סירוס שם השם יותר "יהודי" מאמירת שם השם?

מעשים טובים יקרבוכם ולא כל הצביעות שנשפכת בפורום הזה.

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,910
29/05/2009 04:41

ניר ידידי,

קודם כל, לשם הבהירות ולמען היושר, ברצוני להסב תשומת ליבך שאני אומרת, לא אומר Smile

לגופו של עניין :  מאז ומתמיד עיקר עניינה של הדת (כל דת) הוא הקשר בין האדם לאל. שאיפתו  של יהודי מאמין היא להתקרב לאל – האל שהוא הבורא, מקור הרוחניות שבאדם ומקור כל הטוב שבעולם.

אין לזה שום קשר למסורות לבוש, מבלי להמעיט מכבוד כל מה שהן מסמלות עבור אלה שמשמרים אותן. ליהודי יש תרי"ג מצוות, 613 מצוות של עשה ואל תעשה – חלקן בין אדם לחברו, חלקן בין אדם לאלוהיו. בין המצוות שבין אדם לאלוהיו יש גם מצוות הקשורות ללבוש –  ציצית, כסוי ראש הן מצוות מן התורה.  בעקרון אמורים ללבוש 8 בגדים (כולל כסוי הראש), מצווה שנשמרה בכל תפוצות ישראל – אבל הבגדים הם שונים: רק במזרח אירופה לבשו שטריימל וקאפוטה – אבל גם היהודים מתימן, למשל, שמרו על המצווה הזאת. גם כסוי הראש שונה…

אומרים שבכל דור יש ל"ו צדיקים – כלומר בכל דור יש רק 36 אנשים בעולם כולו שמצליחים לקיים את כל 613 המצוות. כל שאר  מיליארדי האנשים בעולם, כולל מליוני היהודים, כולל מאות אלפי שומרי המצוות שמקפידים לקיים מצוות בהקפדה יתרה על כל פרט קטן, לא מקיימים את כל המצוות שיש – בין אם פשוט לא מצליחים, או בוחרים לא לקיים חלק מהן.

אז ממה שעולה מדבריך, אתה כנראה מקפיד על מה שבין אדם לחברו ועל השאר לא כל כך או בכלל לא. כמוני כמוך. בכל זאת – נאמר שכל מצווה שאדם מקיים לשמה, מקרבת אותו אל הבורא, שהרי קיים מצוותו בכוונה.

להיות מחובר לקב"ה, להיות מחובר לקדושה – או, להבדיל – להיות מחובר לרעיון או אפילו לאדם, חבר או אהוב נגיד, זה הכל עניין של רגש, משהו שנובע מפנימיותו הכי עמוקה של אדם.  יש אנשים שעושים מדיטציה כדי להתחבר לאנרגיה הקוסמית. יש אנשים שמפנימים בדרך של לימוד טקסטים מסויימים, כל שנה במועד קבוע ובעל משמעות, כדי להתחבר אל יוצרם או שבהשראתו נכתבו. אלה גם אלה מטרתם התעלות מעל לקיום הגשמי כדי להיטיב עם עצמם, עם הזולת ועם העולם בכלל. אלה גם אלה מכוונים אל התחברות לאנרגיה שהיא המקור הראשוני של החיים, היצירה והטוב.

הרעיון הוא שכדי להיות ראוי להתחבר לאנרגיה הזאת, כדי להצליח להתחבר לאנרגיה הזאת, כבר מראש יש להזהר ולהשתדל מאד לא לעשות ואפילו לא לחשוב מה שיפריע להתחברות הזאת או אפילו ימנע אותה. כלומר, מי שמנסה להתחבר לאנרגיות האלה בקביעות גם משתדל כל הזמן לנהוג ולחשוב בדרך שתומכת בחיים ובטוב – בתוך עצמו וגם עם הזולת.

אז מי שמרמה, גונב, מכה – ואומר שהוא מחובר לקב"ה, גם משקר. על בטוח.

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,910
29/05/2009 07:04
Anonymous:

כל הכבוד ניר.

הוציאו לעצמכם את הזבל מהראש. לא יכולים בלי הדוגמה והמופת שלך. אתה מוזמן להתחיל. לא ההידור ובטח לא ההתהדרות בציציות יהפוך אותכם ל"יותר יהודים". אין יותר או פחות יהודים. יש יהודים ולא יהודים.נכון. לא מכירה כאן מתהדרים, אני בטח לא לובשת ציציות – ואיני מתהדרת בזה כמוך

אלוקים במקום אלוהים, אדושם במקום אדוני ולאחרונה שמעתי (ולא האמנתי) קלי במקום אלי. איך בדיוק סירוס שם השם יותר "יהודי" מאמירת שם השם? התשובה לאי אמירת שם האל או כתיבתו נמצאת בתורה, בציווי ברור וחד משמעי. זאת לא צורת התבטאות מוזרה, אלא קיום מצווה – כל אחד כמיטב הבנתו ואמונתו.

מעשים טובים יקרבוכם ולא כל הצביעות שנשפכת בפורום הזה.  והבורות שלך, גם בתכני הפורום הזה, תקרב אותך לאן בדיוק?  אולי לאח הגדול – גירסת העם, כנראה שלא למעגלי צדק……….

אורח,

הגעת לפורום היחיד באתר שמוקדש לדיאלוג על מה שמעניין או מטריד את כל  היהודים. יש כאן יהודים מכל העדות, האמונות וההשקפות – ביניהם דתיים, ביניהם אתאיסטים… וגם אחרים. מטרת הפורום היא דיאלוג, לא שכנוע.

העובדה שאני עונה לך היום בשעה הזאת אמורה לומר לך משהו – עלי, על הפורום וגם על מה שכתבת כאן

הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,742
30/05/2009 22:28

האירועים שהיו בליל שבועות 2009:

בכרמיאל, בערב ליל השבועות היה לימוד מ22:00 עד 03:00 בנושא: מהי אהבה?

בבית דניאל בת"א היה לילה לבן בנושא חלומות.

במדרש אלול בירשליים למדו על מגילת רות.

בחיפה היה תיקון ליל שבועות בנושא אהבה.

במשגב היה תיקון ליל שבועות בנושא עשרת הדיברות.

ולמקבץ של תיקונים נוספים שהיו השנה, ליחצו כאן .

מודעות פרסומת

3 תגובות על ״ליל תיקון שבועות״

  1. מנהג תיקון ליל שבועות
    פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזוהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלילה הזאת ושמחים בו, כולם יהיו רשומים וכתובים בספר הזיכרונות, והקדוש ברוך הוא מברך אותם בשבעים ברכות וכתרים של עולם העליון.

    איתא בפרקי דרבי אליעזר, רבי פינחס אומר, ערב שבת עמדו ישראל בהר סיני, ערוכים האנשים לבד והנשים לבד, אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה, לך אמור לבנות ישראל אם רוצות לקבל את התורה, שדרכם של האנשים ללכת אחר דעתן של הנשים, שנאמר (שמות יט.) כה תאמר לבית יעקב, אלו הנשים, ותגיד לבני ישראל, אלו האנשים, וענו כולם פה אחד, כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע. ובאותו יום ישנו בני ישראל עד שתי שעות ביום (דהיינו בערך עד השעה שבע בבוקר), ויצא משה למחנה ישראל והיה מעורר אותם משנתם, אמר להם, עמדו משינתכם, כבר בא החתן ומבקש את הכלה וממתין לה כדי לתת להם את התורה.

    ומכיוון שבעת קבלת התורה היו ישראל נרדמים כל הלילה, והוצרך הקדוש ברוך הוא להעירם, לכן צריכים לתקן הדבר על ידי שנעמוד על המשמר בלילה הזה ולעסוק בתורה.

    נשאל רבינו יוסף חיים מבבל, בספרו על פי הקבלה, האם ראוי לנשים ללמוד סדר הלימוד של ליל חג השבועות וליל הושענא רבה, או לא. והשיב, שהנהוג בביתו הוא, שהנשים אין אומרות הלימוד של ליל חג השבועות, והן ישנות. ואף על פי שהן נשים חכמניות ולמדניות, ודרכן ללמוד תהילים בכל יום, וגם יש להם לימוד קבוע, מכל מקום, על פי הקבלה אין הדבר טוב לנשים להישאר ערות בליל חג השבועות כלל, וגם הביא לכך סמך מדברי הזוהר הקדוש, וכן כתב מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, אבל ליל הושענא רבה אינו בכלל זה, וטוב לנשים להישאר ערות באותו הלילה כדין הגברים, אבל בליל שבועות לא.

    נכון ללמוד עם הציבור "התקון" שנדפס בספר "קריאי מועד"- תיקון ליל שבועות, שנסדר ונתקן על פי דברי המקובלים, ומכל מקום מי שחשקה נפשו לעסוק בלימוד גמרא ופוסקים, יש לו על מה שיסמוך, אבל אם רוב הציבור קוראים את התיקון, אין ראוי לפרוש מהם כלל.

    http://halachayomit.co.il/Default.asp?HalachaID=244

    אהבתי

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s