happy-new-year-fireworks[1]

חגיגת השנה האזרחית החדשה

29/12/2008 18:10

האם אתם בעד לחגוג את ליל הסילבסטר או ליל השנה האזרחית החדשה, או שלא?

סילבסטר, ככל הנראה כאפיפיור לא היה מיוחד ברדיפותיו ליהודים מכל אפיפיור אחר לפניו או אחריו, בניגוד לפרסומים שונים.

30/12/2008 08:44

אני מתנגד לחגיגת השנה האזרחית, ולא מתוך ציון שמה או מתוך התייחסות לאפיפיור כ"ש, אלא מתוך התייחסות לעובדה שמדובר ב"חגיגה" של אחרים.

יש לנו מספיק סיבות משלנו לחגוג ולשמוח ויש לנו מספיק חגים משלנו אז למה אנו צריכים "לנכס" לנו חגים של אחרים. עוד לא שמעתי על נוצרי או מוסלמי או הינדי שמאמץ לעצמו את "ראש השנה" היהודי כסיבה למסיבה.

אם נוסיף לזה את העובדה שבחלק מהמקרים "חוגגי הסילבסטר" היהודים אינם בדיוק אנשים שומרי מסורת ו/או חוגגי שאר החגים היהודים הדבר מחזק את עמדתי שכן אם למרות יהדותם הם מעדיפים חגים אחרים ע"פ החגים היהודים מה לי חלק בחגיהם ?

30/12/2008 16:20

 זה לא קשור בכלל למידת הדתיות, אלא לשייכות לאומית – באירופה הנוצרית נהוג לשתות לשוכרה בערב ראש השנה החדשה כבר יותר מ-1000 שנה, מה שגרם עשרות ומאות פעמים להשחתת רכוש יהודים וטבח יהודים. עשרות אלפי יהודים אם לא יותר נרצחו בלילה הזה במשך מאות שנים – אז איך בכלל יכול יהודי כלשהו לשמוח ביום הזה? אם כבר, יש להזכיר נשמות הנרצחים

30/12/2008 18:08

אביא לכאן כתבה קצרה שפורסמה על ידי ככתבת "ידיעות בית הגלגלים" בשנת תשס"ד חודש שבט.

שנה טובה, סילבסטר לא!

למה שנרצה לחגוג את השנה האזרחית , בזמן שיש לנו את ראש השנה שלנו? אם כל הכבוד ללוח הלועזי בואו נשמור על המסורת היהודית.

שורות אלו נכתבו כמה ימים אחרי ראש השנה. רציתי לכתוב משהו על החג החשוב, אך אמרתי לעצמי שעד שייצא העיתון הנושא כבר לא יהיה אקטואלי. הפיתרון המקורי שמצאתי: להתפשר ולכתוב על השנה האזרחית החדשה.

תהיה השנה החדשה אשר תהיה, תמיד אאחל שתהיה זו שנה טובה ומאושרת. אבל לי אישית זה די מפריע שבנוסף לראש השנה שלנו יהודים ישראלים רבים חוגגים את תחילת השנה הנוצרית.

הרי מצב הפוך מתרחש לעיתים נדירות, האם נמצא אדם נוצרי שהוא כה בקיא בלוח השנה היהודי כדי לדעת מתי חלים החגים שלנו? אני בספק.

נכון שכדי להיות מעודכנים ומשולבים בחיי היומיום העוברים במרוצה, חשוב לדעת את התאריך הלועזי. לדעתי מצב זה נוצר כתוצאה מכך שהיהודים לא העריכו את עצמם מספיק כדי ללמוד את לוח השנה שלהם.

לצערי זה עוול שכמעט אף אחד לא עושה מאמץ לתקנו (אולי אני אתחיל). בינתיים זו עובדה שבישראל מעודכנים יותר בלוח השנה הלועזי מאשר בעברי.

בכל אופן אני חושבת שצריך להפריד בין העיניינים ולפחות בנוגע לחגים יש לשמור על ייחודיות ועל ציביון יהודי.

אין שום הצדקה לכך שיהודים תופסים טרמפ על חגים של דתות אחרות. אשמח לאחל לכל נוצרי טוב: HAPPY NEW YEAR אך הייתי רוצה להרגיש בטוחה שאין לי כל נגיעה אישית לעניין , דבר שקשה לעשותו כאשר משנה לשנה אווירת חג המולד חודרת יותר לארץ.

יסמין

31/12/2008 08:08

ואם יורשה לי להוסיף לכל הנ"ל (ואני מניח שיורשה לי) לפני "חגיגות הסילבסטר" הייתי דואג שכל יהודי ידע את חודשי השנה העבריים לפי הסדר (מה שלצערי הרב לא קיים)

01/01/2009 01:15

עובר אורח נראה לי שהגזמת, יהודים כן יודעים את החודשים העבריים לפי סדרם.

אם בכל זאת אתה צודק ולא- אז להלן הרשימה:

תשרי

חשוון

כסליו

טבת

שבט

אדר

ניסן

אייר

סיוון

תמוז

אב

אלול

01/01/2009 07:35

יסמין,

לצערי הרב (באמת הרב) את היוצאת מהכלל שאינה מעידה על הכלל.

אני מוכן להתערב איתך שאם תצאי בסקר בלתי מייצג ותשאלי כל אדם ברחוב באיזה חודש עיברי אנו נמצאים כרגע ו/או את שמות כלל החודשים העבריים הרוב לא ידעו לענות.

01/01/2009 13:20

ואנחנו נמצאים בחודש טבת עכשיו. ליתר דיוק, ה בטבת.

01/01/2009 15:54

שוב יסמין,

אמרתי, ואני בהחלט עומד מאחרי דבריי – את היוצא מהכלל שאינו מעיד על הכלל אני סמוך ובטוח שסקר אקראי ברחוב יוכיח זאת.

01/01/2009 18:05

עובר אורח חנוכה החל ב25 בכיסלו. הוא נחגג 8 ימים. לפיכך אנחנו בחודש טבת.

04/01/2009 07:34

חבריםן יקרים  בהחלט,

במאמרי דלעיל לא הייתה כוונה לפגוע במי מיכם  ולאמר שהוא/היא אינו/ה יודעים את הלוח העיברי, ואם מישהוא/יא לקח את הדברים אישית ונפגע אני מצר על כך ומתנצל בפניו מכל ליבי, עם זאת אני די בטוח ש"משאל רחוב" אקראי יוכיח את טענתי דלעיל שחלק נכבד באוכלוסיה היהודית אינו יודע את סדר החודשים העבריים ואת זמנם.

יתר על כך אני סמוך ובטוח שאחוז ה"לא יודעים" יעלה בקרב אותה אוכלוסיה בציבור שדואגת לחגוג את ה"סילבסטר".

09/01/2009 00:26

עובר אורח, אף אחד מהמגיבים פה לא נפגע אישית מדבריך.

אל תשכח, שציבור המורים בכיתות א עד ד או עד ו מחויבים לפי חוק לכתוב את התאריך העברי על הלוח כתאריך.

דהיינו כל ילד, רואה את התאריך העברי יום יום במשך כשלוש שנים,אם לא שש שנים, אם הוא עלה בגיל של בית ספר יסודי.

היות שאין עדיין סקר  או מדגם שבדק את רמת הידיעה של החודשים העבריים בקרב חוגגי הסילבסטר, אני מציע לך לערוך משאל רחוב אקראי, ואחרי שתיצור אותו, תעביר לי אותו באי מייל, ואערוך מדגם שני שלו בעצמי.

6 מחשבות על “חגיגת השנה האזרחית החדשה”

    1. אחד הטובים ששמעתי צריך להפיץ כמה שיותר חבל שאין תרגום בכדי שיבינו יותר!!!

      לאקי שכוייח

      אהבתי

  1. תודה, הינדיק. …ועוד קודם תודה לידידי האמריקאי המאד חילוני ששלח לי את זה כי מצא שזה מאד מעניין.
    אגב, בזכות הוידאו הזה ידעתי לשאול עובד זר נוצרי אם הוא בכלל חוגג ואיך הוא רגיל. אפילו שהוא נאלץ לעבוד במשך כל החג, ההתעניינות גרמה לו להרגיש טוב יותר: במקום ממנו בא אף פעם לא היו יהודים, מאמינים שהרומאים הרגו את ישו כי הרומאים היו עובדי אלילים ותמיד רצה להכיר יהודים כי ישו היה יהודי. אצלם לא שותים לשוכרה בחג הזה כי זה חג שמשתדלים להקדיש כולו למשפחה, מחליפים מתנות בין משפחה וחברים וגם מחלקים מתנות לעניים – ויש תפילות חגיגיות בארועים המשפחתיים ובבתי התפילה. גם אצלם יש עץ חג מולד שמקשטים, שצריך להיות עץ ממשפחת המחטניים (אין שם אשוחים). זהו. …כמובן שאיחלתי לו חג שמח, מכל הלב.

    אהבתי

    1. לא סגרנו את זה שאין דבר כזה חילוני…?

      וזה הוכחה לכך עדיין שמע שיעור מרב… אז מאודד חילוני שומע שיעור (לא משנה הסיבה)?

      אהבתי

        1. חחחחחחחחחחח ברוך השם שרק חצי תמיד צריך להסתכל על חצי הכוס השלימה

          נסי להגיד לו מה שרבי נחמן אמר שם יהודי יעשה רק מצווה אחת כל חייו (אן דבר כזה כל יהודי מלה מצוות כרימון) ראוי לשמוח כל חייו למה?

          כי אחרי 120 שנה הוא יקבל את הגיהנום שלו אבל גיהינום זה מוגבל על שינוקה מכל חטאיו אבל אחר כך אחרי שהוא נקי הוא יקבל נצח נצחים של גן עדן על אותה מצווה

          עכשיו אם עשה כמה וכמה מצוות אין לזה שיעור!!!

          אהבתי

מה דעתך? Comment

