ט"ו באב – חג האהבה היהודי

מבט לעבר ים המלח מפסגת הר נבו

כאשר נשאל הלל הזקן מה עיקר התורה כולה על רגל אחת, ענה: "ואהבת לרעך כמוך"

כוח האהבה, המכונה אצל היוונים כוח ה-ארוס, הוא הכוח המניע, הכוח היוצר – זאת אהבה לשמה המכונה במדרשים "אהבת חינם" – אהבת איש ואישה, אהבת אדם לרעהו, אהבת אם, אהבת אב, אהבת ילדים, אהבת אחים….. – וגם אהבת האל.  על פי חכמי ישראל לדורותיהם  – כוח המניע לכל האהבות הוא אותו הכוח.

מכך יובן הקטע הבא, שקיבלתי באימייל לכבוד ט"ו באב: –

חג האהבה

חז"ל מנו שש סיבות ליום האהבה בתאריך זה, אך רק לשתיים מהן יש רקע רומנטי:

  • מחילת מתי-מדבר – על פי המדרש, חטא המרגלים אירע בתשעה באב וכעונש, בכל שנה בני ישראל במדבר היו חופרים לעצמם קברים בתשעה באב ומחכים בתוכם למותם. חלק מהגברים היו מתים והשאר ידעו שקבלו עוד שנה לחיות.בשנת הארבעים במדבר אף אחד לא מת בקברו ועל כן הם המשיכו להיכנס לקברים בלילות שלאחר מכן מתוך מחשבה שאולי טעו בתאריך. משהגיע ט"ו באב, ליל הירח המלא, הבינו שהעונש תם וחגגו את סיומו.
  • ביום זה חזר "הדיבור" אל משה – כלומר הנבואה (היא דבר ה') שפסקה מאז חטא המרגלים בשנה השנית לשהותם במדבר ,חזרה אל משה עתה בשנה ה-40 וזה היה סימן לסיום גזירת נדודי דור המדבר ופתיחת תקופת דור באי הארץ.
  • התרת נישואים בין השבטים – בסוף פרשת מסעי מסופר שלבקשת בני שבט מנשה צלפחד נקבע שבת יורשת נחלה תתחתן רק עם חתן משבטה כדי שנחלה לא תעבור בין השבטים. עם התבססות בני ישראל בארץ, נטשטשו הגבולות בין השבטים ונתבטל איסור זה. השערה נוספת לסיבת ביטול האיסור היא שהאיסור נבע רק מהצורך שכל שבט יילחם על נחלתו (ולא ירגיש שהוא נלחם בשביל מישהו אחר) ותוקן רק לתקופת כיבוש הארץ.
  • הותרו נישואים עם בני בנימין – הנדר היה שלא יינתנו לבני בנימין נשים מישראל, אך הותר לבני בנימין "לחטוף" נשים מישראל ולשם כך הנשים חוללו בכרמים ("וַיְצַוֻּ אֶת בְּנֵי בִנְיָמִן לֵאמֹר לְכוּ וַאֲרַבְתֶּם בַּכְּרָמִים. וּרְאִיתֶם וְהִנֵּה אִם יֵצְאוּ בְנוֹת שִׁילוֹ לָחוּל בַּמְּחֹלוֹת וִיצָאתֶם מִן הַכְּרָמִים וַחֲטַפְתֶּם לָכֶם אִישׁ אִשְׁתּוֹ מִבְּנוֹת שִׁילוֹ וַהֲלַכְתֶּם אֶרֶץ בִּנְיָמִן").
  • סיום כריתת עצים ללבית המקדש עבור המערכה על מזבח העולה, שכן מאותו היום ואילך יורד כוחה של החמה באופן שכבר ניכרת לחות בעצים הגורמת לחשש שיהיו בהם תולעים הפוסלות אותם למזבח. (והשמחה שבדבר: א. לעצים שלא ייכרתו ב. כפי שמסביר רבנו גרשום מאור הגולהלימוד תורהה המשובח ואפשרי יותר בלילות.)
  • ביטול הפרדיסאות (=שומרי הגבול) – על מנת למנוע את התערערות שלטונו, ירבעם בן נבט מנע מבני ישראל לעלות לרגל לירושלים. על פי חז"ל, הושע בן אלה ביטל את האיסור בט"ו באב.
  • קבורת הרוגי ביתר, הם הרוגי מרד בר כוכבא אשר במשך זמן רב לא נקברו.הברכה הרביעית בברכת המזון, ברכת "הטוב והמטיב" מציינת מאורע זה

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s