צנזורה, נמאסת!

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,914
16/11/2008 19:11

LuckyHunch

מנהל הקהילה

ההודעה נכתבה ב :
2007 /07 /23
ב -02:27

תודו, גם לכם נמאס שמצנזרים את החינוך. לי חורה כבר מזמן שמצנזרים כל מה שיהודי מבתי הספר – זה יוצר אנשים חסרי שורשים תרבותיים.

ואני חילונית. דתיים ודאי רוצים שתהיה יותר יהדות בבתי הספר. אז אם כולם רוצים את זה, וכבר מזמן, אז למה אין?

זבולון אורלב ויוסי פריצקי הביעו דעתם על כך ב-YNET, ומאז אני חוששת להעלות הנושא כאן – חוששת מתגובות ברמה של טוקבקים.

אז אנא מכם – את הטוקבקים תשאירו לעיתון – וכאן, בואו נשמיט הסיסמאות והסלוגנים ונדבר, נחליף דעות, באמת.

_________________________________________________________________________

הפוסט בן יותר משנה, אבל שום דבר מהותי לא השתנה  –  ואני עדיין שואלת:

אז אם כולם רוצים את זה, וכבר מזמן,  למה אין?

הצטרף 21/07/2008
הודעות 7,746
16/11/2008 22:51

אופציה א:

כל שר חינוך דואג כרגע להעלאת הרמה שמתמטיקה, אנגלית ,וכל מקצוע אחר שיש בו מדד קביעת רמה בינ"ל יותר מאשר בחינוך עצמו ובהקניית ערכים.

שרי החינוך רוצים רפורמה שבה יוכלו להגיד תיקנו את מערכת החינוך,ולא הוספנו ערכים יהודיים שאולי יתנו בסיס משותף שוב לעם בעתיד, כי זה אולי חשוב,אבל זה פחות טוב ברזומה.

הציבור החילוני, לא בטוח יאהב את התוספת של הקניית הערכים היהודיים,אלא חלק יטענו לכפייה דתית, או נסיונות להחזרה בתשובה,ופגיעה בזכותם לחופש מדת.

חלקם יגידו ובצדק, אם היינו רוצים חינוך יהודי מסורתי, היינו שולחים את הילדים לבית ספר מסורתי.

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,914
17/11/2008 16:34
אופטיקאי מדופלם:

אופציה א:

כל שר חינוך דואג כרגע להעלאת הרמה שמתמטיקה, אנגלית ,וכל מקצוע אחר שיש בו מדד קביעת רמה בינ"ל יותר מאשר בחינוך עצמו ובהקניית ערכים.

נכון. במילים אחרות – כל שר חינוך דואג להרבה דברים, אבל לא לחינוך.

שרי החינוך רוצים רפורמה שבה יוכלו להגיד תיקנו את מערכת החינוך,ולא הוספנו ערכים יהודיים שאולי יתנו בסיס משותף שוב לעם בעתיד, כי זה אולי חשוב,אבל זה פחות טוב ברזומה.

אז אולי בעצם שם התפקיד שלהם מוטעה, וצריך להיו בעצם  – שרי הרזומה ?

הציבור החילוני, לא בטוח יאהב את התוספת של הקניית הערכים היהודיים,אלא חלק יטענו לכפייה דתית, או  נסיונות להחזרה בתשובה , ופגיעה בזכותם לחופש מדת.

חלקם יגידו ובצדק, אם היינו רוצים חינוך יהודי מסורתי, היינו שולחים את הילדים לבית ספר מסורתי.

הקניית ערכים יהודיים  אינה הקניית ערכים יהודיים מסורתיים. למשל, קריאת כתב רש"י יכולה לשמש אומנם ללימוד חומש מבואר  ומפורש, אבל גם לקריאת המון ספרות (ועיתונות) החולין בת מאות השנים של העדה הספרדית, שרובה נכתבה בכתב זה. כל מי שלא  יודע לקרוא כתב רש"י מפסיד הכרות מיד ראשונה עם חלק חשוב של ההסטוריה היהודית והתרבות היהודית. מה זה קשור בכלל לערכי הדת היהודית שמלמדים בבתי ספר מסורתיים? – ערכי דת, לא מסורת: עוד לא פגשתי חילוני שאינו מעביר מסורת משפחתית לילדיו – מסורת שהיא יהודית בהכרח – שהרי מדובר במשפחה יהודית.

כלומר – לזה אף אחד בעצם לא מתנגד, אפילו מעוניינים בזה.

הצטרף 23/07/2008
הודעות 425
18/11/2008 08:02

חברים יקרים,

אתייחס רק לחלק האחרון בדיברכם, כי לדעתי כאן תמונה הבעיה העיקרית.

LuckyHunch:
הציבור החילוני, לא בטוח יאהב את התוספת של הקניית הערכים היהודיים,אלא חלק יטענו לכפייה דתית, או נסיונות החזרה בתשובה, ופגיעה בזכותם לחופש מדת.חלקם יגידו ובצדק, אם היינו רוצים חינוך יהודי מסורתי, היינו שולחיםאת הילדים לבית ספר מסורתי.

הקניית ערכים יהודיים  אינה הקניית ערכים יהודיים מסורתיים. למשל, קריאת

כתב רש"י יכולה לשמש אומנם ללימוד חומש מבואר  ומפורש, אבל גם לקריאת המון ספרות (ועיתונות) החולין בת מאות השנים של העדה הספרדית, שרובה נכתבה בכתב זה. כל מי שלא  יודע לקרוא כתב רש"י מפסיד הכרות מיד ראשונה עם חלק חשוב של ההסטוריה היהודית והתרבות היהודית. מה זה קשור בכלל לערכי הדת היהודית שמלמדים  בבתי ספר מסורתיים? – ערכי דת, לא מסורת: עוד לא פגשתי חילוני שאינו מעביר מסורתמשפחתית לילדיו – מסורת שהיא יהודית בהכרח – שהרי מדובר במשפחה יהודית.

כלומר – לזה אף אחד בעצם לא מתנגד, אפילו מעוניינים בזה.

לצערי ה"דה- לגטימציה" שעשו האנשים שמתיימרים לייצג את הדת והיהדות למה שהיא באמת הם הגורמים בעצם הבעיה.

למה אני מתכוון, אם נשאל את ה"ישראלי המצוי" על יהדות הקונטציה הראשונה שתעלה במוחו היא של אברכים צעירים אשר "מתים באוהלה של תורה" או לחילופין ח"כ חרדים מש"ס (או מיהדות התורה) שמוכנים לשבת בכל ממשלה ובלבד שמשלם המיסים הישראלי ישלם את הסחטנות הפוליטית שלהם, או לחילופין דואגים להעביר חוקים של "כפיה דתית" כגון חוק החמץ או חוק איסור פתיחת בתי "עונג" בט' באב. (לא אתייחס כרגע לדעתי על הדברים הנ"ל – אולם לצערי זו הקונוטציה שעולה) בפועל יהדות היא הרבה יותר מזה כפי שאנו מבינים, אולם נשאלת השאלה כיצד ניתן להעביר זאת לאותו "ישראלי מצוי" שבוודאי יראה (בעקבות הדעות שהזכרתי) כל שינוי כזה במוסדות החינוך כ"כפיה דתית", או במילים אחרות איך מבהירים לציבור הרחב שיהדות היא לא כפיה דתית.

Anonymous

(אורח)
23/11/2008 14:40

אני לא יודע להתבטא כמוכם.
אבל, אני הוא אותו חילוני, יהודי עלפי חוקי הדת שנולד לאם יהודיה ומלו אותי.
כשאומרים לי ערכים יהודיים עולה בעיני רוחי נועם פדרמן, מתישבי חברון, סרוב לקבל את מרות הממשל במדינה הזו.
עולה בעיני רוחי ש"ס, עם אברכיה הממיתים עצמן באוהלה של תורה,
עולים בעיני רוחי נטורי קרתא השורפים עגלות זבל,
עולים בעיני רוחי שיקולי הדת (הזרים לי) לקביעת המועד להחלת שעון חורף.
עולה בעיני רוחי חוסר היכולת להקמת מוסד לנישואים אזרחיים.
עולה בעיני רוחי ההתנכלות לחברה שהציע שירות לשרפת גופות מתים.
את הזכות שלי על הארץ הזו אני לא שואב מההבטחה האלוהית לאברהם יצחק ויעקב.
אלה, כדברי בן גוריון במגילת העצמאות – "מתוקף זכותנו הטבעית" לזכות במדינה משלנו.
אין אלוהים, אלוהים הוא סיפור פולקלור.
כך גם בריאת העולם, נח והתיבה… ובני ישראל גם לא בנו את הפירמידות.
יש ללמד לצורך השכלה כללית מי זה רש"י (רבי שמואל יצחקי). אפשר שתלמיד בישראל ידע גם ש- "פרדס" משמעו פשט, רמז, דרש, סוד.
אבל מי שרוצה ללמוד לקרוא כתב רש"י ולהתעמק בכך מעבר לידע בסיסי,
שיצטרף לחוג ללימוד כתב רש"י.
צריך ללמד שעל פי סיפורי הפולקלור של הדת אלוהים בחר בנו כעם נבחר.
שאנשים בשר ודם מתוכו כתבו תורת מוסר אוניברסלית – עשרת הדברות,
ועליה בנו תילי תילים ופלפולים של הלכות עד כדי באיזה יד יש לנגב את הישבן,
ואיזה בהמה לאכול, ואיזה דג לא לאכול.
אבל באופן מעשי אנחנו עם ככול העמים.
ובמחשבה שניה הלוואי והיינו עם כמו חלק מעמי אירופה למשל.
עם נבחר וחיסול ממוקד של אלפרון. עם נבחר וחוק דרומי, עם נבחר ושלומיאליות שזועקת לשמים.
עם נבחר בלי משטרה, עם נבחר בו במחי יד, מציע ראש עיר חדש לירושלים לפרק את גשר המיתרים לאחר שועדות אין ספור ישבו וערכו תוכנית בניין…
עם נבחר ששכח לבנות גשר לרכבת בכניסה לחולון.
עם נבחר, עם 7 שנות קסאמים…
עם נבחר… אם זה לא היה כל כך עצוב, זה היה מצחיק עד מוות.

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,914
23/11/2008 21:30

וכן, אורח,

כתב רש"י הוא יותר מכל כתב חילוני, בכתב זה נכתבה יותר ספרות חולין מאשר ספרות קודש – כפי שמצויין בויקיפדיה  בקיצור נמרץ  -וגם כאן וכאן. כחילונית ממוצא אשכנזי, חרה לי שנאלצתי לגלות זאת רק אחרי הצבא במסגרת לימודי יהדות שמשרד החינוך חייב את הסמינר בו למדתי להעביר, וגם זה לאחר התנצחות רבת שנים.

לא מלמדים את זה מתוך דחיה והתרחקות מכל מה שנחשב לפני 50 שנה ויותר "גלותי" , מאותה סיבה שכמעט שלא מלמדים תרגום עברי של ספרות חולין שנכתבה במקור ביידיש, וספרות חולין שנכתבה במקור בלדינו בכלל לא מלמדים (אולי מפני שלא נשארו בארץ מתרגמים חילונים שיודעים לקרוא כתב רש"י?).

לכל עם יש תרבות, המונחלת לדור הצעיר מאז הגנון – רק בארץ  "החליטו" שתרבות  ראויה זה מה שהתפתח בארץ ב-100 השנים האחרונות. ואני  שואלת – מה עם 4000 שנות התרבות היהודית שקדמו, שנים שברובן רוב העם היהודי לא היה אדוק מאד בדתו. נטורי קרתא הם קבוצה קיצונית בחסידות סטמר, שזכתה לגינויים חמורים של ראשי החסידות ממנה באו. ש"ס היא תנועה שנוצרה לפני פחות מ-30 שנה…..ובן כמה בדיוק נועם פדרמן? מי הוא בכלל שבגללו תישלל זכותם של מליוני בני נוער יהודים ישראלים להכיר את מורשתם התרבותית, כפי שמכיר כל צרפתי, איטלקי, מרוקאי או ארגנטינאי את מורשתו הלאומית והאתנית?

כלל לא משנה אם תתייחס לסיפור כאל אמת אלוהית או כאל פולקלור, העיקר שתכיר אותו. ובכלל – יש הרבה דרכים שבהם יהודים מתייחסים לדת – מאחר שהיהדות היא גם תרבות וגם דת, רצוי שכל בוגר בית ספר יהודי במדינת היהודים יכיר  כמה, לא רק אחת: בעבר זה כבר נעשה – בשנות ה-70 למדנו בתיכון תנ"ך על פי הפרשנות האורתודוקסית וגם על פי  הפרשנות של ביקורת המקרא ובמה שהעמקנו – למדנו גם את ההבדל בין התפיסה היהודית לבין התפיסה  הנוצרית/מוסלמית/ אלילית של אותו הסיפור בדיוק (כולל הטענה שאנשים בשר ודם כתבו את עשרת הדיברות, אבל ממש  ממש לא רק הטענה הזאת)….למדנו גם קצת פילוסופיה יהודית תוך כדי…. אותם אברכים ופאנטים בהר חברון לא מכירים את רוב מה שלמדנו בתנ"ך ובספרות – אבל זאת כבר בעיה אחרת.

אנחנו עם ככל העמים מכל בחינה – בתורה האל בעצמו אומר את זה. אלא שאנחנו מיוחדים בזה שקיבלנו את התורה, העם היחיד שקיבל את התורה. זה היחוד שלנו – והוא בא לידי ביטוי  אם חיים על פי חוקיה. בלעדיה – אין הבדל בין העם היהודי לבן כל עם אחר. גם זה כתוב בתורה……. צריך לקרוא אותה, אפילו בלי שום פירוש – כדי לדעת את זה. מי שלא לימדו אותו בב"יס את העברית העתיקה הנקראת "עברית מקראית" יתקשה מאד להבין מה שכתוב שם……..

נמאסה עלי הצנזורה המונעת מאיתנו להיות עם ככל העמים, עם שלא מתבייש במורשת עתיקה – מן העתיקות בעולם. עדן הראל נסעה לנקות ראש במנזר הודי במשך שנתיים – וחזרה לארץ לאחר שיום אחד שאלה את ראש המנזר שאלה שלא ידע לענות עליה: הוא אמר שהתשובה נמצאת ביהדות – שתשאל רב. איזו תעודת עניות זאת לחינוך בארץ!

מספיק עם זה! לא רוצה שבודהיסט יידע יותר ממני על התרבות שלי. לא רוצה לגלות מיפני על גדולת היהדות, וגם לא מאפרו אמריקני. הכל פה, אנחנו במולדתנו. הגיע הזמן שנתנהג בהתאם.

Anonymous

(אורח)
  23/11/2008 23:02

תודה לך לאקי,
על ההסבר המקיף של עמדתך.
אני אשתדל לפנות זמן ולקפוץ לקישורים שצירפת.
אין למערכת החינוך די זמן כדי ללמד את כל מה שאת מציע ללמד.
בתחומים מסוימים מערכת החינוך, רק פותח שער לתלמיד. יסודות מצומצמים.

מי שרוצה להעמיק יעמיק באוניברסיטה. לבית הספר היסודי לחטיבת הביניים ולחטיבה העליונה
יש דיי והותר מסימות.
כמו למשל להכשיר את התלמידים להצליח במבחני "פיזה" הבינלאומיים.
קודם שילמדו הבנת הנקרא ומתמטיקה, ואחר כך את מורשת העם.
הכתיבה שלך מקסימה, מרתקת, ההתלהבות שלך סוחפת,
אבל, זה לישום באוניברסיטאות בהם התלמיד בוחר לו את המסלול והחוגים בהם הוא רוצה להשתלם.
לי דיי אם אחרי 12 שנות לימוד ידע התלמיד משהו על ההסטוריה של 100 השנים האחרונות.
אני אפילו מוכן להתפשר על 60 השנה האחרונות.
אני אסתפק בכך שהתלמידים שסיימו 12 שנות לימוד ידעו את ראשי התיבות של רש"י.

שוב, תודה לך על תגובתך.
לילה טוב לך.

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,914
24/11/2008 00:31

אורח יקר,

תודה על תגובתך המהירה… וחבל שהיא עדיין אנונימית. אני שמחה שנהנית לקרוא אותי.

במערכת החינוך כיום מלמדים לקרוא כבר בגן חובה – אם היו עושים את זה יותר טוב, לא היה צורך לחזור על כך בכתה א' ואפשר היה להמשיך הלאה: אם בחדר ילדים למדו ולומדים לקרוא כבר בגיל 3 – אין סיבה שילדים אחרים לא ילמדו זאת בגיל 5 בקלות, כמשחק נחמד. גם מתמטיקה היא משחק נחמד מאד – לאחר שלומדים לקרוא המספרים: שיחקתי בזה עם בני (4 פעולות החשבון היסודיות, מהירות חישוב) כבר מגיל 5 – בהתאם לידע שלו בכל גיל, בכל נסיעה ארוכה או המתנה מייגעת בתור לאנשהוא. כשעושים את זה בקבוצה – זה הרבה יותר דינמי ומרתק, ואפשר גם להוסיף תחרות נושאת פרסים כחלק מן המשחק. בצורה כזאת, כבר בגיל 7 (כתה ב') אפשר להמשיך הלאה – ואין צורך בכל עזרים שהם מלבד הסקרנות הטבעית של ילדים, אהבתם לשחק. מי שהוא תחרותי – זה ידרבן אותו, ומי שנהנה מגיבוש חברתי – זה מה שידרבן אותו להצטיין במשחקי המתמטיקה, הקריאה, האיות ויותר מאוחר – הבנת הנקרא.

לא מלמדים הסטוריה לפני כתה ד', מתוך התחשבות ביכולותיהם הקוגניטיביות של ילדים. מסכימה. אבל איזו סיבה יש לא לספר להם כבר בגנון סיפורים על ארועים חשובים בתולדות האומה (כל תולדותיה – לא רק רבע הפסיק האחרון שלהן*) –  כפי שגננת צרפתיה מספרת, כפי שגננת אמריקאית או ספרדיה מספרת? אגדות ומעשיות אפשר לספר מגיל צעיר – ילדים אוהבים לשמוע אותן, ואח"כ  – בגיל המתאים – אפשר להתחיל בלימוד הסטוריה בצורה מסודרת. אין לי ספק שעל רקע כזה לימודי ההסטוריה, התנ"ך, הספרות וגם לימודי הטבע והגיאוגרפיה – יהיו הרבה יותר משמעותיים.

כתב רש"י זה לא כזה סיפור: אנחנו למדנו את זה בכתה ג' – אחרי חודשיים כבר קראנו פחות או יותר, אחרי חצי שנה כולם קראו כתב רש"י בלי בעיה. אין לי ספק שאם זה לא היה רק חלק קטן משעות לימוד התנ"ך, היינו לומדים את זה הרבה יותר מהר. ….וזה היה כיף, כמו ללמוד לפענח צופן סודי – בדיוק בגיל שממציאים קודים כאלה (כמו שפת ה"ב" ודומותיה, וגם מסובכות הרבה יותר מזה).

אבל מי שרוצה להתעמק בכתבי גרשום שלום, מרטין בובר או  תורת היחסות של איינשטיין או תורת הקוואנטים, מורשתו של הרב קוק או התיאטרון בלדינו או יידיש או ללמוד על פראקטאלים, שילמד על זה באוניברסיטה. אני מדברת רק על מושגי יסוד וערכי יסוד. 12 שנות לימוד הן הרבה זמן, מספיק בהחלט, כדי להקנות אותם – אם רק רוצים, כמובן.

תלמידים, כצפוי, יזכרו רק חלק מתוך כל זה. על פי מחקרים, תלמיד שקדן זוכר בסוף שנת הלימודים לא יותר מכ-10% ממה שלמד, ככל שעובר הזמן יזכור פחות ופחות מזה. אם ילמדו אותם רק מה שאתה מציע , שזה לא הרבה פחות ממה שמלמדים כיום, יגדל כאן דור של בורים ועמי ארצות, חסרי תרבות ושייכות תרבותית או לאומית. מטרתו היסודית, הבסיסית, של בית ספר היא להעביר לדור הבא איך להיות חברים מועילים בחברה. כדי לרצות להועיל לחברה צריך קודם כל להרגיש שייך אליה. מה שיוצר תחושת שייכות אלה תרבות ומורשת משותפים. אם בי"ס  "לא מוצא את הזמן" להעביר אותן, אין סיבה לחברה (דהיינו – מדינה) לדאוג לקיומו.

ושוב, תודה על ההתייחסות העניינית והתגובה המהירה

לילה טוב!

______________________________________________________________________________________

*מפרגנת. 100 שנה מתוך הסטוריה של מעל 4000 הן הרבה פחות מרבע פסיק.

Anonymous

(אורח)
24/11/2008 13:36

שלום לך לאקי היקרה.
איזה יום קיצי נפלא באמצע החורף.
אמרתי לה, עזבי עבודה, בואי נצא לטייל על שפת הים,
בואי נלקק ארטיק מאגנום שוקולד-שוקולד,
בואי נשלב יד ביד, בואי נתנשק,
בואי נעמוד חבוקים באמצע הרחוב
שפתיים צמודות לשפתיים,
בעוד העוברים ושבים נועצים בנו עיניים בקנאה.
בואי תני לי לנשום את ניחוח גופך.
בואי אלי, בואי נפתח חלונות לקרני השמש החמימות,
בואי הרמי ידיים, ואסיר ממך את הטי-שרט,
בואי תני דרור לשדייך הנפלאים
בואי נעשה אהבה,
אבל מה יהיה עם המים היא שאלה,
אין גשם, הכינרת מתייבשת, ים המלח מתייבש,
עזבי את המים אמרתי לה,
בואי והצילי את ליבי מלקמול.
בואי והשקי אותי באהבתך.
הלוא חז"ל כבר אמרו: "עניי עירך קודמים"
אויי לי, אלליי,
כשאתן רוצות להתחמק ממעשה האהבה,
אתן מגייסות למטרה
אפילו את העונה השחונה.
בואי, יקירתי התחננתי,
בואי ואשקך מטר של אהבה,
אבל, אני לא יכול לקחת אחריות
על כל המדינה.

סליחה על הסטייה מהנושא, על דברי ההבל,
אני מתנצל על הדברים הבטלים,
נו, בואי נשוב לעניינינו,

למרות שהידברות נחוצה
גם בעניין האהבה.

קראתי אותך בעיון,
וואו, כמה שיש לי עוד ללמוד…
קודם כל, אני לא מכיר כמוך את מערכת החינוך.
אני לא מכיר לעומק את תוכניות הלימוד.
כמו שאמרתי במקום אחר, אני לא האיש לנהל דיון מקצועי
על מה אפשר ללמד מתי ומה לא.
אני תוצר של מערכת החינוך, בגיל +60 את בודאי מבינה
שמערכת החינוך היא עבורי זיכרון רחוק.
הספקתי אפילו לשכוח מה למדו ילדי בן (36) ובת (34)
הבן האהוב הנדסאי מכונות שבנוסף סיים לאחרונה תואר באוניברסיטה הפתוחה,
והבת היקרה מהנדסת כימיה.
לא, הם לא יודעם לקרוא כתב רש"י. זה לא מה שהם זקוקים לו בחיים.
אני גם לא בטוח שהם יודעים לנקוב בתאריך חורבן הבית הראשון והשני.
או יודעים מתי נחתמה המשנה, או על המחלוקת בין בית הלל ובית שמאי.
אנחנו לא חיינו בבית את 'תשעה באב' לא צמנו ולא ביכינו את החורבן.
סליחה שאני כזה, אני באמת מצנצל, שאני כזה.
אני לא מתכוון לשיר שיר הלל לחוסר הידע, אני יודע די והותר, ומשתדל כל יום לדעת יותר.
אמרתי לך שאני לא מתאים לכאן!!!
אני יודע שהיה חורבן, אני יודע שהיתה גלות, ואני יודע שהכל בגלל שנאת חינם.
מהקרבה לנכדי (10) (3.5) וקטנצ'יק בן פחות מחודש
אני יודע משהו על המתרחש כיום במערכת החינוך.
כסבא תומך ועוזר שמוכן בכל רגע להושיט יד לכלה,
אני יושב ליד הנכד כשהוא מבצע מטלה של הדפסת תקציר ספר שהוא קרא,
מאפיין את הגיבור וכותב המלצה.
מכאן אני יודע משהו, על מה לומד כיום ילד בכיתה ד'.
בתורה השלמתי לו תשובה על סיפור העברת הפיקוד ממשה ליהושע.
אולי גישתי פחות מחמירה, משלך, אולי אני סבא טוב שחס על הנכד,
בכל מקרה, נראה לי שהם לומדים דיי והותר.
אני התחלתי ללמוד אנגלית בכיתה ו' והם בכיתה ד'.
בכיתה ד' לא כתבתי המלצות על ספרים שקראתי.
יש התקדמות רבה בתחום החינוך.
ויש עדיין בכיתה של נכדי ילדים שהקריאה שלהם עדיין לא שוטפת.
שמחתי לקרוא שאת לאקי וזכית בילדים מוכשרים, שהם כחומר ביד היוצר,
כל הכבוד לך על היותך אימא משקיעה, מותר לך לדרוש את זה מכל אימא,
אבל, זה לא עובד כך.
יש הורים שזכו בילדים שקשה ללוש ולעצב אותם.
לאקי היקרה, יש הורים בובלילים ויש הורים פרידמנים (האח הגדול)
צפיתי במספר פרקים של היפה והחנון, אז… תרשמי לפנייך, יש הרבה מאד "יפות"…
ילדים רבים מאד (שיהיה אפילו ילדים רבים מידי) רוכשים את השכלתם רק בבית הספר,
לבית אין מה להוסיף על כך.
לפעמים הבית מתקשה אפילו לספק חינוך.
אני מנסה לדמיין לעצמי (ומתחלחל) את חילוקי הדעות על גיבוש תוכנית לימודים
שתכלול סיפורי מורשת לילדי הגן.
מחתרות, פלמ"ח, אלטלנה, ימין שמאל, אשכנזים, ספרדים… איזה פחד.
על משה הקטן בתיבה מספרים להם ואת חגי ישראל הם לומדים.
הם גם יודעים על הסתו והחצב, על הנחליאלי,
"ועשר אצבעות לי יש כל דבר עושות הן"
גדול עלי לנהל איתך שיחה, אני רחוק ממך כמו מזרח ממערב.
ומה אם האימא והאבא שלהם מרוקנים את ספריית הוידאו לקראת יום כיפור???
ונר החנוכה היחיד שהם ידליקו יהיה זה שהודלק בגן.
כך גם המצה היחידה שהם יאכלו.
בתאור שלך זה נשמע כל כך פשוט, – הושט היד וגע בם.
סליחה לאקי, אני לא מאמין לך. באמת סליחה.
כמו שאמרתי אני לא מכיר את תוכנית הלימודים של התלמיד בישראל.
אבל אני בטוח שנוגעים בחלק גדול מהנושאים עליהם את מדברת.
באיזה שלב לומד התלמיד הצרפתי על המאבק של אלג'יריה לעצמאות?
האם הוא באמת יודע את המורשת הצרפתית יותר מהתלמיד הישראלי את המורשת שלו?
לא מאמין לך, ושוב אני מתנצל, סליחה, סליחה, סליחה, על הבוטות.
קשה לבית הספר להעביר לדור הבא את הדרך להיות חברים מועילים לחברה.
אז… יש משמרות זה"ב. אז… הם משתתפים במבצעי התרמה…
אבל אנו חיים בתקופה (לא רק בארץ) שבה "האני" מעל הכל.
הערבות ההדדית מתה. הקיבוצים פשטו רגל,
כל שנה מתפרסם דו"ח עוני הכלבים נובחים והשירה עוברת.
העולם פתוח, אין הרגשת שייכות. לא מגנים יותר השתמטות משרות צבאי.
ל ה פ ך…
קשה ליצור תחושת שייכות, בעולם בו מהנדס מקבל תואר,
עולה על מטוס ותוך מספר שעות הוא עובד באוסטרליה, ארה"ב או אירופה.
העולם נפרש כמו שטיח לרגלי אנשים משכילים.
והם עולים על השטיח ומתעופפים מכאן.
שום לימודי מורשת לא תחזיק אותם כאן.
הם יגיעו עם הילדים לטיול ויספרו להם על האתרים בהם נלחמו.
ביתי למשל התעופפה במסגרת עבודתה ממדינה למדינה,
הכירה אחד צרפתי (נוצרי) נישאה לו וכעט יש לי נכד קטן שידבר עברית צרפתית והולנדית.
אינשאללה שידבר גם עברית, אני לא בטוח בכך.
לכי ספרי לה על מורשת ושייכות לעם כשהיא אזרח העולם!!!.
כל הכבוד לציונות שאת מדברת, אני איתך, אבל זה לא עובד.
יש כוחות גדולים יותר.
הידע שלי לא רחב כשלך, הטיעונים שלי לא מנוסחים בטוב טעם כמו אלה שלך.
אבל אני קול המציאות שקשה מאד אולי אפילו אי אפשר, לשנות אותה.
פעם חשבתי שהדת יכולה ליצור ביתר קלות שייכות ללאום.
אבל כשראיתי ברחבי העולם מאות אלפי יהודים דתיים שמקיימים חיים מלאים בלי שייכות ללאום שלנו.
הבנתי שגם לדת אין פתרון לבעיה.
צריך לדעת משהו על המורשת שלנו ועוד יותר צריך לפעול כדי שיהיה טוב, כייף, נעים\ לחיות במדינה הזו.
רשת ביטחון לפנסיות, קצבאות לנצולי השואה, עצירת הירי תלול המסלול על שדרות ואשקלון,
הקלה בשכר הלימוד באוניברסיטאות.. תוספת של תרופות מצילות חיים לסל התרופות… הגדלת שכר המינימום…
יתרמו יותר לרצון לחיות כאן כחברים מועילים לחברה.
מאשר הידע על המחלוקת בין רבן גמליאל לאביי או אני לא יודע מי…
זו דעתי.

הצטרף 21/07/2008
הודעות 4,914
24/11/2008 16:14

מה אתה מתנצל??? הידברות אינה בין דומים אלא בין שונים, כל אדם עולם ומלואו.

אפילו שיום קיצי יפה, מפלס הכנרת עלה ומפלס ים המלח ירד…ואין לי מושג איך לפתור את בעיית הבולענים שתחריף כתוצאה מזה עוד יותר……… נדמה לי שגם היושבים בועדות שהוקמו כדי לפתור את זה מומחים יותר בהפרחת מילים מרשימות מאשר בפתרון הבעיה הזאת…

אתה מבין,

על אף שגמני תוצר של מערכת החינוך הזאת,

עוד אינני סבתא,

אמא שהיא טירונית לידך

ויש לי המון שאלות ואין תשובות,

וכמה שאני רוכשת עוד ידע, אני מגלה שאני בעצם לא יודעת כלום

אני חושבת שדווקא בתקופה שהורים עסוקים יור בפרנסה מאשר בחינוך,כי אין ברירה

בית הספר חייב לחזור לחנך, בית הספר חייב לתת יותר תכנים

אין זה אומר שילדים יצטרכו ללמוד יותר: בין כה מכל דבר שהם עושים הם לומדים, אפילו כשהם נחים הם לומדים

זה אומר שמורים יצטרכו להשקיע יותר כדי שילדים ייהנו יותר, ישחקו יותר

– וכך, בסופו של דבר, יידעו הרבה יותר.

אז למדתי כתב רש"י: רוב חברי שכחו את זה כבר מזמן – ואם לא היה מזדמן לי מפעם לפעם להשתמש בידע הזה, גם אני הייתי שוכחת

אני למדתי על הנחליאלי בבית הספר, הבן שלי לא – אם לא הייתי מספרת לו לא היה יודע, וזה לא בסדר

מורות שלו אמרו לי כמה וכמה פעמים שאינן חייבות לחנך, זה תפקידה הבלעדי של המחנכת – בשעת חינוך (אולי שכחת, אבל זה לא השתנה מאז שאנחנו למדנו בבי"ס יסודי: 3/4 שעה פעם בשבוע – שרובה הודעות הנהלה, מזכירות ונסיונות שווא להשתלט על כתה של 30-40 תלמידים שכבר רוצים לצאת לחצר לשחק כל כך, שהופכים חדר הכיתה לחצר משחקים) . אז בית הספר לא מחנך, אלא רק מורים בודדים במערכת שעושים את זה די בשושו – בניגוד למגמה הכללית. לא קל לנהוג אחרת מכולם.

הפשיעה בקרב נוער מתגברת – אבל מערכת החינוך התקדמה הרבה. זה נכון וזה נכון. זה לא נשמע לך אבסורד?

המחלוקת בין רבן גמליאל לאביי אולי לא תתרום לתחושת השייכות, אבל הידיעה שנשיא המדינה, פרס, פתח ביקורו בבריטניה באותו היום בשנה (לפי הלוח העברי) בו נרצח רבי יעקב מאורליינס, תלמידו של רבנו תם – בעת הכתרתו של ריצ'רד לב הארי א- אולי תתרום, וגם תאיר כל הביקור על כל ארועיו באור אחר לגמרי. זה כמובן אם לשמות "רבנו תם" ו"ריצ'רד לב הארי" יש איזה משמעות……… ידע מסוג זה לא תרם לקריירה של רבים, אבל רבים מאד הושפעו מדברים כאלה בהחלטות חיים אישיות שלהם.

בית ספר צריך לחנך קודם כל, לא להוות מבוא ללימודי קריירה. אלה צריכים לבוא בעדיפות שניה. אם ביה"ס לא מהווה הכנה מספקת ללימודי קריירה, יש מכינה.

זאת השורה התחתונה, ועל זה – נדמה לי, לכל סבא וסבתא, אבא ואמא, בלי קשר לרמת השכלתם או כושר התבטאותם, יש דעה ויש מה לומר. חלק אמרו את זה בבחירות העירוניות האחרונות – גם בעירי נבחר ראש עיר שדעתו מנוגדת לדעתי בנקודה זו, ראש עיר שחושבת כמוך אבל מצהירה שהיא ציונית ויהודיה.. .. אם תצליח, יהיו לה בתי"ס להשוויץ בהם, אבל הבטחון האישי שלי  ושל תושבי העיר כולם ימשיך לרדת

זאת לא בעיה מקומית, אלא ארצית – ואני צעירה, רוצה להנות ממשחק עם נכדי, לכשיהיו, בגן המשחקים ללא חשש.

חוסר ערבות הדדית? כשבארץ אין מצב שאדם יפול ברחוב ולא יגשו מיד לפחות 10 כדי לעזור לו? …רק מה, בעוד כמה שנים יתכן שהמצב כבר יהיה שונה………ואז, אני לא בטוחה שימצא חן בעיניך להיות בן 70 פלוס בארץ הזאת

אני חושבת שמה שאני מציעה הוא בר ביצוע, גם במצב הקיים כיום. צריך רצון טוב ומחוייבות אישית כדי לבצע את זה, לא כסף. הכסף חשוב, מעמד המורים על הקנטים, אבל יש דברים יותר חשובים מכסף, כמו למשל האפשרות לטייל עם האשה שאתה אוהב על החוף ולהנות זה מזה בכיף – גם בעוד 10 שנים.

מחשבה אחת על “צנזורה, נמאסת!”

מה דעתך? Comment

