חופש במוסיקה

 

28/08/2008 00:32

נטו"ם כתב ב: 2007 /04 /10 :

דיון זה יעסוק בחופש ובגבולות דרך המוסיקה.

לא בכדי העליתי את להקת פינק פלויד ואת התמונה הנ"ל בשירשור עם הקישור לפה…*

לכל מי שנכנס ללא הקישור,הנה התמונה:

מדוע בחרתי דווקא בלהקה זו, כדי לדבר על חופש וגבולות דרך מוזיקה,ולמה דווקא שמתי את העטיפה של WISH YOU WERE HERE?

יש בדיסק זה,שיר אחד ארוך מאוד, בשני חלקים, SHINE ON YOU CRAZY DIAMOND, שכולו מוקדש לחבר הלהקה ולמייסד שלה,סיד בארט. סיד בארט היה מוסיקאי כישרוני,יוצר נפלא. המוסיקה שלו פרצה גבולות,ופרצה את הדרך לזרם הפסיכודאלי של היום. הוא נפל שבוי לסם הLSD ומאז,לא יכל להמשיך לתפקד בלהקה.  השיר הזה מבטא את הגעגועים של חברי הלהקה אליו. יותר מזה,מספרים  שבזמן ההקלטה של השיר,הגיע מישהו לאולפנים שביקש להצטרף ללהקה. הוא היה שמן,ולא מוכר,אז הוא גורש. לאחר מכן,התברר שזה היה סיד בארט.

מעבר לזה,ללהקה הזאת יש מלא שירים שעוסקים בחופש, ובגבולות.

השיר WELCOME TO THE MACHINE מדבר על איבוד האינדיווידואליות שלנו כבני אדם.

השיר MONEY למשל הוא שיר מחאה על הקפיטליזם,או על השלכותיו.

כל הדיסק THE DARK SIDE OF THE MOON עוסק בחיי היום יום,ובגבולות.

כל הדיסק אנימלס גם מותח ביקורת על ההתנהגות והאופי האנושי, ובכך תוחם מחדש את הגבולות.

ישנן עוד להקות שבאו ומתחו את הגבולות,אבל העלתי תחילה את פינק פלויד,שפתחה את הדרך הן לרוק הפסיכודאלי,ובכלל לכל הרוק המתקדם.

(מתחה את הגבולות הן במוסיקה והן בנושאים).

אשמח  אם עוד אנשים יעלו עוד דוגמאות להרכבים,להקות או שירים שעוסקים בחופש,בגבולות או סתם יעלו להקות או שירים שפרצו את הדרך לסיגנון מוסיקאלי כלשהו.

 

28/08/2008 00:34
ג'סי ל
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2004 /09 /14
572 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /10
ב -23:14
ם הזכרת את הנפילה לסמים זה קרה לעוד הרבה מוזיקאים ואמנים בכלל, למשל: אלוויס פרסלי, ג'ים מוריסון וכאן בישראל אני חושבת שהסיפור המפורסם ביותר הוא של זוהר ארגוב. אני מבינה שאתה מוביל לשאלה הזו:

הם משמשים כמושא ההערצתם של בני נוער רבים, בזמן שהם עושים דברים שאינם ראויים או אפילו אסורים בתכלית לחיקוי, איך שני הדברים מסתדרים יחד?

האם הבנתי נכון?

ועוד דבר לעיתיםפרט למה שהם עושים לעצמם, גם האומנות שלהם מכילה מסרים בעייתים כמו: "אנחנו לא צרכים חינוך" של הפינק פלוייד אני חושבת. או כאן בישראל: "אנחנו דור מזויין" של אביב גפן.

לסוגיה זו התכוונת?

 

28/08/2008 00:34
אווטאר
LuckyHunch
מנהל הקהילה
מנהל הקהילה
רשום מ :2003 /08 /30
4033 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /11
ב -00:11

ציטוט: הכותב המקורי ג'סי ל ב 2007 /04 /10


ם הזכרת את הנפילה לסמים זה קרה לעוד הרבה מוזיקאים ואמנים בכלל, למשל: אלוויס פרסלי, ג'ים מוריסון וכאן בישראל אני חושבת שהסיפור המפורסם ביותר הוא של זוהר ארגוב. אני מבינה שאתה מוביל לשאלה הזו:

הם משמשים כמושא ההערצתם של בני נוער רבים, בזמן שהם עושים דברים שאינם ראויים או אפילו אסורים בתכלית לחיקוי, איך שני הדברים מסתדרים יחד?

האם הבנתי נכון?

ועוד דבר לעיתיםפרט למה שהם עושים לעצמם, גם האומנות שלהם מכילה מסרים בעייתים כמו: "אנחנו לא צרכים חינוך" של הפינק פלוייד אני חושבת. או כאן בישראל: "אנחנו דור מזויין" של אביב גפן.

לסוגיה זו התכוונת?


 איך הגעת לזה???

נטו"ם מבקש  להעלות כאן דוגמאות ליוצרים ויצירות מוסיקליות המוחות נגד דכוי מכל הסוגים – חברתי, כלכלי, מנטאלי, יצירתי… ועוד, מצד אחד. מצד שני, הוא מבקש להביא דוגמאות ללהקות שפרצו דרך מוסיקלית חדשה – תוך הפגנת חופש יצירתי חדשני. מראש אמר שהאשכול עוסק בסוגיית החופש בעולם המוסיקה.

מה זה קשור לחיקוי, מודלים להערצה ולשאלה אם יוצר מוסיקלי צריך או לא צריך להיות מופת חינוכי???


מה הקשר בין השיר של פינק פלויד לשיר של אביב גפן?

אלה מילות השיר של פינק פלויד:

We dont need no education.
We dont need no thought control.
No dark sarcasm in the classroom.
Teacher, leave those kids alone.
Hey, teacher, leave those kids alone!
All in all its just another brick in the wall.
All in all youre just another brick in the wall.

 ואלה מילות השיר של אביב גפן:

עכשיו מעונן
במקום מסוכן שנקרא לו הארץ
גר אדם מבולבל שנקרא לו אני
כי למרות שיש שמש יש הרבה אנשים אפורים

במקום די מגעיל שנקרא לו הבית
גר אדם מבולבל שנקרא לו אני
כי למרות שיש כסף יש הרבה אנשים עניים

עכשיו מעונן

במקום די מדהים שנקרא לו הבית
ההורים נפרדים שיהיה יותר טוב
אבל הבית שלי הוא נמצא בין רחוב לרחוב

במקום די מפחיד שנקרא לו הבית
בן אדם שם שותה בקבוק אחרי בקבוק
הבן אדם הזה הוא האבא שלי בדיוק

אולי עכשיו מעונן

אנחנו דור מזויין עכשיו מעונן
רוצים ללכת מכאן
אנחנו דור מזויין
עכשיו מעונן

ומה בעייתי בעינייך במסרים שבשירים האלה?

במקום מסוכן שנקרא לו הארץ
גר אדם מבולבל שנקרא לו אני
כי למרות שיש שמש יש הרבה אנשים אפורים

במקום די מגעיל שנקרא לו הבית
גר אדם מבולבל שנקרא לו אני
כי למרות שיש כסף יש הרבה אנשים עניים

עכשיו מעונן

במקום די מדהים שנקרא לו הבית
ההורים נפרדים שיהיה יותר טוב
אבל הבית שלי הוא נמצא בין רחוב לרחוב

במקום די מפחיד שנקרא לו הבית
בן אדם שם שותה בקבוק אחרי בקבוק
הבן אדם הזה הוא האבא שלי בדיוק

אולי עכשיו מעונן

אנחנו דור מזויין עכשיו מעונן
רוצים ללכת מכאן
אנחנו דור מזויין
עכשיו מעונן

ומה בעייתי בעינייך במסרים שבשירים האלה?
 

28/08/2008 00:35
אווטאר
ג'סי ל
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2004 /09 /14
572 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /11
ב -01:24
יהודית לא צריך לכעוס  

בהזדמנות הקרובה אסביר איך הגעתי, פשוט עכשיו מאוד מאוחר לילה טוב.

 

28/08/2008 00:35
אווטאר
LuckyHunch
מנהל הקהילה
מנהל הקהילה
רשום מ :2003 /08 /30
4033 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /11
ב -10:08
חחחחח…….מי כועס בכלל?  – אני פשוט תמהה ולא מבינה, אבל גם בטוחה מראש שהסבר יגיע  
 

28/08/2008 00:36
אווטאר
ג'סי ל
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2004 /09 /14
572 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /11
ב -19:02
טוב הנה זה מגיע:

השירשור עוסק בחופש וגבולות במוזיקה ואני חושבת שכל עוד האמן כותב למגירה העניין הזה לא צריך כל כך להטריד  אותו. אבל ברגע שהמסרים שלו יוצאים  החוצה, אז העניין הזה הוא קריטי, הגבולות שהוא שם לעצמו או מצד שני מידת החופש שהוא לוקח לעצמו מהווים גורם מכריע באופן שבו הוא והאמנות שלו ישפיעו על קהל היעד. אם באמת אכפת לאמן מקהל היעד ולא רק מהרווחים שהוא עושה תודות להם, הוא אמור לקחת עובדה זו בחשבון.

אני מסכימה עם נטום שהפינק פלוייד הם פורצי דרך  בתחום המוזיקה והייתה להם כוונה טובה להביא ליצירה של חברה נוקשה פחות, אבל מצד שני תחשבי מיהו אדם בלי חינוך? האם באמת חינוך אינו נחוץ לבני האדם?

כמו הפינק פלוייד גם השמות שאני הבאתי: ג'ים מוריסון, אלוויס פרסלי וכאן בארץ זוהר ארגוב ואביב גפן היוו וחלקם עדיין הינם ב"ה, סוג של פורצי דרך בתחום המוסיקה, אך עם כל הכבוד שאני רוחשת להם על "הדם החדש" שהזרימו לתחום, אי אפשר להתעלם מהעובדה שדומותם טומנת בתוכה בעייתיות מסויימת, שבעיניי היא רצינית ביותר. 

28/08/2008 00:36
אווטאר
נטו"ם
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2006 /12 /08
485 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /11
ב -19:36
ג'סי…

את מחזירה אותי ואותך,לדיון בסיסי על מהות החינוך. ברשותך,אדלג על דיון זה,משום שאפשר להמשיכו בדיון על חינוך מהבית.

אחד האנשים הכי מחונכים,הכי נערצים, הכי נאורים באמת,הוא א.ב. לינקולן. הוא היה אוטודידקט.

פינק פלויד, באו ורצו להלחם במצב שבו המורה הוא דמות כל יכול, והתלמיד קטן ומסכן.הם נאבקו ביחס של הממשל,לתלמיד. הערות ציניות וסרקסטיות.

מורה של אמי, בשנות ה50 או ה60,אמר לתלמיד שלו: בעבר אתה נכשלת,בעתיד תיכשל,וגם בהווה ציונך נכשל. מורים,היו חצי אלוהים. 

בעיני,הרבה יותר נכון לחנך בני אדם לקחת מפורצי הדרך בכל התחומים הללו את היכולת נניח לחשוב או ליצור מחוץ לקופסא, את המסרים החברתיים, (גם לחיפושיות היו הרבה מסרים חברתיים), ולא את פריקת כל העול,או התמכרות לסמים או לאלכוהול.

ועוד נקודה למחשבה… דווקא ברית המועצות, שהייתה אחת המדינות הכי מדכאות,דווקא טיפחה  ומימנה את המוסיקאים.

היה להם הרבה יותר קל ללמוד ולהפוך לווירטואוזים בברית המועצות בזכות המימון,ואכן מי מהאמנים מהגוש הקומוניסטי שברחו למערב, אולי יכלו לכתוב על הכל,אבל היו מוגבלים מבחינת זמן להשקיע בכתיבה וביצירה אישית,משום שהיו חייבים גם להתפרנס.( סיר הבשר המצרי המודרני?!)

 

28/08/2008 00:37
אווטאר
נטו"ם
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2006 /12 /08
485 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /11
ב -19:39

את חירותי / ג'ורג' מוסטקי

את חרותי שמרתי לי אותך

כמוכוכב בסער

את חרותי עזרת לי לעמוד

בכל כאב וצער

ולצעוד בדרכי גורלי

עד תבוא גם עלי השלכת

ולרקום חלומות על קרני הלבנה

וללכת ללכת.

…………………….

את חרותי למען רצונך

את שבועתי הפרתי

את חרותי לשמור בריתי איתך

את חולצתי מכרתי

סבלתי הרבה וכאבתי בלי די

למען אמון בי תתני

נטשתי ארצי וטובי ידידי

ושלך רק הנני.

………………………….

את חרותי הורית לי לוותר

על תפנוקים ונועם

את חרותי למדת את ליבי

גם בבדידות לשמוח

את שלמדת אותי לחייך

למראה הרפתקה שחלפה לה

ללקק את פצעי במסתור

ולקום וללכת לי הלאה.

………………………….

את חרותי בללילה קר אחד

הפרתי את בריתנו

כך לבדי ערקתי מהשביל

עליו פסענו שנינו

בגדתי בך חרותי הטובה

אל הכלא פסעתי בצער

אל הכלא החם אשר שמו אהבה

נאספתי כמו נער

וסוהרת יפה בתנועה רחבה

נעלה את השער

 

28/08/2008 00:37
אווטאר
LuckyHunch
מנהל הקהילה
מנהל הקהילה
רשום מ :2003 /08 /30
4033 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /12
ב -03:55
יסמין,

להתייחס לשורה משיר – ועוד שיר שכולו רק בית אחד –  בתור כל מה שיש לשיר לומר, זאת התייחסות מפתיעה מצידך.

כאשת חינוך, אני מסכימה עם כל מילה בשיר של פינק פלויד: הם פותחים בהגדרת הנושא – ולאחר מכן מפרטים למה הכוונה בהגדרה הזאת. האם הם אומרים שאין צורך בחינוך? בשום אופן לא! אין אדם בעולם, בכל גיל שהוא, שצריך שישלטו במחשבותיו, אין אדם בעולם שצריך שבעל סמכות  ושררה ילבין פניו ברבים בהתבטאויות עוקצניות אפלות. באנגליה, מולדתם של חברי הפינק פלויד, זה מקובל גם כיום אפילו בבתי הספר הכי נחשבים – פנימיות בנים יוקרתיות לבני המעמד הגבוה. בארץ, מעיפים מורים מממשרד החינוך ותובעים אותם למשפט על הרבה מאד פחות מזה. למעשה, התנהגות כזאת של מורה היא עבירה על החוק  שתגרור גם תביעת בית הספר ומנהלו במשפט, על כך שאיפשרו התנהגות כזאת של מורה בכתלי בית הספר.

האם תפקידו של אמן לחנך או ללמד? -לא. תפקידו ליצור אמנות, זה לא מעט – ולא דבר של מה בכך. מצד שני כל מי שעוסק במחאה, בין אם הוא אמן או לא, עוסק בחינוך – חינוך החברה. הכלי החינוכי של העוסקים במחאה הוא מחאתם בלבד, ואת המופת הם משאירים לאנשי מופת ולמחנכי הדור הצעיר.הפגנות הסטודנטים של שנות השישים כללו אלימות רבה – איש לא טען שמטרתם ביציאה להפגנה היתה הגברת האלימות או שלדעתם אלימות היא מודל ההנהגות הנאות לנוער (מלבד האנשים הספציפיים נגד עממדותיהם יצאו, כמובן. גם למסכימים עם אותם אישים זה נשמע לגמרי מופרך). איש מבין מנהיגי הסטודנטים לא ראה סיבה כלשהיא לנהל חיים שיהוו מופת חינוכי למישהו – גם אם השתדלו ליישם בחייהם את הערכים למענם נאבקו. השתדלו, ניסו – אבל לא תמיד הצליחו. וכשנשאלו על כך – תמיד אמרו בין השאר שכשלונם האישי אינו סיבה שאחרים לא ינסו. אגב, זה גם מה שאמרו הפמיניסטיות הראשונות (שחלקן בחרו לחיות חיים נורמטיביים  בשם האהבה,בניגוד למה שהטיפו לו – בעוד חלק אחר החליפו מאהבים במהירות מסחררת, גם כן התנהגות שהטיפו נגדה).

האם פורץ דרך צריך לשמש דוגמא ומופת לבני דורו/לדורות הבאים באורח חייו או אך ורק להראות להם דרך חדשה? מסתבר שלאורך כל הדורות איש לא חשב שפורצי דרך צריכים להיות דוגמא חינוכית למישהו באורח חייהם – אלא רק הדרך החדשה שהשכילו להראות לבני דורם ולדורות הבאים – היא החשובה.

קחי למשל את אחד מפורצי הדרך הגדולים בכל הזמנים: משה רבנו. נסיך מצרי שרצח בפומבי ולאור יום בשל רעיונות לא מקובלים של צדק חברתי ולאחר מכן ברח מפני נשיאת אחריות על מעשיו, כלומר ברח מפני החוק המצרי, תוך שהוא ממיט חרפה בזה על אימו המאמצת – בת פרעה, חצר המלוכה וכל בית המלוכה המצרי, וחוזר למצריים לאחר שנישא כבן בלי בית לבתו שלמנהיג נוכרי -כדי לבקש ממלכו בקשות מופרכות, משלא נענה -מאיים עלהמלך ומלכותו באסונות, והופך למנהיג המגמגם של עם עבדים וערב רב שהצטרף אליו. ממש דמות חינוכית, אה? מופת לכל יהודי  בעל משפחה, שומר מצוות ושומר חוק? האם כל זה מוריד כהוא זה מהיותו ענק הרוח, גדול הנביאים, מנהיג שהפך עוד בחייו עם עבדים לעם חופשי בעל אורח חיים מוסרי?

 

28/08/2008 00:39
אווטאר
אלכס
אורח
אורח
ההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /12
ב -20:56
נטו"ם, הזכרת נושא שיש המון דברים לומר עליו. אני מאוד מתחברת לנייטויש, אוונסנס(שזה די אותו סגנון),לינקין פארק, גרין דיי סינרגיה יהודים ונירוונה. אני מודה שאני לא מבינה גדולה במוזיקה ואני לא יודעת אם הלהקות האלה פרצו את הדרך לסגנון מוזיקלי כולשהו, אבל אני בטוחה שהם פרצו את הדרך לליבם של המוני האנשים שמערצים אותם, מזדהים עם המוזיקה שלהם, ומכורים אליה בדיוק כמוני, בניגוד ללהקות ואמנים כמו מיי כימיקל רומנס שאולי כן פרצו את הדרך לליבם של אחרים, אבל הם עשו זאת ע"י שירים חסרי משמעות, שכל שיר דומה למשנהו ואין להם שום טיפת מקוריות. אני כבר לא אדבר על אמני הפופ השונים שאפילו לא כותבים את השירים בעצמם…
פריצת הדרך האמיתית של המוזיקה נעשתה ע"י האדם הראשון שהמציא את התווים או את כלי הנגינה
 

28/08/2008 00:39
אווטאר
נטו"ם
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2006 /12 /08
485 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /12
ב -21:00
אלכס… למה שלא תירשמי לקהילה ?  
 

28/08/2008 00:39
אלכס
אורח
אורח
ההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /12
ב -22:50
אממ נחשוב על זה, אבל אני בד"כ לא מתקרבת למחשב במיוחד עכשיו שאנחנו מתחילים בגרויות(משום מה יש לי הרגשה שאני הרבה יותר קטנה מרוב האנשים כאן)

חייבת לשאול- נטו"ם זה קיצור של משהו?

 

28/08/2008 00:41
שי
אורח
ההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /12
ב -22:51

לדעתי שלמה ארצי יכול היה ללכת לפוליטיקה מי שמכיר את התוכנית שלו ביום שישי יש לו את זה

 

 

28/08/2008 00:41

 

אווטאר
נטו"ם
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2006 /12 /08
485 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /19
ב -23:25
אלכס… וכל השאר, נטו"ם זה אכן קיצור של משהו… להסבר המלא של הכינוי שלי.

28/08/2008 00:42

 

אווטאר
נטו"ם
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2006 /12 /08
485 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /20
ב -00:40
עוד להקה,שפרצה את הדרך:

עוד הרכב שתרם רבות להתפתחות המוזיקה האלקטרונית באותה תקופה הוא תזמורת הקסם הצהוב (Yellow Magic Orchestra) מיפן. הרכב זה הוציא בשנת 1978 אלבום ראשון שפרץ את גבולות האלקטרוניקה באותה תקופה. שנה לאחר מכן, הם הוציאו אלבום שני שכלל בין השאר מוזיקה בסגנון הטכנו ובכך הקדים את זמנו בכ-10 שנים. (1978-1983)

והנה מלחין שפרץ את הדרך…

בשנת 1749 הגיע היידן לבגרות פיזית ולא יכול היה עוד לשיר את התפקידים הגבוהים במקהלה.מנהל המקהלה הציע למשפחתו של היידן שאולי כדאי לסרסו, אך אביו לא הסכים לדבר וכך פוטר היידן מהמקהלה. לילה אחד עבר עליו, כנראה, על ספסל בגן הציבורי, אבל חברים הכניסו אותו לביתם והוא החל לחפש עבודה כמוזיקאי עצמאי. במשך אותה תקופה ידועת תלאות, שנמשכה עשר שנים, עבד היידן בעבודות רבות ושונות, ביניהן חדרן-מלווה למלחין האיטלקי ניקולא פורפורה שממנו, כך אמר לאחר זמן, למד "את יסודות הקומפוזיציה האמיתית". הוא עמל למלא את הפערים בהכשרתו, ולבסוף כתב את רביעיות המיתרים הראשונות שלו ואת האופרה הראשונה. במהלך תקופה זו גדלו המוניטין המקצועיים של היידן בהדרגה.

להיידן נמאס מהעובדה,שבשעת הנגינה של הסימפוניה שהוא הלחין,האפוטרופוס שלו נרדם. הוא החליט, מדי כמה זמן,באקראיות,בלי שום רמיזה,להוהיף פתאום באמצע הנגינה,תוף חזק שינגן,יתן מכה, כדי לעורר את האפוטרופוס שלו מתרדמתו.

אבהותו על רביעיית המיתרים, לעומת זאת, אינה מוטלת בספק: בעיקרו של דבר, הוא לבדו המציא את המדיום הזה. הוא כתב גם סונאטות לפסנתר, שלישיות פסנתר, דיוורטימנטי ומיסות, שהיו לאבני המסד לסגנון הקלאסי בטיפוסי הקומפוזיציה הללו.

 

28/08/2008 00:43

 

אווטאר
נטו"ם
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2006 /12 /08
485 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /20
ב -09:28
לגירסת כיסוי נוספת, רוצה מצוות .

מה דעתכם,האם לכל מי שלקח את המנגינה,ושינה את המילים היתה את הזכות לבצע את זה?

הרי לא מדובר בתרגום של השיר, אלא בהעתקת המנגינה,שהיא כנראה פרי עמלו של BASSSHUNTER, והדבקת מילים שלא קשורות? האם הקאבר הזה מקומם אותכם? מדוע כן,מדוע לא

 

28/08/2008 00:43

 

אווטאר
נטו"ם
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2006 /12 /08
485 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /20
ב -09:29
האם במוסיקה,אפשר לאמר הכל,או שלפי דעתכם יש להפעיל צינזורה על שירים לא חינוכיים,כגון הקאבר הזה לANNA BOT?
 

28/08/2008 00:44

 

אווטאר
LuckyHunch
מנהל הקהילה
מנהל הקהילה
רשום מ :2003 /08 /30
4033 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /20
ב -10:42
בדברים ונושאים שבהם שלטון החוק מפגין אוזלת ידיים וחוסר אונים – לא תופעל צנזורה, בדברים ונושאים ששלטון החוק חושף שיניים – היא תופעל. כבר היו גרסאות כיסוי בעבר (לשירים אחרים), שאסור היה לשדרן בארצות מסויימות – בגלל התערבות הצנזורה
 

28/08/2008 00:44

 

אווטאר
LuckyHunch
מנהל הקהילה
מנהל הקהילה
רשום מ :2003 /08 /30
4033 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /04 /20
ב -10:53
אלכס החביבה,

קודם כל בהצלחה בבגרויות!

ושנית – הקהילה הזאת מיועדת ממש לכולם, בכל גיל. חברת הקהילה הצעירה ביותר שהיתה כאן (יש כאן כבר צעירים ממנה) היתה בת "עוד מעט 13" כשהתחילה לכתוב כאן. אחת הסיבות שהיא לא פעילה כבר כמו בעבר היא זאת שלך.

בקהילה הזאת , ממש מאז הקמתה, כתבו וכותבים בני כל הגילאים. רצינות, כתיבה רהוטה, הומור (…וגם ההיפך) יש לבני כל הגילאים באותה מדה… אז תרגישי נוח: תביאי נעלי בית, כאן מחכה לך משקה ומאפה (או מה שבא לך) ובואי להנות כאן בכל זמן שתוכלי ויבוא לך. יהיה לך קל יותר להגיע במהירות אם תהיי חברת קהילה… [זה לא אני, זה איך שזה עובד ברשת (:]

להתראות באמצע הדרך!

 

28/08/2008 00:45

 

אווטאר
נטו"ם
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2006 /12 /08
485 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /05 /11
ב -22:32
עוד אנקדוטה… לא הייתי מזכיר אותה לולא האירווויזיון,אבל רצו לצנזר בחו"ל את השיר של טיפקס, PUSH THE BUTTEN בטענה שהוא פוליטי…
 

28/08/2008 00:45

 

אווטאר
poomiki
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2003 /12 /17
159 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /05 /14
ב -10:11
היי חברים,

אתם מוזמנים לזרוק עוד מחשבות ורעיונות לגבי מחאה כאחד מתפקידם של האומנים…

אולי סוף סוף אני אצליח לעשות משהו עם הסמינריון שלי… (שכרגע תקוע לחלוטין… אבל זה בגלל האינרציה שיוצרת השביתה הזאת… לא באשמתי…)

🙂

28/08/2008 00:46

 

אווטאר
נטו"ם
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2006 /12 /08
485 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /05 /18
ב -14:17
מוסיקה שפורצת גבולות של מגזרים…

למשל.. מוסיקת הג'אז:

שורשי הג'אז הם הבלוז, הרגטיים, המארש, שירי העבודה של השחורים (work songs), גוספל ומוזיקה אפריקנית. מרכיבים מכל אלה חברו יחדיו ויצרו את סגנון הג'אז הראשון, דיקסילנד. תזמורת הג'אז של דיקסילנד (שכונה בניו אורלינס) הייתה הראשונה להקליט ג'אז. למרות זאת, ג'אז נוגן גם לפני דיקסילנד וראשיתו בעצם בכל תזמורות כלי הנשיפה של ניו אורלינס. בתחילת דרכו הג'אז התפתח לאט, הקלטות רבות לא יצאו לפני שנות ה-20 והג'אז לא היה נפוץ במיוחד.

כיום,ישנם מלא אנשים מרחבי העולם שאוהבים את הג'אז ומנגנים אותו ללא קשר למוצא אתני או תרבותי.

 

28/08/2008 00:47

 

אווטאר
LuckyHunch
מנהל הקהילה
מנהל הקהילה
רשום מ :2003 /08 /30
4033 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /05 /20
ב -09:11
מוסיקה שחובקת תרבויות, אולי יותר מכל סגנון אחר כיום – זאת מוסיקת ה-היפהופ. מצד אחד, רבות מתנועות הריקוד בהיפהופ מושאלות/הן בעצם תנועות קונג פו. מצד שני, יש את השיר של להקת הבנים החרדית "קינדערלך" על המשיח…
 

28/08/2008 00:48

 

אווטאר
נטו"ם
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2006 /12 /08
485 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /05 /30
ב -21:34
ועל פריצת דרך שמהווה דוגמא חיובית ,בניגוד לדוגמאות השליליות של ג'סי:

שחמט\ חנוך לוין.

.

לאן הלך ילדי

ילדי הטוב לאן

חייל שחור מכה חייל לבן

לא יחזור אבי

אבי לא יחזור

חיל לבן מכה חיל שחור

בכי בחדרים ובגנים שתיקה

המלך משחק עם המלכה

.

ילדי שוב לא יקום

לעולמים יישן

חיל שחור מכה חיל לבן

אבי בחשכה לא יראה עוד אור

חיל לבן מכה חיל שחור

בכי בחדרים ובגנים שתיקה

המלך משחק עם המלכה

.

ילדי שבחיקי עכשיו הוא בענן

חיל שחור מכה חיל לבן

אבי בחום ליבו

עכשיו ליבו בקור

חיל לבן מכה חיל שחור

בכי בחדרים ובגנים שתיקה

המלך משחק עם המלכה

.

לאן הלך ילדי

ילדי הטוב לאן

נפלו חיל שחור וגם לבן

לא יחזור אבי

אבי לא יחזור

ואין חיל לבן ואין שחור

בכי בחדרים ובגנים שתיקה

על לוח ריק רק מלך ומלכה

.

וכמובן,איך אפשר בלי שיר המחאה הראשון של ישראל (לפי דעתי) :

חָצָה עֲלֵי גִ'יפּ אֶת הָעִיר הַכְּבוּשָׁה.

נַעַר עַז וְחָמוּשׁ… נַעַר-כְּפִיר.

וּבָרְחוֹב הַמֻּדְבָּר

אִישׁ זָקֵן וְאִשָּׁה

נִלְחֲצוּ מִפָּנָיו אֶל הַקִּיר.

.

וְהַנַּעַר חִיֵּךְ בְּשִּׁנַּיִם-חָלָב:

"אֲנַסֶּה הַמִּקְלָע"….וְנִסָה.

רַק הֵלִיט הַזָּקֵן אֶת פָּנָיו בְּיָדָיו…

וְדָמוׁ אֶת הַכֹּתֶל כִּסָּה.

.

זֶה צִלּוּם מִקְּרָבוֹת-הַחֵרוּת יַקִּירִים.

יֵשׁ עַזִּים עוֹד יוֹתֵר, אֵין זֶה סוֹד.

מִלְחַמְתֵּנוּ תּוֹבַעַת בִּטּוּי וְשִׁירִים…

טוֹב! יוּשַׁר לָהּ, אִם-כֵּן, גַּם עַל זֹאת!

.

אַכְזָרִית מִלְחָמָה! הַמַּטִּיף הַתָּמִים

בְּאֶגְרוֹף מִפָּנֶיהָ יֻחְזַר!

אַךְ לָכֵן

צַו הַיֹּשֶׁר וְצַו הָרַחֲמִים

לוּ יִהְיֶה בָּהּ כָּמוֹהָ אַכְזָר!

.

וְלִקְהַל הַמְּפַיְּטִים רַק עַל קֶסֶם הוֹדָהּ

וְתוֹרְמִים לָהּ רַק דְּבַשׁ עַל מִרְדָּהּ

לוּ יוּכְנוּ בְּיָדָהּ עֳנָשִׁים שֶׁל פְּלָדָה!

בָּתֵּי דִּין צְבָאִיִּים שֶׁל שָׂדֶה!

.

תְּמֻגַּר הַשַּׁלְוָה הַלּוֹחֶשֶׁת "אָכֵן"….

וְירֵאָה אֶת פָּנֶיהָ בָּרְאִי

.

וּמִלְחֶמֶת הָעָם, שֶׁעָמְדָה לִבְלִי חַת

מוּל שִׁבְעַת הַגְּיָסוֹת

שֶׁל מַלְכֵי הַמִּזְרָח,

לֹא תֵּחַת גַּם מִפְּנֵי "אַל תַּגִּידוּ בְּגַּת"…

הִיא אֵינָהּ פַּחְדָנִית כְּדֵי-כָּךְ!….

.

נתן אלתרמן: "על זאת"

הטור השביעי, דבר, 19.11.1948

 

28/08/2008 00:48

 

אווטאר
LuckyHunch
מנהל הקהילה
מנהל הקהילה
רשום מ :2003 /08 /30
4033 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /05 /31
ב -08:00
נטו"ם, אני אכן זוכרת את שחמט של חנוך לוין, כשיר שהושמע הרבה, בביצוע של אחת הלהקות הצבאיות (מישהו זוכר איזה?). אבל השיר של אלתרמן הולחן? זאת רק הערה פורמלית – עניינית אגיב אח"כ, בלא הלחץ של הבוקר: אני מבקשת להקפיד לתת הקרדיטים המגיעים בהבאת מילות שירים לכאן.
 

28/08/2008 01:10

 

אווטאר
נטו"ם
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2006 /12 /08
485 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /11 /28
ב -12:14

ציטוט: הכותב המקורי LuckyHunch ב 2007 /05 /31


נטו"ם, אני אכן זוכרת את שחמט של חנוך לוין, כשיר שהושמע הרבה, בביצוע של אחת הלהקות הצבאיות (מישהו זוכר איזה?). אבל השיר של אלתרמן הולחן? זאת רק הערה פורמלית – עניינית אגיב אח"כ, בלא הלחץ של הבוקר: אני מבקשת להקפיד לתת הקרדיטים המגיעים בהבאת מילות שירים לכאן.


 

28/08/2008 01:11

 

אווטאר
LuckyHunch
מנהל הקהילה
מנהל הקהילה
רשום מ :2003 /08 /30
4033 הודעותההודעה נכתבה ב :
2007 /12 /29
ב -15:50
צודק. ואני מתנצלת.

גם אלתרמן האדם היה דמות שנויה במחלוקת מבחינות מסויימות, כאיש הבוהמה – ולא רק. ביאליק – חרדי ש"חזר בשאלה" ונודע (אין לי מושג אם בצדק או לא) כרודף שמלות: איזכורים של חינוכו החרדי – לחיוב ולשלילה, הם המוטיב החוזר הבולט ביותר בכתיבתו. שניהם כותבים חדשנים שהפכו לסמלים של הממסד התרבותי. אבל החשיבה החופשית, המשוחררת ממוסכמות במה שקשור ליצירה לפחות – ולא פעם הרבה מעבר לתחום היצירה, מאפיינת יוצרים מכל תחום – לא רק  מוסיקה. זה הבסיס של יצירה מקורית, כל יצירה מקורית – ולהתנגד או לשלול את זה משמעו ליטול או לשלול הבסיס לכל יצירה מקורית באשר היא.

יש אמנים לא מעטים שחושבים כמו יסמין, פחות או יותר. כך, רפי לביא היה נוהג לומר לתלמידיו (בין השאר) שיש אנשים שעושים אמנות – ויש אנשים שעושים מהחיים שלהם אמנות. הוא בא ללמד אנשים שרוצים לעשות אמנות. אני חושבת שהוא התעלם בזה מאלפים שעושים גם וגם…זה לא שלילי לעשות גם וגם, באותה מידה שהאגודל אינו מכוער יותר משאר האצבעות מפני שהוא בנוי אחרת, קיצוני ובעל מראה שונה. האם כל האצבעות צריכות לשאוף להידמות לאגודל, החזק יותר והמסוגל לעשות יותר מכל אחת מהן? – לא! לכל אצבע אופן הפעולה שלה, היכולות המיוחדות לה, תפקיד משלה והמיקום הנכון לה. בלא שיתוף פעולה עם שאר האצבעות – אף אחת מחמשתן לא תוכל לעשות כל מה שביכולתה לעשות.

כלומר, בין אם היצירתיות באדם מתבטאת בכל תחומי חייו או מתבטאת רק באמנותו, בין אם המקוריות באדם מתבטאת בכל תחומי חייו או חלקם או מתבטאת רק באמנותו – אין זה מעלה או מוריד מערכה של אמנותו ומתרומתה לתרבות האנושית ולרוח האנושית.

והחינוך? מופקד בידי מחנכים – שמחובתם להכיר לתלמידיהם את הישגי הרוח האנושית ולהדריכם כיצד הם משתלבים בסך כל ערכי התרבות האנושית. זה תפקידם של מחנכים, לא של אנשי רוח ויוצרים…..וגם החינוך הוא תחום יצירה, תחום שרק חלק מן היוצרים עוסקים בו ורק חלק קטן מאלה יוצרים בתוכו.

 

28/08/2008 01:11

 

אווטאר
LuckyHunch
מנהל הקהילה
מנהל הקהילה
רשום מ :2003 /08 /30
4033 הודעותההודעה נכתבה ב :
2008 /01 /01
ב -03:53
קצת יותר ממוקד:

דבר הוא עיתון המזוהה עם השמאל הישראלי, מאז ומתמיד.

הפעם הראשונה בה נתקלתי בשיר הזה של אלתרמן היה בתקופה של פינוי ימית, כאשר חברה, שהיתה מאד מאד נגד הפינוי, הראתה לי אותו – כשיר שהיא מזדהה איתו, שמביע את מה שהיא מרגישה יותר מכל מה שתוכל להסביר לי.

ומה זה בא לומר? שאמנות, בין אם זאת שירה או או מוסיקה, היא דבר שברוח – מעל לענייני העולם הזה, כגון עמדות פוליטיות או חברתיות. בדיוק כמו דברים רוחניים אחרים, כמו מוסר למשל, או דת. יש חרדים ימניים ויש חרדים שמאלניים – כשם שיש חילונים ימניים ויש שמאלניים. זה לא קשור בכלל.

לא ארצה לשמוע זימרה של מי שאין לו שמיעה מוסיקלית ומזייף כל הזמן, כשם שלא ארצה לשמוע הטפת מוסר ממי שאינו נוהג בצורה מוסרית. כך, אדם לא מוסרי ששר יפה – אשמח לשמוע זמרתו אבל לא אקשיב לאף מילה שלו על כל דבר שהוא מלבד מוסיקה. אדם מוסרי שלא מסוגל לשיר, לא אקשיב לזמרתו אבל אשמח לשמוע מה שיש לו לומר על כל נושא ערכי שהוא.

אלברט איינשטיין היה גאון – במתמטיקה, בפיסיקה ובנגינה על כינור. הוא גם נודע כאיש לבבי, טוב לב, מלא הומור ופטריוט יהודי גדול. אבל, למרות שבהחלט לא היה בור ביהדות – זה לא היה תחום שהתמצא בו כמו שהיה בקיא בתחומי התמחותו. עם זאת, היה לו מה לומר על יהדות ויהודים – וגם דברים אלה שלו התפרסמו. האם להסתמך עליו כבר סמכא ביהדות? – בשום פנים ואופן לא!

 

28/08/2008 01:12

 

אווטאר
נטו"ם
חבר\ה
חבר\ה
רשום מ :2006 /12 /08
485 הודעותההודעה נכתבה ב :
2008 /01 /03
ב -20:21
לאקי…

אפשר לאמר על חינוך ועל מוסיקה כמעט כל דבר. יש דבר אחד מאוד חשוב שמפריד בינהם,לטוב ולרע:

בחינוך,יש גבולות מסוימים,שאסור לפרוץ מהם. הן למחנך,והן לתלמידים. מחנך לא יכול לבוא ולרמוס תלמיד שלו, ותלמיד בד"כ לא בא ורומס מורה בכיתה.

מוסיקה,היא בסך הכל כלי של אנשים להביע את דעתם,את היצירתיות שלהם,את הרוחניות שלהם, אבל אין במוסיקה גבולות. מוסיקה בד"כ פורצת גבולות. דוד בן גוריון ידע שמוסיקה יכולה לפרוץ גבולות וליצור פתח לשינוי החברה, ולכן אסר כראש ממשלה על החיפושיות להגיע לארץ ישראל.

יש שיר ,איני זוכר מה השם שלו,או מי כתב אותו,אחפש ואוסיף בהמשך,

כך ברא אותך הטבע ארז הלוי.

 כך ברא אותך הטבע
עם קצת דמיון
ומחשבה חופשית
אז תן לזה לגדול מההתחלה..בבקשה

כי כך ברא אותך הטבע
עם קצת דמיון
ומחשבה חופשית
אז תן לזה לגדול מההתחלה..בבקשה

אל תנסה להלחם בזה
אל תנסה להשתנות
כי זה תמיד יבוא מההתחלה..
פתאום

כך ברא אותך הטבע
עם קצת דמיון
ומחשבה חופשית
אז תן לזה לגדול מההתחלה..בבקשה.

הוא כתב את השיר הזה,כשיר שבא במידה מסוימת להראות לכל הלא מזרחיים שסביבו שהוא פה ,והוא לא הולך להשתנות. השיר הזה כעבור כמה שנים, הפך להמנון לקהילה ההומולסבית,אפילו שהוא מעין שיר תפילה .

 

28/08/2008 01:12

 

אווטאר
LuckyHunch
מנהל הקהילה
מנהל הקהילה
רשום מ :2003 /08 /30
4033 הודעותההודעה נכתבה ב :
2008 /01 /05
ב -14:10
נו, ראש ממשלה יכול לאסור על כניסת להקה לארץ, אבל במדינה דמוקרטית לא יכול לאסור על אנשים לשמוע אותם. ויש לזה תוצאות. אחת התוצאות שאני ממש אוהבת הם הדג נחש: לקחו סגנונות אמריקאיים – היפ הופ ו-ראפ והפכו אותם למשהו הכי ישראלי שיש – גם בביצוע ובמיוחד במילים – ומי שבא בטענות על חיקוי התרבות האמריקאית, קיבל צ'פחה ידידותית בראש בדמות השיר "קליפורניה" (:

ממשיכי הדרך העכשוויים של "הגשש החיוור", רק בלי גזענות עדתית?

 

28/08/2008 01:16

ולמה אני פותח את השירשור הזה מחדש דווקא עכשיו?

שני דנמרקים חשודים במימון קידום והפצה של תעמולה גזענית , ביחד עם איש קשר אוסטרלי,ששכפל את התקליטים ושלח אותם לאירופה.

השניים יואשמו בקיום   קשר בלתי-חוקי עם הרכבים מוסיקליים תומכי-נאציזם ואולי על קיום קשר עם בכירים במפלגה הימנית הקיצונית, "הנציונל דמוקרטים".

 

31/10/2008 21:10

ישנם לא מעט שירים על שיכורים והשתכרות. חלקם ישנים יותר,חלקם ישנים פחות.

שיר השיכור של אלכסנדר פן

שיר השיכור של ג'ו עמר

הכל בגלל האהבה (אני שותה לי וויסקי)

אתן חיי על בקבוקי (שלמה ארצי)

באווירה של סוטול מ.יוסי בכר ל. צביקה פיק

בלוז ויין (חלוצי החלל)

זה חלק קטן מאוד מהשירים שמצאתי כשחיפשתי את המילה יין בשירונט.

לעומת זאת, הרבה יותר קשה למצוא שירים בעברית שבהם מוזכרים סמים במפורש.

אחד מהם נקרא צינגלה.

אחד אחר, קוק בצהריים (החברים של נטאשה)

הראש שלי צלוי , הגוף שלי רפוי, המוח שלי קלוי אפוי אני מנוון, שלום קוראים לי שאנן ואני נרקומן ("מה נעשה", הדג נחש)

באנגלית, יש אנשים שטוענים שהשיר "הוטל קליפורניה " הוא על סמים, ש"White Rabbit" של "Jefferson Airplane עוסק בסמים, קוקאין, אריק קלפטון ,

Alice in Chains – Would?  ובל נשכח את שיר רשימת הסמים מהמחזמר שיער.

lou reed- heroine

השאלה לדיון, למה יש הרבה יותר שירים על יין, על אלכוהול,מאשר על סמים?

שניהם זה תופעות חברתיות שהן בעיה גדולה.

שניהם ממכרים באותה מידה.

לשניהם אותן השלכות שליליות על ההתנהגות?

 

02/11/2008 00:14

 קאי,

אולי זה מפני שכאשר משתמשים בסמים (מרבית הסוגים, לא כולם) מגיעים תוך חצי שעה-שעה למצב בלתי מתפקד מנטאלית – שאלכוהוליסטים מגיעים אליו בד"כ רק אחרי שנים רבות?

ובכלל, הטענה שלך  שני סוגי ההתמכרות האלה גורמים בעצם לאותו דבר, היא מסוכנת – וכבר עלתה לכמה וכמה אלכוהוליסטים בחייהם. כך ארע לג'יי ג'יי קייל, שכתב את מילות השיר והלחן של "קוקאין", חברו הטוב והמצליח אריק קלפטון מימן ההפקה והם עבדו על ביצוע משותף. מטרתו של קלפטון היתה לעזור לחברו, מוסיקאי מצויין, ששקע בעוני מנוול וסבל מבריאות לקויה, בין השאר בגלל אלכוהוליזם רב שנים. אבל, כנראה שקייל חשב כמוך – שזה אותו דבר ורק קצת אחרת, ונפטר ממנת יתר לפני שסיימו לעבד ולהקליט את השיר. אריק קלפטון סיים לעבד ולהקליט את השיר,תוך שנוי הכרחי מן התכנון המקורי – משתדל להכניס מה שיותר קטעים מוקלטים בביצועו של חברו המת.

אל תשלה עצמך או אחרים, הקשב לאזהרה: מילות הפזמון נכתבו מעומק הלב: "הוא לא משקר – הקוקאין", מי שרוצה לברוח מן העולם הזה – הבטחת הקוקאין לספק הבריחה הזאת מתקיימת. עד הסוף.

 

02/11/2008 17:42

גם האלכוהול,וגם סמים שונים, באים ומנתקים את המוח העליון של האדם , בהשפעה לטווח קצר,ומשאירים אותו רק עם המוח הפרימיטיבי יותר.

"אלכוהול, ברגע שעבר את מחסום מוח-הדם, ישכר את קליפת המוח (זהו החלק במוח אשר אחראי לתפקודים ביצועיים, כמו עיבוד המחשבות), ימשיך עד למערכת הלימבית, אך למעשה לא ישפיע עליה.למעשה זה דבר בעייתי בגלל שהמערכת הלימבית, אשר נחשבת למערכת הפרימיטיבית ביותר של המוח, לוקחת במקרה כזה את תפקיד החשיבה ההגיונית.
מצב זה בעייתי היות והמערכת הלימבית היא לגמרי אמוציונלית, ואז אחד עלול להתחיל לחשוב דרך רגשותיו במקום דרך האזור ההגיוני של המוח (קליפת המוח).מנה בכמות קטנה מפתיעה יכולה לגרום להשפעה מיידית על יכולתו של אחד לשלוט ברגשותיו, וכתוצאה מכך ביכולת השיפוט שלהם.כמות יחסית גדולה של אלכוהול ואחד עוד עלול להפוך לאלים או לגמרי חסר שליטה בכיבוד הזולת."

האם סמים גם לא גורמים לתופעה הזו?

גם בהיבט הממכר, ההשלכות הגופניות של התנכרות הן זהות: אחרי שצורכים כמות מסוימת על בסיס קבוע, צריך להגדיל את המינון על מנת להגיע שוב פעם לאותן תחושות.

"עם הזמן, אם נצרכת מספיק כמות של אלכוהול, קולטי הGABA מתרגלים לכמות מסויימת של אלכוהול ואז צריך עוד אלכוהול כדי לקבל את אותה הרמה של הירגעות ושיכרות, ובקיצור – מתרחשת סבילות.
עם יותר ויותר אלכוהול גדל הסיכון שקולטי הGABA יתפקדו שלא כראוי.
זה עלול לגרום לרגשנות יתר שעלולה להביא לחרדה, זעזוע, בלבול, ואפילו הזיות כשאחד לא שותה."

לא כתבתי שסמים ואלכוהול מסוכני באותה מידי, על מנת להקל בחומרה של השימוש בסמים,אלא כדי להחמיר עם השימוש המופרז באלכוהול.

כל הציטוטים שמופיעים בתגובתי, לקוחים מהדף הזה

 

02/07/2009 09:13

אתה כמובן צודק.

יתכן שהסיבה היא החוק – סמים אינם חוקיים בעוד אלכוהול כן. אז שירי הסמים המעטים שיש הם די מחתרתיים ו/או מרומזים.

ההבדל בולט. הנה למשל השיר הצועני שהעליתי לדף המדיה כאן לפני כמה ימים, הוא בעצם שיר שיכורים – מאותם שבאים עם כמה מוסרי השכל, ששומע רק מי שרוצה לשמוע.

הלהקה שרה בתערובת של הונגרית וצוענית. אבל מצאתי השיר מתורגם כולו להונגרית, והרי תרגומו (המקור ההונגרי בהמשך – כפי שהובא באחת התגובות לקליפ ביוטיוב, כולל התיקונים של אח"כ): –

מי כאן הבחור?

הבעתך מבולבלת, מה לא בסדר איתך אישה
אל תחזיקי כאן את הכעס, בין כה לא אשאר מאחורחוזר (3 פעמים לפחות)עם שחר בכיסי כל הכסף אזל
כדאי שאחזור הביתה, לבלות כבר איני מעיז
הופה, הדלת נשארה נעולה, מזוודתי תחת ראשי
האשה זרקה החוצה, אפילו איני יודע מי אני
פזמון חוזר (פעמיים)
מי כאן הבחור, אולי לא אני
עם שחר לאשה, כובע על ראשו
מי כאן הבחור, אולי לא אני
עם שחר לאשה, כובע על ראשובשבת בבוקר אם אני קם, מיד אני הולך לפאב
שם אני שותה, מבלה, הביתה לא אחזור
רק לי מחכים הצוענים, רוקדות הבנות היפות

חכו אני כאן, עוד מעט ארקוד

פזמון חוזר

מי כאן הבחור, מי אם לא אני
אם אני שותה אני מבלה, הערב רק שלי
מי כאן הבחור, מי אם לא אני
אם אני שותה אני מבלה, הערב רק שליחוזר
אם לא מוצא חן בעיני האשה, גם כך לא תוכל לצוות עלי
שאהיה כלב צולע, אם אני לא הולך לבלות
מי כאן הבחור…
והמקור: –
 
Ki It A Legény
Zavaros a tekinteted, mondjad asszony mi van veled
És ne tarts itt haragot, vissza ugyse maradokRefr. 3x (legalább)Hajnalba zsebembe nézve, elfogyott az összes pénzem
Jobb ha hazamegyek mulatni már nem merek
Hopp az ajtó zárva maradt, böröndöm a fejem alatt
Az asszony kidobott, azt sem tudom ki vagyokRefr.2
Ki itt a legény, Lehet hogy nem én
Hajnalban az asszonynak, kalap van a fején
Ki itt a legény, Lehet hogy nem én
Hajnalban az asszonynak, kalap van a fejénSzombat reggel ha felkelek, rögtön a kocsmába megyek
Ott iszok, mulatok, hazajönni nem fogok
Csak rám várnak a cigányok, táncolnak a szép leányok
Várjatok ittvagyok, mindjárt táncolni fogokRefr.
Ki itt a legény, ki más ha nem én
ha iszok mulatok az este csak az enyém
Ki itt a legény, ki más ha nem én
ha iszok mulatok az este csak az enyém

Refr.

Ha nem tetszik az asszonynak, nekem ugyse parancsolhat
Sánta kutya legyek, ha mulatni nem megyek

Ki itt a legény…
 

06/07/2009 23:01

להלן להקה אסטוונית בשם "אחווה" או ( Vennaskond ("Brotherhood", ששרה ופורצת דרך המוסיקה עם מסרים חברתיים.

אמנם היא לא הראשונה,ולא האחרונה, אבל השיר שלה BOMBED IRAQ מ2003, עדיין רלוונטי, ומצחיק גם היום:

האם אתם מסכימים איתי שזה שיר מחאה,? מדוע כן, מדוע לא?

ולשיר נוסף שקורא להפגיז את עירק: (למילים)

האם לדעתכם זהו שיר מחאה?

והפעם לשיר על איראן:

http://www.youtube.com/watch?v=_iKuMVqht4U

האם זה שיר מחאה, או שלא?

מהם שירי המחאה הישראלים האחרונים ששמעתם,וכנגד מה הם מחו?

 

07/07/2009 09:11

זה אחד הדברים שאני הכי אוהבת בראפ הישראלי: המחאה.

אז הנה דוגמית קטנטנה ובועטת, שתהנו גם: –

 

07/07/2009 18:54

להלן שיר מחאה, שלפחות בעיני שהוא לא שיר ראפ… תיסלם, פרצופה של המדינה…

ולהלן שיר מחאה על חתונה…(למילים)

גם בארץ וגם בעולם, ישנם הרבה שירי ראפ שאינם שירי מחאה.

האם לפי דעתכם היה או יש קשר ישיר בין סיגנון מוסיקלי מסויים,לשירי המחאה?

 

07/07/2009 19:17

להלן שיר, או סימפוניה ליתר ביטוי, שבאה למחות כנגד תופעה חברתית:

הירדמות המאזינית לסימפוניה… זה היה בתקופה שלכל מוזיקאי היה אפוטרופוס, אדון שהוא חי בחצרו.

המעסיק, האדון,האפוטרופוס היה מחזיק את המוזיקאי בחצרו,והמוסיקאי היה כותב עבורו יצירות.

בשלב מסויים נמאס לידידינו ג'וזף היידן שאדונו ( אסטרהזי היה אציל אוסטרו-הונגרי)  נרדם במהלך האזנה ליצירותיו,ולכן החליט להפתיעו, בקטעים רנדומליים של נגינה חזקה מאוד בהשוואה לשאר היצירה.

 

07/07/2009 21:00

קאי,

בטח שזה לא שיר ראפ: – כולו נוטף רוק – מן המקצב, דרך המנגינה ועד לפוזה  של נגני הגיטרה בסוף.

מחאה היא באמת רק אחד מן הנושאים המאפיינים ראפ, אבל כל סגנון מוסיקלי יכול לשמש גם למחאה – וגם שימש, אפילו מוסיקה אנדלוסית קלאסית

קיקי קרן-הוס, שהלחינה יצירת מחאה,  מסבירה כאן כיצד היא רואה, כמוסיקאית יוצרת, את המחאה במוסיקה.

 

07/07/2009 22:18

עיקר שכחתי: המחאה היהודית הקלאסית! – שהיא כמובן באמצעות ההומור היהודי.

שיר המחאה  הישראלי הקלאסי של כל הזמנים – נכתב והולחן, כמה לא מפתיע, ע"י נעמי שמר: –

* הערה מ5/6/2011: –

במקור העליתי לכאן הבצוע המקורי של רבקה מיכאלי, אשר הורד ע"י יויטיוב בגלל בעיות של זכויות יוצרים. ביצוע זה מאוחר יותר, מסתמך על הכרות הקהל עם הבצוע המקורי ולכן גם הרבה פחות עוקצני ו"בועט"

 

05/06/2011 01:04

סרט ששובר את הגבולות לא רק באמנות, אלא בכל תחום אפשרי בחיים של הזוג שמגיע בטעות לטירה הזו… מופע האימים של רוקי…

שבירת כל המותר, האסור והנכון… והמציאות בטירה, עולה על כל דמיון… הסרט גם הפך לסרט קאלט.

שימו לב… דודו זר מפרפר נחמד, השתתף גם הוא במופע האימים של רוקי?! כבר אמרתי סרט פורץ גבולות

 

05/06/2011 16:19

זה גם הסרט שהקרנתו נמשכת הכי הרבה זמן בהסטוריה – עדיין ממשיכים להקרין אותו בכל העולם, לאחר שיצא לראשונה ב-1975! 35 שנה!

מופעים סביבו ועליו ולצידו נוצרים עוד ועוד, גם בארץ

ואיפה אני בכל זה? – ראיתי אותו פעמיים וחצי, כולן בקולנוע פריז. בפעם הראשונה, במקרה עברנו, החבר שלי ואני, ליד קולנוע פריז ובהחלטה ספונטנית של רגע החלטנו להכנס. במקרה נותרו עוד 3 כרטיסים… וכך זכינו לצפות בהקרנת הטרום בכורה. אחרי שנתיים – צפינו בו שוב, ביחד עם עוד שני זוגות… את שיירי האורז שנזרק המשכתי לנער מתלתלי גם אחרי 48 שעות…והיו קריאות, קדם הופעה וגם הופעה בזמן הקרנת הסרט – של כמה צופים קבועים (שהגיעו כל יום להקרנות)…  ולאחר זמן שוב -כטובה לחבר שהחברה שלו נאותה סופסוף לצפות בסרט, רק אם תצטרף בחורה נוספת: באמצע ההקרנה היתה הפסקת חשמל. כל הנוכחים קיבלו כרטיסים להופעה נוספת כפיצוי. ויתרנו על שלנו לטובת זוג נדיר ואומלל: הם היו בין הבתוליים הפריקים שעדיין לא ראו הסרט… שבועיים אחרי שנגאלו מאותם בתולין של התודעה, קולנוע פריז נסגר.

…וגם כיום הסרט, ואפילו הפרומו, מוגבלים בארה"ב לצפייה מגיל 17 ומעלה.. אני חושבת שזה לא ישתנה כבר אף פעם (:

חבל שכיום הסרט מקושר  אך ורק לתרבות הלהט"ב. בגלל זה הדור של היום מפסיד אייקון תרבותי ממדרגה ראשונה, שרוב הסיבות להיותו כזה לא קשורות ללהט"ב, וגם מחאה חברתית שתופסת כיום לא פחות מאשר אז.

מודעות פרסומת

3 תגובות על ״חופש במוסיקה״

  1. מה שהתכוונתי לאמר, הנה ההוכחה שאריק איינשטיין פרץ גבולות דרך המוסיקה, אם הביצוע הזה של יוצר מוסיקה חרדית פורסם באתר חרדי למהדרין, ובביצוע הזה ישנו מיקר בין אריק איינשטיין למקהלת ילדים חרדית…

    אהבתי

  2. המסר הקריקטוריסטי הזה הזכיר לי את דיון המשנה שכאן, על אחריותו של האמן כמושא הערצה.

    לא לשווא אמנים רבים, בכל התחומים, מבקשים ומציעים לשפוט אותם אך ורק על פי אמנותם/ביצועיהם (אם מדובר באמן ביצוע כמו נגן או שחקן למשל) ולבחור כמודל חיקוי או מופת אדם טוב שממנו אפשר ללמוד כיצד ליישם ערכים נעלים בחיים.

    אהבתי

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s