מהו חנוכה בשבילך- ווארט

תמר לפיד כתבה ב 2004 /12 /03 ב -22:02:
פרשת וישב – אורו של משיח

מאת: פלוני

–>"'ויהי בעת ההיא וירד יהודה מאת אחיו…' (בראשית ל"ח, א') – … רבי שמואל בר נחמן פתח: 'כי אנכי ידעתי את המחשבות' (ירמיהו כ"ט, י"א) – שבטים היו עסוקים במכירתו של יוסף; ויוסף היה עסוק בשקו ובתעניתו; ראובן היה עסוק בשקו ובתעניתו; ויעקב היה עסוק בשקו ובתעניתו; ויהודה היה עסוק ליקח לו אשה; והקב"ה היה עוסק – בורא אורו של משיח" (מדרש רבה, בראשית, פ"ה, א').

אנו עומדים בפרשתנו מול שורה של מקרים מזעזעים. האחים מסתכסכים עם יוסף ולבסוף מוכרים אותו; יהודה יורד מאחיו ומתחבר לחברת אנשים כנענים, ומגיע עד כדי ביאה על כלתו; ויוסף נפגש עם גורל אכזר במצרים. אך הדרשן מדגיש לנו, שזו אינה הראיה הנכונה של הדברים. נכון, בני האדם עסוקים בענייניהם הקטנים: חלקם באכזריות, חלקם באבל ובעצב, חלקם באהבה; אך מתחת לפני השטח נע המהלך האלוקי, המנחה את כל המעשים הקטנים, שאין ביניהם קשר ואין אנו מבינים אותם, לקראת תכלית גדולה, נישאה ונשגבת. שהרי, יוסף חייב היה לרדת למצרים כדי להכשיר את הקרקע לירידת אחיו, ומכאן לשעבוד מצרים ולגאולה העתידה, וגם למקומו כמנהיג בין אחיו; וכשנתבונן בדברים, נבין שאין דרך אחרת לכך אלא על ידי מכירתו. ויהודה מתחיל את דרכו למעלה, אל המנהיגות בקרב אחיו, ומביאתו המוזרה על תמר נולדים זרח ופרץ, אותו פרץ שממנו ייוולד, דורות רבים לאחר מכן, דוד מלך ישראל.

מבחינות רבות, אותה הסתכלות שמציג הדרשן, היא ההסתכלות הנדרשת בחנוכה. שהרי, אם נבחן את הדברים בפרספקטיבה הנכונה, הרי שנראה שניצחון המקבים על ה"יוונים" היה רחוק מלהיות מושלם. המלכים שמלכו מבית חשמונאי בדורות שלאחר שמעון החשמונאי, האחרון לבית מתתיהו, היו מתייוונים לא פחות מאותם מתייוונים שנגדם יצא מתתיהו הזקן, עד כדי כך שחכמי ישראל הרימו שוב את נס המרד נגדם (כבמלחמה שבין הפרושים לינאי המלך). ובמה שונה חג החנוכה מכל אותם ימי שמחה ואבל, הנזכרים במגילת תענית, שנשכחו? ומדוע ישנם הבדלים כה בולטים בין המקורות השונים על החג, שחלקם מזכירים רק את נס הניצחון וחלקם רק את נס פך השמן (שגם הוא תמוה וקשה מבחינות רבות)?

אבל חנוכה שרד, ונותר משמעותי ומהותי בגלל אותה תפיסה, שמביע רבי שמואל בר נחמן. במבט לאחור, בניסיון שלנו להבין את דרכי ה' בהוויה, אנו מבינים שלמרות הכל, למרות ההתייוונות שחזרה והרימה ראש, הרי שהיהדות עמדה כאן במבחן קשה, וכואב, קרוב מאד להיעלמותה והיטמעותה בתוך העמים. האור הקטן, המקומי, שהדליקה משפחה קטנה במודיעין הנידחת, היה האור של עמידתה של היהדות מול הלחץ העצום שסביבה; וגם אם ניתן היה להדליק בשמן טמא, עפ"י ההלכה, היה צורך להדליק מחדש את הלהבה בשמן טהור, זך ונקי. וגם אם הניצחון היה קצר מועד, ויהודה נפל בסופו של דבר בקרב, ואחיו אחריו השתמשו יותר בדיפלומטיה מאשר במלחמה כדי לבסס את שלטונם – עדיין, אומץ הלב המופלא שגילו, חוסר הייאוש והדבקות וההידבקות באור, הם המסר המשמעותי מאירועי חג החנוכה, ואותם ניתן לראות רק במבט ממרחק השנים, להבין כיצד בתוך כל המאורעות, הקב"ה עוסק – "בורא אורו של משיח".

http://www14.brinkster.com/elibarak/yavne/yavne/dvarTora010.htm

אני מאחלת לכל משפחת הפורום שבת שלום ומבורך מלווה בשלווה בריאות נחת בטחון ובשורות טובות תמר

—————–
תמר לפיד


לאקי האנץ' ענתה ב 2004 /12 /04  ב -14:01:

שבת שלום ומבורך!

"ומדוע ישנם הבדלים כה בולטים בין המקורות השונים על החג, שחלקם מזכירים רק את נס הניצחון וחלקם רק את נס פך השמן (שגם הוא תמוה וקשה מבחינות רבות)?" – אולי התשובה נותנת את הסיבה האמיתית לכך שחנוכה נשתמר כחג ומועד לכל דבר עד ימינו, בכל גלויות ישראל.

אז וגם היום – הדתיים היו מושכים לצד אחד והחילוניים (מתייונים) לצד שני ונדמה היה שביניהם תהום פעורה שהולכת וגדלה, הולכת ומעמיקה. ואז, קרה דבר מדהים, שתיאורו הפשטני הוא: הרומאים ניסו להשפיל גם בני משפחה אהודה ומוערכת ע"י דתיים וחילוניים כאחת. קודם – ליבם של הדתיים נכמר על הדתיים שהושפלו וליבם של החילוניים נכמר על החילוניים שדוכאו. כאשר אירע שהקלגס הרומאי האכזר בחר דווקא בבני משפחת כוהנים מיוחסת, דווקא בבני משפחה המיוחסת על מנהיגים בעלי שם, בני משפחה המוערכים בזכות עצמם ובזכות אבי המשפחה העומד בראשם, חילוניים ודתיים היטו שכם ויצאו למאבק יחדיו באויב משותף. הסיבות לעשות מעשה (ולסכן את עצמם בכך) היו שונות – אבל מובנות לכל, מוערכות על הכל: הארוע שבבסיס מרד החשמונאים היה צומת שבה נפגשו כל חלקי העם, צומת שאיחדה את כולם – ולכן הצליחו במאבקם.

עם תום השלב הראשון והמכריע של המאבק – דתיים ברובם נשארו דתיים, חילוניים ברובם נשארו חילוניים, וכולם יחד היו יהודים הרבה יותר גאים – בצדק.

בעיני – חנוכה מסמל את הנס הזה יותר מכל.

מי יתן ונזכה לנס דומה בימינו אנו.

—————–

LuckyHunch


נדרש הגיב ב 13/12/2009  08:34 :

חג מאוד מיוחד

של ניסים ונפלאות

תגובה אחת בנושא “מהו חנוכה בשבילך- ווארט

הוסיפו את שלכם

מה דעתך? Comment

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: